AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Ved mistanke om at man har migrene, hvordan finner legen dette ut? Anonymkode: 093d3...868
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Spør de riktige spørsmålene. Anonymkode: f2305...024 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Ofte vil du bli spurt om å fylle ut en hodepinedagbok og så blir den brukt til å sette diagnose. Anonymkode: 23739...028 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ved mistanke om at man har migrene, hvordan finner legen dette ut? Anonymkode: 093d3...868 Jeg måtte utelukke andre tings først, MR bla. Så ble jeg satt på migrene medisin av fastlege mens jeg ventet på utredning hos nevrlog. Siden medisinene hjalp på anfall og på bakgrunn av de beskrivelsene jeg gav ovenfor nevrolog og undersøkelsene han gjorde så satt han migrene som diagnose. Jeg har en veldig distinktiv migrene da -finnes forskjellig former for migrene, noen lettere å identifisere en andre. Anonymkode: 47112...82b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Utredning hos nevrolog. Hodepinedagbok. Utprøving av medisiner. Anonymkode: 05481...eb4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Nei, du trenger ikke ta MR først for å få diagnose. Legen spør deg litt mer om hodepinen, hvordan den plager deg, om du er kvalm, kaster opp, er lyd- og lyssky, blir verre av aktivitet, om den sitter på ene siden av hodet. Anonymkode: f2305...024
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 For min del så stilte de en del spørsmål først. Så fikk jeg medisiner, til slutt fikk jeg en medisin som hjalp og da var det en bekreftelse på at det var migrene siden den migrenemedisinen ikke ville funket om det ikke var migrene iflg dem Anonymkode: b8948...960
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 Slik fikk jeg diagnosen, men ser at ulike har hatt ulike utredninger, så det er sikkert flere veier til Rom: De tar bilder av hodet og sjekker at det ikke er noe svulster eller annet som kan forårsake symptomene. Deretter får du migrenemedisin for å se om det virker. Man skal prøve så mange ulike som mulig, helst alle sammen. Det er ikke sikkert alle virker, og noen vil ha bedre virkning enn andre på nettopp deg. Anonymkode: 3d43e...b90
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 Lang prosess med hodepinekalender Anonymkode: 850b7...2e4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Min utredning var: Måle blodtrykk Masse spørsmål MR av hodet for å utelukke andre diagnoser. Hodepinedagbok Testing av medisiner Anonymkode: 4fe43...e80
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lang prosess med hodepinekalender Anonymkode: 850b7...2e4 For hva? Å få diagnose? Triptaner? Det er egentlig ikke nødvendig. Det er først strengt tatt en nødvendighet når du må til nevrolog og skal vurderes for medisiner som krever at du har kronisk migrene som betyr 15 hodepine/migrenedager i minimum 3 mnd. Anonymkode: f2305...024
Million Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) Jeg ble sendt til nevrolog for å finne ut om den tilbakevendende, fæle hodepinen jeg ofte hadde var migrene. Tosken som satt bak skrivebordet sitt stilte meg to spørsmål; Får du vondt i hodet av rødvin? (nei, jeg drikker ikke rødvin) Får du vondt i hodet av sjokolade? (nei, det kan jeg ikke si jeg har merket) Neivel, da har du ikke migrene, ble hans konklusjon. Med det resultat at jeg gikk i flere år til med disse smertene uten å få riktig behandling. En dag var det en kollega som sa til meg at den hodepinen din høres akkurat ut som min migrene. Vil du prøve en tablett jeg har, migrenemedisin? Jeg takket ja, og tok tabletten og la den tilside til neste gang jeg kjente den fæle hodepinen, og da tok jeg tabletten. Etter en halvtime var hodepinen nesten helt borte... Jeg fikk da egen resept på samme medisin av bedriftslegen, og har brukt den siden. Den virker som regel, selv om det i blant selvfølgelig er anfall som ikke lar seg stanse av medisin heller. Men jeg har fått et helt annet liv etter at jeg fikk medisin for migrenen. Den forbanna nevrologen som baserte hele sin diagnose på to spørsmål, burde vært fratatt retten til å praktisere som lege. Han ødela mange år for meg. Endret 20. oktober 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 Million skrev (7 minutter siden): Jeg ble sendt til nevrolog for å finne ut om den tilbakevendende, fæle hodepinen jeg ofte hadde var migrene. Tosken som satt bak skrivebordet sitt stilte meg to spørsmål; Får du vondt i hodet av rødvin? (nei, jeg drikker ikke rødvin) Får du vondt i hodet av sjokolade? (nei, det kan jeg ikke si jeg har merket) Neivel, da har du ikke migrene, ble hans konklusjon. Med det resultat at jeg gikk i flere år til med disse smertene uten å få riktig behandling. En dag var det en kollega som sa til meg at den hodepinen din høres akkurat ut som min migrene. Vil du prøve en tablett jeg har, migrenemedisin? Jeg takket ja, og tok tabletten og la den tilside til neste gang jeg kjente den fæle hodepinen, og da tok jeg tabletten. Etter en halvtime var hodepinen nesten helt borte... Jeg fikk da egen resept på samme medisin av bedriftslegen, og har brukt den siden. Den virker som regel, selv om det i blant selvfølgelig er anfall som ikke lar seg stanse av medisin heller. Men jeg har fått et helt annet liv etter at jeg fikk medisin for migrenen. Den forbanna nevrologen som baserte hele sin diagnose på to spørsmål, burde vært fratatt retten til å praktisere som lege. Han ødela mange år for meg. Det er dessverre ikke alle nevrologer som har kunnskap om migrene. Tragisk å bli møtt på den måten. Anonymkode: f2305...024
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 Legen stilte noen spørsmål og så prøvde jeg et par migrenemedisiner. Siden en av dem funket for å stoppe anfall et par ganger mente hun at det var migrene. Noen år senere fikk jeg påvist høyt blodtrykk og begynte på medisiner for det, da forsvant også migreneanfallene. Jeg hadde kun hodepineanfall, ikke med aura. Men var til en viss grad lyssky og ble iblant kvalm (kastet opp bare en gang da). Men har hørt fra andre og at blodtrykksmedisin kan forebygge migrene. Anonymkode: 31cf2...d9d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 Fastlegen nevnte at det kanskje kunne være migrene...fikk en tablett av en venninne og tok den neste gang, noe som funket veldig bra! Fikk to forskjellige resepter av legen uten noe mer problemer. Anonymkode: e36e1...70e
AprilLudgate Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): For hva? Å få diagnose? Triptaner? Det er egentlig ikke nødvendig. Det er først strengt tatt en nødvendighet når du må til nevrolog og skal vurderes for medisiner som krever at du har kronisk migrene som betyr 15 hodepine/migrenedager i minimum 3 mnd. Anonymkode: f2305...024 Mja, man anbefaler å vurdere forebyggende allerede ved 3+ i mnd for å forebygge kronisk Men nevrolog trenger man ikke til nei før man trenger Botox/cprg.
AprilLudgate Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Legen stilte noen spørsmål og så prøvde jeg et par migrenemedisiner. Siden en av dem funket for å stoppe anfall et par ganger mente hun at det var migrene. Noen år senere fikk jeg påvist høyt blodtrykk og begynte på medisiner for det, da forsvant også migreneanfallene. Jeg hadde kun hodepineanfall, ikke med aura. Men var til en viss grad lyssky og ble iblant kvalm (kastet opp bare en gang da). Men har hørt fra andre og at blodtrykksmedisin kan forebygge migrene. Anonymkode: 31cf2...d9d Stemmer det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå