AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #21 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er en misforståelse at ektefellen til barnløse arver alt. Anonymkode: 035fc...a79 Hvis det ikke er andre slektninger med arverett, vil jo ektefellen arve alt. Anonymkode: 90436...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #22 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ingenting i arveloven eller ekteskapslov som gjør at arv fra deg blir hans særeie. Det vil vanligvis inngå i felleseie dersom han og hans framtidige kone ikke gjør andre valg. Men han vil kunne få det skjevdelt ved en skilsmisse. Mange på Kg blander særeie med hva som kan bes skjevdelt ved skilsmisse. Anonymkode: 26b3a...aa2 Jeg snakker ikke om skilsmisse. Jeg snakker om død. Når jeg dør vil arven etter meg automatisk bli min manns særeie. Det står i testamentet mitt. Samme det. Det er ei avsporing fra HI. Anonymkode: 10a81...df5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #23 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Den dagen en av dere dør, vil uansett særkullsbarna kunne krev mors eller farsarven sin. Uansett hva dere ønsker, har de krav på dette. Såfremt de ikke skriver under på uskiftet bo. Anonymkode: 90436...2f2 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Da kan man bare overføre eiendom på ektefellen Anonymkode: da2cc...19a Hvis begge to har særkullsbarn så er det jo særdeles uklokt å gjøre dette. Hvis ektefellen som har fått overført eiendom til seg dør først står den gjenlevende ektefellen på bar bakke. Anonymkode: 69134...194 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #24 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis det ikke er andre slektninger med arverett, vil jo ektefellen arve alt. Anonymkode: 90436...2f2 Ja, men kun hvis den barnløse verken har foreldre, søsken, nevøer eller nieser eller etterkommere av disse. Har den barnløse det (og ikke har skrevet testamente) så arver ektefellen halvparten og de andre resten. Mange er ikke klar over dette. Anonymkode: 035fc...a79 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #25 Del Skrevet 20. oktober 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det ikke er andre slektninger med arverett, vil jo ektefellen arve alt. Anonymkode: 90436...2f2 Det er vel de færreste som ikke har andre slektninger med arverett. Foreldre, søsken, nieser og nevøer vil alle arve en gift, barnløs slektning, alt ettersom hvem som lever. Anonymkode: 8d804...935 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #26 Del Skrevet 20. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er vel de færreste som ikke har andre slektninger med arverett. Foreldre, søsken, nieser og nevøer vil alle arve en gift, barnløs slektning, alt ettersom hvem som lever. Anonymkode: 8d804...935 Vil presisere at dette da gjelder halvparten. Ektefelle har krav på den andre halvdelen, eller minst 6G. Anonymkode: 8d804...935 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. oktober 2023 #27 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bortsett fra felles barn (som helt sikkert vil "vanskeliggjøre" situasjonen deres), er vi i samme situasjon. Vi har løst dette på følgende måte: Jeg eier 70 % av huset og betaler 70 % av utgifter tilhørende lån. Vi har ektepakt og særeie og ikke minst en svært god forsikring som gjør at den andre kan sitte igjen med huset, selv om man betaler ut arv til de respektive barn. Jeg har også en firma som går svært bra, dette har jeg full særeie på og det vil tilfalle mitt barn om noe skjer. Alle barna våre er over 18 nå. Det beste dere gjør, er å snakke med advokat og få denne til å skrive alt og tinglyse det som er nødvendig. Om min mann dør, vil jeg sitte igjen med ganske mye, mens han vil nok slite litt mer. Men sånn er det, mitt barn skal arve mest, så enkelt er det. Ønsker ikke at hans barn skal arve noe som helst fra meg. Ellers har vi felles økonomi, vi ser ikke på de "små" beløpene, når vi tenker arv, er det beløp på over 100 000 kr vi har hengt oss opp i, eller flere millioner i vårt tilfelle. Men advokat er tingen, det kan bli et tøft møte, det er ikke enkelt å sitte på et kontor og planlegge livet framover og det er alltid verst for den som har minst. Anonymkode: 90436...2f2 Dere har sikkert kontroll, men en generell kommentar. Forsikringer er godt å ha, men er i realiteten en sikkerhet bare når man er i arbeidsfør alder. Man bør være svært forsiktig med å basere seg på forsikringer dersom det eksempelvis er stor aldersforskjell. Alle skal dø, så forsikringer blir ekstremt dyre når man passerer 60-65 år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #28 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel de færreste som ikke har andre slektninger med arverett. Foreldre, søsken, nieser og nevøer vil alle arve en gift, barnløs slektning, alt ettersom hvem som lever. Anonymkode: 8d804...935 Jeg vet om flere enebarn som ikke har slektninger som hadde arvet. Min nærmeste venninne feks, hun har to foreldre som snart dør og ingen søsken og da følgelig heller ingen søskenbarn. Anonymkode: 90436...2f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #29 Del Skrevet 20. oktober 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Dere har sikkert kontroll, men en generell kommentar. Forsikringer er godt å ha, men er i realiteten en sikkerhet bare når man er i arbeidsfør alder. Man bør være svært forsiktig med å basere seg på forsikringer dersom det eksempelvis er stor aldersforskjell. Alle skal dø, så forsikringer blir ekstremt dyre når man passerer 60-65 år. Helt klart, alt passer ikke alle. Etter vi har blitt 65 år, er vi også gjeldfrie med svært god pensjon og oppsparte midler. Da fjerner vi også forsikringen, det koster skjorta allerede nå, synes jeg. Uansett, man bør ALLTID ta kontakt med advokat i de fleste tilfeller hvor man ønsker å fordele eiendom/penger. ALLTID!! Anonymkode: 90436...2f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #30 Del Skrevet 20. oktober 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet om flere enebarn som ikke har slektninger som hadde arvet. Min nærmeste venninne feks, hun har to foreldre som snart dør og ingen søsken og da følgelig heller ingen søskenbarn. Anonymkode: 90436...2f2 Jo, men det er jo heldigvis en situasjon de færreste er i ❤️ Anonymkode: 8d804...935 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. oktober 2023 #31 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den dagen en av dere dør, vil uansett særkullsbarna kunne krev mors eller farsarven sin. Uansett hva dere ønsker, har de krav på dette. Såfremt de ikke skriver under på uskiftet bo. Anonymkode: 90436...2f2 Men dersom det er snakk om større verdier, vil man fint kunne omgå mye av barns arv. Pliktdelelen kan begrenses til 15G Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. oktober 2023 #32 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare pliktdelsarven barna strengt tatt har krav på. Resten kan man komme seg unna bare man gjør det på riktig måte. Når det er sagt er jeg imot dette og mener det meste må tilfalle barna når foreldrene dør Anonymkode: da2cc...19a Hvorfor mener du det? Er det ikke riktig at man bestemmer selv over de verdiene man har ervervet? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #33 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du dør først, arver jo mannen din alt etter deg. Og dette vil jo bli med ham resten av livet hans? Forstår ikke helt hva du mener her... Anonymkode: 90436...2f2 Nei, hun har jo barn som skal arve henne også. Og siden hun har særkullsbarn kan ikke mannen kreve å sitte i uskifte. Anonymkode: 35f38...2f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. oktober 2023 #34 Del Skrevet 20. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis min mann arver penger, eiendom og løsøre av meg blir det automatisk han særeie om han gifter seg på nytt. De blir holdt helt utenfor et eventuelt felleseie med eventuell fremtidskone. Min mann skjønner ikke så mye av penger, eller damer, så jeg passer på han fra graven også. Anonymkode: 10a81...df5 Dette er galt. Midlene kan skjevdeles i et senere forhold som opphører, men det forutsetter at verdiene er sporbare. Eksempelvis dersom en person eier hus og har 10 millioner på konto når han/hun gifter seg, blir det felleseie dersom huset selges og alle pengene settes innpå en felleskontoen der begges penger sammenblandes. De kan imidlertid skjevdeles dersom pengene står på en egen konto. Men de blir aldri særeie uten ektepakt. Endret 20. oktober 2023 av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #35 Del Skrevet 20. oktober 2023 ektepakt kan kun skriver FØR man gifter seg, dersom man gifter seg uten er alt felleseie og særeie kan ikke avtales uten videre. Man kan skrive testamente på det som overstiger pliktarv. Anonymkode: 2231d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #36 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ektepakt kan kun skriver FØR man gifter seg, dersom man gifter seg uten er alt felleseie og særeie kan ikke avtales uten videre. Man kan skrive testamente på det som overstiger pliktarv. Anonymkode: 2231d...6e2 Vi skrev ektepakt og testamente hos advokat noen måneder etter at vi giftet oss. Det var ingen der som sa at det var noen problemer med det, men vi var enige hele veien om hva som var hvert sitt og hva som var vårt selv om det teknisk kunne diskuteres dersom en av oss døde i mellomtiden. At man kanskje bør gjøre det før ekteskapsinngåelse er ikke det samme som at man kun kan gjøre det. Anonymkode: ef2f4...d4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #37 Del Skrevet 20. oktober 2023 Vi er i lignende situasjon. Jeg er faktisk oppriktig interessert i at stesønnen min skal sikres, samtidig som jeg vil ha sikkerhet for meg selv og våre felles barn. Måten vi har sikret oss på, er ved å prioritere en god livsforsikring, sånn at jeg kan betale ut stesønn ved et ev dødsfall. Mannen min hadde en del verdier da vi møttes, blant annet arven sin fra mors side. Denne har vi holdt utenfor. Vi kjøpte felles hus, der vi gikk inn 50/50. Og vi deler på det meste i hverdagen. Arven hans ligger i eiendom, som øker i verdi. Jeg kommer trolig til å få mer, i fremtiden. Den vil da tilfalle meg. Det er greit å ha eierforhold og de store linjene i økonomien ryddig. Men i hverdagen er vel det beste å være rause med hverandre? Jeg sparer nå opp penger til alle barna våre. Har ikke bestemt meg 100%. Kanskje får alle like mye? Kanskje får stesønn halvparten av mine biologiske? Men jeg heller mest mot at alle får likt. Anonymkode: e26ac...e9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #38 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): ektepakt kan kun skriver FØR man gifter seg, dersom man gifter seg uten er alt felleseie og særeie kan ikke avtales uten videre. Man kan skrive testamente på det som overstiger pliktarv. Anonymkode: 2231d...6e2 Feil! Vi skrev ektepakt 10 år inn i ekteskapet. Anonymkode: 90436...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #39 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei, hun har jo barn som skal arve henne også. Og siden hun har særkullsbarn kan ikke mannen kreve å sitte i uskifte. Anonymkode: 35f38...2f1 Var ikke TS jeg svarte. Anonymkode: 90436...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #40 Del Skrevet 20. oktober 2023 Brunello skrev (3 timer siden): Dette er galt. Midlene kan skjevdeles i et senere forhold som opphører, men det forutsetter at verdiene er sporbare. Eksempelvis dersom en person eier hus og har 10 millioner på konto når han/hun gifter seg, blir det felleseie dersom huset selges og alle pengene settes innpå en felleskontoen der begges penger sammenblandes. De kan imidlertid skjevdeles dersom pengene står på en egen konto. Men de blir aldri særeie uten ektepakt. Det kan bli særeie hvis det bestemmes i testamente, noe vedkommende sier at det blir. Anonymkode: 25faa...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå