Hildamaria Skrevet 20. oktober 2023 #1 Del Skrevet 20. oktober 2023 Hei, Hvordan har dere andre familier med særkullsbarn og fellesbarn løst dette med arv og særeie? Vi skal skrive ektepakt nå, og jeg ønsker råd fra andre i samme situasjon eller økonomisk og juridisk kunnskap. Vi har kjøpt felles bolig, eier 50/50. Denne er pr i dag full belånt, men planen er at jeg selger min leilighet som er nedbetalt og gjeldfri, og går inn med dette som egenkapital. Det vil gjøre at vi har et felles lån på ca 2 mill, og at jeg har en ek på ca 5,5 m. Jeg vil at vi skal dele alt av utgifter og verdistigning på boligen, men at min ek er særeie, ved både evt skilsmisse og død. Jeg ønsker at mine barn skal arve meg, og at hans barn arver ham, kan vi da skrive at vi kun skal arve minstesummen på 4g av hverandre, og at resten skal gå til barna? Er det vanlig? Tror han synes det er kjipt, siden han eier mindre enn meg, og dermed ikke har råd til å beholde boligen. Men jeg synes det er kjipt å ta arven fra ungene. Vi har et felles barn, så man kunne evt hatt en klausul om at gjenlevende ektefelle får sitte i uskiftet bo til fellesbarnet er voksent, 20 år feks. ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Del Skrevet 20. oktober 2023 Bortsett fra felles barn (som helt sikkert vil "vanskeliggjøre" situasjonen deres), er vi i samme situasjon. Vi har løst dette på følgende måte: Jeg eier 70 % av huset og betaler 70 % av utgifter tilhørende lån. Vi har ektepakt og særeie og ikke minst en svært god forsikring som gjør at den andre kan sitte igjen med huset, selv om man betaler ut arv til de respektive barn. Jeg har også en firma som går svært bra, dette har jeg full særeie på og det vil tilfalle mitt barn om noe skjer. Alle barna våre er over 18 nå. Det beste dere gjør, er å snakke med advokat og få denne til å skrive alt og tinglyse det som er nødvendig. Om min mann dør, vil jeg sitte igjen med ganske mye, mens han vil nok slite litt mer. Men sånn er det, mitt barn skal arve mest, så enkelt er det. Ønsker ikke at hans barn skal arve noe som helst fra meg. Ellers har vi felles økonomi, vi ser ikke på de "små" beløpene, når vi tenker arv, er det beløp på over 100 000 kr vi har hengt oss opp i, eller flere millioner i vårt tilfelle. Men advokat er tingen, det kan bli et tøft møte, det er ikke enkelt å sitte på et kontor og planlegge livet framover og det er alltid verst for den som har minst. Anonymkode: 90436...2f2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har ikke barn, men min mann har ett særkullsbarn. Vi har tegnet gjensidig livsforsikring og jeg kan bruke min del til å dekke pliktarven om han dør først. Og når det blir min tur arver barnet hans det som er igjen etter meg. Og det vil være en god del. Om jeg dør først arver han alt med særeie, slik at disse holdes utenfor i et eventuelt nytt ekteskap. Nå har ikke jeg barn da. Men om jeg hadde tenker jeg at pliktarven burde holde til barna i første omgang, og at jeg hadde sørget for at min mann kunne beholde boligen til han døde. Grunnen til det er at det hadde vært fint at alle våre fiktive barn kunne fått beholde barndomshjemmet, at min mann hadde sluppet å miste hjemmet sitt på sine eldre dager og at jeg synes det vile være brutalt mot den jeg elsker å ikke gi han noe for at mine fiktive barn skal få millioner. Men du gjør jo akkurat som du vil uavhengig av hva andre synes. Du må ikke la deg presse om du mener det er rett. Jeg har jo ikke barn, så jeg har ikke peiling, sånn egentlig. Anonymkode: 10a81...df5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Om jeg dør først arver han alt med særeie, slik at disse holdes utenfor i et eventuelt nytt ekteskap. Hvis du dør først, arver jo mannen din alt etter deg. Og dette vil jo bli med ham resten av livet hans? Forstår ikke helt hva du mener her... Anonymkode: 90436...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Del Skrevet 20. oktober 2023 Vi har begge særkullsbarn og 1 felles. Det viktigste for oss, er at vi begge skal kunne sitte igjen med hus og verdier om en av oss skal falle fra. Tenker ikke at barna våre skal gå først. Dette er noe vi bygger opp sammen. Anonymkode: f4305...d96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi har begge særkullsbarn og 1 felles. Det viktigste for oss, er at vi begge skal kunne sitte igjen med hus og verdier om en av oss skal falle fra. Tenker ikke at barna våre skal gå først. Dette er noe vi bygger opp sammen. Anonymkode: f4305...d96 Den dagen en av dere dør, vil uansett særkullsbarna kunne krev mors eller farsarven sin. Uansett hva dere ønsker, har de krav på dette. Såfremt de ikke skriver under på uskiftet bo. Anonymkode: 90436...2f2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Del Skrevet 20. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Den dagen en av dere dør, vil uansett særkullsbarna kunne krev mors eller farsarven sin. Uansett hva dere ønsker, har de krav på dette. Såfremt de ikke skriver under på uskiftet bo. Anonymkode: 90436...2f2 Men det kan være lettere for dem å gjøre det rent mentalt, om det allerede finnes en plan om det som gjenlevende partner er klar over. Anonymkode: 8d804...935 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den dagen en av dere dør, vil uansett særkullsbarna kunne krev mors eller farsarven sin. Uansett hva dere ønsker, har de krav på dette. Såfremt de ikke skriver under på uskiftet bo. Anonymkode: 90436...2f2 Da kan man bare overføre eiendom på ektefellen Anonymkode: da2cc...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den dagen en av dere dør, vil uansett særkullsbarna kunne krev mors eller farsarven sin. Uansett hva dere ønsker, har de krav på dette. Såfremt de ikke skriver under på uskiftet bo. Anonymkode: 90436...2f2 Bare pliktdelsarven barna strengt tatt har krav på. Resten kan man komme seg unna bare man gjør det på riktig måte. Når det er sagt er jeg imot dette og mener det meste må tilfalle barna når foreldrene dør Anonymkode: da2cc...19a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan man bare overføre eiendom på ektefellen Anonymkode: da2cc...19a Det kan man, men da kan ektefellen ta med de verdiene ved et brudd. Overføringer som er dødsdisposisjoner for å omgå arveloven kan også bestrides. Anonymkode: 1b9cc...52c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Del Skrevet 20. oktober 2023 Særkullsbarn har krav på skifte, men ikke fellesbarn. Anonymkode: 1f0a5...8b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare pliktdelsarven barna strengt tatt har krav på. Resten kan man komme seg unna bare man gjør det på riktig måte. Når det er sagt er jeg imot dette og mener det meste må tilfalle barna når foreldrene dør Anonymkode: da2cc...19a Det er greit, men ikke alle har tre millioner på bok hvis det er to særkullsbarn. Anonymkode: 90436...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da kan man bare overføre eiendom på ektefellen Anonymkode: da2cc...19a Og skille seg Anonymkode: 90436...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 20. oktober 2023 #14 Del Skrevet 20. oktober 2023 Hildamaria skrev (2 timer siden): Hei, Hvordan har dere andre familier med særkullsbarn og fellesbarn løst dette med arv og særeie? Vi skal skrive ektepakt nå, og jeg ønsker råd fra andre i samme situasjon eller økonomisk og juridisk kunnskap. Vi har kjøpt felles bolig, eier 50/50. Denne er pr i dag full belånt, men planen er at jeg selger min leilighet som er nedbetalt og gjeldfri, og går inn med dette som egenkapital. Det vil gjøre at vi har et felles lån på ca 2 mill, og at jeg har en ek på ca 5,5 m. Jeg vil at vi skal dele alt av utgifter og verdistigning på boligen, men at min ek er særeie, ved både evt skilsmisse og død. Jeg ønsker at mine barn skal arve meg, og at hans barn arver ham, kan vi da skrive at vi kun skal arve minstesummen på 4g av hverandre, og at resten skal gå til barna? Er det vanlig? Tror han synes det er kjipt, siden han eier mindre enn meg, og dermed ikke har råd til å beholde boligen. Men jeg synes det er kjipt å ta arven fra ungene. Vi har et felles barn, så man kunne evt hatt en klausul om at gjenlevende ektefelle får sitte i uskiftet bo til fellesbarnet er voksent, 20 år feks. ? Jeg vil på det sterkeste anbefale dere å ta kontakt med advokat spesialisert på dette området. Ikke hør en dritt på oss her på kvinneguiden, ring advokat. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Del Skrevet 20. oktober 2023 5 minutter siden, Mamajune11 said: Jeg vil på det sterkeste anbefale dere å ta kontakt med advokat spesialisert på dette området. Ikke hør en dritt på oss her på kvinneguiden, ring advokat. Veldig enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvis du dør først, arver jo mannen din alt etter deg. Og dette vil jo bli med ham resten av livet hans? Forstår ikke helt hva du mener her... Anonymkode: 90436...2f2 Hvis min mann arver penger, eiendom og løsøre av meg blir det automatisk han særeie om han gifter seg på nytt. De blir holdt helt utenfor et eventuelt felleseie med eventuell fremtidskone. Min mann skjønner ikke så mye av penger, eller damer, så jeg passer på han fra graven også. Anonymkode: 10a81...df5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #17 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis min mann arver penger, eiendom og løsøre av meg blir det automatisk han særeie om han gifter seg på nytt. De blir holdt helt utenfor et eventuelt felleseie med eventuell fremtidskone. Min mann skjønner ikke så mye av penger, eller damer, så jeg passer på han fra graven også. Anonymkode: 10a81...df5 Det er ingenting i arveloven eller ekteskapslov som gjør at arv fra deg blir hans særeie. Det vil vanligvis inngå i felleseie dersom han og hans framtidige kone ikke gjør andre valg. Men han vil kunne få det skjevdelt ved en skilsmisse. Mange på Kg blander særeie med hva som kan bes skjevdelt ved skilsmisse. Anonymkode: 26b3a...aa2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvis du dør først, arver jo mannen din alt etter deg. Og dette vil jo bli med ham resten av livet hans? Forstår ikke helt hva du mener her... Anonymkode: 90436...2f2 Det er en misforståelse at ektefellen til barnløse arver alt. Anonymkode: 035fc...a79 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #19 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har egentlig ikke så mye innspill, men vil bare appludere deg for tankegangen din! Flott at du ikke lar din arv gå til hans barn. Som barn av en som har vært «dum nok» til å ikke ha særeie, så sitter vi nå og ser på at våre allerede rike stesøsken ender opp med «vår arv». Pappa gav etter for stemors argument om at «hun ikke vil klare å sitte med huset alene hvis han faller fra», og han sikret dermed henne. Han har ikke så mange år igjen (sykdom), hun er både yngre og helt frisk. Pengene vil derfor gå til henne. Derfra vil dem gå til hennes barn når hun omsider faller fra. Hennes barn har en far som sitter på verdier i 20mill+ klassen. Dem får altså en arv derfra også på ett tidspunkt. Nå får dem i tillegg våres fars 5-6 mill via sin mor. Jeg og min bror får kun minstebeløpet. Pappa har nylig innrømt at han «ikke tenkte på dette for 20år siden, når alle barna var små og døden var så langt fremme». Men han har heller ikke «guts» til å endre testamentet sitt (dem er ikke gift, så alt han trenger å gjøre er å endre testamentet). Han frykter hun skal gå og han har sannsynligvsi rett i det. Så når jeg leser innlegget ditt ble jeg glad. All ære for å tenke på egne barn over «hensyn til partner»! Anonymkode: dbd82...518 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #20 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis min mann arver penger, eiendom og løsøre av meg blir det automatisk han særeie om han gifter seg på nytt. De blir holdt helt utenfor et eventuelt felleseie med eventuell fremtidskone. Min mann skjønner ikke så mye av penger, eller damer, så jeg passer på han fra graven også. Anonymkode: 10a81...df5 Han står selvsagt fritt til å gjøre hva han ønsker etter din død. Og hvis han er så dum som du sier, vil nok hans eventuelle framtidige kone lure ham trill rundt Anonymkode: 90436...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå