AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Ikke spør om hvordan jeg kom i dette uføre, det er så psykisk belastende at jeg tåler det nesten ikke. Men i uføre er jeg. Er i full jobb og har mellom 4-5000 disp til å betale gjeld hver mnd, avhengig av hvor mye ekstra jobb jeg har fått. Hvordan ville du løst dette: Klarna-22 000 Santander: 27 000 Sparebank 1: 15700 Mastercard: 5000 69000 i gjeld… Fuck!!! Dette gikk for langt før jeg tråkket på bremsen….. Anonymkode: 2d613...707 2
Kelsier Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Først og fremst, betal minimumsbeløpet på hver gjeld hver måned. Hvis det er noe til overs etter det, så er det litt ulike metoder å velge, og velg den du tror vil virke best for deg: 1. Sjekk opp renter og omkostninger for de ulike, og betal ned på det som koster deg mest først. 2. Betal ned fra minst til størst, slik at du får godfølelsen av å kvitte deg med kreditorer. 3. Fordel summen du har til å betale ned prosentmessig (anbefaler ikke dette, da det verken er mest økonomisk eller gir mestringen som alternativ 2 gir 8 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg hadde betalt ned gjelden fra lav til høy slik Kelsier beskriver, under forutsetning av at du ikke fortsetter å bruke Mastercard… Anonymkode: 1b052...703 1
Gjest Piinki Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg er 100% enig med første taler. Jeg ønsker å tilføye er at du skal legge fra deg skammen. Mange har det som deg, og mye værre. Du har ikke så mye gjeld, og det ordner seg. Se praktisk på det og ikke bruk energi på å tenke negativt om deg sjøl.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Det viktigste er å slutte å ta opp ny gjeld. Betaler du 5000 i måneden er du ferdig om et par år. Anonymkode: d704d...340
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Kravene stiller likt ved tvangsinnkreving. Det finnes en regel i dekningsloven som sier at hvis du betaler det du kan og fordeler likt på kreditorer sålangt ikke tvangsinnlreving iverksettes. Du nå da ta inntekt og trekke i fra nødvendige utgifter slik namsmannen gjør ved vurdering av tvangstrekk. Resterende fordeler du likt på alle. Hvis du bare betaler en så vil de andre gå til namsmannen etterhvert og da har du det gående. Anonymkode: 6a428...305
Gjest Piinki Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) Det er et par andre ting jeg ville ha gjort også, men jeg vet ikke om du har nok psyke til det akkurat nå. Men jeg kan jo skrive det ned her uansett. Jeg hadde tatt ned skatten min så lavt som overhode mulig. Da har du en god del tusen ekstra i november og særlig i desember (halv skatt). Regn så ut hva en eventuell restskatt vil bli. Skriv ned dette slik at du husker beløpet, for dette må du dekke med feriepengene dine. Da har du kvitta deg med Mastercardet og antagelig store deler av og kanskje hele Sparebank 1? Du skal selvsagt ikke feire jul i år og gavene du skal gi må være hjemmelaget. Over jul vil du ha to lån igjen. Ta en pust i bakken og regn over hva du skal betale i skatt i 2024 (det må du vite for å ha kontroll). Sett ned skatten igjen og bank ned det resterende. Når du er ferdig tar du det som eventuelt står igjen og betaler ut med feriepengene. Sett så opp skatten igjen. Er det ikke mulig for deg å sette den helt opp dit den skal har du halv skatt i desember 2024 og feriepengene i 2025 til å dekke restskatt med. Husk at du også vil få ei etterbetaling fra jobb over sommeren. Denne får da også et høyt skattetrekk. Du skal selvsagt ikke på ferie i år. Når du er ferdig setter du de 4-5000 du nå har til overs inn på en høyrentekonto. Og det fortsetter du med til du har nok ek til bolig om du ikke har det. Jeg vet ikke om dette var forståelig? Du vil spare ganske mye i renter og gebyrer om du gjør det slik. Det er langt bedre å låne gratis av staten enn fra dyre kredittselskaper. Om du betaler inn det staten skal ha innen fristen selvsagt. Holder du tunga rett i munnen og konsenterer deg er gjelda borte i løpet av juni. For du har mye mer penger en du tror. Endret 20. oktober 2023 av Piinki Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 Først og fremst, detter er ikke krise - selv om jeg godt forstår det kan føles slik ut. Du sier ingenting om hva rentene er her, det påvirker hva du bør prioritere. Antar mastercardet trolig er høyest, kvitt deg med det. 1) Ring til de forskjellige kreditorene og se om du kan få til en avtale som gjør at du kan betale ned 1 og ett hurtig fremfor at du blir haltende med alle 2) Se om det er noen områder du kan stramme inn litt på en kortere periode for å få satt av enda mer penger til nedbetaling - matkostnader er ofte en slik post. Skammen har jeg kjent på selv. Jeg hadde selv over 500000 i usikret gjeld og har fått det bort nå for ett par måneder siden. Jobb med å hold fokus på det du faktisk får gjort noe med og at du har en progresjon som går i riktig retning. Anonymkode: ce4ab...522 1
Flintis Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 Ble litt imponert over Piinki her.😊 Ville vel i tillegg ha undersøkt muligheten av å samle lånet hos en som tilbyr lavere rente. 5 1
Eneri Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Mange gode råd her! Ikke fokuser på skam, nå har du løftet hodet og gjør noe med problemet! Du jobber ekstra der du kan, og vil dessuten ha halv skatt på desember lønn som gir deg litt mer rom i økonomien. For å booste nedbetalingen er dette tidspunktet å selge ting du lenge har tenkt å kvitte deg med. Bruk pengene til å få ned gjelda. Gå over vanlig månedsforbruk og sjekk om det kan være noen hundrelapper å spare her og der. Hvis famile/venner er slik at dere MÅ kjøpe julegaver til hverandre, så ønsk deg nyttige forbruksting som du likevel måtte ha kjøpt. Det frigjør midler senere som du kan bruke til å få ned gjeld. Vær nøktern i pengebruken rundt jul. Et eksempel på gaveønske kan være gavekort som kan brukes på et kjøpesenter der de også har dagligvarebutikk. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 Har du mulighet til å ta deg en ekstrajobb? Anonymkode: 9d044...003
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 Ring banken og be om refinansiering, da får du samlet alt inn i et lån og det er mye lettere å forholde seg til, da har du et fast beløp i mnd å betale på det lånet, så kan du betale inn ekstra når du har mulighet. Anonymkode: e2c0a...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har 2,5 mill i lån hos DnB så du har ikke akkurat mye gjeld Anonymkode: b42bb...01e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke spør om hvordan jeg kom i dette uføre, det er så psykisk belastende at jeg tåler det nesten ikke. Men i uføre er jeg. Er i full jobb og har mellom 4-5000 disp til å betale gjeld hver mnd, avhengig av hvor mye ekstra jobb jeg har fått. Hvordan ville du løst dette: Klarna-22 000 Santander: 27 000 Sparebank 1: 15700 Mastercard: 5000 69000 i gjeld… Fuck!!! Dette gikk for langt før jeg tråkket på bremsen….. Anonymkode: 2d613...707 Betal ned det med høyest rente først. Klarna og Sparebank1 kan gjerne gi det utsatt betalingsfrist. Santander vet jeg av erfaring har skyhøye renter, samme med Mastercard. Det kan også være en ide å ringe de, forklare situasjonen. Da "ser" de at du ønsker å gjøre opp for deg, men gjerne trenger en tilrettelagt avtale for tilbakebetaling. Dette ordner seg 👍 Anonymkode: 6a9f6...d75 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har 2,5 mill i lån hos DnB så du har ikke akkurat mye gjeld Anonymkode: b42bb...01e Vil tro at dette er boliglån. Kan ikke sammenlignes med kreditt/forbruks-gjeld rentemessig. Anonymkode: 6a9f6...d75 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 De fleste steder har chat, så ettersom du synes dette er veldig vanskelig, kan det være lettere å ta kontakt den veien. Jeg har akkurat hjulpet til med å rydde opp i økonomien til et familiemedlem, og alle jeg snakket med var bare veldig hyggelige. Ingen shaming eller spørsmål om hvordan dette har skjedd, bare forslag til løsninger og rask og god hjelp. Så ikke la være å ta kontakt selv om du synes det er ekkelt, gevinsten ved å gjøre det er helt enorm, kontra det å bare la det skure og gå. Dette kan du klare! ❤️ Anonymkode: 9d044...003
Gjest Piinki Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 Flintis skrev (35 minutter siden): Ble litt imponert over Piinki her.😊 Ville vel i tillegg ha undersøkt muligheten av å samle lånet hos en som tilbyr lavere rente. Takk🌹 Privatøkonomi er artig.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Vil tro at dette er boliglån. Kan ikke sammenlignes med kreditt/forbruks-gjeld rentemessig. Anonymkode: 6a9f6...d75 Og heller ikke følesesmessig! ❤️ Anonymkode: 9d044...003
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #19 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vil tro at dette er boliglån. Kan ikke sammenlignes med kreditt/forbruks-gjeld rentemessig. Anonymkode: 6a9f6...d75 Helt sant, hadde forbrukslån som hadde vokst seg til en mill og fullførte gjeldsordning. Tjener det dobbelte av mine søsken som har gjeld på det tredobbelt, bare at det er i boliglån. Bare meg selv å klandre selvfølgelig, men ja det galopperer utrolig fort med 20-30% rente hvis man ikke håndterer det raskt eller tar grep Anonymkode: 92654...80e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #20 Skrevet 21. oktober 2023 Piinki skrev (På 20.10.2023 den 10.41): Det er et par andre ting jeg ville ha gjort også, men jeg vet ikke om du har nok psyke til det akkurat nå. Men jeg kan jo skrive det ned her uansett. Jeg hadde tatt ned skatten min så lavt som overhode mulig. Da har du en god del tusen ekstra i november og særlig i desember (halv skatt). Regn så ut hva en eventuell restskatt vil bli. Skriv ned dette slik at du husker beløpet, for dette må du dekke med feriepengene dine. Da har du kvitta deg med Mastercardet og antagelig store deler av og kanskje hele Sparebank 1? Du skal selvsagt ikke feire jul i år og gavene du skal gi må være hjemmelaget. Over jul vil du ha to lån igjen. Ta en pust i bakken og regn over hva du skal betale i skatt i 2024 (det må du vite for å ha kontroll). Sett ned skatten igjen og bank ned det resterende. Når du er ferdig tar du det som eventuelt står igjen og betaler ut med feriepengene. Sett så opp skatten igjen. Er det ikke mulig for deg å sette den helt opp dit den skal har du halv skatt i desember 2024 og feriepengene i 2025 til å dekke restskatt med. Husk at du også vil få ei etterbetaling fra jobb over sommeren. Denne får da også et høyt skattetrekk. Du skal selvsagt ikke på ferie i år. Når du er ferdig setter du de 4-5000 du nå har til overs inn på en høyrentekonto. Og det fortsetter du med til du har nok ek til bolig om du ikke har det. Jeg vet ikke om dette var forståelig? Du vil spare ganske mye i renter og gebyrer om du gjør det slik. Det er langt bedre å låne gratis av staten enn fra dyre kredittselskaper. Om du betaler inn det staten skal ha innen fristen selvsagt. Holder du tunga rett i munnen og konsenterer deg er gjelda borte i løpet av juni. For du har mye mer penger en du tror. Generelt et bra tips, men jeg ville vært forsiktig med å anbefale å gamble på restskatten til en som flyr til kredittbankene så fort man mangler penger. Blir fort å betale restskatt med kreditt til neste år det du skisserer her... Anonymkode: 059be...07c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå