Gå til innhold

Ferdig mammaperm, jobber som nattevakt og har en samboer som sover tungt om natten😟

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjonen er.. Er ferdig med mammapermisjonen min om noen få uker. Ammer fortsatt mye på natta og samsover. Babyen min har aldri brukt flaske(er 6 mnder) kun pupp, og har begynt med litt fast føde nå. 

Aner ikke hva jeg skal gjøre nå.. Mannen er godt voksen, sover tungt om natten og våkner jo ikke av lyder eller gråt. Han snorker som et uvær så han kan heller ikke ta over samsovingen. At han kansje ikke vil våkne når baby gråter skremmer vettet av meg. Jeg kan heller ikke dra fra nattevakt, da jeg jobber alene.( Har også en 2 åring som våkner en del på natt, samt et eldre barn med diagnose.) 

Noen som har vært i en slik situasjon? Noen tips/råd? 

Mannen er selv stresset over dette og ønsker ikke permisjon. Men virker jo ikke som det er noe man kan velge. 

Anonymkode: 94175...040

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste rådet jeg har er å høre om du kan jobbe andre vakter. For det høres ikke forsvarlig ut. Uten at det er noens feil altså. 

Anonymkode: d9875...e73

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eneste rådet jeg har er å høre om du kan jobbe andre vakter. For det høres ikke forsvarlig ut. Uten at det er noens feil altså. 

Jeg jobber natt pga barnet med diagnose. Er så mye oppfølging at det ikke er forenelig med noe annet enn nattarbeid. 

Nei det er ikke forsvarlig rett og slett. Tenkte på om en kanskje kan søke nav om å få overta fars permisjon, men vet ikke om dette er "god nok" grunn.. 🤷‍♀️😪

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber natt pga barnet med diagnose. Er så mye oppfølging at det ikke er forenelig med noe annet enn nattarbeid. 

Nei det er ikke forsvarlig rett og slett. Tenkte på om en kanskje kan søke nav om å få overta fars permisjon, men vet ikke om dette er "god nok" grunn.. 🤷‍♀️😪

Prøv å søke hverfall, selv om det skal mye til for å få til. Helt sykt man ikke kan styre permisjon selv. 

Skulle hatt en babycall som ga far støt når baby gråt. Sorry avsporing, men tungtsovende menn er en utfordring. :ler:

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Situasjonen er.. Er ferdig med mammapermisjonen min om noen få uker. Ammer fortsatt mye på natta og samsover. Babyen min har aldri brukt flaske(er 6 mnder) kun pupp, og har begynt med litt fast føde nå. 

Aner ikke hva jeg skal gjøre nå.. Mannen er godt voksen, sover tungt om natten og våkner jo ikke av lyder eller gråt. Han snorker som et uvær så han kan heller ikke ta over samsovingen. At han kansje ikke vil våkne når baby gråter skremmer vettet av meg. Jeg kan heller ikke dra fra nattevakt, da jeg jobber alene.( Har også en 2 åring som våkner en del på natt, samt et eldre barn med diagnose.) 

Noen som har vært i en slik situasjon? Noen tips/råd? 

Mannen er selv stresset over dette og ønsker ikke permisjon. Men virker jo ikke som det er noe man kan velge. 

Situasjonen med en toåring og et eldre søsken med diagnoser kombinert med at mor er borte på natta og at far sover seg gjennom ALT er farlig.

Du må ta kontakt med noen helst for flere mnd siden for å endre skriftene dine. 

Ellers vil jeg si at det er så gale at jeg ville nesten vurdert ulønna permisjon hvis dere kan overleve på det i etårs tid.

Anonymkode: c31e0...859

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Prøv å søke hverfall, selv om det skal mye til for å få til. Helt sykt man ikke kan styre permisjon selv. 

Skulle hatt en babycall som ga far støt når baby gråt. Sorry avsporing, men tungtsovende menn er en utfordring. :ler:

Man får kun overta dersom far er i fengsel, på psykiatrisk eller totalt uberegnelig og inkompetent til å ivareta et barn.

• Liker 2
Skrevet

En ting er jo nå, men hva med årene fremover? Tenker du at du kan ha en jobb som innebærer at du er borte hele natta, og far alene med barna - når det er så uforsvarlig? Barna vil jo trenge tilsyn på natt i mange år til. Hvis det ene barnet ditt har diagnoser, og et så stort oppfølgingsbehov som gjør at du ikke kan være i jobb, så ville jeg lest mer om pleiepenger på Nav.no for å se om det kan være aktuelt for deg. 

Anonymkode: a0462...1b7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Far har vel våknet til 2 åringen eller? Så skjønner ikke at det plutselig har blitt et stort problem nå?

Anonymkode: 80250...ab9

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor barn #3 når dere ikke har ressurser til å ta vare på de to andre?

Det er helt …. Jeg blir sinna.

Anonymkode: 56a67...77d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får kun overta dersom far er i fengsel, på psykiatrisk eller totalt uberegnelig og inkompetent til å ivareta et barn.

Snakk om å overdrive da. Man får ta over permisjonen om far/mor ikke er i stand til å ta vare på barnet alene. Det kan være pga sykdom, skade, operasjon, handikapp… man kan være en god og tilstedeværende forelder selvom man er syk. 

Anonymkode: 73d4f...ed6

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke krav på pleiepenger hvis du har et barn med diagnose som trenger så mye oppfølging at du ikke kan arbeide på dagtid? Å jobbe bare natt når man har 3 små barn er jo ikke akkurat bra i lengden for helsa di… 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er du helt sikker på at han «sover gjennom» og syns det er behagelig når du har ansvaret? Vi mennesker blir fort vant til ting. Selv om barnet her gråter, våkner jeg ikke lenger når far har natten sin. Og omvendt. Tipper når ansvaret fullt havner der, våkner han helt fint. 

Anonymkode: 02b07...87f

• Liker 10
Skrevet

Og «jeg vil ikke ha permisjon» høres bare ut det som et påskudd for å slippe ansvaret. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og «jeg vil ikke ha permisjon» høres bare ut det som et påskudd for å slippe ansvaret. 

Jepp, høres akkurat sånn ut. 

Anonymkode: e6050...2c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jepp. Ikke akkurat årets far. 

NOE må jo vekke han. Han sover vel ikke gjennom alarmer og sånn? Kjøp en babycall hvor volumet kan skrus opp slik at det er umulig å gå glipp av. 

Det kan også hende baby begynner sove gjennom natten når far tar over leggetid og netter. Her samsov vi til baby var 7 mnd og jeg dro tilbake på jobb. Baby våknet da ca hver 3. time for å amme. Trodde aldri det skulle gå bra å flytte til egen seng på eget rom, men hun sov gjennom natten fra natt to. Våkner bare ved tenner og sykdom nå. Så det kan absolutt gå bra! 

Anonymkode: 38205...527

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan selvsagt søke om omsorgsstønad for barnet med diagnose, og om kontantstøtte, evt må du snakke med fastlegen din om andre muligheter men jeg vil tro at om mannen er alene med ungene vil han sove lettere og dere burde jo latt han samsove for lengst slik at beby ble kjent med snorkingen! 

Anonymkode: 813ef...25b

• Nyttig 2
Skrevet

Hva med alle årene fremover? Skal du bytte jobb? 

Hva om huset begynner å brenne og mannen sover gjennom det?

Anonymkode: a1b3b...4fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du ikke krav på pleiepenger hvis du har et barn med diagnose som trenger så mye oppfølging at du ikke kan arbeide på dagtid? Å jobbe bare natt når man har 3 små barn er jo ikke akkurat bra i lengden for helsa di… 

Søk om pleiepenger, og gi et spark i ræva til gubben her. Du kan ikke slite deg ut med og jobbe nattevakter når du har et barn som forsatt ikke tar flaska,og har et barn med ekstra mye behov. Jeg fikl pleiepenger selv, fordi jeg ikke hadde klart og i varetatt barna jeg hadde og en baby med behovet det med elste har. Hva med far til barnet, han burde jobbet litt ekstra istedenfor en at du skal måtte jobbe natt. Søk pleiepenger for en tid, og få bytter skiftet ditt. Man har krav på pleiepenger om det ikke går og jobbe dagen her og der ved det andre barnets ekstra behov. Jeg kan ikke se hvordan det ikke sliter deg ut og jobbe natt da, nattevakter er veldig ugunstig for kroppen over tid. Snakk med en sosionom eller få en kordinator i kommunen som kan hjelpe dere og få det dere trenger for ig kunne i varetatt barna.

Anonymkode: 20f22...c2a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Søk om pleiepenger, og gi et spark i ræva til gubben her. Du kan ikke slite deg ut med og jobbe nattevakter når du har et barn som forsatt ikke tar flaska,og har et barn med ekstra mye behov. Jeg fikl pleiepenger selv, fordi jeg ikke hadde klart og i varetatt barna jeg hadde og en baby med behovet det med elste har. Hva med far til barnet, han burde jobbet litt ekstra istedenfor en at du skal måtte jobbe natt. Søk pleiepenger for en tid, og få bytter skiftet ditt. Man har krav på pleiepenger om det ikke går og jobbe dagen her og der ved det andre barnets ekstra behov. Jeg kan ikke se hvordan det ikke sliter deg ut og jobbe natt da, nattevakter er veldig ugunstig for kroppen over tid. Snakk med en sosionom eller få en kordinator i kommunen som kan hjelpe dere og få det dere trenger for ig kunne i varetatt barna.

Anonymkode: 20f22...c2a

Nei det kjennes håpløst ut. Grunnen til at jeg jobber natt er at det var kun det som funket tidligere.så vi fikk vi 2 tette på rappen. Eldste har autisme, er på skolen om dagene men har tett oppfølging og trenger hjelp til det meste. Jeg løper mellom han og baby og mannen tar 2 åringen. Jeg samsover med baby og sover veldig lett så jeg hører dersom eldste våkner. Mannen sover med 2 åringen. Formiddagene er tiden hvor jeg kan få gjort noe. Mannen er på aap og hjelper da til med baby, mens jeg får tatt telefoner, møter ang eldste, handlet mat og lagd middag før 2 åringen må hentes. Slik går dagene. Tror alt blir litt lettere når babyen begynner i bhage. Da får evt mannen være nattevakt hjemme og sove når barn er levert i bhagen,så kan jeg jobbe igjen. Men det er jo ett år til😣😥

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor barn #3 når dere ikke har ressurser til å ta vare på de to andre?

Det er helt …. Jeg blir sinna.

Anonymkode: 56a67...77d

Ærlig talt, du vet ingenting om situasjonen deres. 

Og uansett hva situasjonen er så hjelper det ikke ts å få sånne kommentarer. Hva med å komme med gode råd i stedet?

Kjøre ts, dette høres ut som en tøff situasjon. Nå kan jeg ingenting om pleiepenger, men det høres jo ut som om det er noe dere burde ha krav på? Kanskje far kan sjekke opp snorking sin hos legen, min mann snorket mye og det viste seg å være søvnapné. Sannsynligvis ikke det mannen din har, men kanskje han kan få medisiner/operasjon for snorkingen.

Det høres litt ut for meg som om far prøver å "snike" seg unna. Hvordan var nettene med de to første? Hvis du alltid har jobbet kveld har vel far tatt barna tidligere? 

Har dere familie som kan bidra? ❤️

Anonymkode: 64a34...b4d

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...