Gå til innhold

seksåringen min vil ikke kle på seg ordentlig når de skal ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, datteren min går i første klasse, og nå som det begynner å bli kaldt, blir påkledningen et problem. 

Hun har visst helt siden barnehagen, hvordan å kle seg. Når det er kaldt, vet hun at hun bør ha et mellomlag. Hun viser at hun vet det ved at hun henter frem uteklær selv, og tar et helt ok mellomlag. 

På skolen har jeg lagt et greit mellomlag og skalldress/jakke og bukse (alt ettersom hva som er rent). Hun har både ullgenser og fleecejakke å velge mellom. Hun vet hvor det ligger, og de får tid til å kle på seg. 

Problemet er at hun ikke kler på seg ordentlig. - Og hun klager på at det er kaldt. Hun tar kun på jakka og lue. 

Læreren hennes forteller meg at hun ikke liker friminuttene fordi det er kaldt. Jeg ber henne kle på seg (Jeg passer å kle henne riktig i forhold til hva hun har liggende på skolen), men hun gidder ikke. 

Er det noe jeg kan gjøre her? 

Husker jeg også drev på sånn hele barneskolen, og husker jeg bare stod og rista. Lærerne ba oss (vi var flere som holdt på sånn) å kle på oss, men vi gjorde det ikke av en eller annen grunn. Jeg kan ikke huske noe som var vanskelig, bare at jeg ikke orka. 

Hun er fortsatt liten, jeg vil at hun skal leke og ha det greit og trives i friminuttene.. hva kan jeg gjøre? Kan det være en ide å bytte ut skalltøyet med en vinterdress istedet? At det er selve antall lag som er i veien? Det er jo lettere å bare ta på vinterdress, men samtidig er det jo mer praktisk med to lag hvor man kan justere etter været.. det kan man jo ikke med full boble liksom.. 

Anonymkode: 384f8...61c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er sønnen min også. Han er 9 år.Går hjem fra skolen uten å ta på seg jakke. Det er skikkelig kaldt her nå.

Hver dag må jeg mase om disse klærne, jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Det er jo så lett å bli syk...

Det er så frustrerende med all denne maskinen🙃🙃

Anonymkode: 47260...b65

Skrevet

De lærer etterhvert. Mine er like varmblodige som meg så hadde det vært sosialt akseptert hadde de gått i T-skjorte midtvinters. 
Har blitt kalt til skolen 1 gang da de mente ene datteren min var for kaldt kledd siden hun gikk med tights , kjørte bort til skolen og viste de at hun gikk med termotights siden hun hadde insistert på at hun ville ha tights på seg den dagen. 
Hun hadde og strikkebukser i hyllen og annet skiftetøy og de vet at de kan gå i noen av søskenes hyller om det er krise. (Alle har 2 fulle sesongbaserte klær i hyllene sine)

• Liker 3
Skrevet

Skalljakke + mellomlag funker jo ikke nå når det har blitt "vinter-surt" med vind. Få frem boblejakka 😛 Når det blåser og er surt sånn på høsten så trenger barna mer klær enn når det er snø i desember. 

Anonymkode: c39f9...3a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skalljakke + mellomlag funker jo ikke nå når det har blitt "vinter-surt" med vind. Få frem boblejakka 😛 Når det blåser og er surt sånn på høsten så trenger barna mer klær enn når det er snø i desember. 

Anonymkode: c39f9...3a1

I barnehagen her nå kler de barna i mellomlag og skallklær når de går ut.

Anonymkode: 6fefe...221

• Liker 2
Skrevet

Tja, den der er ikke enkel. Sannsynligvis handler det om at hun ikke gidder, i og med at hun blir kald. Datteren min kler nemlig ikke på seg, fordi hun er så varm av seg. Så kommer hun til å gidde å ta på seg boblebukse, om du sender med henne det? Boblejakke tenker jeg at du bare kan sende med om du bor i samme type klima som meg iallfall (nå er feks det fryst på vanndammer på morgener og kvelder) og gjerne sur vind.

Anonymkode: 9843e...538

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sånn er min førsteklassing også - og jenta mi i femte klasse.. Det tar lenger tid, og det gidder de rett og slett ikke 😔 

Endret av Irja
  • Liker 1
Skrevet

Send med henne en tjukkere jakke, så hun kun trenger å ta på seg ett plagg på overkroppen!

Det er mange fordeler med lag-på-lag-prinsippet, men gjør det enkelt for henne. Min sønn gidder heller ikke bruke masse tid på å kle på seg; han vil heller leke.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjører ulllongs og bukse på min, for han tar aldri på skallbuksen. Og så vanlig genser og vinterjakke. Er jeg heldig tar han på pannebånd...

Anonymkode: fcf55...7f3

Skrevet

Etterhvert så må en jo forstå konsekvenser, og tross en kan forstå en del som 6åring, så har de enda litt å gå på. Har hun på seg god stillongs eller termolegging under? Det hjelper jo noe, samme med gode sokker, og gode sko. Hadde også hatt en ullsinglet/t-skjorte innerst, evt langermet når været tilsier det. 

Kan du snakke med henne om at om du blir syk, så vil du ikke kunne gå på ulike aktiviteter, eller bursdager? Altså ikke som straff, men mulig det kan hjelpe om hun kan forstå at en kan bli syk av å fryse, og det får konsekvenser. Den praten er tatt med en av barna i min familie som fikk lungebetennelse av en lengre tur ut i for dårlig kledd. 

Jeg selv slet med motorikken når jeg begynte på skolen, og slet med å få av og på dressen selv. Ser det ikke er en utfordring her, men hos meg ble det løst med at jeg kun tok av øverste delen på dressen, og knyttet ermene rundt livet, og hadde buksedelen på. Nevner det for evt andre foreldre som har utfordring med barn som ikke er helt stø i motorikken 💚 Jeg satt friminutt på friminutt og fikk ikke på meg dressen, om jeg først hadde fått den av. Hadde en mannlig lærer som insisterte på at den skulle av og på for hver time/friminutt, og jeg sa ikke så mye, bare satt og styrte med den dressen over tid. En assistent til en i klassen så meg, og kom opp med løsningen. Det var andre dresser da kontra nå, nå er forene bedre, og lettere å få av og på selv. Ville bare nevne det, selv om det er litt utenfor temaet. Ser som sagt TS har gode og funksjonelle klær som barnet behersker selv, men noe å tenke på for andre. 

Anonymkode: 5b970...bb3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvis hun ikke følger lag-på-lag-prinsippet selv, så ville jeg nok personlig fått for boblejakke eller dress. 

Anonymkode: fd264...f0e

Skrevet

Her hadde jeg sagt til læreren at 'hun har mer enn nok tøy tilgjengelig, så du må gjerne si til henne at det ikke er vits i å klage på at det er kaldt når hun ikke gidder å kle på seg skikkelig'. Unger har godt av å få beskjed om at konsekvensen de står i (fryser) kommer som resultat av valg de har tatt (ikke kledd seg). 

Anonymkode: 5a143...141

Skrevet

Kjenner igjen problemet. Min sønn som nå er 10 år alltid hatt problemer med klær når kaldt ute.Jeg pleier å si nå får du gå ut og kjenne på været og si hva du skal ha på deg,men ikke alltid det hjelper heller.Kommer ofte hjem med jakken i sekken selv om det er kaldt ute.

Anonymkode: 6d770...b3a

Skrevet

Jeg ville sendt med tjukkere klær så hun kan ta på kun yttertøy og ikke mellomlag. Kan være mange grunner til at hun tar på feil, kanskje er hun opptatt med noe annet når de kler på seg som å prate med venninner/tulle/leke, kanskje orker hun ikke ta på så mye, kanskje glemmer hun seg o.l. Tenker at det er kaldt nå og man kan godt ha tykke klær selv om det ikke er vinter ennå, den første høstkulda oppleves jo litt kaldere enn samme temperatur gjør på våren :) Så send med vinterdress eller bukse/jakke (eventuelt behold skallbuksa men send med varmere jakke). Husk god lue og terp på at hun må ha på lue. Ta på ullsokker hjemme så hun holder seg varmere på beina uten å måtte gjøre noe ekstra selv. 

Anonymkode: b6e2c...d01

Skrevet

Ville sendt med en tynnere boblejakke, et friminutt er kort og mange tar seg ikkr tid til å kle på flere lag

Anonymkode: 8029d...e4a

Skrevet

Velkommen til skole livet 😅 Har samme problem.. Gutten min på 8 år nekter alt som har med ull å gjøre! Så han går i vanlig tykk bomull genser og bukse. Har kjøpt mellom tykk dunjakke som ham bruker nå og tykkeste dunjakken til bergans. Lettere for de å bare ta på en tykk jakke enn flere lag😊

Anonymkode: f11e5...574

Skrevet

Takk for mange fine svar 💕

I bhg har det ikke vært noe problem. Pga huden, har hun brukt bomull tights eller joggebukse innerst, og jeg har tatt med en god ullbukse /ullgenser eller ulldress som et godt mellomlag til skalldress, parkdress etc.. Men da har de voksne vært mer innblandet naturlig nok.. 

Nå har vi også begynt med strømpebukse under bukse, fordi jeg tviler på at hun gidder å ta på ullbukse. 

Hun har noe i merino ull, og noe i vanlig bomull fordi hun har blitt større og huden tåler mer, og det har ikke vært noe reaksjoner, - men selv det er en kamp, å ha to lag når hun går ut døra. 

Så idag var det strømpebukse, turbunse, enkel kjole i bomull og tykk genser og tynn boblejakke.. Men da jeg kom å hentet var det strømpebukse og tynn kjole 🙃🙃🙃 

Jeg får bytte ut med vinterklær. Det er tydelig at hun rett og slett ikke gidder alle lagene.. 

Anonymkode: 384f8...61c

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ikke så mye man kan gjøre med det. Hvis de fryser, så lærer de vel å kle på seg.

Skrevet
Me0987 skrev (8 timer siden):

Send med henne en tjukkere jakke, så hun kun trenger å ta på seg ett plagg på overkroppen!

Det er mange fordeler med lag-på-lag-prinsippet, men gjør det enkelt for henne. Min sønn gidder heller ikke bruke masse tid på å kle på seg; han vil heller leke.

100 prosent. Barn så vel som voksne liker den filosofien.

Skrevet

Ja, bytt ut med vinterklær. De gidder ikke styre med mellomlag. Noen friminutt er korte og førsteklassingen kommer ikke til å bruke tid på å ta på mellomlag. Det er urealistisk å forvente. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...