AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Sønnen vår på 16 måneder hatt en vanskelig start på livet. Det har vært kolikk, dårlig søvn og mye temperament. Vi har hele veien følt at han det har vært noe mer en bare kolikk til tross for at både leger og helsestasjonen ga oss den "diagnosen" og etter mye prøving og feiling fant vi ut at han har melkeallergi (vi måtte krangle oss til time hos barnelege). Derfor har både han og jeg levd melkefritt siden da, med et par uhell. Til tross for at melkeallergien holdes i sjakk er han mye plaget med magen. I tillegg er han ofte i det jeg vil kalle dårlig humør. Han sutrer ofte hele morgenen og ettermiddagen, henger i beina mine og blir ikke fornøyd selv om jeg bare sitter med ham hele tiden. Han blir også fort sint. Verst av alt er kveld og natt hvor han til tider kan være helt umulig. Han kan våkne og hyle som en stukken gris, kaste seg rundt i sengen sånn at han risikerer å skade seg og ofte er det ingenting som hjelper. Tar vi ham opp kan han ofte bli mer irritert og de gangene han roer seg i armene våre må vi jo uansett legge ham ned igjen til slutt, kan ikke bære ham resten av natten og da "klikker" han igjen. Noen netter han er sånn er det tydelig at det er magen han plages med så da gir vi ham paracet, men andre ganger virker det ikke som om det er det. Vi kan jo heller ikke fortsette å gi smertestillende resten av livet. Selv om vi tar han inn i vår seng er han urolig og hyler. Når vi er ute blant folk er han ofte i godt humør og i barnehagen får vi høre at "han er jo en veldig rolig unge", hjemme derimot er han en helt annen. Jeg vet jo at barn oftere pusher grensene til foreldrene, men det føles virkelig som to personer i en kropp. De eneste som har opplevd hvordan vi har det er nær familie som har sovet over og bevitnet hvordan vi har det og et par venninner da vi var på hyttetur sammen. De kommenterte selv at de kanskje trodde vi hadde overdrevet hvordan vi hadde det, men skjønte hva vi stod i etter den helgen. Vi føler oss utrolig mislykket som foreldre som ikke klarer å roe ned vårt eget barn og personlig kjenner jeg at jeg ikke kommer til å makte å fortsette på denne måten. At det både er minimalt med søvn og at hver dag er en kamp fra morgen til kveld gjør meg helt utslitt både fysisk og psykisk. Vi har vært hos flere leger, helsestasjonen, sykehus, fysioterapeut, kiropraktor +++ og fått samme beskjed. "Vent det ut". Men vi trenger hjelp. Hvis det ikke er noe fysisk galt med ham så har vi fått et meget krevende barn (evt barn som har det krevende). Da trenger vi hjelp. Vet at noen barn bare har mer krevende temperament, men da hadde det vært fint med litt veiledning på hvordan man kan takle det og kanskje avlastning hvis det blir sånn her de neste årene. Noen som har tips til hvem man kan kontakte? Har tenkt på Hedvig Montgomery, men der var det lang ventetid. Anonymkode: d809f...6e9 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Høres ut som om ungen har vondt i magen og kanskje refluks i tillegg. PS: Du kan trøste deg med at det der er bare barnematen fra hva vi har vært gjennom går gjennom. Babyer er ikke sint, dårlig humør og temperament. Babyer prøver å uttrykke behov og når de har noe som plager dem så slår det ut med hyl og skrik, kasting og støy og uro. Det er ikke fordi barnet er vanskeligere enn andre men det er fordi babyen har noe som lager plager og som man må finne ut av. Kanskje en ide og spørre om å få prøve refluks medisin bare for å utelukke. Hvordan er det med ørene har dere fått sjekket dem for vann? Hvordan er det med låsninger har dere vært og utelukket dette hos en kiropraktor som kan med barn? Anonymkode: c1f73...e3b 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 I bhg ligger han gjerne ikke mye flatt? Be om å få sjekke ørene øreproblemer kan du ikke merke men de skaper sykt med uro. Det samme gjør refluks. Vårs har bl.a melkeallergi, refluks og dren i ørene for fjerde gang pluss følges opp på alle kontorene som finnes på sykehuset. Anonymkode: c1f73...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Er dere mye ute på tur og får dere lekt sammen? Det kan være krevende å bare være mye inne. Anonymkode: 6ca5e...b7e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Høres ut som min gutt noen år tilbake. Har dere tatt allergiblodprøver? Vår ble mye bedre når vi kuttet melkeprotein og egg. Hadde og refluks, men ble mye verre i magen av nexium så det måtte vi kutte ut. Anonymkode: 96265...098
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres ut som om ungen har vondt i magen og kanskje refluks i tillegg. PS: Du kan trøste deg med at det der er bare barnematen fra hva vi har vært gjennom går gjennom. Babyer er ikke sint, dårlig humør og temperament. Babyer prøver å uttrykke behov og når de har noe som plager dem så slår det ut med hyl og skrik, kasting og støy og uro. Det er ikke fordi barnet er vanskeligere enn andre men det er fordi babyen har noe som lager plager og som man må finne ut av. Kanskje en ide og spørre om å få prøve refluks medisin bare for å utelukke. Hvordan er det med ørene har dere fått sjekket dem for vann? Hvordan er det med låsninger har dere vært og utelukket dette hos en kiropraktor som kan med barn? Anonymkode: c1f73...e3b Han er som nevnt mye plaget ned magen, men det er ikke alltid det er årsaken (slik vi oppfatter det). Vi har nevnt refluks til samtlige leger vi har vært hos helt siden han var en måned gammel, men ingen har mistenkt det. Vi har ikke tatt noen test, men prøvde gaviscon uten hell. Hvilken annen medisin finnes det for refluks? Vi spurte barnelegen om ørene (nevnte spesifikt vann i ørene fordi vi hadd lest om det her på kg), hun sjekket ikke ørene, men kommenterte at det nok ikke var det. En annen lege har sjekket ørene, men vet ikke om man kan se vann i ørene eller om det må en undersøkelse til? Vi har vært hos kiropraktor. Hun mente selvsagt at vi måtte komme tilbake på mange behandlinger, men vi opplevde ingen bedring og er i utgangspunktet skeptisk til kiropraktor til små barn. Har ikke lest noen steder at det har dokumentert effekt og da er det voldsomt å betale 2000 kroner timen. Må bare utdype mer om måten jeg beskriver ham, vet at det trigger folk på kg når man beskriver barn på den måten. For det første så må jeg bruke noen ord for å forklare situasjonen og da er det naturlig å gå til ordene som beskriver en type oppførsel. For det andre har alle legene vi har vært hos sagt at dette er helt normalt, noe vi må vente ut og at de ikke kan henvise oss til videre utredning fordi ingenting tyder på ar noe er galt (annet enn melkeallergi). Hvis det er tilfellet så snakker vi snakker vi om et barn med temperament. Har sett flere som snakker om at barn er født med ulikt temperament og at det å være foreldre til noen med høyt/kraftig temperament er tyngre, så dette begrepet blir ofte brukt. Og det finnes mange barn der ute som er både sinte og temperamentsfulle (har selv jobbet mange år i barnehage) og det er ikke sånn at alle disse har fysiske plager såvidt meg bekjent. På et eller annet tidspunkt går barn fra å være babyer som har det vanskelig til å være utagerende barn. Og da er det foreldrene som får skyld i å ikke ha oppdratt barna riktig. Parallelt med at vi fortsetter å mase på videre utredning hos legene (senest forrige uke var vi hos fastlegen) ønsker vi å snakke med noen som kan hjelpe oss med hvordan vi skal håndtere ham når han slår seg helt "vrang". Helsesykepleieren vår er dessverre ganske dårlig og har null kompetanse på barn som har det vanskelig, hvis ikke hadde hun vært en naturlig person å søke råd og veiledning hos. Anonymkode: d809f...6e9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I bhg ligger han gjerne ikke mye flatt? Be om å få sjekke ørene øreproblemer kan du ikke merke men de skaper sykt med uro. Det samme gjør refluks. Vårs har bl.a melkeallergi, refluks og dren i ørene for fjerde gang pluss følges opp på alle kontorene som finnes på sykehuset. Anonymkode: c1f73...e3b Annet enn på natt så ligger han ikke flatt hjemme heller. Hvordan sjekker de ørene? Flere leger har sett i ørene hans med den øretitteringen (haha, vet ikke hva det heter) uten å se noe. Og samme med refluks, hvordan sjekker man for det? Hørte en lege si noe om at man må legge en eller annen ting ned i halsen og at den kun slår ut hvis han har et refluks"utbrudd" akkurat den kvelden (Parton my french, kan ikke disse medisinske uttrykkene). Gaviscon har vi prøvd, finnes det noe annet? Møtte dere mye motstand ho legene? Vi har vært innom mange leger, samt barnelege og på sykehuset og alle ser ut til å mene det samme.. Anonymkode: d809f...6e9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er dere mye ute på tur og får dere lekt sammen? Det kan være krevende å bare være mye inne. Anonymkode: 6ca5e...b7e Vi er ute og leker hver eneste dag. Men går ikke ut med ham når han står opp kl 05 på morgenen og kan ikke være ute med ham hele ettermiddagen. Han er mye enklere å ha ute (som de fleste barn), men vi kan ikke leve hele livet ute. Anonymkode: d809f...6e9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 Hvordan er han i barnehagen? Opplever de det samme? Anonymkode: fde32...bd7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres ut som min gutt noen år tilbake. Har dere tatt allergiblodprøver? Vår ble mye bedre når vi kuttet melkeprotein og egg. Hadde og refluks, men ble mye verre i magen av nexium så det måtte vi kutte ut. Anonymkode: 96265...098 Vi tik blodprøver for ett år siden, ingen utslag på de, men det er såvidt jeg har skjønt bare en mpa-typene som gjør utslag på blodprøver. Har testet å kutte egg flere ganger uten at det har hatt effekt. Nexium har vi ikke prøvd, pleier barn å få magesmerter av det? Det siste vi trenger er mer magesmerter.. Anonymkode: d809f...6e9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 https://www.bufdir.no/familie/tilbud/cos/ Siden han var nyfødt, så har han fått masse oppmerksomhet av dere foreldre, når han skriker og har vondt. Selvfølgelig. Det kan ha blitt en vane han har lagt seg til, når han er med dere. Kan hende det er slik han tror han skal kommunisere med dere. Siden han ikke kommuniserer sånn i barnehagen. Bare en tanke. Dere høres uansett ut som veldig gode foreldre. Anonymkode: 04fba...724
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan er han i barnehagen? Opplever de det samme? Anonymkode: fde32...bd7 Nei, som nevnt har vi fått høre at han er veldig rolig. Men de har også sagt at han sier veldig tydelig i fra så de ser brøkdelen av det vi får. Skal sies at han ikke er en vilter unge som springer rundt og ødelegger alt (han har strengt tatt nettopp lært seg å gå), det et mer bare generell misnøye, han må bæres eller underholdes hele tiden. Får ikke tømt oppvaskmaskinen de timene jeg har ham på morgenen en gang. I barnehagen skjer det selvsagt mer som selvsagt kan forklare noe. I barnehagen kan de legge ham ned i vogna og så sovner han. Med unntak av et par ganger i løpet av livet hans har ikke vi kunne gjøre det samme. Vi må alltid trille i søvn og gjerne vugge underveis og det står ikke på at vi ikke har prøvd, men 9 av 10 ganger klikker det helt for ham i vognen om vi ikke triller. Én gang opplevde de ham sånn i barnehagen, han våknet etter kort tid og hylte helt hysterisk. De ringte oss og ba oss hente ham og de virket sjokkerte over hva som hadde skjedd, de sa han var helt utrøstelig og hylte så høyt at han vekket de andre barna. Jeg hentet ham og fortalte at dette ikke var noen unormal opplevelse for oss. Anonymkode: d809f...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 Du, slutt å snakk om temperament, de skriker seg ikke gjennom natta pga temperament. Vår eldste holdt på slik, han hadde også melkeproteinallergi, men skrek fortsatt på natta og mye misnøye gjennom dagen. det var stille refluks og astma også, så når vi fikk medisinert de to tingene ble det bedre. Dere må få legen til å skrive ut nexium mot refluks for å teste, ph-måling (den tingen i halsen) er ikke pålitelig. Gaviscon hjalp lite her og, måtte ha høy dose nexium. Anonymkode: f5cea...ec5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): https://www.bufdir.no/familie/tilbud/cos/ Siden han var nyfødt, så har han fått masse oppmerksomhet av dere foreldre, når han skriker og har vondt. Selvfølgelig. Det kan ha blitt en vane han har lagt seg til, når han er med dere. Kan hende det er slik han tror han skal kommunisere med dere. Siden han ikke kommuniserer sånn i barnehagen. Bare en tanke. Dere høres uansett ut som veldig gode foreldre. Anonymkode: 04fba...724 Tusen takk for gode ord ❤️ Det føles virkelig ikke sånn når vi aldri helt klarer å møte behovene hans 💔 Jeg leste det samme i en bok av Hedvig Montgomery (tror jeg). At barn som har hatt kolikk har blitt vant til å kommunisere på den måten og derfor går rett i hylgråt uansett hva det gjelder. Cos-kurset ser veldig bra ut og kan hende det er akkurat det vi trenger, men tror ikke det er mulig for oss å ta 2 timer 8 kvelder i uka. Vi har ikke familie i byen og vi må være to til å ta oss av ham da kveldene er veldig slitsomme. Anonymkode: d809f...6e9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei, som nevnt har vi fått høre at han er veldig rolig. Men de har også sagt at han sier veldig tydelig i fra så de ser brøkdelen av det vi får. Skal sies at han ikke er en vilter unge som springer rundt og ødelegger alt (han har strengt tatt nettopp lært seg å gå), det et mer bare generell misnøye, han må bæres eller underholdes hele tiden. Får ikke tømt oppvaskmaskinen de timene jeg har ham på morgenen en gang. I barnehagen skjer det selvsagt mer som selvsagt kan forklare noe. I barnehagen kan de legge ham ned i vogna og så sovner han. Med unntak av et par ganger i løpet av livet hans har ikke vi kunne gjøre det samme. Vi må alltid trille i søvn og gjerne vugge underveis og det står ikke på at vi ikke har prøvd, men 9 av 10 ganger klikker det helt for ham i vognen om vi ikke triller. Én gang opplevde de ham sånn i barnehagen, han våknet etter kort tid og hylte helt hysterisk. De ringte oss og ba oss hente ham og de virket sjokkerte over hva som hadde skjedd, de sa han var helt utrøstelig og hylte så høyt at han vekket de andre barna. Jeg hentet ham og fortalte at dette ikke var noen unormal opplevelse for oss. Anonymkode: d809f...6e9 Vil han sitte ved oppvaskmaskinen når du tar ut og «hjelpe» til? Være med på aktiviteten? Her er det det som gjorde en endring for oss. Det går enoooormt tregt, men vi snakker om hva vi gjør, ser på tallerknene, lager litt lyder, han får noen egne tallerkner han kan ta ut. Han kan ikke gå enda, eller stå sånn ordentlig, men sitter ved siden av og er med. Det har jeg brukt på alle aktiviteter hvor han egentlig vil bli bært og klenge inntil. Litt etter litt, så har han blitt med. Men det er jo noe rart han ikke er så plaget i barnehagen om dagen, som han er i helgene med dere. At han er rolig. Jeg ville antatt hvis det var smerter ville han vært lik med alle, uansett? Anonymkode: c6ab3...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du, slutt å snakk om temperament, de skriker seg ikke gjennom natta pga temperament. Vår eldste holdt på slik, han hadde også melkeproteinallergi, men skrek fortsatt på natta og mye misnøye gjennom dagen. det var stille refluks og astma også, så når vi fikk medisinert de to tingene ble det bedre. Dere må få legen til å skrive ut nexium mot refluks for å teste, ph-måling (den tingen i halsen) er ikke pålitelig. Gaviscon hjalp lite her og, måtte ha høy dose nexium. Anonymkode: f5cea...ec5 https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/smabarn/utvikling-selvstendighet-og-selvfolelse/barnets-personlighet/ "Barn har ulikt temperament helt fra starten av. Til daglig bruker vi gjerne begrepet temperament når noen er hissige av natur. I faglig sammenheng derimot, brukes temperament om oppførsel eller tendenser som barnet har med seg helt fra fødselen av". Som du ser brukes temperament for å beskrive barns oppførsel. Det kan vel tenkes at det er en kombinasjon av plager og temperament. Legene har sagt at han har umoden tarm som i så fall kan forklare noen av plagene (vi har IKE slått oss til ro med denne "diagnosen"). Som du leser har vi vært innom utallige leger og andre fagfolk så det er ikke sånn at vi bare går rundt og sier "nei du vet sønnen vår er bare hissig", men når samtlige leger sier at dette er helt normalt må vi også begynne å vurdere om han rett og slett har behov for en annen oppfølging enn den vi klarer å gi ham og at noen av utfordringene går på hans lynne (om jeg får lov til å bruke det uttrykket). Jeg skal ta opp nexium med barnelegen. Anonymkode: d809f...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vil han sitte ved oppvaskmaskinen når du tar ut og «hjelpe» til? Være med på aktiviteten? Her er det det som gjorde en endring for oss. Det går enoooormt tregt, men vi snakker om hva vi gjør, ser på tallerknene, lager litt lyder, han får noen egne tallerkner han kan ta ut. Han kan ikke gå enda, eller stå sånn ordentlig, men sitter ved siden av og er med. Det har jeg brukt på alle aktiviteter hvor han egentlig vil bli bært og klenge inntil. Litt etter litt, så har han blitt med. Men det er jo noe rart han ikke er så plaget i barnehagen om dagen, som han er i helgene med dere. At han er rolig. Jeg ville antatt hvis det var smerter ville han vært lik med alle, uansett? Anonymkode: c6ab3...4f2 Vi prøver å involvere ham i oppgavene vi gjør, har kjøpt kjøkkenhjelper/læringstårn for at han skal kunne være med på det som skjer på kjøkkenet, men han blir veldig frustrert og hyler når han ikke får gjøre akkurat som han vil (feks ta på en skarp kniv, spise rå kjøttdeig ++). Samme med oppvaskmaskinen, han vil kaste glass og ta alle knivene. Siden han så og si aldri klarer å leke for seg selv blir derfor å tømme oppvaskmaskinen (som kun var et eksempel for å illustrere hvordan dagene fortoner seg) en vanskelig oppgave å få gjennomført de tre timene på morgenen før han skal I barnehagen. I følge pedleder er det ikke uvanlig at barn er litt mer "krevende" med foreldrene enn i barnehagen. I tillegg tror vi noe handler om at han sannsynligvis har en del ubehag med magen som kommer til syne når han kjeder seg og får tid til å kjenne på det, litt som når vi er litt dårlig i formen så føler man ofte mer på det om man bare ligger hjemme enn om man går ut en tur. Men ja, vi har tenkt mye på hvorfor han tilsynelatende aldri er fornøyd når han er hjemme med oss 😔 Anonymkode: d809f...6e9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 Skrikingen i søvne kan det være nattskrekk? Vår eldste hadde det og måten du beskriver det på minner om det. Fullstendig hysterisk og utrøstbar. Situasjonen med oppvaskmaskinen er jo - i mine øyne - helt normal adferd for barn. Mine ville også bare hive alt utover gulvet og klatre inni maskinen og ble ganske så sinte når de ikke fikk det som de ville. Dersom han er en helt annen i barnehagen - kan det være noe med dere foreldre som skjærer seg? (Vi har et «krevende» barn i nær familie. Foreldrene lette også etter fysiske årsaker til at barnet var som det var, men så ikke at de selv i stor grad tilrettela for atferden. Det ble bedre når de fikk foreldreveiledning / kurs via helsestasjonen.) Anonymkode: cd8a4...04e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #19 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Vi prøver å involvere ham i oppgavene vi gjør, har kjøpt kjøkkenhjelper/læringstårn for at han skal kunne være med på det som skjer på kjøkkenet, men han blir veldig frustrert og hyler når han ikke får gjøre akkurat som han vil (feks ta på en skarp kniv, spise rå kjøttdeig ++). Samme med oppvaskmaskinen, han vil kaste glass og ta alle knivene. Siden han så og si aldri klarer å leke for seg selv blir derfor å tømme oppvaskmaskinen (som kun var et eksempel for å illustrere hvordan dagene fortoner seg) en vanskelig oppgave å få gjennomført de tre timene på morgenen før han skal I barnehagen. I følge pedleder er det ikke uvanlig at barn er litt mer "krevende" med foreldrene enn i barnehagen. I tillegg tror vi noe handler om at han sannsynligvis har en del ubehag med magen som kommer til syne når han kjeder seg og får tid til å kjenne på det, litt som når vi er litt dårlig i formen så føler man ofte mer på det om man bare ligger hjemme enn om man går ut en tur. Men ja, vi har tenkt mye på hvorfor han tilsynelatende aldri er fornøyd når han er hjemme med oss 😔 Anonymkode: d809f...6e9 Kan dere ikke styre hva dere involverer han i og tilrettelegge? Det vil si, ta bort skarpe kniver som han han ta på, ikke ha ting han ikke kan være med på, ikke ha rå kjøttdeig som han ikke kan spise. Hvis det blir mye nei, forstår jeg at det blir mye frustrasjon. Sier dere mye nei til han? Ingen kritikk, men kan det være en reaksjon på det? Anonymkode: c6ab3...4f2 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #20 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skrikingen i søvne kan det være nattskrekk? Vår eldste hadde det og måten du beskriver det på minner om det. Fullstendig hysterisk og utrøstbar. Situasjonen med oppvaskmaskinen er jo - i mine øyne - helt normal adferd for barn. Mine ville også bare hive alt utover gulvet og klatre inni maskinen og ble ganske så sinte når de ikke fikk det som de ville. Dersom han er en helt annen i barnehagen - kan det være noe med dere foreldre som skjærer seg? (Vi har et «krevende» barn i nær familie. Foreldrene lette også etter fysiske årsaker til at barnet var som det var, men så ikke at de selv i stor grad tilrettela for atferden. Det ble bedre når de fikk foreldreveiledning / kurs via helsestasjonen.) Anonymkode: cd8a4...04e Om jeg har skjønt nattskrekk riktig så sover barnet når de får anfallene? Det gjør ikke sønnen vår. Jeg vet at det er vanlig at barn gjerne vil bli med på det som skjer, grunnen til at jeg nevner er det er fordi han så og si aldri kan leke for seg selv. Vi får med andre ord ikke gjort noe husarbeid når vi er alene med ham uten at han blander seg inn. Så blir han kjempesint om vi ikke lar han gjøre det. Kan godt hende dette er helt vanlig, men da skjønner jeg ikke at folk får gjort noe med barn. I morges gråt og hylte han om hverandre, uten at han tilsynelatende hadde noen smerter. Jeg måtte gi opp å prøve å få laget frokost og måtte vekke mannen sånn at jeg kunne sitte på gulvet med sønnen vår mens han laget mat. Selv når jeg likte med ham hylte og gråt ham masse. Kan du beskrive litt mer hvordan de tilrettela for adferden? Vi prøver jo å feks si at ham må vente mens vi lager mat, kler på oss, pusser tennene, men ham bare hyler og klager. Alt er en kamp. Skifte bleie, legge ham i vogn, kle på ham, legge ham. Av de jeg har rundt meg med barn så observerer jeg ikke samme oppførsel hos deres barn i samme grad som hos oss. Vi føler jo på at vi ikke er flinke nok foreldre når han bare har det sånn hele tiden, men det har ikke vært noe hjelp å få gjennom helsestasjonen eller hos legen. Anonymkode: d809f...6e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå