AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Et menneske som har kommet inn i livet mitt har en atferd som gjør meg helt forstyrret. Jeg har prøvd å lete etter personlighetstyper og diagnoser som kan hjelpe meg å forstå hva denne atferden kommer av, men føler ingenting stemmer veldig godt. Hun er tilsynelatende vanlig, men har noen unormale trekk. Hun har høyere utdanning og en «vanlig» jobb. Vet at hun i tidligere jobber har blitt mislikt av kolleger, da hun kan oppleves streng og «ovenfra-og-ned». Hun har ikke noe behov for god relasjon til sine kolleger. Hun har slitt med sosiale relasjoner, men har noen få gode venner (men vet det har vært noen skjær i sjøen der også). Hun har i tillegg litt sosial angst, og kan oppleves som sjenert i møte med nye mennesker. Hun har et ekstremt temperament og blir utrolig stygg, nedlatende og hatefull dersom hun blir sint. Dette sinnet kommer stort sett av at hun ikke får det som hun vil. Da bruker hun alle midler i sin makt for å såre, og går hardt ut der hun tror det kommer til å gjøre mest vondt. Dette sinnet kan vare en stund, 1-2 uker med for eksempel ekle og stygge meldinger. Så noen uker/måneder senere kan hun snu på flisa og bli et utrolig hyggelig og positivt menneske. Dette er stort sett i sammenheng med at hun vil ha noe. Og dersom hun da ikke får viljen sin, er det samme tralten igjen. Er det noen som kjenner igjen denne atferden, og eventuelt har en forklaring på hva det kan være? Anonymkode: 1f526...79f 1
Juniper Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Beskrivelsen fikk meg til å tenke på en tidligere kollega. Har ikke så mye nyttig å komme med, da jeg aldri fant ut hva som var i veien med henne. Men vil foreslå at du forholder deg til henne på et minimumsnivå, ikke gir henne amunisjon som kan brukes mot deg, og minimalt med tilbakemeldinger. Så lenge hun ikke går inn for å ta tak i det selv er det ingenting du kan gjøre. Hvis hun er ny kollega, så spør sjefen diskret om hun fortsatt har prøvetid. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Borderline. Anonymkode: 38a4d...d08 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Ingen er perfekt, heller ikke du Anonymkode: 3423f...492 1
Andro Skrevet 21. oktober 2023 #5 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Borderline. Anonymkode: 38a4d...d08 Det var også min første tanke. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, som det heter nå. 1 1
Gjest Angry Man Skrevet 21. oktober 2023 #6 Skrevet 21. oktober 2023 Borderline, narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller til og med antisosial personlighetsforstyrrelse kunne jo vært aktuelle utifra det du beskriver. Svært ofte er det ikke så enkelt at man bare kan sette en konkret diagnose type BORDERLINE. Det kan fort bli et sammelsurium av trekk fra forskjellige diagnoser. Men da gitt at det du skriver er korrekt så er ikke dette en person du vil ha noe særlig kontakt med.
Rhodiola Skrevet 21. oktober 2023 #7 Skrevet 21. oktober 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep. Rhodiola, adm. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #8 Skrevet 21. oktober 2023 Som flere har nevnt over, borderline. Borderlibe var det første jeg tenkte etter å ha lest innlegget, mye her som kan stemme med en slik diagnose. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/ Anonymkode: 84262...6c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå