AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg vil starte en liten diskusjon om dagens trender om hjemmelaget barnemat som diskuteres nå så iherdig at det kanskje har gått litt for langt. Og faktisk fokus på friluftsliv og alt man tar barn med. Kan det hendte at det begynner å gå litt ut av proporsjoner? Det finnes en mellomting både ang mat og friluftsliv. Jeg vet det er i det siste blitt populært å ta med små barn både med toppturer og jakt, noe som har en del farer med seg. Jakt er ikke noe lek heller. Det skjer ting der og er en fare at man ikke klarer å passe på barn eller at de går seg vill ved uhell. Det er en grunn at det er visse grenser for å delta på jakt. Toppturer er diskutert en del tidligere år. Hvor forsvant den vanlige søndagstur på en grei sti hvor folk går sammen? Og søndagsmiddag som er litt bedre enn de andre dagene i uka ? Ja, barn var på mer i gamle dager og all maten var laget fra bunnen av, men da var flere barn som hadde mangelsykdommer og gikk seg vill og ble skadet. Og alle var veldig glade når både Morsmelkerstatning og pilvergrøt ble funnet, og når man kunne ha flere valg for å ha nok mat på bordet enn å gå på jakt, og spesielt små barn kunne slippe å bli med på det. Anonymkode: a5668...557
Anim92 Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 For en sinnsykt unødvendig ting å ta opp akkurat nå, det det med jakt. Smakløst!🤮 16 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 Ja dette var virkelig et utrolig smakløst innlegg. For ikke å snakke om at det er ren idioti. Som om ikke folk går på søndagstur og spiser hjemmelaget middag fordi de også liker toppturer og jakt. Anonymkode: 27a35...5b9 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Nå skal ikke jeg gå inn på det med jakt. Men feks padling og toppturer fører jo en del farer med seg. Det er jo risikosport for disse små barna mtp hvilket utgangspunkt de har fra før. Jeg tror mange foreldre har en del selvrealisering på agendaen, større tilgang til mamma forum og Internett i kombinasjon med vårt naturlige instinkt - å sammenligne seg med andre. Oppdragelse og det å være forelder virker for mange å være en slags konkurranse i å være best. Og disse foreldrene mener selvsagt godt og setter det de mener er best for sine barn - selvom det kunne vært mer enn godt nok med halvparten. Altså at det egentlig er unødvendig. Opplagte stier, felles natursted, lekeplasser og folksomme strender er like bra. Personlig synes jeg naturlig mat er det beste, men så er det dette med lavterskel og lite stress. Jeg er ikke en uteperson, jeg har innekropp og vi liker cafe, - men er det enkelt å pakke med seg ting, så kommer vi oss lettere ut. Det viktigste er at man koser seg og skaper gode assosiasjoner til det å være ute. Om det så er i byparken eller i villmarka. Anonymkode: d1021...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 Anim92 skrev (4 minutter siden): For en sinnsykt unødvendig ting å ta opp akkurat nå, det det med jakt. Smakløst!🤮 Jeg har bare søkt på nett og spurt meg litt rundt og det visste seg at det er helt normalt å ta med så unge, og faktisk barn helt ned i 3 års alderen med og var veldig overrasket. Dette er ikke kritikk av foreldrene. Det samme gjelder toppturer som det var skrevet mye om tidligere. Der har vi ikke hørt om lignende tragedier men det var bare flaks. Anonymkode: a5668...557
Anim92 Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har bare søkt på nett og spurt meg litt rundt og det visste seg at det er helt normalt å ta med så unge, og faktisk barn helt ned i 3 års alderen med og var veldig overrasket. Dette er ikke kritikk av foreldrene. Det samme gjelder toppturer som det var skrevet mye om tidligere. Der har vi ikke hørt om lignende tragedier men det var bare flaks. Anonymkode: a5668...557 Ja, det er helt normalt å ta med små barn på jakt om man driver med det - og som regel går det helt strålende. Hvis man skal diskutere «farene» ved disse tingene kan man like gjerne snakke om bilkjøring, sparkesykkel eller bading på stranda. Leve, rett og slett. uansett unødvendig å ta dette med jakt nå. Endret 19. oktober 2023 av Anim92 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 På 90 tallet var barn oftere med på jakt, fiske med båt ol. Da var det ikke for rekreasjon, men arbeid og ungene jobbet litt og bidro sammen med foreldre etter fylte 8-9 her jeg kommer fra. Idag er det jo ikke lov å la barna gjøre noe. Mine barn har fått kniv når de var 5. Dette synes andre foreldre var hårreisende! Selv dro jeg alene på hytta med venner for å fiske og overnatte, fyrte i peisen fra jeg var 8. Idag meldes folk til barnevernet om de lar barna få lov til dette. Jeg er bare 30, så er ikke sååå lenge siden hellrt. Anonymkode: 73201...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg vil starte en liten diskusjon om dagens trender om hjemmelaget barnemat som diskuteres nå så iherdig at det kanskje har gått litt for langt. Og faktisk fokus på friluftsliv og alt man tar barn med. Kan det hendte at det begynner å gå litt ut av proporsjoner? Det finnes en mellomting både ang mat og friluftsliv. Jeg vet det er i det siste blitt populært å ta med små barn både med toppturer og jakt, noe som har en del farer med seg. Jakt er ikke noe lek heller. Det skjer ting der og er en fare at man ikke klarer å passe på barn eller at de går seg vill ved uhell. Det er en grunn at det er visse grenser for å delta på jakt. Toppturer er diskutert en del tidligere år. Hvor forsvant den vanlige søndagstur på en grei sti hvor folk går sammen? Og søndagsmiddag som er litt bedre enn de andre dagene i uka ? Ja, barn var på mer i gamle dager og all maten var laget fra bunnen av, men da var flere barn som hadde mangelsykdommer og gikk seg vill og ble skadet. Og alle var veldig glade når både Morsmelkerstatning og pilvergrøt ble funnet, og når man kunne ha flere valg for å ha nok mat på bordet enn å gå på jakt, og spesielt små barn kunne slippe å bli med på det. Anonymkode: a5668...557 Du bør tenke deg om et par ganger før du skriver mer. Anonymkode: 73250...7fd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå