Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke på en jobb med denne stillingstittelen. Jeg har ikke utdanning innenfor det, men har relevant utdanning. 
Hva er en normal dag for deg som jobber med dette? Hvilken utdanning har du?

Anonymkode: f398b...3de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke de gjør så veldig mye for å være helt ærlig

Anonymkode: 38647...a63

Skrevet

Jeg jobber ikke med HR selv, men har hatt en liten HR-avdeling under meg. 

Et norsk ord for HR er personaladministrasjon, og det gir mer mening opp mot hva som gjøres. Men hvordan HR brukes er ganske så forskjellig alt etter arbeidsplass. I noen tilfeller er HR en "uavhengig part" mellom gulvet og ledelsen, mens andre plasser så er HR en del av ledelsen. Disse linjene kan i mange tilfeller være uavklarte og svingende alt utifra sak, som igjen skaper forvirring hos ansatte. 

Men HR kan jobbe med utvikling av ansatte, oppfølgning av sykefravær, lederstøtte, ansattstøtte, oppfølging av ansatte, medarbeidersamtaler, tilrettelegging, vikarierende lederskap, deligerte oppgaver rundt omstrukturering, effektiviseringsmål, økonomi, personalsystemer, vaktlister, turnusordninger, turnussystemer, diverse møtevirksomheter, ansettelsesprosesser, rekruttering, organisasjonsutvikling osv.... og som en potet med fortløpende oppgaver både fra ansatte, ledelse, verneombud, AMU, NAV, bedriftshelsetjeneste og andre instanser.
Ikke alt på en gang da, men dette er forskjellig alt utifra arbeidsplass og HR's tiltenkte arbeidsfokus.

Men uansett er sjeldent en HR-avdeling arbeidsledig. Med mindre avdelingen er overbefolket.

Hvis dette høres interessant ut for deg, og du har sånn høvelig relevant utdanning, så skader det ikke å søke. Men nåløyet er trangt, for det er mange som har utdanning innenfor feltet i dag. 

Skrevet
Bombasi skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber ikke med HR selv, men har hatt en liten HR-avdeling under meg. 

Et norsk ord for HR er personaladministrasjon, og det gir mer mening opp mot hva som gjøres. Men hvordan HR brukes er ganske så forskjellig alt etter arbeidsplass. I noen tilfeller er HR en "uavhengig part" mellom gulvet og ledelsen, mens andre plasser så er HR en del av ledelsen. Disse linjene kan i mange tilfeller være uavklarte og svingende alt utifra sak, som igjen skaper forvirring hos ansatte. 

Men HR kan jobbe med utvikling av ansatte, oppfølgning av sykefravær, lederstøtte, ansattstøtte, oppfølging av ansatte, medarbeidersamtaler, tilrettelegging, vikarierende lederskap, deligerte oppgaver rundt omstrukturering, effektiviseringsmål, økonomi, personalsystemer, vaktlister, turnusordninger, turnussystemer, diverse møtevirksomheter, ansettelsesprosesser, rekruttering, organisasjonsutvikling osv.... og som en potet med fortløpende oppgaver både fra ansatte, ledelse, verneombud, AMU, NAV, bedriftshelsetjeneste og andre instanser.
Ikke alt på en gang da, men dette er forskjellig alt utifra arbeidsplass og HR's tiltenkte arbeidsfokus.

Men uansett er sjeldent en HR-avdeling arbeidsledig. Med mindre avdelingen er overbefolket.

Hvis dette høres interessant ut for deg, og du har sånn høvelig relevant utdanning, så skader det ikke å søke. Men nåløyet er trangt, for det er mange som har utdanning innenfor feltet i dag. 

Takk for informativt og nyttig svar! :)

Anonymkode: f398b...3de

Skrevet (endret)

Når det gjelder HMS er det veldig stor forskjell på om det er en kontorbedrift eller et smelteverk, men siden dette er en kombistilling vil jeg anta at bedriften enten har få ansatte eller ikke har produksjon der ansatte er skadeutsatt. Minimum er å sørge for at dere kan dokumentere at internkontrollforskriften er ivaretatt og er bedriften ISO sertifisert skal dere kunne dokumentere at det driftes iht sertifiseringens standarder. Videre skal det drives forebyggende, systematisk arbeid innen helse, miljø og sikkerhet og ofte innebærer rollen å utføre interne og eksterne revisjoner, samt ha en sentral rolle når det føres tilsyn.
HR og HMS/K er egne fagfelt med spesialiserte utdanninger, men det er ikke noe i veien for å ansette ufaglærte eller noen med utdanning innen andre fagfelt. Det kommer litt an på bedriftens ambisjoner innen disse støttefunksjonene og bedriftens størrelse. 

Endret av Hareena
  • Liker 1
Skrevet

Hvis det er HR og HMS, høres det ut som en administrativ stilling for meg. At det er delt, mellom to fagområder, virker som om de ikke har stor satsning på hverken eller, men prøver slå sammen to områder. Men det er nok et spennende sted å starte og en stilling å lære seg begge disse fagområdene! Anbefaler lese stillingsannonsen og se hva de tenker personen skal jobbe med - ikke anta basert på hva HR og HMS er. HR kan spenne seg fra operasjonelt til strategisk, fra brannslukking til strategi, fra administrativt til digitalisering. 

Anonymkode: ac5b6...981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...