Gå til innhold

To tette - dele rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn med 22 mnd. aldersforskjell. Tenker vi prøver at de deler rom når minsten blir rundt ett år. Men hun våkner jo fortsatt om natten og er litt usikker på hvordan det skal gå. Dere med erfaring, sov barna bedre når de delte rom? Eller ble det bare så de vekket hverandre?

Hvordan gjorde dere det med seng, sov de i samme seng eller hver sin? Regner jo med minsten bruker sprinkelseng fortsatt når hun er ett (storebror brukte det til 2,5, men tenker en mulighet er å ta av den ene siden og sette storebrors juniorseng inntil? Eller har dere sengene separat i hver ende av soverommet? 

Anonymkode: 36ee1...edc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Funket ikke hos oss da ene måtte ha det helt mørkt å stille for å sove mens andre måtte ha litt lys 😅 men mens det stod på hadde vi sengene langs hver sin vegg i hver sin ende av rommet

Anonymkode: d4993...5f9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mine to yngste (2 år 3 mnd mellom) delte rom til de var 8 og 10 år gamle. De sov i køyeseng slik at vi bevarte mest mulig gulvplass til leker, dobbelt skrivebord og sånt. Jeg husker ikke helt, men tror ikke de begynte å dele rom før yngste var rundt 2 år så jeg kan ikke si så mye om hvordan det fungerte for yngre barn enn det. Å dele rom gikk veldig greit. De sov hverken bedre eller verre. Det hendte jo at de ble liggende våkne og skravle eller at de irriterte hverandre, men stort sett gikk det veldig greit. De la seg samtidig og hadde heller ikke ulike behov i forhold til hvor mørkt/lyst det skulle være i rommet, om døren skulle være helt lukket eller på gløtt eller andre ting så det gikk veldig bra. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Våre to yngste har delt rom fra yngste var 18 mnd. Det er akkurat to år mellom de. De sover bedre på samme rom enn de gjorde hver for seg.

• Liker 1
Skrevet

Mine med 15 mnd mellomrom deler rom enda når de er 3 og 4 år. Men ser nå at det begynner å bli litt utfordrende. De har hatt lik leggetid helt frem til nå, og det er utfordrende å legge største etter minste har sovnet/holder på å sovne. Ikke så lenge siden minste sluttet med sprinkelseng, og da ble leggingen der mye vanskligere. Så mye kjekkere å gå over i broren si seng, mens broren trenger plass når han sover. 

jeg håper på at det bare er en liten fase, og at de kan dele lenger. Praktisk enkelt for oss med tanke på hvor de andre soverommene er i huset, toalett og så videre. Pluss at de sykt søte samtalene deres om morgenen når de våkner samtidig er hjertevarmende❤️

Anonymkode: 76758...a38

• Liker 1
Skrevet

Mine delte rom til eldste begynte på skolen. De kunne dog ikke sovne på samme rom, da sovnet de aldri. Ene måtte sovne i vår seng ig så bæres over. 

Anonymkode: d96f1...649

• Liker 2
Skrevet

Vi har synes at romdeling er kjempefint! Stort sett har jeg funnet to eller tre i samme seng faktisk (dobbelseng). Og minstemann har hatt stor nytte av å sove sammen med de andre, vi testet først eget rom, men da bare våknet han, sammen med de andre sov han (dvs våknet kanskje, men følte seg trygg sammen med de og sovnet igjen.) 

Anonymkode: bd631...3d0

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar, dere! Dette høres bra ut!
Glemte å spørre om dere opplever at barna våkner tidligere på morgenen når de deler? På forskjellige rom ville jo den ene sovet lengre enn den andre😅 så er redd for at vi blir å våkne grytidlig hvis de skal vekke hverandre på mårrakvisten?

ts :) 

Skrevet

Følger denne. Vi venter tvillinger, og ønsker at de skal dele rom når de er små.

Anonymkode: 4e36f...320

• Liker 1
Skrevet

Her har jentene, nøyaktig 2 år mellom, delt rom helt til eldste ble 12 år. Vi har flere soverom, men de har ønsket å dele frem til da. Rommet de delte var stort, ca 30-40 kvadrat så de har på en måte hatt hver sin sone og hver sin seng. De har delt rom siden yngste var ca 1 år og sov hele natten.

Anonymkode: d04b1...2b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Glemte å spørre om dere opplever at barna våkner tidligere på morgenen når de deler? På forskjellige rom ville jo den ene sovet lengre enn den andre😅 så er redd for at vi blir å våkne grytidlig hvis de skal vekke hverandre på mårrakvisten?

Tja, her kan ikke jentene dele rom. Det skiller 1 år og 9 mnd mellom dem. Yngste er noe urolig på natten og kan i perioder gråte en del, i tillegg til at hun våkner SKIKKELIG tidlig. Når hun våkner på morgenen så gråter hun, ligger de på samme rom blir storesøster vekt av gråtingen og da vet jeg bare vi har en lang dag fremfor oss. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at når de er vant til det så har det ikke noe å si, hverken ved legging eller oppvåkning. Jeg har også et tredje barn, som er tett med yngste jenten. Han har alltid hatt eget rom. De gangene han har "overnattet" hos søstrene ble det litt tullete både på kvelden og morgenen. Sannsynligvis fordi det var spennende😅

Anonymkode: d04b1...2b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har ikke vært noe problem. Den som våkner tidligst må lære å ikke vekke den andre og heller gå ut av rommet og finne på noe et annet sted.

• Liker 1
Skrevet

3 år mellom mine, de fikk felles rom da yngste var 1 år. Minste er nå 4 og kommer fortsatt inn til oss på natta, så de våkner sjelden på samme rom. 😅

Eldste kan sove gjennom et jordskjelv, han hører ingenting selv om yngste til tider fortsatt kan skrike på natta (mareritt, voksesmerter etc). 

Nå er vi i en periode der eldste får legge seg i vår seng på kvelden, og så bærer vi han over i sin seng etter han har sovnet. 

De sover i køyeseng, men første to årene lå eldste i en skuffeseng ved siden av (men lavere enn) lillesøster. 

Skrevet

Kommer helt an på personlighet. 

Anonymkode: 38d19...b3f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos oss er ikke det et problem. Ene våkner 5 og andre kan fint sove til halv 10. Vi har snakket om at vi må være stille så den andre ikke våkner helt fra starten. Handler om å lære å respektere andres behov. 
kan ikke si at det alltid går, men 98% av morgenene er det ingen problem. Og ikke når de var små heller

Anonymkode: 76758...a38

• Liker 1
Skrevet

Mine to delte rom fra yngste var 11 mnd og frem til eldste begynte på skolen, da ville han ha et eget rom. Vi hadde to soverom, men de ønsket å sove på et rom og brukte andre rommet som lekerom.

Det var egentlig veldig greit på morgenen også, i helgene. Da de våknet og gikk sammen på sofa for å se på barnetv. I hverdagene våknet eldste først. 

Anonymkode: 6264b...d99

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...