Gå til innhold

Hva skulle til for at du fikk antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å spørre legen. Vi har vært i dialog sammen, og er overalt til psykolog. Men vi har ikke snakket om medisinering. Har kun møtt psykologen en gang. Men jeg klarer ikke se ende på jævelskapen som er i hode. Jeg vurderer å bestille en ny legetime for å snakke om antidepressiva med han. 

Hva skulle til for at du fikk det? 

Anonymkode: a9742...995

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. Fikk de slengt etter meg ufrivillig tre ganger.

Dro til legen for å få henvisning til DPS, dro ut der ifra med antidepressiva (og henvisning så klart). Ung og dum som trodde jeg ikke hadde noen valg, så startet på dem. Sluttet i smug 2 år senere. 
Fikk så en psykiater som behandler nr 3. Fikk utskrevet antidepressiva for andre gang uten å ha nevnt det. "du har vært langt nede lenge nå, tror du burde prøve cipralex igjen". Var for svak til å si nei, så jeg sluttet i smug etter 1 år.  
Gang nr 3 så møtte jeg en psykiater i forbindelse med innleggelse. Ble tilbudt og utskrevet to forskjellige samtidig, lamictal og cipralex med beskjed om å bare velge den jeg ønsker å prøve ut. Fordi jeg var, i følge journalen "ambivalent til valg av medikament", så jeg klarte ikke å bestemme meg der og da. Jeg hentet aldri ut pillene. 
Fikk ikke målrettet behandling mot depresjonen noen av gangene, det ble bare medisinert vekk. Uten at det funket. Satt bare igjen med irriterende bivirkninger og ingen virkning. 

Min erfaring er at antidepressiva funker ikke for alle. Og når du slutter på dem, så kommer det tilbake. Behandling er det som funker. Antidepressiva som en del av aktiv behandling, ja. Som eneste behandling, nei. 
Er glad jeg har en psykolog nå som ikke går for medisiner som første og eneste løsning. 

Hvorfor skal du tilbake til fastlegen for å diskutere medisiner? Hvorfor ikke snakke med psykologen om det? Og hvorfor må du absolutt ha medisiner før du i det hele tatt har forsøkt behandling? Hva med å gi behandling en sjanse først? 

Anonymkode: 1e06b...931

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingenting. Fikk de slengt etter meg ufrivillig tre ganger.

Samme her. Dps listet opp minst tjue forskjellige jeg kunne velge fritt blant. Og jeg ville ikke ha noen! Jeg ville ha en å snakke med, men det er mye vanskeligere å få tak i. 

Anonymkode: c861f...085

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med å gi behandling en sjanse først? 

Og jeg støtter dette 100%. 

Anonymkode: c861f...085

Skrevet

Eh, psykiatri er mye medisinering. Man blir ikke frisk fra en depresjon av å snakke med en psykolog. En depresjon er en "fysisk" hjernesykdom som må medisineres bort.

• Nyttig 2
Skrevet

Bare diskuter det med legen. Du får trolig forsøke medisin om du ønsker det. 

Anonymkode: 284cf...228

• Liker 1
Skrevet

Selvmordsforsøk, har gått på ulike ad siden jeg var 20, nå holder jeg på med nedtrapping. ..

Skrevet

Det kan også være ganske stor forskjell på de ulike AD. Så hvis en ikke fungerer så anbefaler jeg å prøve flere.

Skrevet

Jeg foreslo det selv, hadde da vært sykemeldt i hytt og pine, selvskadet og var suicidal. Fikk det, og hadde omgående effekt, måtte ikke vente på ukesvis. Det er over 2 år siden jeg tok siste pille og vært frisk siden. Snedige greier.

Anonymkode: 851f3...184

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg vurderer å spørre legen. Vi har vært i dialog sammen, og er overalt til psykolog. Men vi har ikke snakket om medisinering. Har kun møtt psykologen en gang. Men jeg klarer ikke se ende på jævelskapen som er i hode. Jeg vurderer å bestille en ny legetime for å snakke om antidepressiva med han. 

Hva skulle til for at du fikk det? 

Anonymkode: a9742...995

Hvem som helst får det. Fordi det er den mest lettvinte og billige løsningen gis det ut over en lav sko. 

Anonymkode: a6592...b9f

• Liker 3
Skrevet

Snakket bare med fastlege, fikk det midlertidig mens jeg var under utredning. Har sluttet nå da jeg fikk ADHD medisin. Tok vekk mer av angst og desperasjon enn tidligere meds.

Anonymkode: 047ec...e60

Skrevet
Fountaine skrev (15 minutter siden):

Eh, psykiatri er mye medisinering. Man blir ikke frisk fra en depresjon av å snakke med en psykolog. En depresjon er en "fysisk" hjernesykdom som må medisineres bort.

Nei, det er ikke fysisk. Du har misforstått totalt

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Fountaine said:

Jeg ble frisk fra depresjon uten piller.

Det er feil at depresjon kun er fysisk. Det er sjeldent du finner mennesker som har fysiske årsaker til depresjonen, de aller fleste har stress, traumer osv i bunn. Det går an å bearbeide. Men det tar tid og krefter og en vilje til å se seg selv og verden på en annen måte enn man har gjort før. Dersom du har fysiske årsaker til depresjon, så er det som regel på grunn av hormonsykdom, nevrologisk sykdom eller lignende

Anonymkode: 6972e...56b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, hva er riktig her i følge deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble frisk fra depresjon uten piller.

Det er feil at depresjon kun er fysisk. Det er sjeldent du finner mennesker som har fysiske årsaker til depresjonen, de aller fleste har stress, traumer osv i bunn. Det går an å bearbeide. Men det tar tid og krefter og en vilje til å se seg selv og verden på en annen måte enn man har gjort før. Dersom du har fysiske årsaker til depresjon, så er det som regel på grunn av hormonsykdom, nevrologisk sykdom eller lignende

Anonymkode: 6972e...56b

Jeg mener ikke at depresjon er pga noe fysisk. Jeg mener at det er en hjernesykdom som må medisineres bort. Hjernen har for lave stoffer av forskjellige ting som blir bedre med medisiner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at det er endringer i hjernen som må medisineres bort. Jeg mener ikke at det er p grunn av noe fysisk. Skjønner du ikke?

Skrevet

Jeg fikk det av fastlegen etter 10 minutter. Fortalte hvordan jeg hadde det og han spurte noen spørsmål og så skrev han ut piller. Aldri fått tilbud om dps eller psykiatri eller noe. Hadde litt ekstra  oppfølging av fastlegen de nærmeste 2 månedene med et par timer etter stengetid for legekontoret. 

Anonymkode: a35bc...f34

Skrevet

Man trenger ikke DPS for en depresjon. DPS er for de som trenger langvarig oppfølging på grunn av for eksempel psykose.

Skrevet

Jeg fikk forslag om å prøve det mens jeg gikk på DPS og fikk behandling for bla. angst.

Antidepressiva er ikke farlige medisiner, de kan man gå på hele livet hvis man vil. Dersom du ønsker det selv vil fastlegen som regel si ja dersom du har moderate til sterke plager.

Anonymkode: 2716e...57c

Skrevet

Enig med fountine, og det hadde jeg ikke vært for et halvt år siden før jeg nå virkelig skjønner hva depresjon er. Det er ikke å være lei seg- selv om det selvsagt er utløst av noe. 
jeg trodde jeg visste hva depresjon var. Men nei.dette kan ikke behandles med samtaler før jeg har fått noe medisiner som virker litt hvertfall 

Anonymkode: d7dca...add

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...