Gå til innhold

Ullundertøy - hvor godt varmer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noe som varmer skikkelig, men som er lett og tynt. Er det egentlig noe reell varme i ullundertøy? Hvor godt varmer det egentlig? Må man ha en tykk vinterjakke over for at det skal være nyttig? 

Anonymkode: 33ed1...8ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer vel. Jeg er frostig av meg og kan fint fryse innendørs selv om jeg har 2 lag ull på meg. Utendørs må jeg ha vindtett lag utenpå og på vinteren må det være foret selv om jeg har to lag ull under.

Anonymkode: 5a1c8...aa0

Skrevet

Nei, jeg kan bruke ullundertøy og en genser eller fleecejakke i -15, det varmer veldig. Har fra devold. 

Anonymkode: 1e45a...7af

Skrevet

I hvilke situasjoner skal du bruke det?

Generelt er det jo sånn at lag på lag varmer bedre enn ett tjukt lag. Men det hjelper ikke med tre lag varm ull hvis det blåser eller regner heftig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest MisterMister
Skrevet

Jeg liker warmwool fra Aclima, synes det fungerer veldig godt ute, med en skalljakke over. Når en stopper opp kan det være veldig greit å ha noe ekstra varmt å ta på mens en har pause/står rolig.

Skrevet

Det er mye varme ja, kan ikke sammenlignes med foreks bomull (syntet er bare kaldt). Ull innerst mot kroppen er alfa omega. Så finnes det ulike strikkemetoder, så noe ull er varmere enn annet. 

Anonymkode: 9898a...a96

• Liker 1
Skrevet

Lurt med ullbh også. Blir man bittelitt klam/svett/våt kan bhen gjøre deg iskald på overkroppen

Anonymkode: 81c48...eff

Skrevet

Ja, det varmer veldig. Jeg har det gjerne underst og så mer ull over.

Anonymkode: 0c099...cdd

Skrevet (endret)

Som håndverker på Vestlandet går jeg i ullundertøy fra oktober til mars/april, umulig å holde varmen uten når regnet/sludd/snøen pisser deg i trynet.. 😅

Spoiler

Endret av ytmnd
Skrevet

Ja jeg vil si at ullundertøy varmer.

Det er og slik at det ikke gjør det like kald om du blir litt svett/våt og det blir kaldt, derfor man bruker ullundertøy på ski, til barn osv :)

Anonymkode: a871b...9d0

Skrevet

Det varmer jo forøvrig uannsett hva du har utenpå men det er jo ikke erstatter for yttertøy 😄 Erfaringsmessig synes jeg at ullsokker er noe som har mye å si, det holder deg varmere på beina og det holder deg og varmere generelt. Og husk lue om du er frossen ;)

Anonymkode: a871b...9d0

Skrevet

Jeg synes ullundertøy er oppskrytt 😜 Synes ikke det stemmer at det ikke blir kaldt om man svetter litt. For meg er godt yttertøy og varme sko viktigst. Jeg  trenger en tykk og god dunjakke og vintersko i skinn for å holde meg varm. 

Anonymkode: f83c3...e41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...