Gå til innhold

Trodde fosteret var 8 uker, men TUL sa 5 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg fann ut at jeg var gravid for ca 2 uker siden med positiv gr.test. Jeg trodde jeg nå var ca 8 uker på vei, pga regning fra sist mens. Jeg har tidligere hatt litt uregelmessig mens, men den har siste tiden vært regelmessig. Jeg var derfor på tidlig ultralyd idag. Der sa hun at fosteret trolig ikke er eldre enn 5 uker. Hun fann fostervann osv, og sa at jeg er gravid, men for tidlig for å se bankende hjerte. Hun nevnte ingenting om SA. Men hva er sannsynligheten for at fosteret lever(vet det selvagt er umulig å svare på), og at jeg er 3 uker mindre på vei enn jeg trodde? Har folk opplevd liknende?

Takk for svar.

Anonymkode: 60cb3...496

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med uregelmessig mens kan det nok hende du ble gravid senere. 

Du skal kanskje tilbake neste uke, eller uka etter? Da ser de nok om utviklingen har gått bra

Anonymkode: 7221a...b4f

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke blør og har ustabil syklus, er bekymringen fort grunnløs.

Anonymkode: f4e62...867

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med uregelmessig mens kan det nok hende du ble gravid senere. 

Du skal kanskje tilbake neste uke, eller uka etter? Da ser de nok om utviklingen har gått bra

Jeg skal måle hcg imorgen og over helga. Usikker om man får svar der med en gang, eller?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skal måle hcg imorgen og over helga. Usikker om man får svar der med en gang, eller?

På legekontoret? Nei, det må jo analyseres. 

Stigningen vil jo fortelle hvordan det går. Finnes mange kalkulatorer på nett for hcg økning. 

Lykke til! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei.

Jeg fann ut at jeg var gravid for ca 2 uker siden med positiv gr.test. Jeg trodde jeg nå var ca 8 uker på vei, pga regning fra sist mens. Jeg har tidligere hatt litt uregelmessig mens, men den har siste tiden vært regelmessig. Jeg var derfor på tidlig ultralyd idag. Der sa hun at fosteret trolig ikke er eldre enn 5 uker. Hun fann fostervann osv, og sa at jeg er gravid, men for tidlig for å se bankende hjerte. Hun nevnte ingenting om SA. Men hva er sannsynligheten for at fosteret lever(vet det selvagt er umulig å svare på), og at jeg er 3 uker mindre på vei enn jeg trodde? Har folk opplevd liknende?

Takk for svar.

eggløsnigsdatoen er alltid 14dager før ny menstruasjon og ikke 14dager etter forrige så det kan fint være helt korrekt.

Anonymkode: 6736a...200

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det tar ca 1 uke fra du har målt HCG til svaret kommer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

eggløsnigsdatoen er alltid 14dager før ny menstruasjon og ikke 14dager etter forrige så det kan fint være helt korrekt.

Oki, takk for svar! ❤️ 

Skrevet

Sånn var det for meg og embryoet utviklet seg bare såvidt videre derfra og det endte i en spontanabort noen uker senere. Hadde ingen blødninger eller annet før det skjedde. Trøsten var at jeg ble gravid rett etter spontanaborten og da gikk alt bra. Krysser fingrene for deg. 

Anonymkode: 613ec...d2d

Skrevet

Hvis du tar hcg hos fastlege tar det opp mot 1 uke å få svar.. Tar du det på labratoriet på sykehuset får du beskjed samme dag eller dagen etter. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

eggløsning er IKKE alltid 14 dager før mensen. Det kommer ann på hvor lang syklus man har. Men "normalt" sett er det mellom 11-16 dager mellom EL og mensen. Men her er store variasjoner på hvor lang de ulike delene av syklusene er. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Takk for svar.

Du kan helt fint ha blitt gravid seinere enn hva du har trodd selv ❤️ Så frem til svar på hcg ville jeg tenkt at alt er fint så lenge du ikke har smerter og blør osv.. 

Anonymkode: c0182...c08

• Liker 1
Skrevet

Bor du et sted de har Furst? Da får du svar samme dag hvis du møter opp tidlig.

Anonymkode: be8e0...139

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.

Takk for svar.

Kan det være at du har regnet feil? Når du er i uke 2, er embryoet nettopp unnfanget. 
Hvis du testet positivt for 2 uker siden og har regnet med at du var 6 uker på vei da, så var fosteret bare 4 uker. 

Regn uker fra første dag i siste mens, og trekk fra 2 uker (på UL ser de på hvor stort fosteret er).  Når embryoet bare er 5 uker så er det såpass lite enda at det er vanskelig å se om det er 5+0 eller 5+4 f eks. Derfor man får et litt mer konkret svar rundt uke 18 (jeg ble satt tilbake 1 uke). 

Anonymkode: 6ea90...008

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 20.18):

En uke??? Nei det tar max en dag, tar virkelig ikke en uke 

Anonymkode: 9275e...cd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 22.29):

Kan det være at du har regnet feil? Når du er i uke 2, er embryoet nettopp unnfanget. 
Hvis du testet positivt for 2 uker siden og har regnet med at du var 6 uker på vei da, så var fosteret bare 4 uker. 

Regn uker fra første dag i siste mens, og trekk fra 2 uker (på UL ser de på hvor stort fosteret er).  Når embryoet bare er 5 uker så er det såpass lite enda at det er vanskelig å se om det er 5+0 eller 5+4 f eks. Derfor man får et litt mer konkret svar rundt uke 18 (jeg ble satt tilbake 1 uke). 

Anonymkode: 6ea90...008

Dette blir jo ikke riktig.

Når de sier 5 uker på ultralyd, så mener de aldri at fosteret er 5 uker, men at det er 3 uker siden befruktning. Når de oppgir alder på foster, så gjør de det fortsatt med den samme tellemåten utfra menssyklus

(Hvis de på UL mot formodning oppga faktisk alder på fosteret, så hadde det vært ikke bare vært forvirrende (siden det aldri regnes sånn), men da ville også fosteret vært stort nok til at de kunne sett hjertet slå forlengst, siden ts da skulle vært 7+0 eller senere. Så antar målene deres faktisk tilsa uke 5+0 omtrent. )

Det er altså helt korrekt å regne uker fra første dag i siste mens (dersom man har 28 dagers syklus), dette er hvor langt du er på vei, og det er det uketallet du skal forholde deg til i alle settinger (selv om fosteret er 2 uker yngre enn dette, så oppgis det alltid).

Umulig å si så tidlig om du har en MA (altså at fosteret har stoppet å vokse for noen uker siden, men kroppen ikke har støtt det vekk ennå), eller om du bare hadde eggløsning langt senere enn du trodde?

Jeg selv skulle vært 2 uker lengre på vei enn menstermin tilsa, men jeg hadde hatt en så lang syklus tidligere (etter mange normale), og hadde derfor tatt eggløsningstest hele syklusen jeg ble gravid, så jeg ble ikke overrasket da de målte 6+2 på tidlig UL, selv om første dag i forrige mens var over 8 uker tidligere. Men om jeg ikke hadde tatt EL-test, og dersom det hadde vært min første så lange syklus, så hadde jeg sikkert også trodd det verste (hjelper også at 6+2 er langt nok på vei til å se hjerteslag!)

Anonymkode: 06277...0f4

• Nyttig 2
Skrevet

For å legge til mer konkret: la oss si at du er litt over 5 uker, feks 5+3 (ikke lett å måle helt nøyaktig så tidlig!).

Om du da tok graviditetstest for eksakt 2 uker siden, så var du da 3+3, og siden det regnes fra 14 dager før befruktning, så ville du da hatt positiv test 10 dager siden befruktning. Dette er helt på grensa til når man kan få positiv test, men absolutt mulig. Isåfall ble du gravid omtrent 10 dager før positiv test (og hadde eggløsning omtrent da, men kan ha hatt sameiet det klaffet med flere dager før dette)

Det er altså ikke umulig at dette kan gå bra, og at du bare hadde veldig sen eggløsning, og/eller at målene fra UL er litt unøyaktige (at du kanskje er nærmere 6+0, men samtidig akkurat litt for tidlig til å se hjerteslag). Men det er også dessverre mulig at utviklingen har stoppet opp.

Om hcg ikke stiger over helga er det et klart tegn på at det har stoppet opp, om det fortsatt øker er det nok lurt med ny UL etter det. Lykke til<3

Anonymkode: 06277...0f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En uke??? Nei det tar max en dag, tar virkelig ikke en uke 

Anonymkode: 9275e...cd7

Det kan ta opp til 1 uke jo, hvis man tar blodprøven hos f.eks fastlege og det skal sendes til sykehus eller klinikk før man får svar. 

Skrevet

Hos fastlegen min fikk jeg svar dagen etter. 

Anonymkode: 1c40d...c5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hos fastlegen min fikk jeg svar dagen etter. 

Anonymkode: 1c40d...c5e

Ja noen får det, men ikke alle.. jeg skrev det kan ta opp til 1 uke før man får svar på blodprøven - det betyr ikke at det er normen.  Som var ett svar til en som mente det tok max 1 dag. Men det varierer. Selv om noen får svar samme dag eller dagen etter, betyr ikke det at alle i Norges land får det. 

Skrevet
On 10/19/2023 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Oki, takk for svar! ❤️ 

Ikke alltid vel

Anonymkode: 92884...95e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 20.18):

Jeg fikk svaret 24 timer etterpå, så det stemmer nok ikke alltid 

Anonymkode: 39037...03f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...