AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Hører jo stadig at man ikke skal slanke seg når man ammer pga. miljøgifter. Men er det veldig farlig? Jeg veier 10 kg mer enn før graviditet og føler meg ikke komfortabel I egen kropp. Ønsker å gå ned 10-15 kg. Jeg spiser mye mat og mye usunt, og er veldig aktiv siden baby kun sover med bevegelse på dagtid. Vekta går faktisk veldig sakte ned selv om jeg sikkert spiser over 3000 kcal daglig. Tror jeg kommer til å rase ned i vekt om jeg dropper sjokoladen og den ekstra middagsporsjonen. Men er det virkelig skadelig? Jeg snakker ikke om hard diett, men om jeg kutter uvanene så vil jeg nok automatisk gå ned i vekt. Høres jo rart ut at baby tar skade av at jeg ikke propper i meg hele dagen🙈 Baby er 3 mnd og delammer (ca. 150-200 ml mme i døgnet, resten amming). Noen erfaringer? Anonymkode: b31bd...d0f
Mandagsunge Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Eg ville ha spurt lege eller helsesyster, ikkje dei uteksaminerte frå livets harde skule på internett. Med det sagt: Trur ikkje baby kreperer om du kutter sjokoladen. Det du kan risikere er vel å miste morsmelka, men eg vil tru det skal meir til enn eit normalt sunt kosthald for at det skal skje. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 Du frigjør miljøgifter som havner i melka, men de vet ikke nok om hvordan det konkret kan påvirke barnet. Det er satt i sammenheng med bl.a dirigere sædkvalitet hos menn, uten at man er sikre på årsakssammenhengene. Anonymkode: 9fd3b...8d3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Mandagsunge skrev (7 minutter siden): Eg ville ha spurt lege eller helsesyster, ikkje dei uteksaminerte frå livets harde skule på internett. Med det sagt: Trur ikkje baby kreperer om du kutter sjokoladen. Det du kan risikere er vel å miste morsmelka, men eg vil tru det skal meir til enn eit normalt sunt kosthald for at det skal skje. Spør du meg, så vet både leger og helsesøstre altfor lite om dette. Spis sunnere, dropp sukker og feit mat, så tenker jeg mye gjør seg selv. Anonymkode: c3fba...36b 1
Maleficenta Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 Mandagsunge skrev (9 minutter siden): Eg ville ha spurt lege eller helsesyster, ikkje dei uteksaminerte frå livets harde skule på internett. Med det sagt: Trur ikkje baby kreperer om du kutter sjokoladen. Det du kan risikere er vel å miste morsmelka, men eg vil tru det skal meir til enn eit normalt sunt kosthald for at det skal skje. da må hun jo aktivt på slankeren. Er jo viktig å spise godt mens man ammer, men er jo en fordel å spise sunt da.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 Det er jo en viss forskjell på å slanke seg veldig og å bare kutte ut junk og heller spise sunt. Det er viktig at du får i deg god næring, for din egen og melkas del. Anonymkode: 20c9a...d21
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg har spist sunt og vært i aktivitet siden babyen var 6 uker. Nå er hun 8 mnd, og jeg har gått ned 25 kg på 8 mnd (dvs jeg er tilbake på samme vekt som før graviditet). Jeg har ikke aktivt slanket meg, men har gått ned ca 1 kg i uken. Det er jo naturlig at man går ned etter en fødsel, men du skal ikke gå ned for mye for raskt. Snakk med helsestasjonen:) Anonymkode: 86a87...125 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hører jo stadig at man ikke skal slanke seg når man ammer pga. miljøgifter. Men er det veldig farlig? Jeg veier 10 kg mer enn før graviditet og føler meg ikke komfortabel I egen kropp. Ønsker å gå ned 10-15 kg. Jeg spiser mye mat og mye usunt, og er veldig aktiv siden baby kun sover med bevegelse på dagtid. Vekta går faktisk veldig sakte ned selv om jeg sikkert spiser over 3000 kcal daglig. Tror jeg kommer til å rase ned i vekt om jeg dropper sjokoladen og den ekstra middagsporsjonen. Men er det virkelig skadelig? Jeg snakker ikke om hard diett, men om jeg kutter uvanene så vil jeg nok automatisk gå ned i vekt. Høres jo rart ut at baby tar skade av at jeg ikke propper i meg hele dagen🙈 Baby er 3 mnd og delammer (ca. 150-200 ml mme i døgnet, resten amming). Noen erfaringer? Anonymkode: b31bd...d0f ALDRI slanking under amming!! Ammehjelpen.no - Vektnedgang i ammeperioden "Kan jeg slanke meg mens jeg ammer? Mødre som ammer går som regel raskere ned i vekt enn mødre som ikke ammer. Men hvor mye du går ned i vekt, og hvor raskt vektnedgangen skjer er ulikt fra kvinne til kvinne. Spis sunt og variert, og følg helsemyndighetenes kostholdsråd med fire hovedmåltider om dagen, pluss 1-2 mellommåltider. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen fra Helsenorge. Hvis du fullammer vil du sannsynligvis gå gradvis ned i vekt dersom du har et normalt kosthold. Gjennomsnittlig vekttap kan ligge på ½ – 1 kilo i måneden. Et inntak på mindre enn 1500 kcal per dag over lengre tid vil for de aller fleste gi nedsatt melkeproduksjon, og det vil være vanskelig å få i seg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Hvis du mangler vitaminer og mineraler, så vil disse heller ikke finnes i melken. Et såpass lite inntak av kalorier fører i tillegg til økt frigjøring av miljøgifter fra fettvevet. Det anbefales derfor ikke å gå på harde slankekurer når du fullammer. Er du i tvil om hva som er riktig for deg, ta kontakt med lege eller klinisk ernæringsfysiolog." Tekst fra ammehjelpen. Anonymkode: 6e327...8e2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hører jo stadig at man ikke skal slanke seg når man ammer pga. miljøgifter. Men er det veldig farlig? Jeg veier 10 kg mer enn før graviditet og føler meg ikke komfortabel I egen kropp. Ønsker å gå ned 10-15 kg. Jeg spiser mye mat og mye usunt, og er veldig aktiv siden baby kun sover med bevegelse på dagtid. Vekta går faktisk veldig sakte ned selv om jeg sikkert spiser over 3000 kcal daglig. Tror jeg kommer til å rase ned i vekt om jeg dropper sjokoladen og den ekstra middagsporsjonen. Men er det virkelig skadelig? Jeg snakker ikke om hard diett, men om jeg kutter uvanene så vil jeg nok automatisk gå ned i vekt. Høres jo rart ut at baby tar skade av at jeg ikke propper i meg hele dagen🙈 Baby er 3 mnd og delammer (ca. 150-200 ml mme i døgnet, resten amming). Noen erfaringer? Anonymkode: b31bd...d0f Helsedirektoratet - Råd til kvinner som ammer - Kosthold Anonymkode: 6e327...8e2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 Om du dropper snop og en ekstra porsjon med middag, så tar babyen lite til ingen skade av det. Tror at alt i alt vil det gagne barnet, siden det får en mer fornøyd mor. Er jo ikke snakk om noen usunn sulte-kur akkurat. Anonymkode: e84b7...a12
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hører jo stadig at man ikke skal slanke seg når man ammer pga. miljøgifter. Men er det veldig farlig? Jeg veier 10 kg mer enn før graviditet og føler meg ikke komfortabel I egen kropp. Ønsker å gå ned 10-15 kg. Jeg spiser mye mat og mye usunt, og er veldig aktiv siden baby kun sover med bevegelse på dagtid. Vekta går faktisk veldig sakte ned selv om jeg sikkert spiser over 3000 kcal daglig. Tror jeg kommer til å rase ned i vekt om jeg dropper sjokoladen og den ekstra middagsporsjonen. Men er det virkelig skadelig? Jeg snakker ikke om hard diett, men om jeg kutter uvanene så vil jeg nok automatisk gå ned i vekt. Høres jo rart ut at baby tar skade av at jeg ikke propper i meg hele dagen🙈 Baby er 3 mnd og delammer (ca. 150-200 ml mme i døgnet, resten amming). Noen erfaringer? Anonymkode: b31bd...d0f Ammehjelpen - miljøgifter i morsmelken (for lavt inntak av kalorier kan føre til økt mengde miljøgifter i morsmelken) "Hvordan kan miljøgifter være skadelige? Miljøgifter er en alvorlig global trussel mot miljø og helse(3), og de mulige helseeffektene må ikke undervurderes(4). Det som gir grunn til bekymring er de langsiktige effektene av å bli utsatt for lave doser miljøgifter over tid. Det kan være skader i utvikling av nervesystemet, funksjonen til immunsystemet, hormonhermende effekter og økt risiko for kreft. Foster og små barn er spesielt utsatt, fordi deres celler og vev er umodne og i rask utvikling. Derfor er det spesielt viktig å undersøke mulige skadevirkninger av miljøgifter på denne gruppen. " Tekst fra Ammehjelpen Anonymkode: 6e327...8e2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du frigjør miljøgifter som havner i melka, men de vet ikke nok om hvordan det konkret kan påvirke barnet. Det er satt i sammenheng med bl.a dirigere sædkvalitet hos menn, uten at man er sikre på årsakssammenhengene. Anonymkode: 9fd3b...8d3 Dette stemmer ikke. Hilsen miljøtoksikolog. Anonymkode: 3b02c...6c3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette stemmer ikke. Hilsen miljøtoksikolog. Anonymkode: 3b02c...6c3 Hva er korrekt da angående miljøgifter? Anonymkode: 6e327...8e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå