Gå til innhold

Slipp meg av T-banen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som bor her i Oslo:

hvorfor har dere så hast med å komme på t-banen? Er dere redd den skal kjøre avgårde rett etter passasjerene har gått av, uten å slippe på nye?

Jeg har bodd i byen hele livet, men undrer meg fortsatt over fenomenet. Har vært i andre byer slik som London og Paris, og der får man alltid gå av vognen i fred uten at noen løper deg ned fordi de skal på med en gang.

Dere som bor i Oslo, kan dere ikke være med å snu denne trenden? Hvis mange nok forsøker, kanskje vi får til en endring?

Og en annen ting: når jeg kommer løpende i full fart mot t-banen, så er det fordi jeg skal rekke t-banen. Det hadde vært hyggelig om man kunne tatt et lite skritt til siden, så jeg kunne rukket den t-banen. Særlig siden jeg ofte må rekke den t-banen for å rekke bussen etterpå som bare går annenhver time. Høres det urimelig ut også?

Skal inrømme at jeg prøver å ta så lite t-bane som mulig. Sykler hele someren, men nå er det for mye snø ute for min del :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig. Dette må vel være det endelige bevis på at ganske mange "byfolk" i Oslo ikke vet hvordan man bør oppføre seg i en by.

Det merkelige er at fenomenet har spredd seg også. For noen år siden var det ikke sånn. Jeg har bodd utafor byen (både i andre byer i Norge, på bygda og i storby i utlandet) en del år, og bare vært på besøk om sommeren og av og til ellers, så da legger man kanskje enda mer merke til endringer. På toget har det vært bedre, men jeg synes folk har sklidd ut der også, i hvert fall på lokaltogene til/fra Oslo.

Det dummeste med hele greia er jo at folk kommer jo f**n ikke fortere fram på denne måten. T-banen går ikke før folk har kommet av og på. Eller på og av, som er the new way... Når man sperrer veien for de som skal av tar det ...*ta-taaam*... LENGER tid før folk har kommet av. I tillegg blir folk irritert, og det er ikke usannsynlig at noen hveser stygge ord til deg. LURT. Og KOSELIG.

Gjest Smarties - ikke innlogget
Skrevet

Kunne ikke sagt meg mer enig! :klappe: Nå tar jeg ikke t-banen så mye lenger, men det er helt utrolig hvor viktig det er for enkelte å være "først på". Og hvis man reiser i rushtiden, er jo vognene ganske fulle, og da er det jo lettere å komme på hvis man venter til de som skal av har kommet seg av.. Tenker de ikke på det? Det samme ser av og til ut til å være et problem i heiser, dessverre... :sjenert:

Skrevet

Beklager, men på meg virker det som om du mener at alle andre skal ta hensyn til deg, og du skal gjøre det du vil. Hvorfor skal folk stoppe opp og ta et skritt til siden, fordi du er sent ute? Er det virkelig deres problem, at du er så sent ute? Kanskje du rett og slett bør være litt tidligere ute, for da kan det jo være du slipper å løpe.

For alt kan liksom ikke dreie seg om deg, og beklageligvis fikk jeg en følelse av at det skulle gjøre det.

Skrevet
Beklager, men på meg virker det som om du mener at alle andre skal ta hensyn til deg, og du skal gjøre det du vil. Hvorfor skal folk stoppe opp og ta et skritt til siden, fordi du er sent ute? Er det virkelig deres problem, at du er så sent ute? Kanskje du rett og slett bør være litt tidligere ute, for da kan det jo være du slipper å løpe.

For alt kan liksom ikke dreie seg om deg, og beklageligvis fikk jeg en følelse av at det skulle gjøre det.

Det er nå kutymen å slippe noen av før du går på (egentlig fryktelig logisk, hvis du tenker etter). Mulig Oslo sporveier (eller hva de heter) burde spandert på seg noen plakater som fortalte dette?

Skrevet
Og en annen ting: når jeg kommer løpende i full fart mot t-banen, så er det fordi jeg skal rekke t-banen. Det hadde vært hyggelig om man kunne tatt et lite skritt til siden, så jeg kunne rukket den t-banen. Særlig siden jeg ofte må rekke den t-banen for å rekke bussen etterpå som bare går annenhver time. Høres det urimelig ut også?

Ikke alle som har øyne i ryggen, eller tankene sine rettet mot kvinne som løper.

Gjest samme gjest
Skrevet
Det er nå kutymen å slippe noen av før du går på (egentlig fryktelig logisk, hvis du tenker etter). Mulig Oslo sporveier (eller hva de heter) burde spandert på seg noen plakater som fortalte dette?

Blingsa litt der. trodde den opprinnelig kommentaren var angående t-banen, men det var det jo ikke. Beklager det.

Skrevet

Åhhhh, jeg er så enig så enig. Som daglig bruker av T-bane og buss i rushtiden i Oslo så fatter jeg ikke hva folk tenker på når de skal presse seg på FØR avstigende pasasjerer har fått kommet ut av dørene. Det er helt utrolig. Det har hendt at jeg har blitt presset inn i vogna igjen av bøllette småbarnsmødre med barnevogn, eller ungdomsgjenger som løper inn så fort dørene åpner seg. I de fleste byer i verden ville dette vært toppen av frekkhet...

Ofte må man si høyt og tydelig: "unnskyld, kan vi få gå av før dere går inn?"

Samme når man løper etter trikken/banen/bussen. Folk går der som noen fe, uten å slippe folk frem. Jeg pleier også å ta et lite skritt til siden slik at folk kan få rekke bussen sin.

Skrevet

jeg pleier å si fra til de som trenger seg inn at de må slippe folk av først. og så gir jeg de et dunk med albuen.

Gjest camillo
Skrevet
Til dere som bor her i Oslo:

hvorfor har dere så hast med å komme på t-banen? Er dere redd den skal kjøre avgårde rett etter passasjerene har gått av, uten å slippe på nye?

Jeg har bodd i byen hele livet, men undrer meg fortsatt over fenomenet. Har vært i andre byer slik som London og Paris, og der får man alltid gå av vognen i fred uten at noen løper deg ned fordi de skal på med en gang.

Dere som bor i Oslo, kan dere ikke være med å snu denne trenden? Hvis mange nok forsøker, kanskje vi får til en endring?

ENIG!! :frustrert:

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

mulig det er værre i rushtiden når du(trådstarter) tar T-banen.

Nå tar ikke jeg T-banen i rushtiden, men jeg opplever det ikke sånn som du beskriver det de gangene jeg tar den.

Endret av Miloine
Skrevet

Baner folk vei for deg i London når du løper etter T-banen? Samtidig, hvis du vil ha det rolig, så er også alle andre rolige. Altså de gangene du ikke er i tidsnød. Ikke verst.

Skrevet
mulig det er værre i rushtiden når du(trådstarter) tar T-banen.

Nå tar ikke jeg T-banen i rushtiden, men jeg opplever det ikke sånn som du beskriver det de gangene jeg tar den.

Jeg tar den hver eneste dag i rushtiden, og JAAAAA det er sånn... Folk går rundt som zombier og presser seg frem...

Gjest camillo
Skrevet
Jeg tar den hver eneste dag i rushtiden, og JAAAAA det er sånn... Folk går rundt som zombier og presser seg frem...

Jeg undrer meg stadig vekk over hva de faktisk tenker. Hvis de tenker?

"Det går sikkert mye fortere å komme seg av t-banen hvis jeg står her midt i veien!"

:murvegg:

Gjest Jalileh
Skrevet

Så enig med trådstarter.

Eier ikke folk vett nok til å kunne trekke seg litt til siden når noen SKAL TIL banen?

Banen kjører fort og i løpet av få sekunder, er da ikke så god tid man får på seg.

Selv så mener jeg virkelig at jeg prøver å ta hensyn til sånt.

Jeg testet ut dette en gang også. Jeg prøvde å være en av dem som ikke viker seg når folk skal forbi for å se hva som skjedde. Jo, da skumpa jeg borti halve befolkningen nede på t-banen. Ikke snakk om å flytte seg først her nei.

Og jaaaa, folk må lære seg at folk skal ut før andre skal på. :ler:

Gjest Jalileh
Skrevet

Piper.... KØDDER du?

Seriøst... er du en som er her inne for å tulle? For så bitter går det da virkelig ikke ann å være?

Svare hyggelig en gang da solstråla mi. :kys_2:

Skrevet

Det er ikke bare på t-banen det er slik, har opplevet å så vidt komme meg av toget på Oslo S. I rushtiden skal folk fort på for å få sitteplass.

Et annet irritasjonsmoment i samme gate er folk som setter seg på ytterste setet sånn at man må be dem om å flytte seg og har sekk/bag/annet i setet ved siden av seg. Er det så vanskelig å hive bagasjen opp på hylla over setene?

Og er det ikke normal folkeskikk å sette seg innerst, slik at andre kan sitte ved siden av deg når det er få ledige plasser? Sukk.

Skrevet

Enig med trådstarter. reiste litt kollektivt til jobb i en periode, men takke meg til å stå i kø... takler ikke fulle t-baner og tog, i hvert fall ikke når folk er så korttenkte og desperate :forvirret:

Skrevet

Sambo digger å brøyte seg vei når han går av t-banen etter trening med masse utstyr, deriblant en lang bandykølle, da får han skumpet litt i de som absolutt skal på før folk har gått av :)

En annen ting er folk som stiller seg midt i rulletrappa på travle plasser (eksempelvis flypasser). Og dette har jeg ikke opplevd så mye i utlandet faktisk.

Det er jo en mulighet for at andre folk gjerne har det travelt, selv om du selv har verdens beste tid..

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig. På Majorstua noen dager er det helt grusomt. Det er nesten som man bare sitter på et stopp til bare for å slippe stresset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...