Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med dette svaret på urinprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Urinprøve sendt til dyrking med dette svaret:

«U-Bakterier dyrkning, U-Bakterier dyrkning
Ikke signifikant bakteriuri 
Kommentar til undersøkelsen
Forurensing sannsynlig»

Kan jeg ha uvi likevel? Jeg har alle symptomer. Svie,smerter og hyppig vannlating. Kjenner igjen de fra forrige gang jeg hadde uvi

Anonymkode: 51fd0...466

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Opp

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):
Urinprøve sendt til dyrking med dette svaret:

«U-Bakterier dyrkning, U-Bakterier dyrkning
Ikke signifikant bakteriuri 
Kommentar til undersøkelsen
Forurensing sannsynlig»

Kan jeg ha uvi likevel? Jeg har alle symptomer. Svie,smerter og hyppig vannlating. Kjenner igjen de fra forrige gang jeg hadde uvi

Den sier at de har ikke har funnet noe "signifikant". De sier også at forurensning av prøven er sannsynlig.

Det vil som regel si at det tror det når du tok prøven f.eks. fulgte med "forurensning" fra området rundt urinåpningen.

Siden du har alle symptomer på uvi tenker jeg at du uansett bør tilbake til lege. Står de på at du ikke har uvi, da må du jo utredes videre for å finne årsak.

Egen og venners erfaring tilsier at uvi kan komme i en rekke ulike former. Vet flere som har hatt det helt uten symptomer eller bare med helt atypiske symptomer som ikke er satt i sammenheng med uvi, og også flere som først har testet negativt tross alle klassiske tegn på uvi... for så å få positiv prøve få dager senere.

Ring legekontoret i morgen tidlig og be om ny prøve. Greier du å utsette å tisse når du står opp i morgen, så se om du kan vaske og dusje underlivet ditt og tørke deg - og så tisser du på rent prøveglass. Da bør du ha sikret at det ikke vil være "forurensning" i prøven.

Anonymkode: a15c2...520

• Liker 1
Skrevet

Mange vet ikke hvordan ta urinprøve riktig (ikke så rart da det gis null instruksjoner), og det kan påvirkr prøvesvaret da det f.eks kan dyrke opp vanlige, ufarlige hudbakterier i stort antall. Minstekrav til god prøve er at prøveglasset ikke har hudkontakt. Tisser du på utsiden av prøveglasset eller på hånda di i tillegg - greit, vask det etterpå. Bare ikke press det mot kroppen, og ihvertfall ikke dra det langs huden for å "tørke vekk" urin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Den sier at de har ikke har funnet noe "signifikant". De sier også at forurensning av prøven er sannsynlig.

Det vil som regel si at det tror det når du tok prøven f.eks. fulgte med "forurensning" fra området rundt urinåpningen.

Siden du har alle symptomer på uvi tenker jeg at du uansett bør tilbake til lege. Står de på at du ikke har uvi, da må du jo utredes videre for å finne årsak.

Egen og venners erfaring tilsier at uvi kan komme i en rekke ulike former. Vet flere som har hatt det helt uten symptomer eller bare med helt atypiske symptomer som ikke er satt i sammenheng med uvi, og også flere som først har testet negativt tross alle klassiske tegn på uvi... for så å få positiv prøve få dager senere.

Ring legekontoret i morgen tidlig og be om ny prøve. Greier du å utsette å tisse når du står opp i morgen, så se om du kan vaske og dusje underlivet ditt og tørke deg - og så tisser du på rent prøveglass. Da bør du ha sikret at det ikke vil være "forurensning" i prøven.

Anonymkode: a15c2...520

Så du mener jeg kan ha uvi likevel,på tross av prøvesvarene?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du er kvinne og har svie ved vannlatning er det ikke nødvendig med positiv dyrkningsprøve for å få selexid. 

https://tidsskriftet.no/2000/06/diagnostikk-og-behandling/retningslinjer-diagnostikk-og-behandling-av-akutte

Anonymkode: e774a...bea

Dette er 23 år gammelt, ved ukompliserte uvi hos ikke-gravide kvinner søker man ikke-medikamentell behandling eller vente-og-se-resept. Det er ganske mye strengere enn før. Jfr legevakthåndboken

Endret av Topsi
Skrevet

Greia er at jeg fikk medisin pga symptomene.Men jeg tar ikke unødig antibiotika om jeg da ikke har uvi likevel

Skrevet
katties skrev (15 timer siden):

Mange vet ikke hvordan ta urinprøve riktig (ikke så rart da det gis null instruksjoner), og det kan påvirkr prøvesvaret da det f.eks kan dyrke opp vanlige, ufarlige hudbakterier i stort antall. Minstekrav til god prøve er at prøveglasset ikke har hudkontakt. Tisser du på utsiden av prøveglasset eller på hånda di i tillegg - greit, vask det etterpå. Bare ikke press det mot kroppen, og ihvertfall ikke dra det langs huden for å "tørke vekk" urin. 

Jeg gjorde alt riktig her

Skrevet

Kjønnssykdom? 

Skrevet
Fighter83 skrev (1 time siden):

Kjønnssykdom? 

Nei.Testet for alt.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...