Gå til innhold

Familie som plutselig har fått pelsallergi og ikke kan avlaste svigermors katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp mistet svigermor og hun har en katt som særlig ett av hennes barnebarn har vært svært opptatt av, og katten har vært en del på besøk hos dette barnebarnet og foreldrene de siste årene. Barnebarnet er 13 år.

Nå når svigermor er borte ble det spørsmål hvem av oss i familien som skal overta katten.

Jeg og hennes sønn har utflyttede barn, bor i 4 etg i bygård i byen uten heis, er mye borte pga jobb da jeg jobber som flyvert og min mann noen perioder i Nordsjøen.

Det andre søskenet til min mann har "plutselig" fått pelsallergi, og de har det barnebarnet som har hatt katten på besøk i ukesvis da svigermor var i live.

De bor i enebolig i et landlig strøk der katten kan gå inn og ut i hagen.

Vi har ikke hjerte til å ta livet av katten eller omplassere den enda, så foreløpig har vi tatt katten til oss, men dagene våre har har blitt mer stressende for vi er avhengige av å slippe den ut og inn og finner den ikke alltid om kveldene da den skal inn, og vi må virkelig sette opp loggistikkplan for at vi ikke skal være altfor mye borte fra katten. 

Vi spurte om katten kunne bo hos de hvis vi for eksempel er på ferie eller er borte flere uker i slengen i forbindelse med jobb, men det ble også veldig vanskelig for de.

Barnebarnet som har vært så opptatt av katten, sier at de ikke kan ha den fordi moren og faren har fått allergi og det er også  tungvint hvis de skal reise bort, men hun er veldig opptatt av at katten ikke skal omplasseres eller avlives og tar det for gitt at vi skal ta vare på katten og legge om livene våre.

Da jeg spurte de hvorfor de ikke har reagert på katten før da den har vært der flere uker i slengen tidligere, fikk jeg bare noen dårlige unnskyldninger om at de ikke merket så godt pelsallergien før, men at den nå har kommet for fullt.

Jeg har kryssallergi for pels og pollen og tar medisin som fungerer sånn halvveis, og tror ikke de er noe mer rammet enn hva jeg er.

Jeg har sagt til de at de heller kan bare si rett ut at de ikke ønsker å ta seg av katten, istedenfor å dikte opp unnskyldning om at de har allergi.

Hva gjør vi?

Anonymkode: e7445...2a3

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omplasserer katten. 

Anonymkode: 67721...554

• Liker 20
  • Nyttig 10
Skrevet

Hvorfor trenger katten avlastning? 😂

Anonymkode: 2367d...488

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor trenger katten avlastning? 😂

Hvis/når vi er borte i forbindelse med jobb eller ferie.

Ts

• Liker 3
Skrevet

Dere sier at enten må de ta den, eller så må den omplasseres.

• Liker 13
Skrevet

Omplasser den. Hvor gammel er den? 

Anonymkode: 09d35...6be

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis/når vi er borte i forbindelse med jobb eller ferie.

Ts

Da er det dere som trenger avlastning, ikke katten 😁

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har foreslått at den kan bo der fast siden de har villa med hage og 8-4 jobb mens vi har turnus.

Har sagt at vi kan ha katten når de er borte i helger/ over lengre tid men det er de ikke interessert i, men de mener at katten må få være i familien fordi det er så viktig for deres barn som er opptatt av katten og at den minner om bestemoren.

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Omplasser den. Hvor gammel er den? 

5 år og litt sær katt som ikke går særlig godt sammen med andre katter .

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Ikke uvanlig at katter ikke går greit sammen med ukjente katter. Forsøk omplassering. Sånn som dere gjør det nå fungerer jo ikke i lengden, og når ingen er villige til å hjelpe så er det jo bedre at den kommer til et hjem som har tid til den. 

Anonymkode: fddb8...93d

• Liker 14
Skrevet

Si at dere ikke kan, at enten så får de ta den eller så må den omplasseres. 

Anonymkode: 60cea...ace

• Liker 11
Skrevet

5 år er ikke gammelt, dere lykkes nok med å finne et nytt og godt hjem til katten. 

Anonymkode: 2d382...3d3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Omplasser katten, de andre kan ta seg ei bolle.

• Liker 2
Skrevet

Omplasser den, om de ikke kan ha den kan de heller ikke forvente at dere skal ha den.

• Liker 6
Skrevet

Her er det enten omplassering eller avlivning som ser ut som løsningen. Så kan de andre holde kjeft hvis de synes det er trist.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke uvanlig at katter ikke går greit sammen med ukjente katter. Forsøk omplassering. Sånn som dere gjør det nå fungerer jo ikke i lengden, og når ingen er villige til å hjelpe så er det jo bedre at den kommer til et hjem som har tid til den. 

Anonymkode: fddb8...93d

Vi er de  eneste som er villige til å hjelpe til da vi har tatt imot katten

Ts

• Liker 1
Skrevet

Som de andre skriver: omplassering eller avlivning. Dette er ikke dere problem. Om du faktisk er allergisk, så skal du virkelig ikke ha katt i hus. Allergi blir verre og verre jo mer du eksponeres for det. 

Anonymkode: 854e7...ce4

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Da sier du at du også har fått allergi. Den kom for fullt når du nå har hatt katten i deres hjem en stund. Katten omplasseres innen en uke, og den gis til Dyrebeskyttelsen. Så kan ikke familien si noe på det, med mindre de finner en egen løsning rimelig kjapt. 

Anonymkode: c5d01...45b

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Si det som det er. At du har allergi og derfor ikke kan ha katten lenger. Det er samme argument som familien bruker og det er et argument som dere vanskelig kan motsi. 

Familien burde ta deres allergi like alvorlig som sin egen, og kan derfor ikke si noe på at katten omplasseres. 

Lykke til! 

• Liker 10
Skrevet

Allergi har jeg hatt hele livet og er oppvokst med dyr, fordi jeg elsker dyr og lever fint med kløende øyne og rennende nese i perioder, men jeg gidder ikke at de lyver til meg.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...