Gå til innhold

Familie som plutselig har fått pelsallergi og ikke kan avlaste svigermors katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp mistet svigermor og hun har en katt som særlig ett av hennes barnebarn har vært svært opptatt av, og katten har vært en del på besøk hos dette barnebarnet og foreldrene de siste årene. Barnebarnet er 13 år.

Nå når svigermor er borte ble det spørsmål hvem av oss i familien som skal overta katten.

Jeg og hennes sønn har utflyttede barn, bor i 4 etg i bygård i byen uten heis, er mye borte pga jobb da jeg jobber som flyvert og min mann noen perioder i Nordsjøen.

Det andre søskenet til min mann har "plutselig" fått pelsallergi, og de har det barnebarnet som har hatt katten på besøk i ukesvis da svigermor var i live.

De bor i enebolig i et landlig strøk der katten kan gå inn og ut i hagen.

Vi har ikke hjerte til å ta livet av katten eller omplassere den enda, så foreløpig har vi tatt katten til oss, men dagene våre har har blitt mer stressende for vi er avhengige av å slippe den ut og inn og finner den ikke alltid om kveldene da den skal inn, og vi må virkelig sette opp loggistikkplan for at vi ikke skal være altfor mye borte fra katten. 

Vi spurte om katten kunne bo hos de hvis vi for eksempel er på ferie eller er borte flere uker i slengen i forbindelse med jobb, men det ble også veldig vanskelig for de.

Barnebarnet som har vært så opptatt av katten, sier at de ikke kan ha den fordi moren og faren har fått allergi og det er også  tungvint hvis de skal reise bort, men hun er veldig opptatt av at katten ikke skal omplasseres eller avlives og tar det for gitt at vi skal ta vare på katten og legge om livene våre.

Da jeg spurte de hvorfor de ikke har reagert på katten før da den har vært der flere uker i slengen tidligere, fikk jeg bare noen dårlige unnskyldninger om at de ikke merket så godt pelsallergien før, men at den nå har kommet for fullt.