Gå til innhold

Dødsdom hos veterinær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Macro skrev (På 20.10.2023 den 1.32):

Du står ovenfor en av dine viktigste oppgaver som dyreeier, og det er å la hunden din slippe. Ikke mer smerte og pining men å la den få fred.

Enig. En av vår viktigste oppgaver som dyreeier er å ta det vonde valget og la dyret slippe. Det er bare vondt for oss, ikke dyret.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så fantastisk 🥰 

Hvorfor skal man avlive en hund som ikke har det vondt. Om hunden blir dårligere igjen så er det absolutt rett, men inntill det så ser jeg ingen grunn til det.

En venn av meg fikk beskjed om at hunden hans var dødssyk og at det rette var å la hunden slippe. Der var det noe lignende som dette. Han tok med hunden til Veterinær høyskolen i Oslo, og de ga en hel annen diagnose. Hunden ble medisinert og levde i 5år gode år til. 

Anonymkode: 879ba...66c

Men du avlivet den jo ikke når den helt tydelig ikke hadde det bra,så hva tilsier at du ikke vil sette deg selv først om hunden blir så dårlig igjen?

Anonymkode: 76863...5f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at prøvene er finere og at hunden virker å være i god form, håper det fortsetter sånn. Men, det er viktig å følge nøye med på hundens adferd og vaner og se etter endringer. Hunder er veldig flinke til å skjule smerter og ubehag og viser det gjerne på veldig subtile måter som er lett å overse. For å være litt hard: hvis du tviler på veterinæren når den sier at hunden er så syk at den bør avlives, bør du også tvile tilsvarende hvis veterinæren sier at hunden ikke har smerter eller lider på annen måte. Det kan man faktisk ikke avgjøre bare ved å se på hunden.

Følg med på hunden og gå til veterinæren så snart du merker endringer i matlyst, drikkebehov, aktivitetsnivå, søvnbehov, tissing/bæsjing, lekenhet og hvor kontaktsøkende den er. Gå heller en gang for mye til veterinæren enn en gang for lite, og hvis du ikke stoler på veterinæren du bruker nå, så dra til en annen.
Jeg mener man bør stole på veterinæren hvis de sier at dyret bør få slippe. De færreste veterinærer ønsker å avlive dyr hvis det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 7bed1...9dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.10.2023 den 14.21):

Hadde kontaktet en healer om jeg var deg, det skader ikke.

Anonymkode: 9c722...aee

Jo, det skader. Man kaster bort penger og utsetter sin beste venn for unødvendig lidelse.

Anonymkode: 2dde0...762

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men du avlivet den jo ikke når den helt tydelig ikke hadde det bra,så hva tilsier at du ikke vil sette deg selv først om hunden blir så dårlig igjen?

Anonymkode: 76863...5f7

Ikke TS!

Anonymkode: 879ba...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Tenkte å oppdatere litt. 
Hun er fortsatt med oss og prøvene hennes blir bare bedre og bedre. Veterinær sa hun framstår frisk og fin. Men også at det kan skje igjen. Fortsatt ingen forklaring på hva som forårsaker dette men.. 

Tror kostholdet har reddet hunden her. Spiser 100% ren menneskemat. Hun går også jevnlig til massasje og laserbehandling og fikk beskjed nå at hun er veldig fin i muskler og skjelett tross høy alder. Løper på tur og virker ikke så stiv. 

Hun får gurkemeie i all mat da dette skal være bra som betennelsesdempende og bra for lever. Vil anbefale gurkemeie til alle eldre hunder. 

Vet jo ikke 100% om kostholdet spiller inn her, veterinær mente når jeg begynte med det at det ikke ville redde hunden da det hadde gått for langt mtp leveren, men prøvde allikevel og angrer ikke.

Glad jeg ikke valgte å avlive og at vi får noe mer tid ♥️

Anonymkode: 31c44...cde

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt leversvikt (er operert nå) og det er helt forferdelig. Kløen er så intens at man aldri får fred. Man er uvel, kvalm og svimmel. Smertene kan også være ganske uutholdelige. Hvis det går enda lenger får man en slags demens. Virkelig ikke noe jeg hadde presset min 13 år gamle hund til å gjennomgå, bare fordi JEG ikke ville miste henne. Jeg er i 40-årene og ønsket til tider å dø...

Anonymkode: b47e4...dbc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...