AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hunden har over tid slitt med noe høye leververdier og nyreverdier. Fikk medisin for nyrene og for 3 uker siden fikk jeg beskjed om at verdiene så bedre ut. Nå den siste uka har hunden vært sliten, sjanglete og spist dårligere enn før + drukket enda mer enn før. Tok hun til dyrlegen idag og da var leververdiene så høye at de ikke var lesbare. Ble ultralyd av leveren som ikke viste noe åpenbart feil. Fikk noe slags vitamin for å styrke leveren. Men de ville sjekke verdiene på gallesyre bare for å forsikre seg om at leveren fungerte før vi tok hun med hjem. Verdiene var uleselige og hun har fullstendig leversvikt. Vi har fått hun med hjem med beskjed om at hun kun har dager igjen.. Skjønner ikke hvordan dette kan skje, så fort? Hun har jo vært fulgt opp ofte i det siste pga medisin for nyreproblemene. Er bare så forferdelig og jeg klarer ikke akseptere dette, googler rundt og leser om hunder som lever fint med leversvikt osv osv.. 😭 Anonymkode: 31c44...cde 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 19. oktober 2023 #2 Del Skrevet 19. oktober 2023 Så trist at hunden din er så syk. 🌹 Noen ganger er det ikke mulig å finne ut hva som er galt og har gått galt i en hundekropp selv om all utredning og behandling er gjort på korrekt måte. Det bare skjer. Da er det eneste rette å la hunden få slippe mer lidelse. 4 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Del Skrevet 19. oktober 2023 Ulven skrev (5 minutter siden): Så trist at hunden din er så syk. 🌹 Noen ganger er det ikke mulig å finne ut hva som er galt og har gått galt i en hundekropp selv om all utredning og behandling er gjort på korrekt måte. Det bare skjer. Da er det eneste rette å la hunden få slippe mer lidelse. Men er det virkelig ingenting å gjøre? Ville prøvd alt av alternativ medisin osv for å slippe dette 😢 Anonymkode: 31c44...cde 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hvor gammel er hunden? Triste greier 😰 Anonymkode: 1d8bf...ba3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 19. oktober 2023 #5 Del Skrevet 19. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men er det virkelig ingenting å gjøre? Ville prøvd alt av alternativ medisin osv for å slippe dette 😢 Anonymkode: 31c44...cde Når det ikke er noe skolemedisinen kan gjøre, er det dessverre heller ikke noe alternativ medisin kan gjøre når situasjonen er kommet så langt som den er kommet nå. Selv om dette høres veldig ufølsomt og brutalt ut, ville jeg på bakgrunn av egen erfaring tatt med hunden til veterinær i morgen for å la den slippe før den blir enda mer plaget av den totale leversvikten. Da slipper du også å stå med en døende hund i helgen uten å finne en veterinær som kan hjelpe. 10 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men er det virkelig ingenting å gjøre? Ville prøvd alt av alternativ medisin osv for å slippe dette 😢 Anonymkode: 31c44...cde Er faktisk måte på hvor lenge man skal pine dyrene… Skjønner at det er vondt, men noen ganger er det bare best å la de slippe. Her må du faktisk sette dine egne følelser til side. Har vært gjennom avliving med 4 hunder, det ene tilfelle måtte vi avlive på dagen pga hunden ble så stressa at den skadet seg selv og var i fare for å skade andre, den hadde det ikke godt! Bedre å gi dyrene en verdig avslutning før det går for langt. Da ender man også opp med forbanna dårlig samvittighet for at man ikke så alvoret tidligere. Anonymkode: c480a...981 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Del Skrevet 19. oktober 2023 Å kjære vene. Bare dager igjen? Da ville jeg avlivet på stedet enn å ta med hunden hjem for å la den lide. Skjønner at dette er svært vanskelig for deg, men husk på ansvaret du har som eier: at hunden din for det første har det godt mens den lever og for det andre får en god avslutning på livet. Anonymkode: 798bc...eb0 15 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Del Skrevet 19. oktober 2023 Skjønner at dette er veldig vanskelig. Har vært igjennom det samme selv, med lever og nyresvikt. Hos oss stabiliserte det seg en periode, før det ble verre. Det er ille og måtte være den som bestemmer når et liv skal slutte, men allikevel kan vi ikke la dyrene lide som følge av våre egne følelser rundt det at de skal dø. Hunder skjuler ofte smertene sine godt, og når de ikke lengre klarer å skjule at de er syke er de ofte veldig syke. Anonymkode: d8932...d3a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men er det virkelig ingenting å gjøre? Ville prøvd alt av alternativ medisin osv for å slippe dette 😢 Anonymkode: 31c44...cde Å bruke alternativ medisin mot alvorlig leversvikt vil kun føre til to ting: 1) Avliving av hunden kan bli forsinket unødvendig fordi man venter på at den alternative medisinen skal «virke», noe som forlenger hundens lidelser 2) Eier kunne like gjerne satt fyr på pengene TS, hvis du skal gjøre noe, så ville jeg evt søkt en second opinion, helst av en indremedisiner. Men gjør det i tilfelle kjapt. Klem til deg, dette høres veldig tungt ut. Hilsen dyrlege Anonymkode: cf2e2...861 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalikalinka Skrevet 19. oktober 2023 #10 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men er det virkelig ingenting å gjøre? Ville prøvd alt av alternativ medisin osv for å slippe dette 😢 Anonymkode: 31c44...cde Hunden din har kritisk organsvikt og er allerede i ferd med å dø. Hun lider. Sett dine egne følelser til side og få henne avlivet med deg tilstede så fort du kan, så hun slipper å lide mer. 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Del Skrevet 19. oktober 2023 Kalikalinka skrev (Akkurat nå): Hunden din har kritisk organsvikt og er allerede i ferd med å dø. Hun lider. Sett dine egne følelser til side og få henne avlivet med deg tilstede så fort du kan, så hun slipper å lide mer. Enig. Veterinær kan avlive hunden i bilen eller hjemme for å ikke stresse den for mye Anonymkode: c480a...981 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Del Skrevet 19. oktober 2023 Trist. Men det er dessverre alt for mange som propper hundene full av medisin for å forlenge livet. Husk at hunder skjuler smerter. Det ligger i genene. Best å la de slippe tenker jeg. Anonymkode: ce678...707 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Del Skrevet 19. oktober 2023 Det har jeg opplevd, vi valgte å avlive, hunden ble obdusert og da viste det seg at binyrene var helt ødelagt. Anonymkode: 40cba...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hunden er «scanna» fra topp til tå. Ultralyd, blodprøver, urinprøve, røntgen osv. De finner ingen grunn til at dette har skjedd.. heldigvis er hun glad i dyrlegen så det ikke er for mye stress for henne.. alle organer ser normale ut, har kun vært blodprøver som har gått fra å være ikke så bra til fullstendig svikt. Sliter bare med å godta at dette skal være slutten. Hvordan kan en lever bare svikte? Det jeg sa om alternativ medisin var forresten satt litt på spissen bare for å poengtere hvor desperat jeg er etter at hun skal bli frisk. Har fått beskjed om at hunden ikke har smerter. Hun spiser og drikker og vi går korte turer. Jeg håper jo på et mirakel her.. Anonymkode: 31c44...cde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 19. oktober 2023 #15 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hunden din lider. La den slippe. ❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Del Skrevet 19. oktober 2023 Kan nyremedisinen ha gitt full leversvikt? Det er jo noen medikamenter som ikke skal brukes ved forhøyede andre verdier, eller ulike medikamenter kan gi skade om de gis i kombinasjon. Jeg ville i det minste lest om medikament(ene) hunden har fått rett før leversvikten nå og ev. før nyreproblemene også. Men ofte er det ikke mulig å finne årsak, eller det er ikke mulig å hjelpe. Da er det bedre for hunden at det aksepteres, at hunden får det best mulig så lenge det er forsvarlig, og så at den får en så god avslutning som mulig. ❤️ Anonymkode: 0b91a...3ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 19. oktober 2023 #17 Del Skrevet 19. oktober 2023 Jeg hadde ringt dyrlegen i morgen og avtalt avliving fortest mulig. Høres brutalt ut, men hunden din lider ts. La den få slippe. 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #18 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan nyremedisinen ha gitt full leversvikt? Det er jo noen medikamenter som ikke skal brukes ved forhøyede andre verdier, eller ulike medikamenter kan gi skade om de gis i kombinasjon. Jeg ville i det minste lest om medikament(ene) hunden har fått rett før leversvikten nå og ev. før nyreproblemene også. Men ofte er det ikke mulig å finne årsak, eller det er ikke mulig å hjelpe. Da er det bedre for hunden at det aksepteres, at hunden får det best mulig så lenge det er forsvarlig, og så at den får en så god avslutning som mulig. ❤️ Anonymkode: 0b91a...3ed Er jo det jeg har mistenkt også, men veterinær sa det ikke kunne være det.. men leser nå at de pillene hun står på ikke skal brukes ved høye leververdier så jeg vet ikke hva jeg skal tro 😕 dette stedet har også gitt hun Paracet ved flere anledninger og bedt meg gi henne det, men så leser jeg at det kan ødelegge leveren? Sliter også med å finne noen som gjør avlivning hjemme, hun skal ikke dø på en dyreklinikk.. dyrlegen vi har brukt en stund og hun kjenner kunne visst ikke komme hjem til oss, kaldt.. så må få en ukjent veterinær hjem hit Anonymkode: 31c44...cde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karelia Skrevet 19. oktober 2023 #19 Del Skrevet 19. oktober 2023 Dette høres sikkert utrolig hardt ut, men vær så snill og la hunden slippe!! Jeg fatter ikke at veterinæren kan påstå at den ikke lider når den har kritisk lever- og nytesvikt; dette er noe som i beste fall gir en sterk sykdomsfølelse, i verste fall veldig stort ubehag og smerter. Ikke la hunden lide seg gjennom de neste dagene, kun for din skyld. Dette kommer til å bli helt j... for deg uansett når hunden dør, men jeg lover deg at du aldri kommer til å tilgi deg selv hvis du lar hunden lide seg til døde! Jeg har selv hatt mange hunder og katter, og vet hvor forferdelig det er å måtte avslutte livet deres, men det er kun én jeg fortsatt får fysisk vondt av å tenke på, og det var den ene som jeg ikke avøivet i tide fordi det var for vondt for meg. Det kommer jeg aldri til å tilgi meg selv for, selv om jeg vet at jeg ikke gjorde det av ond vilje. Ønsker deg virkelig alt godt, og føler med deg. Men nå må du gi hunden den siste kjærlighetshandlingen du kan gi henne; gi henne en god død der hun sovner inn i armene dine. Det kommer til å bli helt forferdelig, men du klarer det for hennes del. Og du kommer til å finne masse trøst senere i å vite at hun slapp å lide ❤ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 19. oktober 2023 #20 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) Kombinasjon av genetisk sårbarhet og senere oppstått uflaks kan fort føre til ting som dette. Jeg hadde ikke klart å avlive hunden på stedet jeg heller så forstår at du tok henne med hjem. Personlig synes jeg det er like trist at dyr dør som mennesker, men jeg tror jeg hadde tenkt på at det er fredag i morgen og at jeg ville ønsket at dyret mitt fikk en så fin og verdig avslutning på livet som mulig. Det blir mye mer traumatisk for henne om hun må hastes til dyrlegen. I ettertid tror jeg og det hadde blitt mye vondere å tenke på for deg. Du har gitt henne tid på å komme seg. Du har fulgt henne opp over tid. Det samme har veterinæren. Dere har gjort alt man skal gjøre. Hunden din har fått den hjelpen hun kan få. Hun har sikkert fått masse god omsorg av deg og. Nå har du en stor oppgave igjen og det er å følge på den siste reisen og gi henne den omsorgen som bare du kan gi henne. Endret 19. oktober 2023 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå