Gå til innhold

Å være i forhold med vaginisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 20 år og nylig fått påvist vaginisme. Fått en xylocain bedøvelses salve og gelé jeg skal smøre på i 6 uker for å lure hodet til å slappe av, og har kjøpt både dilatorsett og glidemiddel, så er veldig motivert til å bli kvitt det. Har hatt kjæreste i 3 mnd nå, og har aldri fått til å ha samleie. Dette var grunnen til at jeg dro å sjekket meg hos gyn. Han er veldig snill og forteller det jeg vil høre, men er fortsatt så ekstremt lei meg og vil virkelig ikke bli dumpet for dette. Men skjønner jo at han også har behov for samleie også, selvom jeg gjør «alt annet» på han. Vil så gjerne, men er pdd. så spent i muskulaturen. Har grått så ekstremt mye over dette, og føler meg bare dårlig og ikke «bra nok» som kjæreste og ikke minst dame generelt. Vet ikke helt hva jeg vil med dette egentlig, føler meg bare så dårlig.

Anonymkode: 8d3dc...69c

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så trist over at folk ikke vet at de kan få hjelp til dette! Kontakt en nevrorefleksolog! Det gjelder også folk som tisser mye eller lekker! 

Anonymkode: 55430...1e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er så trist over at folk ikke vet at de kan få hjelp til dette! Kontakt en nevrorefleksolog! Det gjelder også folk som tisser mye eller lekker! 

Anonymkode: 55430...1e1

Fikk den salven hos gyn, og prøver å få tak i en fysio som kan noe om det nå. Håper virkelig jeg blir bra

• Hjerte 1
Skrevet

Trist å høre, ts❤️ Følger tråden, for jeg sliter også med et eller annet gyn ikke vet hva er, det ligner visst ikke på de «vanlige» diagnosene, sier hun. Men det er veldig sårt, svir og brenner i slimhinnene i underlivet, og jeg klarer heller ikke ha sex😔

Anonymkode: 04280...8a1

Skrevet

Finn en fysioterapeut som har spesialistkompetanse på vaginisme også og gå til. Da vil du få øvelser som går på å lære å kontrollere musklene. Kan også få et slags treningsapparat. Jeg gjør dette og jeg betaler kun egenandel så det er ganske billig!

I tillegg kan det være lurt å snakke med noen sammen, enten fysioterpeuten eller evt. en sexolog som er spesialist på temaet. Hvis man føler stress og skyld så kan det gjøre saken verre.

Anonymkode: 611b1...105

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finn en fysioterapeut som har spesialistkompetanse på vaginisme også og gå til. Da vil du få øvelser som går på å lære å kontrollere musklene. Kan også få et slags treningsapparat. Jeg gjør dette og jeg betaler kun egenandel så det er ganske billig!

I tillegg kan det være lurt å snakke med noen sammen, enten fysioterpeuten eller evt. en sexolog som er spesialist på temaet. Hvis man føler stress og skyld så kan det gjøre saken verre.

Takk for tips. Syns bare det er utrolig vanskelig å fortelle han at det er dette jeg har. Selvom gyn sa det var midlertidig. Redd for å bare bli forlatt med en gang. Har fortalt at jeg er trang og at det er vanskelig, men er så vanskelig å fortelle alt pga den frykten

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Trist å høre, ts❤️ Følger tråden, for jeg sliter også med et eller annet gyn ikke vet hva er, det ligner visst ikke på de «vanlige» diagnosene, sier hun. Men det er veldig sårt, svir og brenner i slimhinnene i underlivet, og jeg klarer heller ikke ha sex😔

Takk! Uff, håper de finner ut av hva det er etterhvert. Utrolig kjedelig å ha det sånn 

Skrevet

Hvordan oppstår det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har hatt samme greie før,men vet virkelig ikke hva det kan ha vært - mulig kontakteksem eller noe lignende fra bruk av bind og tamponger. Begynte å bruke menskopp, og etter hvert gav det seg. Pluss enten Aco Soothing Cream eller Jordnøttolje (anbefalt av gynekolog da det er sopphemmende). Har ikke hatt noen problemer de 4 siste årene. Også viktig på at partner er ren under sex, inkludert hender.

Skrevet
exictence skrev (3 minutter siden):

Hvordan oppstår det?

Man vet ikke helt i alle tilfeller, men ofte er det ubehagelige tanker rundt sex of ting i vagina, traumer og andre minner som gjør at man forbinder noe inni der som ubehagelig

• Liker 1
Skrevet
Anonym15 skrev (7 minutter siden):

Takk for tips. Syns bare det er utrolig vanskelig å fortelle han at det er dette jeg har. Selvom gyn sa det var midlertidig. Redd for å bare bli forlatt med en gang. Har fortalt at jeg er trang og at det er vanskelig, men er så vanskelig å fortelle alt pga den frykten

Det skjønner jeg veldig godt! Problemet er bare at den frykten din sannsynligvis forverrer situasjonen. Det blir en ond spiral. Jeg presset meg gjennom mange år til å gjøre ting som var vondt og turte ikke si fra fordi jeg ville ikke at han skulle forlate meg. Problemet er at hvis kroppen får mye vondt og begynner å forbinde visse ting med smerte, så forsterkes assosiasjonen og smerten. Begynn med å gå til en spesialist selv ihvertfall, så kan du bli litt tryggere på det, og så kan du invitere inn han. Så kan spesialisten informere han. Prognosene er gode hvis man tar tak i det, det finnes håp og mange blir helt bra! Men hvis man lar det strekke ut over mange år er det større sannsynlighet for at det blir kronisk.

Skjønner godt hvordan du har det og sender deg masse mot ❤️ 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vaginisme etter overgrep når jeg var barn. 

Jeg var hos en gynekologspesialist på sykehuset, og jeg ble henvist til sexolog.
Jeg var i tillegg veldig smal, så jeg ble klippet opp, og bedt om å bruke dilatorer etterpå. Jeg fikk dilatorer i posten fra hjelpemiddelsentralen, sånn for andre her. Ser TS har fått tak i. Sexologen hadde en del gode råd, en bør f.eks ikke presse seg for mye, det kan gjøre vondt verre. Dilatorene hjelper veldig her. Jeg har ikke forsøk samleie på nærmere 10 år, og jeg er veldig «lukket». Bruker dilatorene altfor lite, men når jeg bruker dem så merker jeg raskt fremgang. Jeg får ikke inni den største da, men nok av de små til å kunne ta en grei gu uten for mye smerter. 

Kommunikasjon med kjæresten, godt forspill, glidemiddel, og god tid tror jeg er viktig. Både ikke gi seg med en gang, men også kjenne etter når det bare låser seg, og da gå over til noe annet fint dere får til som gir velbehag er et annet godt råd 💛 

Vaginisme er dritt, men mulig å komme over 💛 Sett mange suksesshistorier i vaginismegruppe på Facebook, så det er håp, selv om jeg selv ikke har fått det til enda 🙏🏼💚

Anonymkode: 2fcbf...ac1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Les deg opp på vestibulitt ❤️

Anonymkode: 3ab6c...ceb

• Liker 1
Skrevet

Snakk sammen. det er ekstremt viktig. Dere må bygge tillit. Da jeg fikk dette, fikk jeg sexforbud av gynekologen i 3 måneder. Det var veldig deilig fordi kroppen fikk "fri" og kunne slappe av uten å måtte få dette til, og jeg fikk gjort den egenbehandlingen jeg fikk beskjed om å gjøre (xylocain og øvelser fra fysio i kvinnehelse).

Jeg var helt åpen med ham, og det er så viktig siden dette til syvende og sist handler om å lære å stole på og slappe av. Vi gjorde veldig mye annet i disse månedene, så han led ikke stor nød. Jeg ble bra igjen, og han har blitt veldig flink på å gjøre de riktige tingene for å "slå meg på". Lykke til! Dette går over.

Anonymkode: 6bf9d...ddb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Da går du til feil gynekolog, det her høres ut som Vestibulitt. Det kan ofte utvikles til vaginisme fordi kroppen begynner å spenne seg som resultat av smerten. Oppsøk noen som har spesiell kompetanse på dette.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan ikke mye om vaginisme, men håper virkelig du får god hjelp av fagfolkene! Ikke gi deg!

Men det jeg vet er at du er «bra nok» både som kjæreste og absolutt som dame generelt! Du gjør "alt annet" og du prøver å finne en løsning. Kan du egentlig forlange noe mer av deg selv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vaginisme etter overgrep når jeg var barn. 

Jeg var hos en gynekologspesialist på sykehuset, og jeg ble henvist til sexolog.
Jeg var i tillegg veldig smal, så jeg ble klippet opp, og bedt om å bruke dilatorer etterpå. Jeg fikk dilatorer i posten fra hjelpemiddelsentralen, sånn for andre her. Ser TS har fått tak i. Sexologen hadde en del gode råd, en bør f.eks ikke presse seg for mye, det kan gjøre vondt verre. Dilatorene hjelper veldig her. Jeg har ikke forsøk samleie på nærmere 10 år, og jeg er veldig «lukket». Bruker dilatorene altfor lite, men når jeg bruker dem så merker jeg raskt fremgang. Jeg får ikke inni den største da, men nok av de små til å kunne ta en grei gu uten for mye smerter. 

Kommunikasjon med kjæresten, godt forspill, glidemiddel, og god tid tror jeg er viktig. Både ikke gi seg med en gang, men også kjenne etter når det bare låser seg, og da gå over til noe annet fint dere får til som gir velbehag er et annet godt råd 💛 

Vaginisme er dritt, men mulig å komme over 💛 Sett mange suksesshistorier i vaginismegruppe på Facebook, så det er håp, selv om jeg selv ikke har fått det til enda 🙏🏼💚

Anonymkode: 2fcbf...ac1

Tusen takk for ufyllende svar og erfaringer Håper dilator kan hjelpe meg litt framover. Håper det ordner seg for deg også ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk sammen. det er ekstremt viktig. Dere må bygge tillit. Da jeg fikk dette, fikk jeg sexforbud av gynekologen i 3 måneder. Det var veldig deilig fordi kroppen fikk "fri" og kunne slappe av uten å måtte få dette til, og jeg fikk gjort den egenbehandlingen jeg fikk beskjed om å gjøre (xylocain og øvelser fra fysio i kvinnehelse).

Jeg var helt åpen med ham, og det er så viktig siden dette til syvende og sist handler om å lære å stole på og slappe av. Vi gjorde veldig mye annet i disse månedene, så han led ikke stor nød. Jeg ble bra igjen, og han har blitt veldig flink på å gjøre de riktige tingene for å "slå meg på". Lykke til! Dette går over.

Anonymkode: 6bf9d...ddb

Dette var veldig beroligende å høre. Takk! ❤️

Skrevet
Fioljenta skrev (58 minutter siden):

Jeg kan ikke mye om vaginisme, men håper virkelig du får god hjelp av fagfolkene! Ikke gi deg!

Men det jeg vet er at du er «bra nok» både som kjæreste og absolutt som dame generelt! Du gjør "alt annet" og du prøver å finne en løsning. Kan du egentlig forlange noe mer av deg selv?

Takk! Hjelper veldig å høre ❤️ 

Skrevet

Hvordan får man påvist vaginisme? Jeg vet det er gynekologen, men hvordan tester man?

Anonymkode: f254b...216

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...