AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Har hele livet slitt med ting som gjør at jeg mistenker at jeg kan være på spekteret. Som barn skjønte jeg ikke poenget med lagspill, bursdagsfester, lek og relaterte meg generellt dårlig til andre barn. Var bare interessert i å være med de voksne eller å trekke meg tilbake og lese eller tegne. Alle nye situasjoner er stressende. Alt sosialt er stressende. Jeg trekker meg unna alt slikt og lever i min egen avgrensede verden og det er slik jeg vil ha det. Når jeg er i en samtale med noen merker jeg at hele kroppen spenner seg, jeg er usikker på hvor jeg skal feste blikket, hvor mye eller lite øyekontakt jeg skal ha. Hvor mye eller lite jeg skal smile eller lignende. Arbeidslivet har vært utfordrende også, synes det å tolke beskjeder kan være vanskelig. Det sosiale aspektet er også slitsomt. Når jeg har vært sosial er jeg helt utslitt etterpå. Slik har det alltid vært. Må hente meg inn igjen på en måte. Så til dere som har, eller har erfaring med asperger/autisme kan mine vansker minne om det? 🙂 Anonymkode: 4aab2...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Dette minner veldig om autisme ja. Siden du sliter såpass sosialt og i arbeidsliv, så ville jeg blitt utredet slik at du kanskje kan få tilrettelegging på jobb, og du kan lære deg visse hensyn du må ta som gjør at du ikke bruker mer krefter enn du må. Anonymkode: 0e518...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 Er mann med asperger og kjenner meg igjen. Anonymkode: ef7e7...780
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Du nevner jo noen vanlige symptomer, selvom de fleste med autisme har mange flere symptomer enn bare dette. Det spørs også veldig mye på i hvor stor grad du har disse problemene hvor mye det har påvirket deg. Klarer du å leve et normalt liv? Anonymkode: d96af...42a Mange med asperger lever da normale liv. Anonymkode: 0e518...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 https://www.idrlabs.com/autism-spectrum/test.php Sjekk, da! Veldig akutt. Anonymkode: 4d1a0...8ed
Laraa Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 Har autisme og kjenner meg igjen i det du beskriver 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har hele livet slitt med ting som gjør at jeg mistenker at jeg kan være på spekteret. Som barn skjønte jeg ikke poenget med lagspill, bursdagsfester, lek og relaterte meg generellt dårlig til andre barn. Var bare interessert i å være med de voksne eller å trekke meg tilbake og lese eller tegne. Alle nye situasjoner er stressende. Alt sosialt er stressende. Jeg trekker meg unna alt slikt og lever i min egen avgrensede verden og det er slik jeg vil ha det. Når jeg er i en samtale med noen merker jeg at hele kroppen spenner seg, jeg er usikker på hvor jeg skal feste blikket, hvor mye eller lite øyekontakt jeg skal ha. Hvor mye eller lite jeg skal smile eller lignende. Arbeidslivet har vært utfordrende også, synes det å tolke beskjeder kan være vanskelig. Det sosiale aspektet er også slitsomt. Når jeg har vært sosial er jeg helt utslitt etterpå. Slik har det alltid vært. Må hente meg inn igjen på en måte. Så til dere som har, eller har erfaring med asperger/autisme kan mine vansker minne om det? 🙂 Anonymkode: 4aab2...e3f Høres veldig ut som Asperger Du burde få en utredning slik at det er lettere for deg å få den hjelpen og tilretteleggingen du trenger hvis du sliter i jobb. Anonymkode: fdbc9...a7c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du nevner jo noen vanlige symptomer, selvom de fleste med autisme har mange flere symptomer enn bare dette. Det spørs også veldig mye på i hvor stor grad du har disse problemene hvor mye det har påvirket deg. Klarer du å leve et normalt liv? Anonymkode: d96af...42a Asperger er den mildeste typen. Mange med autisme har et ganske normalt liv utad, mens andre har mer symptomer og synlige symptomer. Anonymkode: fdbc9...a7c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Asperger er den mildeste typen. Mange med autisme har et ganske normalt liv utad, mens andre har mer symptomer og synlige symptomer. Anonymkode: fdbc9...a7c Det finnes ikke noen mild eller hard form for autisme. Autisme er et spekter der noen kan slite med det ene og andre kan slite med det andre. Skal du refere til noe i den retning bør du heller snakke om høyt eller lavt hjelpebehov. Asperger er også på vei ut som diagnose. Terminologier som høyt- og lavtfungerende blir helt feil i denne sammenheng. Høytmaskerende er mer riktig. Vi som er høytmaskerende kan kjempe like hardt på innsiden som andre som ikke er like gode på å maskere. Som du skjønner er jeg høytmaskerende autist og sent diagnostisert kvinne. For å svare deg ts, mye av det du skriver stemmer godt med symptomer mange med autisme opplever. Vil anbefale at du søker opp og tar AQ test og RAADS-R via embrace autism. De vil gi deg en god pekepinn. Det finnes jo uansett en del diagnoser som overlapper hverandre og ligner så dersom du er plaget i hverdagen din bør du uansett forsøke å få en henvisning til utredning slik at du kan få riktig hjelp 😊 Anonymkode: 881c6...3a1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det finnes ikke noen mild eller hard form for autisme. Autisme er et spekter der noen kan slite med det ene og andre kan slite med det andre. Skal du refere til noe i den retning bør du heller snakke om høyt eller lavt hjelpebehov. Asperger er også på vei ut som diagnose. Terminologier som høyt- og lavtfungerende blir helt feil i denne sammenheng. Høytmaskerende er mer riktig. Vi som er høytmaskerende kan kjempe like hardt på innsiden som andre som ikke er like gode på å maskere. Som du skjønner er jeg høytmaskerende autist og sent diagnostisert kvinne. For å svare deg ts, mye av det du skriver stemmer godt med symptomer mange med autisme opplever. Vil anbefale at du søker opp og tar AQ test og RAADS-R via embrace autism. De vil gi deg en god pekepinn. Det finnes jo uansett en del diagnoser som overlapper hverandre og ligner så dersom du er plaget i hverdagen din bør du uansett forsøke å få en henvisning til utredning slik at du kan få riktig hjelp 😊 Anonymkode: 881c6...3a1 Anonymkode: fdbc9...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Faktisk så er så mange som 8 av 10 med autisme uten arbeid fordi de er for hardt rammet. De som er mildt rammet kan fint klare å jobbe. Anonymkode: d96af...42a Høytfungerende autister kan ofte være i jobb og også leve familieliv, ofte med tilpasning og mye hensyn. TS har klassiske symptomer på asperger, og kan ha dette uavhengig av om h*n lever "normalt" eller ikke. Anonymkode: 0e518...cf0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har en datter i tenårene som fikk diagnosen Aspergers syndrom av BUP for noen mnd siden. Det du skriver, TS, minner veldig om hvordan hun har det. Da kan du velge om du har behov for å få en formell utredning, eller om du kan lese deg opp på diagnosen og lære deg selv hvordan du skal innrette livet ditt. Men hvis du har behov for tilrettelegging på arbeidsplassen, f.eks. hvis du er i åpent landskap men har behov for enekontor eller hjemmekontor, kan det være lurt å bli utredet. Anonymkode: 1405a...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Faktisk så er så mange som 8 av 10 med autisme uten arbeid fordi de er for hardt rammet. De som er mildt rammet kan fint klare å jobbe. Anonymkode: d96af...42a Du skal være forsiktig med å skue hunden på hårene. Gjennomsnittlig levealder for autister er 39(!!!) år fordi de er så høyt representert på selvmordsstatistikken. Det du kaller mildt kan i mange tilfeller være høytmaskerende som sliter. Personlig har jeg flere selvmordsforsøk bak meg, men ble ikke diagnostisert med autisme før midten av 30-årene. Jeg har stått i jobb og levd tilsynelatende normalt i alle disse årene. Jeg har strevd og strevd, på innsiden har det rast hele tiden. Har ikke hatt AAP eller kommet på uføretrygd fordi jeg er jo så normal. Først etter autismediagnosen endelig kom på plass kom tilretteleggingen som gjør det mulig for meg å se for meg en fremtid. Som nevnt tidligere, dersom ts sliter er det viktig at hun søker hjelp uansett hvor normalt livet hennes ser ut fra utsiden. Mange av oss har jobbet et helt liv med å blankpolere overflaten. Anonymkode: 881c6...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 Det du beskriver er blant de tingene som kan være tegn på autisme. Men: autisme indikerer at man sliter med en god del mer ting enn sosialt samspill og vansker med å ta verbale beskjeder. For eksempel sanseprosessering, eksekutive funksjoner, rigid tankesett, språklige problemer, osv. Det er ganske mange som har autistiske trekk, uten at de er autister. På samme måte som at noen kan ha depressive tendenser, uten at de er klinisk deprimert. Anonymkode: addb2...5ea
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å maskere er ikke noe bare du gjør eller noe bare noen få gjør, ALLE maskerer og prøver å passe inn. Det som er forskjellen er at noen er så hardt rammet og har så mange symptomer av så alvorlig grad at selvom de prøver alt de kan å passe inn så er det likevel helt tydelig utad for lærere, foreldre og bup at de skjønner at denne personen har autisme. Anonymkode: d96af...42a Det handler mer om at man presser seg for hardt. At man blir helt utslitt av å spille et skuespill. Anonymkode: 0af12...173
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Å maskere er ikke noe bare du gjør eller noe bare noen få gjør, ALLE maskerer og prøver å passe inn. Det som er forskjellen er at noen er så hardt rammet og har så mange symptomer av så alvorlig grad at selvom de prøver alt de kan å passe inn så er det likevel helt tydelig utad for lærere, foreldre og bup at de skjønner at denne personen har autisme. Anonymkode: d96af...42a Du aner jo virkelig ikke hva du snakker om. Sjekk ut spoon-theory og theory of mind, begge svært forklarende for hvordan autister må håndtere en verden laget for nevrotypikere. Masken bidrar bare til at vi skjuler handikappet vårt slik at du og andre NT’er skal få det bedre. Vi som er «mildt autistiske» som du kaller det er faktisk den eneste gruppen handikappede som er forventet å levere bedre enn funksjonsfriske. Du ber ikke en person som er lam om å ta seg sammen eller prøve litt hardere forde om du ikke ser rullestolen? For oss med Asperger er dette hverdagen. «Slutt å tull» «prøv litt hardere» «du er da ikke så autistisk» «alle må jobbe for å passe inn» - du er åpenbart en av de mange. At en autist maskerer bedre enn en annen betyr ikke at autisten navigerer den nevrotypiske verden enkelt - det betyr bare at personen skjuler stormen på innsiden bedre. Du er på ingen måte i stand til å forstå hvor slitsomt det er å intenst måtte følge med i enhver samtale, i enhver situasjon for å logisk tenke seg frem til om det passer best at jeg smiler nå eller om jeg bør lene meg interessert fremover, nå har jeg sett vedkommende i øynene, jeg bør kanskje se litt bort, nå må jeg ha øyekontakt igjen så de vet jeg er interessert etc. For nevrotypikere skjer dette automatisk. Ikke minst, når jeg har brukt 4 skjeer på å møte opp på jobb, har jeg bare 4 skjeer igjen til resten av dagen, men jeg har gjerne 10 gjøremål som koster 1 skje hver seg å gjøre i løpet av ettermiddagen, når det er tomt for skjeer skaper det problemer, meltdowns, shutdowns etc. Gubben står igjen som et spørsmålstegn og lurer på hvorfor jeg klikker fordi yndlingsskjeen min er til vask og jeg ikke får brukt den. Det å møte null forståelse for hvordan man har det, både hos familie, i arbeidslivet og hos helsepersonell er ekstremt slitsomt. Det som er tøft bunner i akkurat din holdning. Les under overskriften «selvmord» her: https://autismenyheter.no/autister-dor-tidligere-enn-ikkeautister/ Anonymkode: 881c6...3a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Faktisk så er så mange som 8 av 10 med autisme uten arbeid fordi de er for hardt rammet. De som er mildt rammet kan fint klare å jobbe. Anonymkode: d96af...42a Nope. For det første finnes det ikke helt klare tall på hvor mange det er med autisme, for det andre er sannsynligvis majoriteten av alle med autisme udiagnoserte. De som nevner 8/10 utenfor arbeidslivet baserer seg stort sett på tallmateriale der det i hovedsak er snakk om mennesker som ble diagnosert som barn, disse har ofte et langt større hjelpebehov enn autister flest. Spesiellt kvinnelige autister går ofte under radaren og avhengig av land er det å få utredning dyrt, tidkrevende og komplisert. I Norge må man ha betydelige vansker med å fungere i arbeid eller utdanning for å få utredning via det offentlige, feildiagnosering skjer hyppig og gjennomsnittsalderen på diagnose for kvinner ligge på langt oppi 30-åra. Majoriteten av voksne som diagnoseres har minst en feil diagnose bak seg, typisk er det personlighetsforstyrrelse (ofte unnvikende), generell angstlidelse, tilbakevendende depresjon, eller ptsd som settes før autist. For å komplisere det ytterligere har mange autister komorbiditet så diagnosene over kan også stemme, bare ikke treffe hele spekteret til individet. Anonymkode: cd362...9e3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Å maskere er ikke noe bare du gjør eller noe bare noen få gjør, ALLE maskerer og prøver å passe inn. Det som er forskjellen er at noen er så hardt rammet og har så mange symptomer av så alvorlig grad at selvom de prøver alt de kan å passe inn så er det likevel helt tydelig utad for lærere, foreldre og bup at de skjønner at denne personen har autisme. Anonymkode: d96af...42a Å maskere som autist, handler ikke bare om å prøve å passe inn. Å maskere handler ikke om å smile og si "alt er bra", når man egentlig er deprimert. Undetrykking, er et bedre ord enn maskering. En autist vil generelt sett slite med sanseinntrykk og sortering rundt dette. Lyder, lys, lukter. En autist får med seg alt av de "små" lydene andre ikke merker. Durelyder, tikkelyder, i tillegg til trafikken som buldrer på utsiden, tv´n som står på. Så skal man ha en samtale opp i alt dette. En autist vil bruke enorme krefter på å prosessere disse sanseinntrykkene for å fremstå som "normal". En autist vil også bruke mye krefter på å prøve å bruke øyekontakt riktig, for å nevne noe. Dette er hva som menes med maskering, og det gjør at autister på sikt blir utbrente. En som ikke er autist eller har f.eks ADHD med de samme utfordringene, vil ikke klare å sette seg inn i hvor utmattende det er. Anonymkode: 0e518...cf0 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #19 Skrevet 21. oktober 2023 Ts her Vil bare takke for mange godd og interessant svar 😊 Anonymkode: 4aab2...e3f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå