Gå til innhold

Hvordan få katt til og slutte å legge seg i stueplanter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun drar dem ned fra vindu og bord så prøvd å lære henne å ikke gå der. Først med å si nei som ikke funker og med vannflaske men da blir hun bare redd får meg noe jeg ikke vill og fortsetter å gå til vinduet… hva kan jeg gjøre? Har mange verdifulle planter og hun har ødelagt flere… hun river dem ut av pottene. Den andre katten min tok jeg bare ned noen ganger å nå gidder han ikke.. de er ute og inne som de vill men hun liker seg bedre inne så sitter ofte i vindene men er bare ett vindu hun ikke kan i og ett egent plante bord.. kun de 2 plassene hun vill ligge å se ut også 

Anonymkode: 8c109...f69

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter er sta. Min Katt visste utmerket godt at han ikke fikk være på kjøkkenbenken. Men han la seg der likevel. Han hoppet alltid ned når han hørte noen var på vei. Da hørte man et stort "bomp" fra kjøkkenet🤣 Din eneste sjanse er å flytte plantene vekk fra der katten vil ligge. Irriterende, men jeg synes det er halve sjarmen med dem og 🥰

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd og katten fulgte etter😅 hatt katt siden jeg var liten å aldri stått der at ting blir ødelagt😅 inkludert min egen psyke av og vaske 3-4 ganger om dagen med jord😂 men får vell prøve litt med flaska selvom jeg absolutt ikke vill ellers blir nødløsningen dobbelsidige teip( svak teip ) bare får å gjøre vinduet ubehagelig uten at jeg trenger å bli den fæle🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Har prøvd og katten fulgte etter😅 hatt katt siden jeg var liten å aldri stått der at ting blir ødelagt😅 inkludert min egen psyke av og vaske 3-4 ganger om dagen med jord😂 men får vell prøve litt med flaska selvom jeg absolutt ikke vill ellers blir nødløsningen dobbelsidige teip( svak teip ) bare får å gjøre vinduet ubehagelig uten at jeg trenger å bli den fæle🙈

Ja... jeg er litt skeptisk til å vanne katter, for de er jo instinktivt ganske redd for vann. Blir de våte er det farlig når de lever ute, så det sitter dypt i dem. Kanskje det finnes noe du kan strø der som katten ikke liker lukten av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovina sancta skrev (10 minutter siden):

Ja... jeg er litt skeptisk til å vanne katter, for de er jo instinktivt ganske redd for vann. Blir de våte er det farlig når de lever ute, så det sitter dypt i dem. Kanskje det finnes noe du kan strø der som katten ikke liker lukten av?

Prøvde å Google sto appelsinskall men mine bryr seg ikke noe om det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du setter nedi tett med grillpinner, mister hun muligheten til å rive de ned da? 

Anonymkode: 4366d...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva om du setter nedi tett med grillpinner, mister hun muligheten til å rive de ned da? 

Anonymkode: 4366d...c1d

Nei.. tilogmed det plantebordet med kant klarer hun og kante ting på selvom det står så tett jeg får det.. har ryke noen røtter på at de har dette på gulvet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sååå dårlig samvittighet får at jeg spraya henne med vann i sta men nå koser hun heldigvis å fulgte etter meg ut og inn igjen med søpla så ser ut som jeg syntes det var verre en hun gjorde ❤️ merker at hun er litt snytt men tror det gikk fint ❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen med at ubehaget kommer fra oss, enten om vi husjer dem med eller spruter med vann, er at de forbinder det med oss og vil dermed ligge der de vil så lenge vi ikke er i nærheten. Det handler ikke om at de "vet de ikke har lov", men at de vet at de kun får ubehag når vi er i nærheten når de gjør dette. Samt, som du er inne på, at de kan assossiere oss med ubehag.

Har du prøvd å legge ting som rå løk og sitrusfrukter (båter av appelsin og sitron) i plantene? Katter liker som regel ikke lukten og eimen av løk og sitrusfrukter så det kan hjelpe.

Men vet ikke hva stueplantene synes om rå løk og sitrusfrukter heller da. 😅

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd å legge ting som rå løk og sitrusfrukter (båter av appelsin og sitron) i plantene? Katter liker som regel ikke lukten og eimen av løk og sitrusfrukter så det kan hjelpe.

Men vet ikke hva stueplantene synes om rå løk og sitrusfrukter heller da. 😅

Ikke prøvd løk men kattene mine er alt etende så tviler 😂 men tror jeg skal prøve å legge imellom plantene å se om det hjelper 😊( den ene katten må jeg gjemme hvitløken får han stjeler den og spiser hele rå )😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

(den ene katten må jeg gjemme hvitløken får han stjeler den og spiser hele rå )😂

Den var ny 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet unna planter hun ikke skal røre, og kjøpte inn planter hun kan spise på. Hyllene med planter er fylt opp av andre ting også, så hun ikke kan komme seg dit.

Og for all del, ikke finn på å legge løk der!! Løk er ekstremt giftig for katt! Da kan du like gjerne strø gift der... det anbefales veterinærbehandling allerede ved 0,5% løk i forhold til kroppsvekt...

Anonymkode: 3a2bb...c77

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legge noen sitron/appelsinskall i potten. Mange katter kan ikke fordra lukten av citrus. Etter hvert tør hun ikke ta sjansen på å oppleve den lukten, og holder seg derfor unna. Katter har god hukommelse. :) Håper det hjelper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (4 timer siden):

Den var ny 🤣

Ja mange som har ledd av kattene mine i matveien😅 stjeler frukt også 😂 men den hvitløken er lattelig, alt med hvitløk også går ned så alt må gjemmes 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornix skrev (8 timer siden):

Prøv å legge noen sitron/appelsinskall i potten. Mange katter kan ikke fordra lukten av citrus. Etter hvert tør hun ikke ta sjansen på å oppleve den lukten, og holder seg derfor unna. Katter har god hukommelse. :) Håper det hjelper. 

Bland appelsinskall med kaffegrut. Godt for plantene og det holder kattene borte. 

Anonymkode: a0a89...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...