AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #21 Del Skrevet 19. oktober 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, men hva er det som har gjort at du har fått diagnosen ADHD? Er det bare fordi du fort glemmer avtaler? Det er et veldig vanlig problem vil jeg tro. Hvem har du fått diagnosen av? Anonymkode: 253a9...3fa Tror du virkelig at diagnosen er satt med bakgrunn i å glemme avtaler? Anonymkode: fe2b4...53f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #22 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tror du virkelig at diagnosen er satt med bakgrunn i å glemme avtaler? Anonymkode: fe2b4...53f Jeg vet ikke. Det ble i hvertfall nevnt som et problem. I dette systemet er det vel ingenting som forundrer meg lenger. Jeg fikk avslag på utredning hos DPS fordi jeg ikke i følge deres veileder hadde betydelig funksjonssvikt. dvs har man fullført skoler eller studier på nogenlunde normert tid, så kommer man ikke igjennom nåløyet for utredning. Nå skal søknader til privatpraktiserende også rettighetsvurderes. Så der må DPS bruke samme veileder. Anonymkode: 253a9...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #23 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville jo tro at en som har fullført juss eller medisinstudiet ikke kunne være nevneverdig plaget med ADHD. Men så leser jeg om de som har fått diagnosen som har kommet igjennom prestisjestudier som krever enormt med struktur og selvdisiplin, altså kognitive evner som jeg tror de fleste med ADHD ville slitt veldig med. Har dere fått fastslått en kognitiv svikt? Er det bare hyperaktivitet uten kognitive utfall? Anonymkode: 253a9...3fa Nettopp diagnostisert med kombinert type. Har en bachelorgrad. Sliter med: Overstimuli, daglig. Humøret endres da raskt. Har høy kapasitet fysisk, men får en mental kræsj. Impulskontroll. På flere områder. Sosialt. Kan være supermotivert og liker være sosial. Blir dog fort utslitt, og irritert på folk😬 Avbryter. Tar alt i verste mening ofte (krisemaksimering delux) Motivasjonen. Er et ork å sette igang, blir ofte fort "lei" av ting. Utbrenthet som kommer igjen og igjen og igjen. Pluss angst, depresjon, lav livsglede. Hater å ha det sånn her. Klarer ikke ta mer utdanning akkurat nå men håper det blir bedre med medisiner på sikt. Min psykolog mente jeg var høytfungerende og satte diagnosen tvilsomt. Hadde lav score på arb.minne, impulskontroll, og oppmerksomhet. Normal intelligens Anonymkode: 0c2de...b35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #24 Del Skrevet 19. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke. Det ble i hvertfall nevnt som et problem. I dette systemet er det vel ingenting som forundrer meg lenger. Jeg fikk avslag på utredning hos DPS fordi jeg ikke i følge deres veileder hadde betydelig funksjonssvikt. dvs har man fullført skoler eller studier på nogenlunde normert tid, så kommer man ikke igjennom nåløyet for utredning. Nå skal søknader til privatpraktiserende også rettighetsvurderes. Så der må DPS bruke samme veileder. Anonymkode: 253a9...3fa Ingen psykologer setter adhd diagnose pga "glemme avtaler", det ble nok bare nevnt som en utfordring i en bisetning. Anonymkode: fe2b4...53f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #25 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nettopp diagnostisert med kombinert type. Har en bachelorgrad. Sliter med: Overstimuli, daglig. Humøret endres da raskt. Har høy kapasitet fysisk, men får en mental kræsj. Impulskontroll. På flere områder. Sosialt. Kan være supermotivert og liker være sosial. Blir dog fort utslitt, og irritert på folk😬 Avbryter. Tar alt i verste mening ofte (krisemaksimering delux) Motivasjonen. Er et ork å sette igang, blir ofte fort "lei" av ting. Utbrenthet som kommer igjen og igjen og igjen. Pluss angst, depresjon, lav livsglede. Hater å ha det sånn her. Klarer ikke ta mer utdanning akkurat nå men håper det blir bedre med medisiner på sikt. Min psykolog mente jeg var høytfungerende og satte diagnosen tvilsomt. Hadde lav score på arb.minne, impulskontroll, og oppmerksomhet. Normal intelligens Anonymkode: 0c2de...b35 takk for grundig svar. Fikk du diagnosen av DPS, avtalespesialist, eller helprivat? Anonymkode: 253a9...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #26 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette kan også høres ut som en mild mani av noe slag. Kanskje har personen bipolar2-diagnose? Anonymkode: 253a9...3fa Man får ikke hypomani som konsekvent sammenfaller med kjedelige emner på studiet… En hypomani omfatter alle sider av livet når den varer, ikke bare skole, og den kommer uten at det følger et mønster som passer med eksamen i kjedelige fag. Brukeren beskriver umedisinert adhd Anonymkode: 66291...de0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #27 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke. Det ble i hvertfall nevnt som et problem. I dette systemet er det vel ingenting som forundrer meg lenger. Jeg fikk avslag på utredning hos DPS fordi jeg ikke i følge deres veileder hadde betydelig funksjonssvikt. dvs har man fullført skoler eller studier på nogenlunde normert tid, så kommer man ikke igjennom nåløyet for utredning. Anonymkode: 253a9...3fa Det der er jo bare tull… Man kan ha betydelig funksjonsvikt, men samtidig klare å studere. Jeg har gått på DPS i flere år, men i ulike perioder. Og jeg har tatt en bachelor på nominert tid, og tar en mastergrad nå. Samtidig som jeg har vært og er i behandling hos DPS. Anonymkode: 6aa68...29d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #28 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette kan også høres ut som en mild mani av noe slag. Kanskje har personen bipolar2-diagnose? Anonymkode: 253a9...3fa Du har ikke mani på bestemte emner du er interessert i. Dette er hyperfokus, helt klassisk ADHD. Anonymkode: d145e...88b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #29 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): takk for grundig svar. Fikk du diagnosen av DPS, avtalespesialist, eller helprivat? Anonymkode: 253a9...3fa Helprivat. Dessverre 2 års ventetid i min DPS. Blir nok å bruke nært 20 000 kr inkl medisinutprøving, men verdt det. Anonymkode: 0c2de...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #30 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har ikke ADHD, men jeg har asperger med lignende konsentrasjonsvansker som de med ADHD. Brukte 8 år på jussgrad med svak D i snitt. Har også en bachelor fysikk med B i snitt som jeg tok på normert tid. Jeg klarte struktur om jeg fikk noen fag jeg forstod hvordan man skulle lære seg. Men om fagene og undervisningen ikke var på en måte jeg likte så gikk det til helvete. Verste synes jeg var at aspergeren i meg gjorde at jeg ikke ga opp jussen og i stedet seigpinte meg i 8 år hvor jeg hatet hvert sekund og hvor jeg alltid følte meg som en tulling. Anonymkode: 4b1f9...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #31 Del Skrevet 20. oktober 2023 I følge rapport fra nevropsynolog har jeg veldig lav simultankapasitet, vedvarende oppmerksomhelt og verbal innprenting, men veldig høyt evnenivå. Ikke rart jeg har slitt med å føle at "jeg kan, men ikke får det til". Vet ikke hva høytutdannet defineres som i dette tilfellet, men høyeste fullførte grad jeg har er bachelor i IT. Anonymkode: 253e0...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #32 Del Skrevet 20. oktober 2023 Nå høres jeg sikkert veldig arrogant ut, men for min del har jeg gjort det så bra både i studier og jobb pga. veldig høy intelligens. Så selv om jeg bare var fokusert kanskje 20-30 % av tiden jeg satt på lesesal, lære jeg mer enn dem som var fokusert 80-90 % av tiden. Samme gjelder for jobb der jeg blir hyperfokusert og får unnagjort ekstremt mye og bra arbeid på kort tid. Resten scroller jeg på mobil eller surfer på nett via PC. Anonymkode: fc020...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #33 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå høres jeg sikkert veldig arrogant ut, men for min del har jeg gjort det så bra både i studier og jobb pga. veldig høy intelligens. Så selv om jeg bare var fokusert kanskje 20-30 % av tiden jeg satt på lesesal, lære jeg mer enn dem som var fokusert 80-90 % av tiden. Samme gjelder for jobb der jeg blir hyperfokusert og får unnagjort ekstremt mye og bra arbeid på kort tid. Resten scroller jeg på mobil eller surfer på nett via PC. Anonymkode: fc020...370 Trenger du da en diagnose og medisiner hvis du fungerer så bra? Anonymkode: 253a9...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #34 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trenger du da en diagnose og medisiner hvis du fungerer så bra? Anonymkode: 253a9...3fa Jeg går ikke på medisiner. Men diagnosen har jeg fått i ungdomsårene hvor jeg fungerte dårligere. Anonymkode: fc020...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #35 Del Skrevet 20. oktober 2023 Vanskeligst for meg er å komme i gang med kjedelige arbeidsoppgaver eller må ta mye initiativ selv. Derfor utsetter jeg mye. Var skippertaksstudent, men intelligent, så fikk C-snitt med liten innsats. På jobb fungerer jeg best når jeg har det travelt og får mye stimuli. Anonymkode: 85e20...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå