Gå til innhold

Dere høytutdannende med ADHD, hva skåret dere dårlig på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville jo tro at en som har fullført juss eller medisinstudiet ikke kunne være nevneverdig plaget med ADHD.  Men så leser jeg om de som har fått diagnosen som har kommet igjennom prestisjestudier som krever enormt med struktur og selvdisiplin, altså kognitive evner som jeg tror de fleste med ADHD ville slitt veldig med. 

Har dere fått fastslått en kognitiv svikt? Er det bare hyperaktivitet uten kognitive utfall?

Anonymkode: 253a9...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ADHD betyr ikke mindre kognitive evner.

Les deg litt opp, du. 

Er man interessert i noe kan en med ADHD få til alt, det er ikke der det skorter. En person kan fint greie medisinstudie, men slite med å gå ut med søpla. 

Anonymkode: d145e...88b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet meg gjennom juss-studie med ADHD, men jeg har brukt enormt mye mer energi på å få det til enn karakterene mine tilsier. Jeg er relativt intelligent, hardtarbeidende, sta og har alltid strebet etter å prestere. Jeg følte jo aldri at jeg hadde noen grunn til å ikke få til for eksempel jussen, så hvorfor skulle jeg gi meg? Jeg måtte bare jobbe enda hardere.

Men jeg har jo alltid slitt meg helt ut. Livet har vært litt som å sjonglere med for mange baller hele livet, enormt utmattende.

Anonymkode: 08a27...b38

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man f.eks. går på pugge-studier, altså studier hvor man ikke må ha ferdigheter som man må lære over tid (programmering, avansert matte osv) for forståelse, men kan lese seg opp teoretisk på over kortere tid (juss, i motsetning til ingeniør feks), så kan man ha kognitiv svikt, gjøre alt av oppgaver i siste liten, lese til alle eksamener i løpet av semesterets tre siste uker, og likevel gå ut med toppkarakterer. Kjenner ei som gikk ut fra BI med kun Aer og Ber på den måten. Legestudiet er også mye les og pugg til eksamener.. 

Lege Kristin Leer beskriver hennes legestudier som perfekt opplagt for hennes ADHD, for måten hun sammen med en medstudent la opp lesingen til eksamener gjorde det strukturert nok for henne - og selvdisiplinen hun trengte for å komme igang, blir redusert når man har avtalt å møte noen andre for å lese. 

Kognitive vansker innebærer vansker med å regulere tanker, følelser og atferd - så om medstudenter eller studiene i seg selv legger opp en strukturert studiehverdag for deg, slipper du å bruke kognitive evner til å planlegge, er studiene interessante også, så er det kanskje nok til å holde interessen din til hyperfokus i stedet for å tenke på rosa elefanter.

Noe av det vanskelige med adhd og fokus, er at man ofte enten har hyperfokus og glemmer rom, tid og sted, eller ikke fokus i det hele tatt. Men en med adhd kan ikke bestemme om det skal være hyperfokus eller ingen fokus - det spørs hvor interessant det man gjør er.

Men så kommer livet etter studiene, kanskje man får barn som krever sitt. Man kan ikke akkurat plotte bleieskift inn i kalenderen, på lik måte som man kan sette en alarm for å huske å spise mens man arbeider med noe. Så skal man plutselig holde styr på ungenes fritidsaktiviteter, og ting og tang, i tillegg til sitt eget. Og når strukturen som foreldre ordnet for en i oppveksten, og medstudenter hjalp til med på studiene ikke lenger er der for å gjøre opp for svakhetene, så blir de negative ADHD symptomene plutselig mye, mye mer merkbare. 

Anonymkode: 69a77...1bf

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD har ingenting med kognitive evner å gjøre. Man kan være evnerik og ha ADHD. De jeg kjenner som har denne diagnosen og er høyt utdannede, har definitivt strevd med strukturen, men studiet i seg selv har ikke vært noe vanskeligere for dem enn for andre.

Anonymkode: 906a0...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ADHD har ingenting med kognitive evner å gjøre. Man kan være evnerik og ha ADHD. De jeg kjenner som har denne diagnosen og er høyt utdannede, har definitivt strevd med strukturen, men studiet i seg selv har ikke vært noe vanskeligere for dem enn for andre.

Anonymkode: 906a0...309

Man kan ha en kognitiv svikt, uten at man er  mindre intelligent.  En slik svikt kan være evnen til å konsentrere seg, og fokusere på noe.

Men noe avgjørende vansker må det ha vært for å få diagnosen og medisiner for disse elite-adhderne. Hvis ikke så forstår jeg jo hvorfor alle utredere er fullbooket ut 2024. 

Så hva er problemet?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man kan ha en kognitiv svikt, uten at man er  mindre intelligent.  En slik svikt kan være evnen til å konsentrere seg, og fokusere på noe.

Men noe avgjørende vansker må det ha vært for å få diagnosen og medisiner for disse elite-adhderne. Hvis ikke så forstår jeg jo hvorfor alle utredere er fullbooket ut 2024. 

Så hva er problemet?

Det kom kanskje ikke godt nok fram i svaret mitt, men jeg har vært utbrent utallige ganger i mitt liv, fått diagnosene angst og depresjon uten noen åpenbar grunn, osv. Har vært et vanvittig slitsomt og kaotisk liv selv om jeg har klart fem år på universitetet. Jeg bruker mye energi på å ikke slurve på jobb for eksempel. Så mye at jeg bruker energi jeg ikke har på alt annet livet krever, og da går jeg på en smell etter hvert. Gang på gang. Og blir sykmeldt. Med medisinering mer ro i hodet til å fokusere, bruker jeg mye mindre energi på jobb enn før. Mer overskudd til andre ting vil forhåpentligvis føre til at jeg ikke kommer til å gå på veggen om og om igjen som jeg har gjort.

Jeg har hatt en kontinuerlig "nede-periode" etter at jeg fikk barn for fire år siden, og det var først da jeg ba om hjelp for depresjon for sikkert tiende gang i livet, at min nåværende psykolog ante ugler i mosen.

Jeg skjønner det høres rart ut at noen med konsentrasjonsvansker kan fullføre et juss-studie, men grunnen min er i hvert fall at jeg plasserte alt jeg hadde av energi og mere til, i det å klare det. Og ble utbrent, som man ofte blir når man bruker mer enn man har. Og det har jeg blitt flere ganger i mitt liv, så problemfritt er det i hvert fall ikke. 

Anonymkode: 08a27...b38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en med adhd tar utdanning innen sin store interesse så blir de ustoppelige.

Jeg har adhd og hadde 6 ere i tegning og siden det var min store interesse så hyperfokuserte jeg så klart. Adhd folk har hjerner som evner å fokusere veldig godt men ofte i kortere perioder. Mange av oss har talenter som viker litt fra det normale. 

Jeg tok BA i design og det gikk bra fordi det var innen min interesse. Med medisin er jeg en maskin som også finner interesse i de mer kjedelige oppgavene innenfor mitt fag. Føler ofte det er urettferdig hvor godt jeg jobber i sammenligning med de andre som får knekken klokka 14.

Master har jeg ikke, vet ikke om ba teller som høyere utdanning. 😛

Anonymkode: 09f20...53d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville jo tro at en som har fullført juss eller medisinstudiet ikke kunne være nevneverdig plaget med ADHD.  Men så leser jeg om de som har fått diagnosen som har kommet igjennom prestisjestudier som krever enormt med struktur og selvdisiplin, altså kognitive evner som jeg tror de fleste med ADHD ville slitt veldig med. 

Har dere fått fastslått en kognitiv svikt? Er det bare hyperaktivitet uten kognitive utfall?

Jeg sliter med å konsentrere meg om jeg må gjøre noe jeg synes er lite givende. Finner ikke motivasjonen og utsetter det. Men med medisin er det andre boller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en master med ADHD og 33 år og har eget firma i tillegg til 100% jobb. Har tre barn og klarer meg bra. Utdanningen krever mye, men det er interessant. Jeg tar en master innen ledelse og organisasjon. 

Økonomisk sett har jeg klart meg bedre enn alle jeg kjenner, men jeg sliter med å huske alle avtaler så jeg liker ikke å ha avtaler i hverdagene unntak middag, være med ungene og dra på aktiviteter. 

Anonymkode: 1cda1...479

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har adhd og hadde 6 ere i tegning og siden det var min store interesse så hyperfokuserte jeg så klart. Adhd folk har hjerner som evner å fokusere veldig godt men ofte i kortere perioder. Mange av oss har talenter som viker litt fra det normale. 

Jeg tok BA i design og det gikk bra fordi det var innen min interesse. Med medisin er jeg en maskin som også finner interesse i de mer kjedelige oppgavene innenfor mitt fag. Føler ofte det er urettferdig hvor godt jeg jobber i sammenligning med de andre som får knekken klokka 14.

Men hvis man velger noe man ikke synes er kjedelig, så trenger man kanskje ingen diagnose? Er det det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tar en master med ADHD og 33 år og har eget firma i tillegg til 100% jobb. Har tre barn og klarer meg bra. Utdanningen krever mye, men det er interessant. Jeg tar en master innen ledelse og organisasjon. 

Økonomisk sett har jeg klart meg bedre enn alle jeg kjenner, men jeg sliter med å huske alle avtaler så jeg liker ikke å ha avtaler i hverdagene unntak middag, være med ungene og dra på aktiviteter. 

Anonymkode: 1cda1...479

Ok, men hva er det som har gjort at du har fått diagnosen ADHD?

Er det bare fordi du fort glemmer avtaler? Det er et veldig vanlig problem vil jeg tro. 

Hvem har du fått diagnosen av?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sykt med ADHD er at man kan hyperfokusere på ting man er interessert i. Jeg er utdannet ingeniør og i de emnene jeg likte godt kunne jeg sitte ti timer i strekk og bare jobbe, glemte helt å spise og greier. Verre var det med de emnene jeg ikke likte, da fulgte det gjerne med et mentalt sammenbrudd mot slutten av et arbeidskrav for det var så hardt og jeg ble så frustrert.

Anonymkode: 56a41...1a8

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ingeniør. Kom meg igjennom kjedelige fag ved hjelp av innlærte teknikker, og kom meg igjennom interessante fag fordi jeg glemte spise og sove da.

Litt samme som jeg kom meg igjennom grunnskolen. Jeg syntes norsk var dødskjedelig, så jeg gjorde andre fag istedet. Lærerne var fornøyde så lenge jeg holdt kjeft... Jeg glemte gjøre naturfagslekser, fordi jeg satt på pc og spilte mattespill... Ingen mistenkte Adhd når jeg var liten, men foreldrene og besteforeldrene mine viste at beste måten få meg til å sitte stille og ikke prate, var å gi meg donald-kryss og andre aktivitetsbøker med hjernetrim.

jeg har bunnkarakterer i alle fag jeg synes er kjedelig, og toppkarakterer i alle spennende fag. Valgte veldig bevist bacheloroppgave etter interesse, for å klare gjennomføre den.

Jeg scorer høyt på konsentrasjonsvansker og hyperfokus. Jeg fikk også kommentar på oppgavene om hukommelse at det var svært tydelig at jeg hadde innarbeidet metoder for å memorisere lister.

Anonymkode: 0a139...1e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har ennå ikke diagnosen ADHD

Mitt hovedproblem er at jeg sliter veldig med å komme igang med oppgaver. Men også å skifte fokus.  Jeg ville hatt problemer med å gå på et studie hvor jeg måtte levere flere oppgaver på en gang,kunne vurdere hvor mye tid jeg skulle sette av til hver oppgave, hva jeg skulle prioritere, og nedprioritere  Er jeg veldig inni noe, så klarer jeg ikke å slutte. Det går utover alt annet.   Jeg kan ikke si at jeg skal jobbe med noe jeg liker bare i en halvtime..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som er sykt med ADHD er at man kan hyperfokusere på ting man er interessert i. Jeg er utdannet ingeniør og i de emnene jeg likte godt kunne jeg sitte ti timer i strekk og bare jobbe, glemte helt å spise og greier. Verre var det med de emnene jeg ikke likte, da fulgte det gjerne med et mentalt sammenbrudd mot slutten av et arbeidskrav for det var så hardt og jeg ble så frustrert.

Dette kan også høres ut som en mild mani av noe slag.  Kanskje har personen bipolar2-diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan også høres ut som en mild mani av noe slag.  Kanskje har personen bipolar2-diagnose?

Haha, nei. Hvordan kom du til den konklusjonen? Det jeg skriver er veldig typisk for ADHD.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes studie og skole generelt har vært enkelt. Og har trengt å gjøre nærmest ingen eller svært lite innsats for gode resultater. Men jeg har alltid slitt med å komme i gang, og alt av innsats har blitt gjort rett før.

Problemene mine knyttet til ADHD er mye mer fremtredende i forhold til familieliv og barn. Ettersom det krever enormt med struktur, planlegging og logistikk. og bare det å gå i dusjen, kan tidvis føles som en dørstokkmil ut av en annen verden. Noe jeg kan grue meg til i flere timer. Eller det å ha system på barnas klær til ulike årstider, kan få meg helt handlingslammet bare av tanken.

Men hvis jeg plutselig får et innfall som å bygge en garasje, kan jeg plutselig hoppe opp og løpe ut for å handle alt og bygge. Da kan jeg glemme primærbehov som å spise, og fortsetter å jobbe til jeg nesten svimer av. Før jeg forstår at jeg må spise. 

så et stort problem er at det er ekstremt vanskelig å komme i gang med helt normale ting, hvis ikke det er lystbetont. Og er det lystbetont kan det være helt altoppslukende, til motivasjonen plutselig dabber av. Så alt blir hele tiden litt enten/eller. 

Anonymkode: d8491...b67

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hyperfokus og mani er to helt forskjellig ting... hyperfokus er ett av de tydeligere og lest klassiske symptomene på adhd.

Mani er en tilstand man har over en lengre periode, uker eller måneder, og slår inn på flere felter. Mani skal vare minst en uke før det defineres som mani.

Anonymkode: 0a139...1e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Adhd er like ulik som det finnes personer med adhd.  Noen sliter med noen sider av adhd, som gjør a5 de sliter generelt i livet.  Mens andre sliter ikke i det hele tatt.

Det er ikke uvanlig at en med adhd er super resurs. Da mange har hyperfokus og blir eksepskomelt gode i det de driver med. Mange topp idrettsutøvere har adhd feks. Fordi de er gode på å holde fokus på å lykkes. Men det kan være mye rundt de ikke klarer å fokusere på

Anonymkode: 21899...a3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...