Gå til innhold

Nyfødt - bhg - omgangssyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat kommet hjem fra sykehuset med en liten nyfødt baby. Men så har vi store søsken, på skole og bhg. 

Nå har så klart sesongen for omgangssyke startet. Kjenner jeg er litt stresset for å få det i hus med så liten baby 🙈 Men det er kanskje ikke lurt å holde ungen hjemme fra bhg heller?!? Hva hadde du gjort? Sendt mellomste i bhg og krysse fingre? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre det går på avdelingen akkurat nå hadde jeg sendt i barnehagen. Omgangssykesesongen varer jo i flere måneder nå. Hvis du får høre at det går på avdelingen/i barnehagen hadde jeg sikkert holdt hjemme noen dager. Veldig kjedelig å bli smittet selv også, med en nyfødt. 

Her spydde storebror 30 min etter vi kom hjem fra sykehuset 😅 skjermet lillesøster på eget rom med en gang, så det gikk fint. Far tok da av seg eldste. Til syvende og sist er det jo ikke så lett å unngå at søsken smitter, men bare passe ekstra på håndhygiene osv i den tiden vi går inn i. 

Anonymkode: 8d305...943

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker du kan ikke holde barnet hjemme i månedsvis pga frykt for omgangssyke. Det er ikke bare en uke eller to. Tenker du kan heller ha lav terskel for å hente og holde hjemme hvis det skulle begynne å gå i barnehagen. 

Anonymkode: b6c79...5a6

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker du kan ikke holde barnet hjemme i månedsvis pga frykt for omgangssyke. Det er ikke bare en uke eller to. Tenker du kan heller ha lav terskel for å hente og holde hjemme hvis det skulle begynne å gå i barnehagen. 

Ikke månedsvis. Men et par uker? 🙈 Bare fordi den nye babyen ikke er en uke gammelt en gang. 

På den annen side, jeg er sliten etter fødsel. Så vet ikke hva som er værst av sykdom eller masete barn hjemme 🙈🤷🏼‍♀️

Skrevet

Da må du nok holde søsken hjemme til april he he...selv om det går omgangssyke er det ikke sikkert din blir smittet i barnehagen:) om det blir meldt det i barnehagen så pass på vaske hender godt og ikke la barnet være helt opp i ansiktet på babyen 

• Liker 1
Skrevet
kaleidoskop skrev (38 minutter siden):

Ikke månedsvis. Men et par uker? 🙈 Bare fordi den nye babyen ikke er en uke gammelt en gang. 

På den annen side, jeg er sliten etter fødsel. Så vet ikke hva som er værst av sykdom eller masete barn hjemme 🙈🤷🏼‍♀️

Hvorfor noen uker? Sesongen varer jo lenge, til neste år. 

• Liker 2
Skrevet

Uff. Jeg forstår bekymringen din. Den dagen jeg kom hjem med lillesøster fra sykehuset hadde noen spydd PÅ storebror i barnehagen…🤦‍♀️ Fikk 48 timer før det braket løs hos oss, men baby gikk klar. Tror de er godt beskyttet av morsmelken vår. Hør med helsesykepleier på helsestasjonen din om du trenger fagråd. Her inne får du sikkert mest personlige meninger😬

Anonymkode: 5230f...22f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er forskjell på en nyfødt og et spedbarn på 2 mnd. 

Anonymkode: bb23b...743

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

For da har babyen blitt litt større. Den har mer å gå på hvis det skulle bli syk. 

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Uff. Jeg forstår bekymringen din. Den dagen jeg kom hjem med lillesøster fra sykehuset hadde noen spydd PÅ storebror i barnehagen…🤦‍♀️ Fikk 48 timer før det braket løs hos oss, men baby gikk klar. Tror de er godt beskyttet av morsmelken vår. Hør med helsesykepleier på helsestasjonen din om du trenger fagråd. Her inne får du sikkert mest personlige meninger😬

Anonymkode: 5230f...22f

Så kjipt 🙈 men godt å høre det gikk bra. Man blir jo litt stressa og bekymrer 🤪🙈

Skrevet

Ikke bare omgangssyke å passe seg for.. hva med RS? Vannkopper? Influensa? Covid? Forkjølelse?

Lev som normalt, er mitt råd!

Anonymkode: cbe90...998

Skrevet
kaleidoskop skrev (36 minutter siden):

For da har babyen blitt litt større. Den har mer å gå på hvis det skulle bli syk. 

Joda, men det er ingen garanti å holde hjemme at man unngår alt dette. Da må man leve i en boble utenfor butikk, familie, besøk osv. 

Skrevet

Dere er familie nr. x-million som opplever dette. Er ingen uvanlig risk, send barnet som vanlig og ta normale forholdsregler.

Hos de aller fleste går det helt fint. Noen kan dra med seg noe hjem, men det går helt fint det også.

Anonymkode: ae828...dc3

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, kaleidoskop said:

Vi har akkurat kommet hjem fra sykehuset med en liten nyfødt baby. Men så har vi store søsken, på skole og bhg. 

Nå har så klart sesongen for omgangssyke startet. Kjenner jeg er litt stresset for å få det i hus med så liten baby 🙈 Men det er kanskje ikke lurt å holde ungen hjemme fra bhg heller?!? Hva hadde du gjort? Sendt mellomste i bhg og krysse fingre? 

Jeg har 2 novemberbarn, jeg sendte søsken i bhg med begge. 

Anonymkode: 969e0...08d

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke bare omgangssyke å passe seg for.. hva med RS? Vannkopper? Influensa? Covid? Forkjølelse?

Lev som normalt, er mitt råd!

Anonymkode: cbe90...998

Jeg ville heller hatt omgangssyke enn RS hos begge 

Anonymkode: 969e0...08d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...