AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Hei, Som en del erstatningsprosessen skal jeg snart sannsynligjøre at jeg har tapt inntekt som følge av behandlingsfeil i det offentlige. Det jeg har blitt forespeilet av diverse kilder er at jeg vil bli fortalt at "hvis du har så lav funksjonsevne på grunn av din sykdom, ville du blitt ufør uansett og derfor dekker vi ikke tapt inntekt." Jeg har jobbet 100% og studert 100% før jeg ble ufør. Ifølge Likestillings- og diskrimineringsloven er det forbudt å diskriminere basert på antatt funksjonevnen både i fortid og fremtid, og jeg synes det høres ut som diskriminering å anta at jeg hadde blitt ufør uavhengig av behandling. Er det noen som har peilz? Anonymkode: f1f71...3ba
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 Du kan bare klage på vanlig vis. Send inn klage til NPE. Du kan komme til å trenge advokat på sikt, men siden det er vanskelig å få gjennomslag, bør du være sikker på at du har en god sak før du tar i bruk advokat. Skaden din må være et direkte resultat av behandlingsfeil. Anonymkode: ab93a...79e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Det kommer vel helt an på situasjonen ts.. har du en sykdom som uansett ville gjort deg ufør uansett, så skjønner jeg godt om du ikke får dekket tapt inntekt. Har du derimot en sykdom som du fint kunne fortsatt å jobbe med, men som ikke går pga feilbehandlingen, så skal du selvfølgelig få dekket tapt arbeidsinntekt. Ut fra det du skriver er det umulig å svare på hva som blir rett. Har du feks ALS er det jo ikke akkurat diskriminerende å si at arbeidsevnen var tapt uansett. Anonymkode: ce908...ac8
Paneera Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Som en del erstatningsprosessen skal jeg snart sannsynligjøre at jeg har tapt inntekt som følge av behandlingsfeil i det offentlige. Det jeg har blitt forespeilet av diverse kilder er at jeg vil bli fortalt at "hvis du har så lav funksjonsevne på grunn av din sykdom, ville du blitt ufør uansett og derfor dekker vi ikke tapt inntekt." Jeg har jobbet 100% og studert 100% før jeg ble ufør. Ifølge Likestillings- og diskrimineringsloven er det forbudt å diskriminere basert på antatt funksjonevnen både i fortid og fremtid, og jeg synes det høres ut som diskriminering å anta at jeg hadde blitt ufør uavhengig av behandling. Er det noen som har peilz? Anonymkode: f1f71...3ba Hvis årsaken til skaden er sykdommen, og ikke behandlingen fra helsevesenet, så gir det ikke rett på erstatning. Dvs hvis du er ufør pga sykdommen, og ikke pga feilbehandling, så vil du ikke få erstatning. Har du derimot ikke fått forsvarlig behandling for din sykdom, som kunne ha avverget at den gjorde deg ufør, så kan du ha rett på erstatning.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 5 hours ago, Samfunnsengasjert said: du derimot ikke fått forsvarlig behandling for din sykdom, som kunne ha avverget at den gjorde deg ufør, så kan du ha rett på erstatning. Dette er saken, men jeg spør ikke om jeg har rett til erstatning eller ikke. Spørsmålet mitt gjelder erstatningsutmålingen som følger etter man får vedtak om erstatning. Anonymkode: f1f71...3ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå