AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Har til nå funnet de i en skuff under brødfjøla og nå i en glassboks som jeg hadde pasta i 🤢 Men hva søren er det for noe? Jeg finner ikke når jeg googler. Anonymkode: 36937...fcc
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Er det ikke en eller annen sort larve? Som blir til større insekt ? Har funnet noe lignende i kjøkkenskap. . Det kan være noe kryp er blitt med pastaen. Det er ikke noe farlig, du trenger ikke kaste pastaen. Sjekk andre tørrvarer ved å riste på glasset/boksen, da ser du om det rører seg på toppen hvis du har ristet opp larve/annet kryp. Hadde en gang mye sånt i både mel og gryn, var dessverre ikke flink nok da til å oppbevare gryn i tette beholdere. Det er jeg nå Anonymkode: 8b8d4...4de
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 Ser ut som en helt vanlig melbille. Gå gjennom alle skap på kjøkkenet og foreta en visuell inspeksjon av alle overflater (inkludert kopper, boller, panner etc), husk å inspisere hull (hengsler, håndtak, hull til hylleknekter etc). Husk å inspisere sokkelen og bak komfyr etc. Vask ut alle kryp du eventuelt finner. Gå så gjennom alt av tørrmat du har utenfor tett boks på kjøkkenet. Hell det om nødvendig gjennom en sil. Men inspiser (eller kast) alt. Alt i originalforpaking må pakkes ut og gåes gjennom. Ta så en rask titt i dine tette bokser. Kast alt som du ikke klarer verifisere som rent og alt som du ser biller eller larver i. Pakk for fremtiden absolutt alt av mat i tette bokser eller zip-poser umiddelbart etter innkjøp. (Jeg fikk noen møllaktige skapninger i melet tidligere i vår, som man får år om annet, og måtte kaste en eneste boks. Og ikke se gjennom noe som helst annet. Fordi jeg vet - med sikkerhet - at de ikke kan komme seg ut av mine tette bokser) Anonymkode: 90975...700
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Ser ut som at det kan være larven til fleskeklanner, men vanskelig å se det helt, ligner hvertfall. Uansett så lever de på tørrvarer, ekle skapninger. Da må du vaske, og for å forhindre så er det lurt å ha tørrvarer i tette bokser. Anonymkode: 1b3d6...aa3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ser ut som at det kan være larven til fleskeklanner, men vanskelig å se det helt, ligner hvertfall. Uansett så lever de på tørrvarer, ekle skapninger. Da må du vaske, og for å forhindre så er det lurt å ha tørrvarer i tette bokser. Anonymkode: 1b3d6...aa3 Takk for svar alle sammen 🙌🏻 Googlet denne nå og er ganske sikker på at det er den. Larven til fleskeklanner. Fysj. Har alt på kjøkkenet i tette beholdere, men har hatt pasta i en sånn retro krydderhylle i glass, men den blir jo ikke like tett som en boks med lokk. Må nok bytte ut den da 😏 de første fant jeg forøvrig i en skuff hvor det hadde samlet seg litt brødsmuler fra fjøla over. Ts Anonymkode: 36937...fcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå