Gå til innhold

Hvorfor ble høyrygg bedre enn mørbrad i en gryterett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vanligvis kjøpt mørbrad til å bruke i hjemmelaget gryterett som skal koke i 3 timer, i den tro at dette er et bra kvalitetsstykke av kjøttet på storfe. Men den har ikke blitt sånn supermør og god i gryterettene egentlig.

Så fant jeg et stykke innpakket høyrygg på en annen butikk på tilbud og kjøpte dette for å ha i gryteretten i stedet.

Resultatet ble kjempegodt og vellykket. Mørt og godt, kjøttstykkene smeltet nesten i munnen. Akkurat samme gryterett, ingredienser og koketid som før, men mye bedre og smakfullt resultat.

Høyryggbiten lå en stund i kjøleskapet før jeg brukte den, men var innenfor holdbarhetsdato selvfølgelig. Den mørnet kanskje ekstra da?

Men hva kommer det av at høyrygg ble bedre i gryta enn mørbrad, sistnevnte er jo en del av dyret som gir kjøttstykker som regnes som bedre deler av storfedyret?

Anonymkode: 15a20...74a

Skrevet

Forskjellige deler av slaktet har hver sin bruk. Høyrygg er fantastisk til langkoking. https://www.matprat.no/oppdelingsguiden/storfe/hoyrygg-med-ben/ 

Sitat

Høyrygg sitter helt foran på ryggen til storfe, og er både saftig og smakfull. Kjøttet regnes som kokekjøtt fordi det inneholder mye bindevev som trenger lang tilberedningstid for å bli mørt.

Du kan ikke koke like god kraft på mørbrad som på høyrygg eller kraftben. Akkurat som du ikke kan steke en god roastbeaf av høyrygg. 

Anonymkode: 06a2d...ac2

• Liker 1
Skrevet

Høyrygg har vel også litt mer fett enn mørbrad, noe som bidrar til god smak.

Når jeg lager en boeuf bourguignon bruker jeg gjerne høyrygg og litt bibringe, nettopp for å få den gode smaken fettet gir.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høyrygg har mer bindevev som smelter ned ved langtidskoking, og mer fettmarmorering. Mørbrad av storfe tilberedt på samme måte blir tørrere. 

Jeg foretrekker alltid benfri høyrygg i stifado som jeg lager jevnlig - absolutt beste stykningsdelen til dette. Mørbrad passer bedre til feks roastbiff.

Anonymkode: 41ac7...531

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar så langt. 🙂

Det pussige er at, faktisk, i den originale oppskriften (om jeg har endret litt ved å tilsette flere ingredienser) som jeg har i min egen oppskriftsbok, så står det faktisk at man skal bruke høyrygg. Jeg pleier å lage gryteretten etter hukommelsen, så jeg har ikke sett etter hva slags kjøtt som står nevnt på lang tid i boka. Hvordan jeg har kommet på ideen om å gå over til mørbrad i den tro at det var bedre, husker jeg ikke. Lenge siden. Men jeg skal i hvert fall gå tilbake til høyrygg nå. 

ts

Anonymkode: 15a20...74a

• Liker 1
Skrevet

Mørbrad passer best som biff.

Skrevet

Mørbrad er bare tull som grytekjøtt. Fettet i høyrygg smelter og gjør kjøttet mye mykere og mørere enn en tre timer stekt mørbrad noengang kan bli. 

Anonymkode: 47b77...4cb

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...