AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Hei, Jeg trenger litt råd. Jeg er under prøvetid, og har dessverre blitt sykemeldt fordi jeg har skada meg. Mens jeg har vært sykemeldt har de endret på reglene der, og de har fjernet mulighet for både hjemmekontor og fleksitid på vår avdeling. De 2 tingene er veldig viktige for meg, og det har jeg vært klar på siden før jeg skrev under på kontrakten. Jeg valgte derfor å være ærlig og si at jeg kommer til å begynne å søke andre jobber når jeg blir bedre. Idag fikk jeg slengt i trynet at fordi jeg har vært åpen på at jeg kommer til å søke andre jobber at de mulig ikke kommer til å anbefale fast ansettelse, har de lov til å ta fra meg jobben fordi jeg søker andre jobber? Anonymkode: 7b1ad...112
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Du får jo ikke sparken, du får bare ikke fast ansettelse. Kontrakten din går ut og det er ikke noe som helst galt gjort fra arbeidsgiver sin side. Anonymkode: 752fc...057 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 Skikkelig sjakktrekk.... Anonymkode: 05f69...d33
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Man er jo fast ansatt selv om man er i prøvetid, men det er litt flere muligheter for å både si opp og bli oppsagt. De kan likevel ikke bare si det opp på usaklig grunnlag. Kanskje det ikke var det smarteste å flagge at du kommer til å søke nye jobber, men er jo en ærlig sak når de endrer premissene såpass mye. Jeg ville også sagt opp jobben om de tok vekk hjemmekontor og flex. Anonymkode: 153d7...d75 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 Terskelen for prøvetidsoppsigelse etter arbeidsmiljøloven § 15-6 Vilkårene for prøvetidsoppsigelse følger av arbeidsmiljøloven § 15-6: «Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet.» Det betyr at en prøvetidsoppsigelse må være begrunnet i manglende: Tilpasning til arbeidet Faglig dyktighet, eller Pålitelighet så jeg vil jo si at du stiller litt svakt her når du ikke kan jobbe der uten hjemmekontor/flex og attpåtil sier at du skal søke andre jobber Anonymkode: 7172b...a67 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 Du har allerede signert en arbeidsavtale for fast ansettelse (regner jeg med), så når prøvetiden er over er det ikke slik at det trer en ny avtale i kraft - annet enn f. Eks lønnsjustering. Det er et like sterkt vern mot oppsigelse i prøvetid, som ellers i et arbeidsforhold, men man har en kortere oppsigelsestid. De kan ikke gi deg en oppsigelse verken under eller etter prøvetid på bakgrunn av verken sykemelding eller åpenhet rundt å søke nytt arbeid, så lenge du kommer på jobb og gjør det du skal når du ikke er syk. De kan dog forlenge prøvetiden dersom du er sykemeldt over en lengre periode. Anonymkode: 30c88...86a 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg har ikke sagt at jeg ikke kan jobbe på kontoret eller ikke ha fleksitid, selvfølgelig så hadde jeg gjort det frem til jeg finner en annen jobb eventuelt. Grunnen til at jeg har valgt å være ærlig er fordi jeg har veldig kort oppsigelsestid under prøvetiden,og ikke har lyst til å være kjip mot de og forlate de uten at de er forberedt da vi er tynt bemannet. Anonymkode: 7b1ad...112 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke sagt at jeg ikke kan jobbe på kontoret eller ikke ha fleksitid, selvfølgelig så hadde jeg gjort det frem til jeg finner en annen jobb eventuelt. Grunnen til at jeg har valgt å være ærlig er fordi jeg har veldig kort oppsigelsestid under prøvetiden,og ikke har lyst til å være kjip mot de og forlate de uten at de er forberedt da vi er tynt bemannet. Anonymkode: 7b1ad...112 Og arbeidsavtalen du har signert er for fast stilling, og ikke midlertidig? I så fall har de ikke grunnlag for å gi deg en oppsigelse. For å si opp noen i prøvetid skal det ha vært levert et arbeid langt under forventet kvalitet, gjentatte brudd på rutiner/regler og lignende forhold. I tillegg skal det ha blitt gitt gjentatte muligheter til forbedring gjennom samtale og dialog, og muntlig/skriftlige advarsler. Anonymkode: 30c88...86a 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og arbeidsavtalen du har signert er for fast stilling, og ikke midlertidig? I så fall har de ikke grunnlag for å gi deg en oppsigelse. For å si opp noen i prøvetid skal det ha vært levert et arbeid langt under forventet kvalitet, gjentatte brudd på rutiner/regler og lignende forhold. I tillegg skal det ha blitt gitt gjentatte muligheter til forbedring gjennom samtale og dialog, og muntlig/skriftlige advarsler. Anonymkode: 30c88...86a Ja fast stilling, var innleid i nesten et år før de ga meg fast stilling. Anonymkode: 7b1ad...112
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 De kan utvide prøvetiden like lenge som du har vært borte. Anonymkode: ac54f...d30 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De kan utvide prøvetiden like lenge som du har vært borte. Anonymkode: ac54f...d30 Ja det vet jeg, og det er helt fair, hadde ikke forventet noe annet. Satt bare ikke pris på "trusselen" om at de kanskje ikke kom til å anbefale fast stilling etter prøvetid fordi jeg er åpen om at jeg søker andre jobber. Har heller aldri hørt om at noen anbefaler noe som helst etter endt prøvetid, der jeg har jobbet før så har det ikke skjedd noe som helst etter prøvetid, man bare fortsetter som vanlig. Anonymkode: 7b1ad...112
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det vet jeg, og det er helt fair, hadde ikke forventet noe annet. Satt bare ikke pris på "trusselen" om at de kanskje ikke kom til å anbefale fast stilling etter prøvetid fordi jeg er åpen om at jeg søker andre jobber. Har heller aldri hørt om at noen anbefaler noe som helst etter endt prøvetid, der jeg har jobbet før så har det ikke skjedd noe som helst etter prøvetid, man bare fortsetter som vanlig. Anonymkode: 7b1ad...112 Man tar en vurdering, både under og når prøvetid nærmer seg. Om man trenger å gjøre tiltak. Et tiltak kan være oppsigelse selvfølgelig. Men det skal også være dokumentert fra deres side at de har tilbud nok opplæring og støtte. Anonymkode: ac54f...d30
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Man tar en vurdering, både under og når prøvetid nærmer seg. Om man trenger å gjøre tiltak. Et tiltak kan være oppsigelse selvfølgelig. Men det skal også være dokumentert fra deres side at de har tilbud nok opplæring og støtte. Anonymkode: ac54f...d30 Jeg vet at jeg gjør en god jobb, så det er ikke det det står på. Men når hun sier at de kanskje ikke anbefaler fast ansettelse, hva vil det si? Hvem er det hun anbefaler det? Jeg har allerede kontrakt på fast jobb. Anonymkode: 7b1ad...112
Fireflies Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet at jeg gjør en god jobb, så det er ikke det det står på. Men når hun sier at de kanskje ikke anbefaler fast ansettelse, hva vil det si? Hvem er det hun anbefaler det? Jeg har allerede kontrakt på fast jobb. Anonymkode: 7b1ad...112 Jeg ville nesten ikke sagt noe mer til dem. Bare gjør jobben din og hvis de prøver på noe så tar du det da. Hvis du er organisert så ville jeg snakket med tillitsvalgt, hvis du ikke er det så anbefaler jeg å organisere deg. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du får jo ikke sparken, du får bare ikke fast ansettelse. Kontrakten din går ut og det er ikke noe som helst galt gjort fra arbeidsgiver sin side. Anonymkode: 752fc...057 Selvom man har prøvetid i en stilling betyr det ikke at man ikke har fått stillingen og har stillingsvern. Anonymkode: e5c28...710
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke sagt at jeg ikke kan jobbe på kontoret eller ikke ha fleksitid, selvfølgelig så hadde jeg gjort det frem til jeg finner en annen jobb eventuelt. Grunnen til at jeg har valgt å være ærlig er fordi jeg har veldig kort oppsigelsestid under prøvetiden,og ikke har lyst til å være kjip mot de og forlate de uten at de er forberedt da vi er tynt bemannet. Anonymkode: 7b1ad...112 Jeg vil bare gi deg kreds for at du velger å få når bedriften velger å fjerne hjemmekontor og fleksitid. Det virker som at det har kommet en bølge nå der mange arbeidsgivere misliker hjemmekontor. Fra mitt eget perspektiv så er det fra hjemmekontoret jeg er mest effektiv og det hadde ikke gått uten dette mtp små barn og full jobb. Hadde de tatt bort muligheten for to dager hjemmekontor i uka fra min jobb så hadde jeg også begynt å søke andre jobber asap. Anonymkode: 84470...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja det vet jeg, og det er helt fair, hadde ikke forventet noe annet. Satt bare ikke pris på "trusselen" om at de kanskje ikke kom til å anbefale fast stilling etter prøvetid fordi jeg er åpen om at jeg søker andre jobber. Har heller aldri hørt om at noen anbefaler noe som helst etter endt prøvetid, der jeg har jobbet før så har det ikke skjedd noe som helst etter prøvetid, man bare fortsetter som vanlig. Anonymkode: 7b1ad...112 Du startet jo selv med å true. Virker som en barnslig konflikt. Ledelsen sikkert presset med høyt sykefravær og sutring, da kan det komme sleivspark. Men ja de bestemmer selv om de vil fortsette kontrakten eller ikke Anonymkode: 92395...9e5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja det vet jeg, og det er helt fair, hadde ikke forventet noe annet. Satt bare ikke pris på "trusselen" om at de kanskje ikke kom til å anbefale fast stilling etter prøvetid fordi jeg er åpen om at jeg søker andre jobber. Har heller aldri hørt om at noen anbefaler noe som helst etter endt prøvetid, der jeg har jobbet før så har det ikke skjedd noe som helst etter prøvetid, man bare fortsetter som vanlig. Anonymkode: 7b1ad...112 Ja, det skjønner jeg at er kjipt. Litt spesielt av en arbeidsplass, om de ble så fornærmet over at du var åpen om å søke deg andre plasser, at de truer med å ikke gi deg fast ansettelse likevel. Det er jo naturlig at noen mennesker må se seg etter noe annet, når goder som hjemmekontor og flexitid plutselig blir endret på. Anonymkode: c1ebc...193
Supermerry Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei, Jeg trenger litt råd. Jeg er under prøvetid, og har dessverre blitt sykemeldt fordi jeg har skada meg. Mens jeg har vært sykemeldt har de endret på reglene der, og de har fjernet mulighet for både hjemmekontor og fleksitid på vår avdeling. De 2 tingene er veldig viktige for meg, og det har jeg vært klar på siden før jeg skrev under på kontrakten. Jeg valgte derfor å være ærlig og si at jeg kommer til å begynne å søke andre jobber når jeg blir bedre. Idag fikk jeg slengt i trynet at fordi jeg har vært åpen på at jeg kommer til å søke andre jobber at de mulig ikke kommer til å anbefale fast ansettelse, har de lov til å ta fra meg jobben fordi jeg søker andre jobber? Anonymkode: 7b1ad...112 Det skal mye til å miste jobben under prøvetid etter norsk lovverk, og kanskje har de ikke lov til å gjøre dette. Men få arbeidsgivere ønsker en ansatt som ikke ønsker å jobbe hos dem - når du sier klart ifra at du søker andre jobber, er det lett å forestille seg manglende interesse fra arbeidsgiver. Kanskje kan de klare å få dette sortert under lojalitetsplikten en ansatt har mot arbeidsgiver. Eller kanskje har de andre grunner til misnøye, som du ikke har fortalt oss om, eller som de ikke har fortalt deg om.
Supermerry Skrevet 19. oktober 2023 #20 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg vil bare gi deg kreds for at du velger å få når bedriften velger å fjerne hjemmekontor og fleksitid. Det virker som at det har kommet en bølge nå der mange arbeidsgivere misliker hjemmekontor. Fra mitt eget perspektiv så er det fra hjemmekontoret jeg er mest effektiv og det hadde ikke gått uten dette mtp små barn og full jobb. Hadde de tatt bort muligheten for to dager hjemmekontor i uka fra min jobb så hadde jeg også begynt å søke andre jobber asap. Anonymkode: 84470...4e8 Du har sikkert rett i at akkurat du er mest effektiv på hjemmekontor. Det er jeg også. Det finnes imidlertid forskning på effektivitet på hjemmekontor, og enkelte store bedrifter har også egne målinger av dette. Det er i arbeidslivet *stor* variasjon i effektivitet på hjemmekontor. En av de store forskjellene er at i enkelte yrker, og i enkelte bransjer, jobber de ansatte - på statistisk nivå - bedre på hjemmekontor enn på jobben, I andre yrker, og i andre bransjer, viser det seg å være stikk motsatt. Hvis en bedrift opplever synkende produktivitet med ansatte på hjemmekontor, er de i sin fulle rett til å begrense, eller stanse, adgangen til å ha hjemmekontor. De er forøvrig i sin fulle rett til å bestemme dette uansett hva slags belegg de måtte ha for det. At enkelte ansatte da ikke lenger ønsker å jobbe der, er jo også den enkeltes rett til å bestemme selv. Arbeidsgiver er ikke mammaen vår; vi og arbeidsgiver har en forretningsmessig relasjon, som styres av lovverk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå