Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner det, men der er jeg såpass sikker på meg selv og min personlighet, at det er ikke noe jeg vil ta hensyn til

ts

Anonymkode: b97d3...212

Ingenting er sikkert. Du kan overraske deg selv. 

Det å kjøpe eiendom er en investering og du kan potensielt måtte betale store summer for vedlikehold. I min første leilighet måtte jeg oppgradere det elektriske anlegget for 70 000 kr. Jeg er glad jeg hadde inntekt og sparepenger for å betale dette. 

Anonymkode: d2953...c0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det å kjøpe eiendom er en investering og du kan potensielt måtte betale store summer for vedlikehold. I min første leilighet måtte jeg oppgradere det elektriske anlegget for 70 000 kr. Jeg er glad jeg hadde inntekt og sparepenger for å betale dette. 

Jada, livet er ikke sikkert, forstår det🤪

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår tanken ja, men pga studiets art og min vilje til å satse på avkastning på boligkjøp veier ikke de argumentene tungt nok

ts

Men hvis du har fulgt med litt i media det siste året, så ser du vel at boligmarkedet er i fullt opprør, synkende priser og ingen vet når de ev kan stige igjen. Det er ikke sikkert de når et nivå som gir deg avkastning på de fem årene du planlegger å bo der, eller eie leiligheten.

Når det er sagt tviler jeg på at du finner noe sted å bo innenfor ditt budsjett. Du har bare 200 000 i inntekt i året, og med 700 000 i egenkapital tenker du altså å klare et boliglån på over et par millioner kroner. Med dagens galopperende rente? Hm. Jeg tviler egentlig på at en bank er villig til å gi deg det lånet. Du nevnte at foreldrene dine vil stille som kausjonister. Er de villige til å stille som medlånetakere i stedet? Da kanskje banken er villig til å ta risikoen, hvis foreldrene dine er villig til å ta den risikoen. Men slutter du å betale, faller hele boliglånskravet i fanget på dem...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jada, livet er ikke sikkert, forstår det🤪

ts

Men du har ikke betjeningsevne til boliglån i din situasjon pr nå. Test gjerne en av de millioner av lånekalkulatore som finnes, husk i så tilfelle at studielån er nettopp lån og ikke inntekt.

Anonymkode: 465eb...359

• Nyttig 2
Skrevet

Med den inntekten så får du ikke lån til bolig, det er rett og slett for lite. 
En løsning er at du går sammen med foreldrene dine, kjøper en andel hver, så mye du har råd til med egenkapitalen din,
30 / 70 for eksempel, og at du da "leier" foreldrenes andel. 

Men for å være helt ærlig, hvis det er gevinst på bolig du søker, så tror jeg du kan få vel så god avkastning av å bare la de 700 k stå på fond de neste årene og leie som vanlig student.  

• Liker 1
Skrevet

Får du lån kan der hende du ikke kan betale tilbake. Mange "trygge" utdanninger som bankene tenker vil gi jobb, men som i virkeligheten enten gir deg deltid eller ingen jobb i det hele tatt. Men kjipt å leie. Så er det vanskelig å spå markedet fremover. Du har litt uflaks mtp tiden.

Skrevet
drohatha skrev (5 minutter siden):

Med den inntekten så får du ikke lån til bolig, det er rett og slett for lite. 
En løsning er at du går sammen med foreldrene dine, kjøper en andel hver, så mye du har råd til med egenkapitalen din,
30 / 70 for eksempel, og at du da "leier" foreldrenes andel. 

Men for å være helt ærlig, hvis det er gevinst på bolig du søker, så tror jeg du kan få vel så god avkastning av å bare la de 700 k stå på fond de neste årene og leie som vanlig student.  

Ja, tror du det vil lønne seg å la fondene stå og betale 8500 kr i mnd i 5 år for å leie?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, tror du det vil lønne seg å la fondene stå og betale 8500 kr i mnd i 5 år for å leie?

ts

Det er 500 000 kr.. 

ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Studiet er 5 år.

vurderer Lillestrøm rundt 3 mill, men vil bare sondere litt før jeg tar kontakt med banken.

ts

Du får kanskje ikke et lån da, men du må spørre banken. Når en venn av meg kjøpte leilighet til 2,8 mill, hadde han arvet 2 mill, litt jobb ved aiden av studiet, så tjente ca 150 000 per år. Han bodde i leiligheten i 3 år før han solgte igjen for 2,8 (den lå ute lenge!). Men han sparte ca 100 000 da (hadde betalt ca 180 000 i leie) på den tiden, men det er jo ikke mye. Han hadde kjøpt et ikke-attraktivt sted for amdre enn førstegangskjøpere, men prisene stiger i Lillestrøm da, så du kan jo få litt avkastning for kjøpet.  Man MÅ være sikker på at man kommer til å studere der såpass lenge da - det hender jo at folk bytter studie.

Endret av katties
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Vi kan godt regne på det! 

Si du mot formodning skulle fått et lån til å kjøpe for 3 M, Altså du låner 2,3 M. 
Månedlige renteutgifter vi ligge på ca 9500 kr, altså 114 000 i året, eller 570 k på 5 år.

Fondets avkastning vil variere mye, og det vil jo boligverdien også, men det er ingen grunn til å tro at boligen vil få samme utviklingen som man har hatt tidligere år. Så la oss si en rolige 2 % økning. 100 k i meglerutgifter ved salg. Etter 5 år så vil du kunne selge for 3,3 M. Så trekker du fra 100 k. Så du sitter med 200 k i gevinst på 5 år. 

Si du får 5 % avkastning på fondene (etter skatt) så vil etter 5 år sitte igjen med 193 k. 

Hvis du leier for 8500 kr, så vil du faktisk tjene ish 50 k på å leie, gitt at tallene her stemmer. Og det er jo mye av problemet, vi vet jo ikke sikkert. 

Det som er sikkert er at du ikke får låne så mye. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er 500 000 kr.. 

ts

Tror du det er gratis å eie? 

8500 kr i måneden i leie er ingenting, det er fort det du betaler i rente for en leilighet med dagens rentenivå. Så har du fellesutgifter, kommunale utgifter, vedlikehold, reparasjoner osv. 

• Liker 1
Skrevet
IDGAF skrev (3 minutter siden):

Tror du det er gratis å eie? 

8500 kr i måneden i leie er ingenting, det er fort det du betaler i rente for en leilighet med dagens rentenivå. Så har du fellesutgifter, kommunale utgifter, vedlikehold, reparasjoner osv. 

Jada, vet det.. men man hører hele tiden at det ikke lønner seg å leie..

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jada, vet det.. men man hører hele tiden at det ikke lønner seg å leie..

ts

Du må tenke selv. Ikke bare høre på alle andre. Det lønner seg selvfølgelig ikke for alle å leie, ikke når man ikke har økonomi til det.

Anonymkode: aba06...4df

• Liker 3
Skrevet

Det gjelder vel alle. Skal man liksom aldri kunne kjøpe bolig da, i tilfelle man får et tilbud et annet sted? 

Jeg kjøpte min første bolig som 23 åring. Flyttet til utlandet 3 år senere, men da leide jeg ut leiligheten.  

Nå er det kjøpers marked, og dersom ts får finansiert et kjøp i banken, så sier jeg go for it!  Hun må ganske sikkert ha kausjonærer, men hvis det går i orden, kan hun sikkert med fordel kjøpe en liten leilighet. 

Skrevet

Noen som har erfaring mtp på hva som er mulig?

Stundent 20 år

Egenkapital 700000( oppspart fond)

Jobb ved siden av studiene, inntekt 200 000 kr i året

Kausjon  foreldre 500 000 kr. 

Er det mulig? Antatt beløp?

Dette er absolutt mulig, du burde ikke legge deg på kjøpesum som er mer en 3 mill. (Husk at du skal leve) Da vil lånet koste deg underkant av 14000kr med 6% rente. (Pluss strøm forsikring og kommunale avg.)

Du betaler kun 15800kr i året i skatt pga rentefradraget da vil du sitte gjen med  minst 25000 netto (lønn+ Lånekassen) 

Hvis du føler at du kan leve av det så er det bare å kjøre på😊 kanskje du til og med kan leie ut til en medstudent. 

kan jeg spørre hva du har tenkt å studere? Det er vesentlig for banken. 

Annonse
Skrevet

Hvis du låner sammen med foreldre burde det ikke være noe problem. Anbefaler å kontakte banker og undersøke. Det vil sannsynligvis være størst muligheter i lokalbank og minst muligheter i rene nettbanker. 

Anonymkode: 1f1e5...071

Skrevet
Juliv skrev (26 minutter siden):

Dette er absolutt mulig, du burde ikke legge deg på kjøpesum som er mer en 3 mill. (Husk at du skal leve) Da vil lånet koste deg underkant av 14000kr med 6% rente. (Pluss strøm forsikring og kommunale avg.)

Du betaler kun 15800kr i året i skatt pga rentefradraget da vil du sitte gjen med  minst 25000 netto (lønn+ Lånekassen) 

Hvis du føler at du kan leve av det så er det bare å kjøre på😊 kanskje du til og med kan leie ut til en medstudent. 

kan jeg spørre hva du har tenkt å studere? Det er vesentlig for banken. 

Hvordan i alle dager er det " absolutt mulig" ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Studiet er 5 år.

vurderer Lillestrøm rundt 3 mill, men vil bare sondere litt før jeg tar kontakt med banken.

ts

Jeg har utbetalt ca 25000 i mnd nå( inkl studielån), leier for 8500 kr

ts

Du ønsker altså 2,3 mill i lån. Det er med dagens rentenivå ca 14 000,- pr måned med 25 års nedbetalingstid.
Du må ta med fellesutgifter i tillegg. Og budsjetter med 1000 kr i strøm.

Hva gjør du hvis rentene stiger mer? Fellesutgiftene øker?

De tre leilighetene du har til under 3 mill i området har felleskostnader på 3000 eller 10 000.

Så budsjettet ditt må inkludere fellesutgifter på minst 3000. Da er du oppe i 19 000,- pr måned i boutgifter. Du sitter igjen med 5-6000 pr måned.

ts

Hvis du helt oppriktig mener du klarer leve på rundt 5000,- pr måned, så kan du leie for 8500,- pr måned, og faktisk spare over 12 000,- ekstra hver måned med 25 000,- utbetalt. Du vil kunne sitte igjen med en ganske stor egenkapital etter studiene da.

Anonymkode: 7ccb0...272

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan i alle dager er det " absolutt mulig" ?

Jeg kjenner flere studenter som har kjøpt bolig i studietiden. Ts har egenkapital og en netto inntekt ca. på 325 000kr. Mange studenter klarer seg på kun studielånet (da betaler de både leie, mat, tlf etc.) ts kan leie ut et rom. 
hvorfor er det ikke mulig? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du ønsker altså 2,3 mill i lån. Det er med dagens rentenivå ca 14 000,- pr måned med 25 års nedbetalingstid.
Du må ta med fellesutgifter i tillegg. Og budsjetter med 1000 kr i strøm.

Hva gjør du hvis rentene stiger mer? Fellesutgiftene øker?

De tre leilighetene du har til under 3 mill i området har felleskostnader på 3000 eller 10 000.

Så budsjettet ditt må inkludere fellesutgifter på minst 3000. Da er du oppe i 19 000,- pr måned i boutgifter. Du sitter igjen med 5-6000 pr måned.

Hvis du helt oppriktig mener du klarer leve på rundt 5000,- pr måned, så kan du leie for 8500,- pr måned, og faktisk spare over 12 000,- ekstra hver måned med 25 000,- utbetalt. Du vil kunne sitte igjen med en ganske stor egenkapital etter studiene da.

Anonymkode: 7ccb0...272

Mange studenter lever for 9400kr i mnd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...