AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Del Skrevet 19. oktober 2023 Noen som har erfaring mtp på hva som er mulig? Stundent 20 år Egenkapital 700000( oppspart fond) Jobb ved siden av studiene, inntekt 200 000 kr i året Kausjon foreldre 500 000 kr. Er det mulig? Antatt beløp? Anonymkode: b97d3...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Del Skrevet 19. oktober 2023 Problemet er inntekten din, du skal kunne betjene et lån med opp til 7-8% rente, da er det ikke mye igjen til avdrag, ville tippet 4-500 000 om banken er veldig grei. Mulig du kan få det til ved å kjøpe sammen med foreldrene dine slik at de også på papiret skal betjene lånet. Sammen med rammelån som kan det gå om de har en lokalbank dere kan få et møte med. Så er spørsmålet om du har tenkt å bli boende der du studerer, det lønner seg sjelden å kjøpe om du kun skal bo noen få år. Anonymkode: e1239...d97 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. oktober 2023 #3 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) Man bør ha planer om å bli boende i boligen minst 3-5 år før det lønner seg å kjøpe, pga kjøp/salgskostnader og meglerutgifter, som ofte kommer opp i flere hundre tusen kroner tilsammen. Dette kan du leie lenge for. Endret 19. oktober 2023 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hvorfor ikke spørre noen banker? Den dingsen du holder i hånda har sannsynligvis en app som heter telefon. Anonymkode: c9020...d05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Del Skrevet 19. oktober 2023 Studiet er 5 år. vurderer Lillestrøm rundt 3 mill, men vil bare sondere litt før jeg tar kontakt med banken. ts Anonymkode: b97d3...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Del Skrevet 19. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Studiet er 5 år. vurderer Lillestrøm rundt 3 mill, men vil bare sondere litt før jeg tar kontakt med banken. ts Anonymkode: b97d3...212 3 mill er det bare å glemme med de ressursene du har. Se på Finn etter leiligheter på rundt 20 kvm heller du, så kan det være du finner noe i ditt sjikte. Anonymkode: c1171...265 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hva er motivasjonen for leilighetskjøpet? Potensiell avkastning på investering? Stabil bosituasjon? Kunne bestemme selv over hvor og hvordan du bor? Det er slett ikke sikkert at du tjener på det økonomisk. Du er 20 år med livet foran deg. Hvem vet om hvor du er om 2-3 år? Kanskje du vil på utveksling? Kanskje du bosetter deg i utlandet? Kanskje du vil studere i Tromsø i stedet? Jeg bodde i kollektiv som student. Jeg fikk være med på masse sosialt og jeg er glad for at jeg ikke var bundet økonomisk til en leilighet. Anonymkode: d2953...c0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 3 mill er det bare å glemme med de ressursene du har. Se på Finn etter leiligheter på rundt 20 kvm heller du, så kan det være du finner noe i ditt sjikte. Anonymkode: c1171...265 Hvor tenker du jeg kan legge meg prismessig? ts Anonymkode: b97d3...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er motivasjonen for leilighetskjøpet? Potensiell avkastning på investering? Stabil bosituasjon? Kunne bestemme selv over hvor og hvordan du bor? Det er slett ikke sikkert at du tjener på det økonomisk. Du er 20 år med livet foran deg. Hvem vet om hvor du er om 2-3 år? Kanskje du vil på utveksling? Kanskje du bosetter deg i utlandet? Kanskje du vil studere i Tromsø i stedet? Jeg bodde i kollektiv som student. Jeg fikk være med på masse sosialt og jeg er glad for at jeg ikke var bundet økonomisk til en leilighet. Anonymkode: d2953...c0b Fordi jeg tenker det vil lønne seg på sikt å investere i stedet for å leie når jeg først vet jeg skal bo her i 5 år. ts Anonymkode: b97d3...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor ikke spørre noen banker? Den dingsen du holder i hånda har sannsynligvis en app som heter telefon. Nå forventer du mye av en norsk student altså. Anonymkode: 1e898...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 19. oktober 2023 #11 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Noen som har erfaring mtp på hva som er mulig? Stundent 20 år Egenkapital 700000( oppspart fond) Jobb ved siden av studiene, inntekt 200 000 kr i året Kausjon foreldre 500 000 kr. Er det mulig? Antatt beløp? Anonymkode: b97d3...212 Jeg vil anta du vil kunne kjøpe for 700 000 kr. Minus eventuel skatt du må betale på gevinst fra fondet. Endret 19. oktober 2023 av Traktor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 19. oktober 2023 #12 Del Skrevet 19. oktober 2023 Jeg vil gjerne følge med her. Jeg har hatt god erfaring med å kjøpe noe selv om jeg bare skulle bo der noen år. Bedre å betale ned på et lån til seg selv, enn bare leieutgifter som forsvinner. Samtidig tror jeg det var mye lettere å få til før enn i disse tider. Høres ut som du har en gode start muligheter, men muligens vansker for å nedbetaling av gjeld, da din årlig inntjening kanskje ikke er nok ? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg tenker det vil lønne seg på sikt å investere i stedet for å leie når jeg først vet jeg skal bo her i 5 år. ts Anonymkode: b97d3...212 Tenker det samme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Del Skrevet 19. oktober 2023 Jeg har utbetalt ca 25000 i mnd nå( inkl studielån), leier for 8500 kr ts Anonymkode: b97d3...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Del Skrevet 19. oktober 2023 Banker har mulighet til å gi lån selv om du ikke har full jobb nå, hvis du innen noen år (usikker på om fem er for lenge) kommer til å få en stabil jobb. Altså avhengig av utdannelsen du tar, noen studier garanterer mer eller mindre jobb etterpå. Anonymkode: a88f9...5a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #15 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Noen som har erfaring mtp på hva som er mulig? Stundent 20 år Egenkapital 700000( oppspart fond) Jobb ved siden av studiene, inntekt 200 000 kr i året Kausjon foreldre 500 000 kr. Er det mulig? Antatt beløp? Anonymkode: b97d3...212 Her er det et par ting som hindrer/vanskelig gjør deg fra boliglån. - lav inntekt, her antar jeg at 200 000 er fast inntekt, fra fast jobb. Dette gir deg svært begrenset om noe mulighet til boliglån. - student, kanskje du har et studielån? - ek i fond, jeg er usikker på om du mener du har netto 700 000 eller om dette er beløpet du har spart opp. - betalingsevne Anonymkode: 465eb...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor tenker du jeg kan legge meg prismessig? ts Anonymkode: b97d3...212 Du vil ikke kunne få lån til bolig i bank, med dine forutsetninger. Det du kan kjøpe bolig for er altså sparepengene dine. Anonymkode: 465eb...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heidi Høst Skrevet 19. oktober 2023 #17 Del Skrevet 19. oktober 2023 Jeg flyttet såpass mye rundt i 20 årene at det ikke hadde gitt mening å eie. Du binder deg og mister fleksibilitet, så dette handler ikke bare om økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #18 Del Skrevet 19. oktober 2023 Heidi Høst skrev (1 minutt siden): Jeg flyttet såpass mye rundt i 20 årene at det ikke hadde gitt mening å eie. Du binder deg og mister fleksibilitet, så dette handler ikke bare om økonomi. Skjønner det, men der er jeg såpass sikker på meg selv og min personlighet, at det er ikke noe jeg vil ta hensyn til ts Anonymkode: b97d3...212 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heidi Høst Skrevet 19. oktober 2023 #19 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner det, men der er jeg såpass sikker på meg selv og min personlighet, at det er ikke noe jeg vil ta hensyn til ts Anonymkode: b97d3...212 Jeg tenker at det ikke handler om å være sikker på personligheten sin. Det handler om at man ved å binde seg til ett geografisk sted, gjør det vanskelig å benytte seg av gode muligheter som utvekslingsprogram, jobbmuligheter, kjærester som bor andre steder osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #20 Del Skrevet 19. oktober 2023 Heidi Høst skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det ikke handler om å være sikker på personligheten sin. Det handler om at man ved å binde seg til ett geografisk sted, gjør det vanskelig å benytte seg av gode muligheter som utvekslingsprogram, jobbmuligheter, kjærester som bor andre steder osv. Forstår tanken ja, men pga studiets art og min vilje til å satse på avkastning på boligkjøp veier ikke de argumentene tungt nok ts Anonymkode: b97d3...212 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå