Gå til innhold

Forhandle frem bedre lønn med et annet jobbtilbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ønsker å høre fra noen som har erfaring med å forhandle frem bedre lønn/betingelser i sin nåværende jobb ved å bruke et annet jobbtilbud.

Jobber med IT i et stort selskap, og trives meget godt. Jeg har en god sjef som gir meg frihet som jeg trenger for å få hverdagen til å gå opp med småbarn i bhg, pendling, og hva annet det måtte være, og jeg får stor tillit. I tillegg jobber jeg i et team som jeg trives veldig godt i. Jeg ble ansatt på en relativt god lønn for halvannet år siden, og har siden den tid økt kompetansen min betydelig. Selskapet har ingen individuelle lønnssamtaler, og kun sentralt prosenttillegg.

Så ble jeg nylig headhuntet til samme stilling i et annet selskap. Aldri vært i den situasjonen før, så jeg tok et par samtaler over teams, og det resulterte i et tilbud på 150.000 over det jeg tjener nå. Det er mye penger, men jeg har ingen planer om å bytte jobb, da jeg er sikker på at jeg ikke får den samme friheten i den nye stillingen som jeg har nå. Ser derfor etter tips og råd på dette. Ønsker å ta en prat med min nåværende sjef, og fortelle at jeg har fått det tilbudet. 

Er det da en god idé å spørre om han kan matche tilbudet, eller ihvertfall trekke meg opptil? Eller bør jeg spille med "åpne kort" og si at jeg har takket nei til tilbudet uansett, men nå har fått en "verdivurdering" av min kompetanse, og lurer på om jeg kan trekkes opp i lønn?

På forhånd takk for alle tips og råd!

Anonymkode: 24dab...95c

Skrevet

Du kan prøve men "friheten" er jo en gode. Så match er kanskje ikke heilt realistisk. 

Anonymkode: 0422e...17e

Skrevet

Jo, du kan jo det, men ikke gå så hardt ut at du føler du må skifte stilling hvis du ikke får det. Og ikke si at du ikke har tenkt å ta den andre jobben uansett, for da er jo ikke tilbudet så mye verdt.

Det er ikke sånn at du får mindre lønn der du er nå fordi sjefene dine ikke vet bedre ...

Skrevet

Jobber selv i et stort IT selskap, og det er en enorm mangel på godt kvalifiserte folk. Det er også kostbart å erstatte folk som forlater, så vi ser en del av akkurat denne problemstillingen. 
Jeg ville vært åpen, sagt som du sier at du har fått et annet tilbud som frister pga betraktelig bedre betingelser, men at du aller helst vil være der du er. Spør så om de kan ta en evaluering av din lønn for å komme nærmere din verdi i markedet.

Du har ikke noe å tape på dette, du viser dem at du ønsker å være loyal, det er opp til arbeidsgiver å vise at de setter pris på det.

Anonymkode: ba7a1...cbb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber selv i et stort IT selskap, og det er en enorm mangel på godt kvalifiserte folk. Det er også kostbart å erstatte folk som forlater, så vi ser en del av akkurat denne problemstillingen. 
Jeg ville vært åpen, sagt som du sier at du har fått et annet tilbud som frister pga betraktelig bedre betingelser, men at du aller helst vil være der du er. Spør så om de kan ta en evaluering av din lønn for å komme nærmere din verdi i markedet.

Du har ikke noe å tape på dette, du viser dem at du ønsker å være loyal, det er opp til arbeidsgiver å vise at de setter pris på det.

Takk for et veldig informativt svar. Det var en veldig god måte å formidle det på synes jeg, uten at jeg trenger å stille harde krav eller komme med "trusler".

Har lite forhåpninger at det blir et nevneverdig lønnshopp, iom at hele teamet mitt tjener mer eller mindre likt, men som du sier så har jeg lite å tape på det. Føler bare at sistnevnte stemmer kun hvis jeg klarer å fremlegge dette på en god og redelig måte uten å virke illojal og utakknemlig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for et veldig informativt svar. Det var en veldig god måte å formidle det på synes jeg, uten at jeg trenger å stille harde krav eller komme med "trusler".

Har lite forhåpninger at det blir et nevneverdig lønnshopp, iom at hele teamet mitt tjener mer eller mindre likt, men som du sier så har jeg lite å tape på det. Føler bare at sistnevnte stemmer kun hvis jeg klarer å fremlegge dette på en god og redelig måte uten å virke illojal og utakknemlig.

Du skal i hvert fall ikke tenke på at det å vurdere jobbskifte eller forhandle lønn er utakknemlig. Det er ikke det det handler om. Hvis du har fått et så mye bedre tilbud fra noen andre, er du mest sannsynlig verdt det. Og det er ikke sånn at du skal gå rundt med lua i hånda og være så takknemlig fordi du får lov til å jobbe der du er nå at du tar til takke med mindre lønn enn konkurrenten betaler sine. Krev det du er verdt😊

Skrevet

Jeg jobbet lenge et sted. Var flink i jobben min og trivdes. Utviklet meg. Kjente alle og fungerte effektivt. Men lønna stagnerte.

Så byttet jeg og gikk 50% opp i lønn. Trives her også. Men har etter alt å dømme vært underbetalt i kanskje 10 år. Det er penger jeg aldri får igjen.

Anonymkode: 96a7c...fbe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes dette virker som en veldig god tilnærming! 
Vær obs på at arbeidsgiver vanligvis ikke blir med på dette så mange ganger. En gang er greit, kanskje to. Deretter får man gjerne et skuldertrekk og beskjed om at man kan si opp hvis man ønsker det. 

Anonymkode: 1cf07...09e

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det viktigste er vel kanskje å gjøre det klart at du er blitt headhuntet, at du ikke aktivt ser etter noe annet. Da bør de jo ta inn overs seg at du legges merke til i bransjen og at dette kan skje igjen, da med et enda bedre tilbud du ikek har råd til å takke nei til. De bør i hvert fall sørge for at du legges lønnsmessig i toppsjiktet av hva de ville hatt mandat til å tilby en ev. ny kandidat om de skulle måtte erstatte deg.

Anonymkode: 057d5...4de

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Synes dette virker som en veldig god tilnærming! 
Vær obs på at arbeidsgiver vanligvis ikke blir med på dette så mange ganger. En gang er greit, kanskje to. Deretter får man gjerne et skuldertrekk og beskjed om at man kan si opp hvis man ønsker det. 

Anonymkode: 1cf07...09e

Ja jeg tenker å prøve meg på noe sånt.
Forstår selvfølgelig at dette ikke er noe jeg kan gjøre hvert år, men tenker sånn at den største kompetanseøkningen får jeg ila de første 1,5-2 årene i selskapet, så nå er et ok tidspunkt ikke bare fordi jeg har fått et annet tilbud, men også fordi det viser at lønne jeg ble ansatt for er lavere enn verdien på min nåværende kompetanse.

Skrevet

Som leder i din bransje så vet jeg godt hvem som har markedslønn og ikke. Og hvem jeg har råd til å miste. Det er ikke automatikk i at vi matcher tilbud, og det gjør faktisk at jeg holder litt igjen ifht å gi mer ansvar og lønnstrinn til noen som sitter løst uansett. Så ja, dersom du ikke skal gjøre alvor av å bytte så har du noe å tape.

og noe er i ferd med å skje i markedet, vi får tre ganger så mange relevante søkere på annonsene våre nå som for ett år siden…

Anonymkode: 6df34...cf8

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Som leder i din bransje så vet jeg godt hvem som har markedslønn og ikke. Og hvem jeg har råd til å miste. Det er ikke automatikk i at vi matcher tilbud, og det gjør faktisk at jeg holder litt igjen ifht å gi mer ansvar og lønnstrinn til noen som sitter løst uansett. Så ja, dersom du ikke skal gjøre alvor av å bytte så har du noe å tape.

og noe er i ferd med å skje i markedet, vi får tre ganger så mange relevante søkere på annonsene våre nå som for ett år siden…

Veldig interessant, og jeg forstår hva du mener. Men har dere individuelle lønnssamtaler i ditt selskap? Øker dere lønn med sertifiseringer, økt ansvar, osv? Mye av grunnen til at jeg går denne veien er jo at vi ikke har individuell lønnsvurdering. Jeg er relativt sikker på at vi er på ingen måte lav lønn markedsmessig, men heller ikke ledende.
Men det må jo finns en måte å passe på egne interesser samtidig som man viser respekt nok for arbeidsgiver at man faktisk sier at "jeg vil gjerne jobbe her, men jeg kan få 20-25% mer i lønn et annet sted. Er det noe vi kan løse her?"

Endret av StorA3512
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nå har det seg slik at hvis dine ansatte må ut å finne andre tilbud bare for å øke lønnen sin så er man en dårlig leder. Du får ikke motiverte og verdifulle ansatte av å underbetale dem så mye du kan frem til de slutter. Det koster også mye mer å få inn nye, onboarde dem, kjøpe inn utstyr, enn det koster å gi sine ansatte den lønnsøkningen de fortjener. 

Kan godt hende dere for flere som søker, spørsmålet er hvor mange av de dere virkelig vil ha inn som aksepterer tilbudet. Mange selskap som har altfor lave lønnsforventninger i sine tilbud nå om dagen også lurer de på hvorfor de ikke klarer å ansette gode folk.

Anonymkode: cb259...336

Skrevet

Lønnsforhandling, som alle slags forhandlinger/business/stillingskrig, er et slags spill der det gjelder å holde kortene tett til brystet og vite mer om "fienden" enn de vet om deg. Ingen forventer at du skal være 100% åpen i den situasjonen.  Det samme er heller ikke bedriften/sjefene! Selv om du ikke vil bytte jobb, kan du jo si at du vurderer det når du spør sjefen om de kan møte det nye tilbudet i hvert fall et stykke på veien. Et skriftlig tilbud fra andre er bedre å vise frem så de ser det svart på hvitt. Å true 100% med å dra bør du vel ikke gjøre om du ikke faktisk mener det. En tom trussel der du må luske tilbake med halen mellom beina etter å ikke ha fått høyere lønn er pinlig for alle parter. Også alt for hyppige forhandlinger, å si at du vurderer å bytte for ofte, kan også skade deg økonomisk. Hvis sjefene tror du er på vei ut vil de sørge for å organisere arbeidet slik at de blir mindre avhengige av deg og dermed stiller du svakere i fremtidige forhandlinger siden de tåler godt at du drar. M.a.o. et spill.

Anonymkode: cf42e...d74

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har det seg slik at hvis dine ansatte må ut å finne andre tilbud bare for å øke lønnen sin så er man en dårlig leder. Du får ikke motiverte og verdifulle ansatte av å underbetale dem så mye du kan frem til de slutter. Det koster også mye mer å få inn nye, onboarde dem, kjøpe inn utstyr, enn det koster å gi sine ansatte den lønnsøkningen de fortjener. 

Kan godt hende dere for flere som søker, spørsmålet er hvor mange av de dere virkelig vil ha inn som aksepterer tilbudet. Mange selskap som har altfor lave lønnsforventninger i sine tilbud nå om dagen også lurer de på hvorfor de ikke klarer å ansette gode folk.

Anonymkode: cb259...336

Nå jobber jeg et sted der over 60% av de ansatte er over 1mnok i lønn, så vi er hårfint over snittet lønnsmessig i vår nisje innen it. Enkelte vil nok kunne få mer andre steder, men da er det nok større risiko for funding (nedbemanning) og mindre fleksible rammer enn vi tilbyr. Og noen har en kompetanse som er vanskeligere å erstatte enn andre. Midlevel frontender finner vi mange av, mens dyktige iac’ ere og backendere er vanskeligere å erstatte mtp spesifikk løsningskompetanse og hvor få det er av dem🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...