Gå til innhold

Xplora klokke eller sporingsbrikker for barn på tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefales det at man bruker sporingsbrikker (finnes dette i 2023?) eller Xplora klokke for å spore opp barn som går seg vill på tur? For dette kan redde liv? Noe å tenke på etter etter den tragiske Torjus-saken. Aner ikke hvor vanlig dette er i bruk, men burde ikke sporings/ GPS-brikker som kan festes på klær bli mer utbredt i 2023? 

Anonymkode: e22c8...d25

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er utbredt... 

Og det er utopi å tenke at man kan sikre seg mot alle ulykker. Falsk trygghet 

Anonymkode: c5cb6...f7e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Klokkene har ikke dekning overalt akkurat som med vanlige mobiler. Har du ikke dekning kan man ikke spore den heller. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er utbredt... 

De fleste ville ha brukt det som ett supplement. I tilfelle alt annet gikk galt, så vil det være hjelp om gps virker og er med i sekken.

Det viktigste er uansett å være forberedt. Når jeg/ vi går tur så har vi alltid med ekstra varmt tøy i sekken. Jo lenger tur vi skal på, jo mer varmt tøy. Til og med om sommeren kan lue og votter bli med i sekken. Dette ble praktisert fra jeg var liten selv. 

Anonymkode: 294e7...0af

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Fighter83 skrev (Akkurat nå):

Klokkene har ikke dekning overalt akkurat som med vanlige mobiler. Har du ikke dekning kan man ikke spore den heller. 

Feil. Helikopter er utstyrt med utstyr som kan finne mobiler, selv om det ikke er dekning der.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Feil. Helikopter er utstyrt med utstyr som kan finne mobiler, selv om det ikke er dekning der.

DETTE visste jeg ikke. Kjekt å vite🤗

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Gjelder det de xplora-klokkene også?

Anonymkode: 33629...b54

• Nyttig 1
Skrevet

Lurer på det samme. Tragisk med den lille gutten, håper det fører til at mange skaffer gps og at noen kanskje kan reddes nettopp på grunn av denne saken ❤️

Anonymkode: 8dacc...77b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Klokker - som mobil er en falsk trygghet, pga. dekning. 

Man kan jo ha det, men det viktigste vil være å lære opp barna om trygghet i naturen, og terpe på klare regler de må huske dersom de går seg bort.

Anonymkode: 3c9f2...5a8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man kan jo ha det, men det viktigste vil være å lære opp barna om trygghet i naturen, og terpe på klare regler de må huske dersom de går seg bort.

Det er sant. Jeg har nettopp hatt en samtale med min 7-åring. Nå går ikke vi på jakt, og er ikke særlig mye i skogen heller, men det hender. Da har jeg sagt at om vi skulle komme bort fra hverandre, og det ikke er hus i nærheten eller noen han kan be om hjelp, så er det viktig at han blir der han er så vi lettere kan finne han igjen ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare om telefonen har batteri vel?

De kan pinge nærmeste tårn og få en radius

Anonymkode: ca2d3...881

• Liker 1
Skrevet

Jeg har venner som går i høyfjellet alene, og i grupper. Og flere av de har sporing i klær og satelitt telefon i tillegg, og solcellepanel. Og dette er de som er godt vant, som har vært på hundrevis, ja sikkert tusenvis av turer opp igjennom, flere har gått kurs gjennom DnT eller Røde Kors.  

Poenget er vel at uansett hvor proff/vant man er så kan ting skje og da skader det ikke å være ekstra sikker. Og når de pakker sekk så er det ofte 99% funksjonalitet, sikkerhet og vekt og 1% unødvendig kos/greier. 

Jeg er ikke like flink, og går i litt annet landskap enn det norske når jeg går og har litt andre ting å tenke på. Men jeg er så typisk på å være den som tar med mer enn det jeg trenger. Og angrer ofte da kroppen har behov for å slappe mer av. Hører jo andre komme med tilståelser også så jeg er ikke alene, men det blir fort tungt og det går utover både hygge, fart/tid og sikkerhet.

Men nå ble det avsporing, ikke sporing

har iallefall selv lyst til å kjøpe noen brikker også for sekk/veske. Kjekt det, finne ut hvor ting er, om noen stjeler! For de som fortsatt har laptop de tar med seg rundt så er det jo også smart. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er sant. Jeg har nettopp hatt en samtale med min 7-åring. Nå går ikke vi på jakt, og er ikke særlig mye i skogen heller, men det hender. Da har jeg sagt at om vi skulle komme bort fra hverandre, og det ikke er hus i nærheten eller noen han kan be om hjelp, så er det viktig at han blir der han er så vi lettere kan finne han igjen ❤️

Det samme sa jeg til mine.... Finn et tre og klem det til vi finner deg 🥺 Stakkars nydelige, fine gutten som omkom. Det kunne virkelig ha skjedd hvem som helst. Det er veldig, veldig vanlig at barn løper litt i forveien. Og de aller færreste barn har egen tursekk med varmt tøy selv "tilfelle hvis atte". Her går det ikke an å være etterpåklok. 

Anonymkode: ea760...758

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet

Mobiler og klokker med sporing kan være nyttig, men spørs på dekning og hvor lenge det er strøm på enheten. Det stemmer som sagt over at redningshelikopter har utstyr som kan spore enheter uten dekning, men det hjelper ikke om enheten er tom for strøm. Da må de basere seg på sist registrert aktivitet/tårn mm. 

Vi er mye i skogen, barna har alltid redningsfløyte i/på jakken. En del tursekker har det også integrert i blant annet klipsen man fester over brystet ol. 

Men det er umulig å sikre seg for hver eneste ting som kan gå galt. Vi har alltid håpe på det beste og at slike ting aldri skjer oss, men det kan skje hvem som helst. 

Det viktigste vi kan gjøre er å lære barna våre de forhåndsregler som er mulig basert på hva de er med på, deltar på, stedet de bor og oppholder seg. 

Det å lære seg og finne ly, komme seg opp av is hvis de faller igjennom, bruk av fløyte,lyd,lys. Følge elv nedover, enkel førstehjelp, om himmelretninger.. For vi kan si ikke gå på isen, ikke løp for langt. Men det kan skje at de gjør det. Mange barn i dag vet for lite om sånt. 

Denne saken var en stor tragedie. Det burde aldri skje, men det KAN skje oss alle ❤️

Anonymkode: 3b82a...527

• Liker 8
Skrevet

Håper ikke det.

Jeg er overbevist om at å vokse opp i et overkontrollert overvåkningssamfunn er mer skadelig enn den helt minimale risikoen for f.eks å forsvinne på søndagstur.

Anonymkode: 94ccc...683

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 14.18):

Jeg har venner som går i høyfjellet alene, og i grupper. Og flere av de har sporing i klær og satelitt telefon i tillegg, og solcellepanel. Og dette er de som er godt vant, som har vært på hundrevis, ja sikkert tusenvis av turer opp igjennom, flere har gått kurs gjennom DnT eller Røde Kors.  

Poenget er vel at uansett hvor proff/vant man er så kan ting skje og da skader det ikke å være ekstra sikker. Og når de pakker sekk så er det ofte 99% funksjonalitet, sikkerhet og vekt og 1% unødvendig kos/greier. 

Jeg er ikke like flink, og går i litt annet landskap enn det norske når jeg går og har litt andre ting å tenke på. Men jeg er så typisk på å være den som tar med mer enn det jeg trenger. Og angrer ofte da kroppen har behov for å slappe mer av. Hører jo andre komme med tilståelser også så jeg er ikke alene, men det blir fort tungt og det går utover både hygge, fart/tid og sikkerhet.

Men nå ble det avsporing, ikke sporing

har iallefall selv lyst til å kjøpe noen brikker også for sekk/veske. Kjekt det, finne ut hvor ting er, om noen stjeler! For de som fortsatt har laptop de tar med seg rundt så er det jo også smart. 

Og sporingsbrikker, er det alltid dekning på disse? Det er noe annet enn telefon og klokker?

Anonymkode: e22c8...d25

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 12.18):

Det er utbredt... 

Med den innstillingen ville vi vært i steinalderen fortsatt. Innovasjon pg læring er tuftet på tanken på at ting kan bli bedre.
Og mye kan man gjøre. Det viser nedgang i skader og omkomne fra bilulykker, arbeidsulykker, skadede barn på leke.

Er forferdelig å tenke på at Torjus kunne vært reddet med mer intensivt storstilt søk og manngard nordfra. Eller Xplora. 

Anonymkode: 764b3...5b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 14.36):

Mobiler og klokker med sporing kan være nyttig, men spørs på dekning og hvor lenge det er strøm på enheten. Det stemmer som sagt over at redningshelikopter har utstyr som kan spore enheter uten dekning, men det hjelper ikke om enheten er tom for strøm. Da må de basere seg på sist registrert aktivitet/tårn mm. 

Vi er mye i skogen, barna har alltid redningsfløyte i/på jakken. En del tursekker har det også integrert i blant annet klipsen man fester over brystet ol. 

Men det er umulig å sikre seg for hver eneste ting som kan gå galt. Vi har alltid håpe på det beste og at slike ting aldri skjer oss, men det kan skje hvem som helst. 

Det viktigste vi kan gjøre er å lære barna våre de forhåndsregler som er mulig basert på hva de er med på, deltar på, stedet de bor og oppholder seg. 

Det å lære seg og finne ly, komme seg opp av is hvis de faller igjennom, bruk av fløyte,lyd,lys. Følge elv nedover, enkel førstehjelp, om himmelretninger.. For vi kan si ikke gå på isen, ikke løp for langt. Men det kan skje at de gjør det. Mange barn i dag vet for lite om sånt. 

Denne saken var en stor tragedie. Det burde aldri skje, men det KAN skje oss alle ❤️

Anonymkode: 3b82a...527

Det the utelukker ikke det andre. Opplæring ja, men med klokke - som ikke er veldig inngripende - ville oddsen for at å finne ham vært mye bedre. Selv mener jeg bruk av Xplora øker mitt barna frihet. Vi bor i et bystrøk, og det at vi har Xplora gjør at barnet får noe større radius enn det ville fått uten, Hun er blitt mye mer selvstendig og flink til å ta seg rundt, enn barna som ikke får ferdes noe sted på egenhånd. Før streifet vi barn rundt uten at foreldre hadde kontroll, det var sunt, men slik er det ikke nå lenger. Da bidrar klokken til at en mellomting.

Anonymkode: 764b3...5b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Håper ikke det.

Jeg er overbevist om at å vokse opp i et overkontrollert overvåkningssamfunn er mer skadelig enn den helt minimale risikoen for f.eks å forsvinne på søndagstur.

Anonymkode: 94ccc...683

Så å prøve å unngå at det som skjedde med denne gutten skal skje med egne barn er skadelig? Jaja, deg om det. 

Anonymkode: 9cbed...9f8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 13.25):

Hvilke regler tenker du vi må lære barna?

1. stå i ro og vent på å bli funnet, ikke gå videre, ikke prøv å finn veien selv

Mer?

Anonymkode: 98b67...091

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...