AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg startet med wegovy på mandag. Og siste to dagene har jeg ikke hatt cravings i det hele tatt! Det står kake i kjøleskapet og det ligger sjokolade i skuffen (etter bursdagsfeiring). Vanligvis ville jeg ha tenkt på det hele tiden og småspist døgnet rundt. Men nå bryr jeg meg ikke i det hele tatt! Jeg har spist når jeg er sulten og det er det. Og da mat - ikke søtsaker. Kan det virkelig fungere så bra? Eller er det mine forventninger om effekten som påvirker? For dette kjennes helt fantastisk bra!! Anonymkode: b1d02...d26 5
enkefru Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Yepp! Det er virkelig helt fantastisk! For mange virker det sånn... ikke for alle ref. andre wegovy-tråder her. Godt mulig du vil merke at effekten avtar litt jo nærmere tid for ny sprøyte kommer, men så øker jo dosen etter hvert også, men jo... veldig mange har den effekten. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 I dag kom en kollega med kake på jobb. Jeg tok et lite stykke og var fornøyd (!!!) etter å ha spist det! Vanligvis ville jeg forsynt med både en pg to ganger & så begynt å tenke på om jeg kunne få kjøpt meg sjokolade på vei hjem!! Hadde hodet mitt vært så på plass som det er nå, så hadde jeg aldri blitt overvektig! Jeg har noen bivirkninger, men det er verdt det. Anonymkode: b1d02...d26 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I dag kom en kollega med kake på jobb. Jeg tok et lite stykke og var fornøyd (!!!) etter å ha spist det! Vanligvis ville jeg forsynt med både en pg to ganger & så begynt å tenke på om jeg kunne få kjøpt meg sjokolade på vei hjem!! Hadde hodet mitt vært så på plass som det er nå, så hadde jeg aldri blitt overvektig! Jeg har noen bivirkninger, men det er verdt det. Anonymkode: b1d02...d26 Det er som å høre meg. Tatt ett stykke på jobb og så kjøpt en kake på vei hjem. Vurderer Wegovy men er redd for bivirkninger. Anonymkode: 19aa8...323 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Ja! Matstøyen sitter så dypt, er ødeleggende for kropp og psyke. Å være uten den er en vanvittig frihetsfølelse. Det valget som alle maser om "man kan velge å ikke spise den kaken, den sjokoladen - skjerp deg" blir plutselig forståelig og mulig. Anonymkode: 48b40...c17 12
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg vurderte sterkt å høre med legen om jeg kunne få resept på wegovy i vår. Hadde noen kollegaer som hadde startet, samt kjenner til flere som går på det. Var veldig lei av å tenke på mat og aldri kjenne på metthetsfølelse, men bare tomrom. Mye salt, fett og karbs. Bmi 30, så hadde sikkert fått, og har stor tro på at det virker som det skal. MEN jeg tror man detter rett tilbake om man ikke endrer innstilling og vaner. Jeg tenkte - fader heller! Jeg er ikke interessert i å gå på dette resten av livet og brukt 2000 per måned på å klare selvkontroll som jeg burde klare selv. Kunstig vektkontroll man kan kjøpe for penger - for et nederlag! Jeg har jobbet mye med tankegang og mindset, hvor mye plass skal mat og planlegging for å spise usunne ting ta i livet mitt. Har jeg ikke noe mer interessant å tenke på og bruke tiden min på. Jeg hørte alle podcastene med Helse spesial med Else Kåss Furuseth, hørte også på Wolfgang Wee og Marit Kolby, og har fått mange flere verktøy for å kontrollere inntak og matsug. Har gått ned nok kg til å være normalvektig, og vet at jeg kan holde meg der ved å gjøre små justeringer når jeg har skeid ut litt eller mye. Lett å faste og lett å spise lite dagen etter at jeg var i bursdag. Balanse og kontroll. Min oppfordring er derfor å nyte livet på andre måter enn å stappe i seg, og spar de pengene til noe annet gøy! Anonymkode: c56d0...d36 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #7 Skrevet 21. oktober 2023 Er det kun de med høyere BMI som får resept på dette? jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange år. Er ikke overvektig. Tanken på mat er noe som opptar all min våken tid. Jeg prøver å være sterk og fornuftig med hva jeg spiser og har på denne måten unngått å bli overvektig, men så sprekker jeg og da går det skikkelig galt. Jeg overspiser. Spiser alt jeg kommer over hjemme og kan finne på å bestille junk hjem selv etter det. Prøver å kontrollere meg i sosiale settinger (ikke alltid jeg lykkes), men så har jeg allerede planlagt at jeg skal handle med meg hjem - og ender opp med å overspise til jeg blir fysisk dårlig. Var hos fastlegen min i dag. Han menge det ikke var noe å gjøre med det. Selv om jeg fortalte han at dette er svært krevende for meg, det opptar så mye av min energi og overskudd. Jeg trenger hjelp til å regulere på sultfølelsen, kunne kjenne meg tilfreds etter normale mengder med søtsaker og mat. har dere tips og råd til hvordan jeg kan gå frem, få hjelp? Anonymkode: 128f0...0eb 1
enkefru Skrevet 21. oktober 2023 #8 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er det kun de med høyere BMI som får resept på dette? Anonymkode: 128f0...0eb Ja 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #9 Skrevet 21. oktober 2023 Fjugur skrev (5 minutter siden): Ja Eh, nei…ei jeg vet av er på grensen til undervektig, altså tynn. Hvordan hun har fått det vet jeg ikke. Tenker at det non ikke er så forsvarlig. Anonymkode: eafd2...54e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #10 Skrevet 21. oktober 2023 Takk for svar! Anonymkode: 128f0...0eb
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #11 Skrevet 21. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det kun de med høyere BMI som får resept på dette? jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange år. Er ikke overvektig. Tanken på mat er noe som opptar all min våken tid. Jeg prøver å være sterk og fornuftig med hva jeg spiser og har på denne måten unngått å bli overvektig, men så sprekker jeg og da går det skikkelig galt. Jeg overspiser. Spiser alt jeg kommer over hjemme og kan finne på å bestille junk hjem selv etter det. Prøver å kontrollere meg i sosiale settinger (ikke alltid jeg lykkes), men så har jeg allerede planlagt at jeg skal handle med meg hjem - og ender opp med å overspise til jeg blir fysisk dårlig. Var hos fastlegen min i dag. Han menge det ikke var noe å gjøre med det. Selv om jeg fortalte han at dette er svært krevende for meg, det opptar så mye av min energi og overskudd. Jeg trenger hjelp til å regulere på sultfølelsen, kunne kjenne meg tilfreds etter normale mengder med søtsaker og mat. har dere tips og råd til hvordan jeg kan gå frem, få hjelp? Anonymkode: 128f0...0eb Fastlegen din må jo henvise deg til en spesialist på behandling av spiseforstyrrelser 🫶🏻 Anonymkode: 05e0a...edd 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #12 Skrevet 21. oktober 2023 Virker akkurat som du beskriver TS, men etter ei stund stoppet det opp for meg. Effekten var nesten helt borte. Det var med Ozempic, som forøvrig er akkurat det samme som wegovy. Da jeg slutta ble jeg ekstremt sulten, og i løpet av 10mnd hadde jeg lagt på meg alt igjen. Er igang igjen med Wegovy nå, elsker effekten, men hater bivirkningene… Usikker på om jeg syns det egentlig er verdt det. Men er redd for å slutte, for da legger jeg nok på meg igjen… Anonymkode: fe8dc...48e 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #13 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eh, nei…ei jeg vet av er på grensen til undervektig, altså tynn. Hvordan hun har fått det vet jeg ikke. Tenker at det non ikke er så forsvarlig. Anonymkode: eafd2...54e Slepphendte leger finnes alltid, men det skal være indikasjon (BMI over 30 eller over 27 v/andre sykdommer) for å skrive det ut. Har du en slepphendt lege, kan du nok få. Forøvrig leste jeg at flere leger er tatt for å skrive ut Ozempic på blå resept til ikke-diabetikere, så det følges med. Så kommer helt an på hvor stor risk en lege vil ta for å "please" sin pasient Anonymkode: f9cec...7a6 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #14 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forøvrig leste jeg at flere leger er tatt for å skrive ut Ozempic på blå resept til ikke-diabetikere, så det følges med. Så kommer helt an på hvor stor risk en lege vil ta for å "please" sin pasient Anonymkode: f9cec...7a6 Medisinen Ozempic: Ti leger får refs av Helfo - VG Anonymkode: f9cec...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det kun de med høyere BMI som får resept på dette? jeg har slitt med spiseforstyrrelser i mange år. Er ikke overvektig. Tanken på mat er noe som opptar all min våken tid. Jeg prøver å være sterk og fornuftig med hva jeg spiser og har på denne måten unngått å bli overvektig, men så sprekker jeg og da går det skikkelig galt. Jeg overspiser. Spiser alt jeg kommer over hjemme og kan finne på å bestille junk hjem selv etter det. Prøver å kontrollere meg i sosiale settinger (ikke alltid jeg lykkes), men så har jeg allerede planlagt at jeg skal handle med meg hjem - og ender opp med å overspise til jeg blir fysisk dårlig. Var hos fastlegen min i dag. Han menge det ikke var noe å gjøre med det. Selv om jeg fortalte han at dette er svært krevende for meg, det opptar så mye av min energi og overskudd. Jeg trenger hjelp til å regulere på sultfølelsen, kunne kjenne meg tilfreds etter normale mengder med søtsaker og mat. har dere tips og råd til hvordan jeg kan gå frem, få hjelp? Anonymkode: 128f0...0eb Så glad for at jeg snublet over innlegget ditt! Jeg har det likedan. Er ikke overvektig pga ekstremt aktiv livsstil og veldig mye cardio per uke, men har helt åpenbart en eller annen sposeforstyrrelse. Tenker på mat hele tiden, går og småspiser dagen lang og må av og til forlate huset eller kaste mat i søpla for ikke å binge. Det er så utrolig slitsomt. Jeg vet jo at jeg strengt tatt ikke trenger medisiner i og med at jeg har en normal BMI og er slank, men i hodet er det noe alvorlig galt. Har ikke råd til privat psykolog, og får ikke hjelp av fastlegen heller. Håpløs! Anonymkode: cb2b1...138 1 1
c_buk Skrevet 22. oktober 2023 #16 Skrevet 22. oktober 2023 Et spørsmål. Hva skjer når man har nådd målet og skal slutte med denne sprøyten? Vil ikke gamle vaner fort komme tilbake, all den tid man faktisk ikke har adressert det underliggende årsaken bak overvekten?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #17 Skrevet 22. oktober 2023 c_buk skrev (10 minutter siden): Et spørsmål. Hva skjer når man har nådd målet og skal slutte med denne sprøyten? Vil ikke gamle vaner fort komme tilbake, all den tid man faktisk ikke har adressert det underliggende årsaken bak overvekten? Det forutsetter at man ikke jobber med ting underveis og det er jo en litt merkelig forutsetning når folk betaler en formue for medisnene samt følges opp av legen underveis. For mange vil nok det stemme, fryktelig mange leger (min for eksempel) tar veldig lett på det, har knapt nok gitt noen form for informasjon og var motvillig til å engang ta blodprøver selv om jeg viste til anbefalinger om nettop dette. Det ville dermed vært ganske enkelt for meg å tenke at sprøyta skulle ordne alt men søik er det jo ikke. Normalt må man gå en god stund på nedtrapping og vedlikehold, det er et langsiktig prosjekt med mye arbeid der sprøyta bare er ett av hjelpemiddela på veien. Anonymkode: 1816f...3b9 1
enkefru Skrevet 22. oktober 2023 #18 Skrevet 22. oktober 2023 c_buk skrev (18 minutter siden): Et spørsmål. Hva skjer når man har nådd målet og skal slutte med denne sprøyten? Vil ikke gamle vaner fort komme tilbake, all den tid man faktisk ikke har adressert det underliggende årsaken bak overvekten? Man kan neppe slutte. Det er antydet at man må stå på en såkalt vedlikeholdsdose (kanskje) for resten av livet. Cluet er dermed å legge om kosten/livsstilen og etablere nye vaner mens man står på det 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #19 Skrevet 22. oktober 2023 Fjugur skrev (1 time siden): Man kan neppe slutte. Det er antydet at man må stå på en såkalt vedlikeholdsdose (kanskje) for resten av livet. Cluet er dermed å legge om kosten/livsstilen og etablere nye vaner mens man står på det Ja medisinen er ment for å lage gode vaner. Mange overvektige mener jo selv de spiser normale mengder, så medisinen lærer dem hva som er fasiten på hvor mye mat de skal spise. Når det gjelder å leve med craving og konstant matstøy i hodet, så er det nok noen av oss som bare er sånn. Meg selv inkludert. Må jobbe hver dag med å ikke spise det jeg har lyst til, så jeg holder meg normalvektig. Så sånn er det bare, vi får ingen medisiner for å lette hverdagen. Så da må man i såfall vente til man evt blir overvektig igjen, og får medisiner igjen vil jeg tro. Anonymkode: 66209...6fa 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #20 Skrevet 22. oktober 2023 Fungerer ikke på meg. Anonymkode: 6b617...274
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå