AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Min 8 år gamle sønn er overvektig. Jeg har fire barn, har servert dem det samme og vært like aktiv mer alle, men har bare ett overvektig barn (faren har et anlegg for å legge på seg, og har fedme). Kostholdet er godt, han er ikke kresen i matveien, spiser alt av grønnsaker, kjøtt, brød, frukt osv. Drikker vann og melk, ingen sukkerholdige drikker annet enn en liten boks (0,33) cola i helga. Han kunne ha vært mer aktiv, og har akkurat gått over til konkurransegruppa i sin idrett, slik at antall timer trening i uka blir økt betraktelig. Jeg ønsker ikke at vekta hans skal gå enda mer opp, og at han får problemer på grunn av vekt når han er såpass liten. Har dere erfaring med dette, og en vellykket strategi? Anonymkode: d23e3...285 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Prøv å kutte i raske karbohydrater. ris, pasta, brød og sukker er jo virkelig ikke lurt å gi ham. Eller noen andre for den saks skyld… Bytt ut pasta med potet og brød med frøknekkebrød etc Min sønn gikk raskt ned i vekt da jeg gjorde disse endringene. bak en kake eller boller istedenfor å kjøpe smågodt og potetgull. Anonymkode: aff0c...038
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøv å kutte i raske karbohydrater. ris, pasta, brød og sukker er jo virkelig ikke lurt å gi ham. Eller noen andre for den saks skyld… Bytt ut pasta med potet og brød med frøknekkebrød etc Min sønn gikk raskt ned i vekt da jeg gjorde disse endringene. bak en kake eller boller istedenfor å kjøpe smågodt og potetgull. Anonymkode: aff0c...038 Takk for tips. Han spiser allerede brun ris og potet i stedet for pasta. Knekkebrød liker han ikke, men vi baker sunne brød selv. Smågodt kjøper jeg heller ikke, her går det i sjokoladepudding, muffins eller boller til lørdagsgodt, i begrensede mengder. Anonymkode: d23e3...285 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Min 8 år gamle sønn er overvektig. Jeg har fire barn, har servert dem det samme Anonymkode: d23e3...285 Server ham mindre. Anonymkode: 3774e...ee7
Sofakona Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 Det er ikke lett..har en på 11 år som er overvektige og vi gjør alt du skriver... kosthold..grove ting .små porsjoner..trenter 4 ganger i uken...men går ikke ned . problemet med våt sønn at han ikke er aktiv nok .selv om han trener 4 ganger i uka...:( det er skikkelig vanskelig...føler han går opp i vekt bare se på en is 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 Ikke server ham mindre som noen sier, men se på hva dere har av pålegg osv. BYtt ut salami med kalkunpølser, vanlige pølser byttes ut med kalkunpølse, is byttes ut med saftis, potetgull med popkorn osv. Bytt ut for hele gjengen så barnet ikke merker endring. Det fungerte for min sønn. Anonymkode: ecc16...fa7 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg bruker 3 ganger så mye grønnsaker enn kjøtt i nesten alle retter/sauser osv jeg lager. da blir retten alltid mere mettende. Spiser han mye utenom måltidene? kutt ut yoghurt og mellombarer etc. Begge deler er fulle av sukker. Anonymkode: aff0c...038 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Server ham mindre. Anonymkode: 3774e...ee7 Jeg serverer ikke store porsjoner til noen av barna. Jeg tror at han sitter litt for mye på rumpa, og muligheter for egentrening er små i denne alderen. Anonymkode: d23e3...285
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bruker 3 ganger så mye grønnsaker enn kjøtt i nesten alle retter/sauser osv jeg lager. da blir retten alltid mere mettende. Spiser han mye utenom måltidene? kutt ut yoghurt og mellombarer etc. Begge deler er fulle av sukker. Anonymkode: aff0c...038 Han spiser ikke utenom måltidene, og vi bruker magre produkter (kyllingskinke, kyllingpølser osv). Yoghurt liker han ikke. Anonymkode: d23e3...285 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 Noen har anlegg for å legge på seg, andre ikke.. jeg er selv i første kategori og har lidd under det hele livet. bare tanken om en sjokolade og jeg eser ut. Eneste som fungerer for meg er strengt lavkarbo. Da kan jeg spise det jeg vil og hvor mye jeg vil (av det «riktige» selvsagt) uten å legge på meg. Det føles kanskje vanskelig å sette et barn på en slik diett, men bytt ut det du kan. Man kan også enkelt lage nydelige kaker og godteri uten sukker, så han trenger egentlig ikke å merke så mye hvis du er smart i måten du gjør det på. Anonymkode: aff0c...038 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for tips. Han spiser allerede brun ris og potet i stedet for pasta. Knekkebrød liker han ikke, men vi baker sunne brød selv. Smågodt kjøper jeg heller ikke, her går det i sjokoladepudding, muffins eller boller til lørdagsgodt, i begrensede mengder. Anonymkode: d23e3...285 Du gjlr også godt i å ikke at imot råd om kosthold fra villt fremmede mennesker uten kvalifikasjoner. Følg anbefalte råd for barns kosthold - som ikke er og ikke skal være sammenfallende med råd for voksne, fordi barn vokser og skal med sitt matinntak bygge ikke bare ledd, armer og ben men en hel menneskehjerne. De behøver dermed et komplekst kosthold som ikke skal innfri voksnes ide om «lavkarbo og lite fett». Gi derfor barnet karbohydrater og fett. Og ikke forsøk å la være. Og la barnet spise seg mett, dog ikke stappmett. Bruk naturlige produkter, med gode mengder fett. Uten fett bygges barns hjerne feil. Ideer til å endre hans livsstil er vesentlig mer konstruktive. Lær han å sykle til skole og kompiser selv. Følg han ved behov på egen sykkel. Lær han å gå eller sykle til trening etc. Slik motivert daglig aktivitet har ikke bare stor verdi som aktivitet. Den har enorm positiv påvirkning på hjerne og psykisk helse. Får du et barn til å bevege seg til-fra skole og så til-fra kompiser og trening hver eneste dag er mye av grunnlaget gjort. Særlig om barnet har en ok vei til aktivitetene sine. (Og, nei, trafikk er ikke farligere enn stillesitting, så få han ut i trafikken) Anonymkode: a0b04...f50 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gjlr også godt i å ikke at imot råd om kosthold fra villt fremmede mennesker uten kvalifikasjoner. Følg anbefalte råd for barns kosthold - som ikke er og ikke skal være sammenfallende med råd for voksne, fordi barn vokser og skal med sitt matinntak bygge ikke bare ledd, armer og ben men en hel menneskehjerne. De behøver dermed et komplekst kosthold som ikke skal innfri voksnes ide om «lavkarbo og lite fett». Gi derfor barnet karbohydrater og fett. Og ikke forsøk å la være. Og la barnet spise seg mett, dog ikke stappmett. Bruk naturlige produkter, med gode mengder fett. Uten fett bygges barns hjerne feil. Ideer til å endre hans livsstil er vesentlig mer konstruktive. Lær han å sykle til skole og kompiser selv. Følg han ved behov på egen sykkel. Lær han å gå eller sykle til trening etc. Slik motivert daglig aktivitet har ikke bare stor verdi som aktivitet. Den har enorm positiv påvirkning på hjerne og psykisk helse. Får du et barn til å bevege seg til-fra skole og så til-fra kompiser og trening hver eneste dag er mye av grunnlaget gjort. Særlig om barnet har en ok vei til aktivitetene sine. (Og, nei, trafikk er ikke farligere enn stillesitting, så få han ut i trafikken) Anonymkode: a0b04...f50 Haha…. Du anbefaler å ikke ta imot råd fra fremmede på nett og pøser deretter på med DINE gode råd 😅😅 den var god! Anonymkode: aff0c...038 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 Fra mitt perspektiv, så hadde jeg vært mer aktiv som ung om familien var det. Er dere som familie aktive? Er dere på skogstur eller gåtur sammen? Har dere hund der dere må ut og gå alle mann? maten er en ting og der har du tydeligvis kontroll, men om du mener han sitter for mye stille, så må du jo vise ett godt eksempel..... Anonymkode: fe1ac...8c4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gjlr også godt i å ikke at imot råd om kosthold fra villt fremmede mennesker uten kvalifikasjoner. Følg anbefalte råd for barns kosthold - som ikke er og ikke skal være sammenfallende med råd for voksne, fordi barn vokser og skal med sitt matinntak bygge ikke bare ledd, armer og ben men en hel menneskehjerne. De behøver dermed et komplekst kosthold som ikke skal innfri voksnes ide om «lavkarbo og lite fett». Gi derfor barnet karbohydrater og fett. Og ikke forsøk å la være. Og la barnet spise seg mett, dog ikke stappmett. Bruk naturlige produkter, med gode mengder fett. Uten fett bygges barns hjerne feil. Ideer til å endre hans livsstil er vesentlig mer konstruktive. Lær han å sykle til skole og kompiser selv. Følg han ved behov på egen sykkel. Lær han å gå eller sykle til trening etc. Slik motivert daglig aktivitet har ikke bare stor verdi som aktivitet. Den har enorm positiv påvirkning på hjerne og psykisk helse. Får du et barn til å bevege seg til-fra skole og så til-fra kompiser og trening hver eneste dag er mye av grunnlaget gjort. Særlig om barnet har en ok vei til aktivitetene sine. (Og, nei, trafikk er ikke farligere enn stillesitting, så få han ut i trafikken) Anonymkode: a0b04...f50 Vi bor dessverre så dumt til at det ikke er mulig å sykle til skole, trening og venner. Avstand dit er 15 km, der 3 km går langs en svært trafikkert vei. Ellers hadde jeg sendt ham på sykkel. Vi går imidlertid toppturer og perleturer på våren, sommeren og høsten, prøver også å være aktive på vinteren ute (jeg tar ham med til skøytebane), så har han denne treningen sin i tillegg. Anonymkode: d23e3...285
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fra mitt perspektiv, så hadde jeg vært mer aktiv som ung om familien var det. Er dere som familie aktive? Er dere på skogstur eller gåtur sammen? Har dere hund der dere må ut og gå alle mann? maten er en ting og der har du tydeligvis kontroll, men om du mener han sitter for mye stille, så må du jo vise ett godt eksempel..... Anonymkode: fe1ac...8c4 Vi er på toppturer, soppturer, perleturer og går turer med hund. Dessverre har jeg ikke tid til å være ute med barna flere timer hver dag etter jobb. Anonymkode: d23e3...285
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bor dessverre så dumt til at det ikke er mulig å sykle til skole, trening og venner. Avstand dit er 15 km, der 3 km går langs en svært trafikkert vei. Ellers hadde jeg sendt ham på sykkel. Vi går imidlertid toppturer og perleturer på våren, sommeren og høsten, prøver også å være aktive på vinteren ute (jeg tar ham med til skøytebane), så har han denne treningen sin i tillegg. Anonymkode: d23e3...285 Høres ut som du gjør mye riktig! Det kan likevel være noen ørsmå justeringer som skal til. Kanskje han ikke går ned i vekt, men stagnerer? I allefall bedre enn å gå opp! Anonymkode: aff0c...038
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 jeg går ut fra at dere har utelukket stoffskifteproblemer, insulin osv? Anonymkode: 233c6...d92 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg bare lurer på: dere som har overvektige barn, som sier barnet spiser bra mat, ikke spiser for mye, ikke spiser mye søtsaker og i tillegg er aktiv … har det ikke slått dere at barnet da er akkurat som det skal være? At det er i en fase hvor det bygger reserver til å vokse mer i lengden senere? Jeg har sett det både med min bror og andre barn: de blir runde en periode, for så å strekke seg i lengden slik at det jevnes ut. Ikke slank barn som vokser og utvikler seg, og som fra før har en god livsstil, sier jeg bare! Anonymkode: 67a26...f73 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 Dette kunne jeg skrevet selv for ca. 4 år siden. Nå er sønnen min blitt 13, og har gått fra å være en tjukk unge til å være en lang og slank tenåring. Da han kom i puberteten, vokste han plutselig mye mer i høyden og fikk mer muskler, uten at vekta økte. Jeg var hos helsesykepleier for å få hjelp med min gutt da han var i 6. klasse, og hun sa at vi skulle ta det med ro, at kostholdet vårt var bra og at aktivitetsmengden var fin. Jeg var likevel skikkelig stressa, fordi faren til min sønn også har fedme og diabetes 2, men det viste seg at helsesykepleier hadde rett. Hun sa også at kosthold er den viktigste faktoren, med mindre man er helt inaktiv. Barn som trener fire ganger i uka og er aktive med familien i helgene, har et helt ok aktivitetsnivå. Barn skal ha tid til å slappe av og gjøre lekser og andre ting som er viktig for dem også. Så, mine tips er: aller først, gå til lege for å utelukke stoffskifte og vitaminmangel og andre ting. Få hjelp av fastlege eller helsesykepleier til å vurdere barnets kosthold. Hvis det du sier her stemmer om kosthold og aktivitet, er det antagelig helt fint. Og til sist; husk at vi mennesker er ulike. Jeg er bitteliten og veldig slank, det betyr ikke at barna mine skal være det. Du har tre barn som er slanke, det betyr ikke at alle skal være det. Anonymkode: 06dbb...4d5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå