AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Når jeg tar buss opplever jeg tidvis at enkelte kommer litt for sent til bussen. I 9 av 10 tilfeller kjører bare bussjåføren. Her snakker vi en eventuell forsinkelse på 10-20 sekunder. I de fleste tilfeller er det ganske åpenbart at bussjåføren har sett personen. Det kan være at personen løper fra andre siden av veien, foran bussen, for deretter å stille seg foran døra - uten at sjåføren åpner. Jeg har til og med opplevd at bussjåføren må vente på busstoppet pga. kø, men ikke giddet å åpne døra selv om personen banker på. Hva er greia her? Hvorfor er det så vanskelig å være hyggelig? Jeg forstår at bussjåførene ikke kan vente på alle som kommer for sent. Da blir det fort en del forsinkelse, men i mange situasjoner gir ikke rundkjøring, kø eller trafikklys noe mer forsinkelser enn personer som kommer litt for sent. Og ja, noen lærer at de må være tidligere ute, men andre vil bare bytte buss, men kommer for sent fordi bussen de kom med satt fast i trafikken. Anonymkode: 35cea...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Bussjåføren har en tid de skal forholde seg til. Hvis sjåføren må vente på folk ved verdt eneste stopp er det ikke rart bussen alltid er forsinket. Anonymkode: 28177...c0b 10 1 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bussjåføren har en tid de skal forholde seg til. Hvis sjåføren må vente på folk ved verdt eneste stopp er det ikke rart bussen alltid er forsinket. Anonymkode: 28177...c0b Du nekter å få med deg biten jeg skrev om "ubetydelig forsinkelse". Jeg skjønner at det blir store forsinkelser om bussjåføren må vente. Men det er en ubetydelig endring av tidtabellen å åpne døra, og venter 10-15 sekunder. Anonymkode: 35cea...5f7 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Som en som jobber innen taxi så skjønner jeg bussjåførene veldig godt! Det er altså så mange mennesker her i landet som må åpne øya og skjønne at ikke alt handler om dem eller deres barn. En liten forsinkelse her og en liten forsinkelse der blir plutselig en stor forsinkelse for sistemann i rekka. Anonymkode: 4e171...342 11 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du nekter å få med deg biten jeg skrev om "ubetydelig forsinkelse". Jeg skjønner at det blir store forsinkelser om bussjåføren må vente. Men det er en ubetydelig endring av tidtabellen å åpne døra, og venter 10-15 sekunder. Anonymkode: 35cea...5f7 10-15 sekunder på hvert stopp langs en rute med ... la oss si 60 stopp blir 600-900 sekunder = 10-15 minutter. Anonymkode: 58130...69f 5 1 9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 10-15 sekunder på hvert stopp langs en rute med ... la oss si 60 stopp blir 600-900 sekunder = 10-15 minutter. Anonymkode: 58130...69f Nå skjer skjer det ikke forsinkelser ved hvert stopp. Dette er snakk om de små, ubetydelige forsinkelsene. En forsinkelse som like gjerne kunne vært rødt lys, rundkjøring eller litt ekstra trafikk. Anonymkode: 35cea...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå skjer skjer det ikke forsinkelser ved hvert stopp. Dette er snakk om de små, ubetydelige forsinkelsene. En forsinkelse som like gjerne kunne vært rødt lys, rundkjøring eller litt ekstra trafikk. Anonymkode: 35cea...5f7 De sistnevnte grunnene er altså ikke noe bussjåføren kan rå over. Men han /hun kan rå over å ikke vente på passasjerer som kommet heseblesende akkurat litt for sent. De får begynne og gå hjemmefra et minutt tidligere hver dag. Anonymkode: 44919...905 2 5
Laraa Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 (endret) Løper foran bussen. Siden du nevner det. Jeg har sett endel av de som løper foran bussen, i fart for å rekke den. Jeg husker bussen en gang måtte bråbremse for å ikke kjøre på henne. Hadde jeg vært bussjåfør,hadde jeg ikke belønnet henne med å vente på henne, eventuelt ville jeg som sjåfør tatt et par ærlige ord om at det muligens ikke er er verdt å ofre livet for å rekke bussen. Hvis du på liv og død skal rekke bussen, så spring i det minste BAK bussen og la de stakkars bussjåførene slippe å sitte der med hjertet i halsen. Og ja det gjelder også når bussen står i busslommen og ennå ikke er i bevegelse Endret 19. oktober 2023 av Laraa 5 3
Carrot Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Bussjåføren har en tid de skal forholde seg til. Hvis sjåføren må vente på folk ved verdt eneste stopp er det ikke rart bussen alltid er forsinket. Anonymkode: 28177...c0b tull, det handler om hvorvidt sjåføren ønsker utøve "makt" eller ikke i den situasjnen TS beskriver.. 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 Så la oss si at bussjåføren er snill og åpner døren til den passasjeren. Det koster bare 10 sekunder. Rett bak kommer en annen løpende. Skal han også få slippe på da? Og hva om det er 30 sekunder? Hvor går grensen mener du? Du sier at du skjønner de ikke kan vente på alle, men hvor skal de sette grensen? Du sier også at det ikke gir mer forsinkelse enn rundkjøring eller lyskryss, men det gjør det jo. Om bussen må vente 1 minutt på grønt lys, og 30 sekund på passasjer, så blir det 1,5 minutter. Kanskje bussen hadde rukket grønt lys hvis han ikke hadde ventet på passasjeren? Personen som ikke slipper på kommer kanskje for sent, men hva med alle de som kom tidsnok til bussen, som blir forsinket på grunn av at bussjåføren skal være hyggelig mot folk som ikke passer tiden? Det er ikke de 10 sekundene på den ene passasjeren som er problemet, det er den totale pakken. For det er aldri kun den ene passasjeren som kommer løpende. Så hvor mener du de skal sette grensen, hvis rutetabellen ikke er god nok grense? Anonymkode: c7118...a64 6 3
Peanut Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 11 minutter siden, Laraa said: Løper foran bussen. Siden du nevner det. Jeg har sett endel av de som løper foran bussen, i fart for å rekke den. Jeg husker bussen en gang måtte bråbremse for å ikke kjøre på henne. Hadde jeg vært bussjåfør,hadde jeg ikke belønnet henne med å vente, eventuelt ville jeg som sjåfør tatt et par ærlige ord om at det muligens ikke er er verdt å ofre livet for å rekke bussen. Hvis du på liv og død skal rekke bussen, så spring i det minste BAK bussen og la de stakkars bussjåførene slippe å sitte der med hjertet i halsen. Og ja det gjelder også når bussen står i busslommen og ennå ikke er i bevegelse Gjelder ikke bare buss. Opplevde dette på en trikk på Majorstuen. En fyr som skulle møte en venninne og løp rett foran trikken. Har aldri sett en trikkesjåfør så sint. Han fikk vite at venninnen satt på og ba henne gå av. Så sto de da på perrongen, fyren og hans venninne, og måtte fint vente på neste trikk. 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 Det hender jeg kommer til stoppen når bussen akkurat har lukket døra, og da tar jeg det for gitt at det er for sent. Går døra opp igjen for å slippe meg på takker jeg pent, men jeg klandrer ikke sjåførene som ikke gjør det. De skal tross alt ha fokuset på trafikken de skal svinge ut i, ikke studere folk som kommer halsende i tilfelle de vil med. Jeg har flere ganger vært på bussen der sjåføren venter, men det viser seg at den som kommer løpende passerer stoppen, eller bare sjekker ruta på fronten og setter seg i skuret. Anonymkode: 9969a...ebd 3 1
ruffen29 Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 Busssjåfører har et stort press på seg for å holde tidene. Så selv om det oppfattes som usympatisk så er det dette de er oppfordret til å gjøre. Hadde de ikke gjort det så hadde det ført til forsinkelser og enda flere folk som hadde vært forbannet på grunn av det. Hvor irriterende er det ikke når bussen er for sen? Så prøv å se det fra sjåførens side og vent heller på neste buss, og planlegg bedre til neste gang. 2 1
fjellglad Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg synes det er langt verre når bussen går før oppgitt tid, det virker som om det er om å gjøre å få ruta unna så fort som mulig, ikke forlate stoppene til fastsatt tid. 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 Helt enig med HI. Dette kan sees fra innsiden av bussen også. En gang måtte jeg trykke på fire forskjellige stopp før bussen stoppet lenge nok til at jeg fikk tid til å gå av. Anonymkode: 65712...3e9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 2 minutter siden, fjellglad said: Jeg synes det er langt verre når bussen går før oppgitt tid, det virker som om det er om å gjøre å få ruta unna så fort som mulig, ikke forlate stoppene til fastsatt tid. Helt sant 💯 Det er slik Anonymkode: 65712...3e9
baremeg Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 Min mann jobber som busssjåfør og de har ikke tid til å vente 10-15 sekunder ekstra på passasjerer X antall ganger. De har en rutetid å forholde seg til og de som lager rutene tar ikke hensyn til at passasjerer er litt forsinket, at passasjerer står og kverulerer eller at det er rush. Blir de forsinket så blir de pushet på det for da får selskapet bot. Min mann er veldig hyggelig og høflig, men selskapet har lite sjåfører så de som er igjen må kjøre flere ruter på kortere tid for at det skal gå rundt. Dette kan du takke anbud for 5
MorTil2 Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 Carrot skrev (4 timer siden): tull, det handler om hvorvidt sjåføren ønsker utøve "makt" eller ikke i den situasjnen TS beskriver.. "Tull" fordi du aldri tar buss, og dermed ikke forstår deg på "buss i rute"? Eller "tull" fordi du av en eller annen grunn mener å vite bedre hvordan jobben skal gjøres? Tenk på alt det en bussjåfør må ha kontroll på: trafikk rundt, et stort kjøretøy, passasjerene som både står og sitter, små barn foreldrene ikke har kontroll på, baggasje og/eller rullestoler som ikke er forsvarlig festet - og så en eller annen "tulling" som kommer løpende og forventer at oppi alt dette skal bussjåføren åpne døren og slippe vedkommende ombord, fordi om bussen da er på vei ut i kjørebanen. At ts, som noen ganger har opplevd dette, dermed mener at slike episoder kun skjer i få tilfeller og er av "ubetydelig" tid, betyr vel at ts enten ikke tar buss så ofte, eller ikke har sertifikat og dermed ikke forstår hvor mye det er å ha kontroll på. Dette handler ikke om å "utøve makt", men om å "utøve forsvarlighet". Men for noen blir alt som ikke passer, en utøvelse av makt fra den som gir beskjed. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg synes bussene venter i alt for stor grad. Er man ikke der til rutetid skal bussen kjøre. Som flere nevner blir det store forsinkelser ut av det små ventingene. Og de som sitter på bussen skal ofte også rekke noe i andre enden av turen. Dessuten er det ofte sånn at om man venter på en som kommer løpende, så kommer det gjerne en like etter han igjen. Så man må sette grensen et sted, og den grensen bør gå ved oppsatt rutetid. Anonymkode: 9629a...e5d 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #20 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg vil si det avhenger litt av ruten. Er det i en by der det går busser flere ganger i timen så får folk vente på neste buss, er det i distriktet eller på linjen som går sjelden (type en gang i timen, fire busser om dagen) så tenker jeg sjåføren kan vente ti sek. Anonymkode: c2ece...869 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå