AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Har en liten unghund på et år. I går hadde trappen hans sklidd vekk fra sofaen da han skulle ned og han ble stående mellom sofa og trapp og klarte ikke gå frem eller tilbake. Da jeg forsøkte å hjelpe han med å løfte han ned snudde han seg rundt og bet etter meg. Jeg bærer han stadig vekk uten problemer så det må ha vært fordi han ble redd i situasjonen. Hvordan kan jeg få han til å stole på at jeg vil hjelpe han og hvordan kan jeg sørge for at han ikke føler seg truet igjen? Burde jeg latt han ordne opp i situasjonen selv? Anonymkode: 959e2...c4b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Ja om han vil være krek så får han fikse ting selv. Anonymkode: 77ae7...359
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 kanskje hunden ikke liker å bli løftet og at dette var en situasjon hvor den ikke klarte la være å vise det? Anonymkode: 80904...bbd
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): kanskje hunden ikke liker å bli løftet og at dette var en situasjon hvor den ikke klarte la være å vise det? Anonymkode: 80904...bbd Ja kanskje. Jeg bærer den aldri annet enn i nødvendige situasjoner. Den behandles ikke som baby eller bamse, men med respekt som individ. Anonymkode: 959e2...c4b
Snublefot62 Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 Hva gjorde du når han bet etter deg da?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har en liten unghund på et år. I går hadde trappen hans sklidd vekk fra sofaen da han skulle ned og han ble stående mellom sofa og trapp og klarte ikke gå frem eller tilbake. Da jeg forsøkte å hjelpe han med å løfte han ned snudde han seg rundt og bet etter meg. Jeg bærer han stadig vekk uten problemer så det må ha vært fordi han ble redd i situasjonen. Hvordan kan jeg få han til å stole på at jeg vil hjelpe han og hvordan kan jeg sørge for at han ikke føler seg truet igjen? Burde jeg latt han ordne opp i situasjonen selv? Anonymkode: 959e2...c4b AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja kanskje. Jeg bærer den aldri annet enn i nødvendige situasjoner. Den behandles ikke som baby eller bamse, men med respekt som individ. Anonymkode: 959e2...c4b Hva definerer du som nødvendige situasjoner da? Jeg har gjennom 17 år som hundeeier en eneste gang måtte løfte hunden min, og det var bort fra et angrep av en annen hund. Anser det nødvendig. Men du har nødvendige situasjoner stadig vekk? Anonymkode: 16fa6...1f9 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva definerer du som nødvendige situasjoner da? Jeg har gjennom 17 år som hundeeier en eneste gang måtte løfte hunden min, og det var bort fra et angrep av en annen hund. Anser det nødvendig. Men du har nødvendige situasjoner stadig vekk? Anonymkode: 16fa6...1f9 Ja som inn og ut av bilen Anonymkode: 959e2...c4b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 Hunden min viste frykt rundt den alderen når han skulle løftes inn og ut av buret baki bilen. Rømte, unnvikende adferd og knurret. Lett klapsing i lufta med tennene er tegn på at han virkelig ikke var komfortabel. Jeg har ikke noe bedre svar enn god tid, masse godbiter og raushet. Han reagerer ikke slik fordi han er «slem» men redd. Løsningen er ikke å korrigere ham, men å venne ham til på en slik måte at han ser at det går bra. For du trenger å kunne løfte hunden. Nå er det bare jeg som får løfte hunden, men siden han er 36kg så er det bare jeg som greier det også. Anonymkode: c79b7...b83 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 Vist du har kommet ovenfra kan det ha vært nokk å nå var den nokk skremt fra før. I stede får å skulle lære den å ikke bli redd så kan du la vær og gjøre det som gjør den redd så vill den stole på deg fort igjen😊 litt ekstra kos og trøst går fint men går nokk fort over 😊 Anonymkode: 08092...88c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hunden min viste frykt rundt den alderen når han skulle løftes inn og ut av buret baki bilen. Rømte, unnvikende adferd og knurret. Lett klapsing i lufta med tennene er tegn på at han virkelig ikke var komfortabel. Jeg har ikke noe bedre svar enn god tid, masse godbiter og raushet. Han reagerer ikke slik fordi han er «slem» men redd. Løsningen er ikke å korrigere ham, men å venne ham til på en slik måte at han ser at det går bra. For du trenger å kunne løfte hunden. Nå er det bare jeg som får løfte hunden, men siden han er 36kg så er det bare jeg som greier det også. Anonymkode: c79b7...b83 Jeg har øvd masse på å løfte. I starten rygget han unna, vi øvde da mye og nå hjelper han til, kommer opp i armene mine og får godbit. Har alltid satt meg ved siden av han for ikke å oppleves truende. Men jeg ser at denne situasjonen ble annerledes. Anonymkode: 959e2...c4b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vist du har kommet ovenfra kan det ha vært nokk å nå var den nokk skremt fra før. I stede får å skulle lære den å ikke bli redd så kan du la vær og gjøre det som gjør den redd så vill den stole på deg fort igjen😊 litt ekstra kos og trøst går fint men går nokk fort over 😊 Anonymkode: 08092...88c Ja du har rett. Det ble ikke noe hyggelig for noen av oss. Skal unngå at det skjer igjen. Anonymkode: 959e2...c4b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja som inn og ut av bilen Anonymkode: 959e2...c4b er dette en liten hund som ikke kan hoppe opp selv kan du jo forsøke ta ut buret og la hunden gå inn i det og løfte buret inn i bilen igjen? Noen hunder liker rett og slett ikke bli løftet og i noen situasjoner kan de da reagere negativt. Det trenger ikke være at hunden ble redd i den situasjonen nødvendigvis men at den reaksjonen ble forsterket av å stå fast osv. Dessuten, å tillegge hunder følelser som er menneskelige er ofte grunnen til athunden blir utrygg, det den trenger fra deg som flokkleder er at du er rolig - ikke nødvendigvis at du løser situasjonen for dem men viser dem hva de skal gjøre. Anonymkode: 80904...bbd
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): er dette en liten hund som ikke kan hoppe opp selv kan du jo forsøke ta ut buret og la hunden gå inn i det og løfte buret inn i bilen igjen? Noen hunder liker rett og slett ikke bli løftet og i noen situasjoner kan de da reagere negativt. Det trenger ikke være at hunden ble redd i den situasjonen nødvendigvis men at den reaksjonen ble forsterket av å stå fast osv. Dessuten, å tillegge hunder følelser som er menneskelige er ofte grunnen til athunden blir utrygg, det den trenger fra deg som flokkleder er at du er rolig - ikke nødvendigvis at du løser situasjonen for dem men viser dem hva de skal gjøre. Anonymkode: 80904...bbd Det er uvant situasjon for meg fordi de hundene jeg har hatt tidligere har hatt full tillit til at jeg hjelper dem når de trenger det. Denne er annerledes. Anonymkode: 959e2...c4b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg vil legge til at jeg var på valpekurs med en erfaren instruktør hvor hundene skulle lære «slipp». De fikk en pølsebit og eieren skulle få den til å gi ifra seg, så masse ros og godbit. En helt annen hund på ca 6mnd viste tydelig vokte-oppførsel og eieren turte ikke å gå videre. Instruktøren skulle da vise, og gikk inn med godbit og prøvde å gjøre et bytte. Det endte med at instruktøren ble bitt til blods (visstnok første gang på 20 år). Moral: les hunden nøye. Prøv å unngå situasjoner hvor hunden føler at den må eskalere, tren i så fall målrettet på det. Hvis hunden først har tydd til det en gang så er på en måte den opsjonen på bordet for all framtid. Anonymkode: c79b7...b83 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Vurdert mentaltest på hunden? Ja det er det som bekymrer meg, om han er ustabil. Han har hatt noen sånne episoder, men det kan være jeg har håndtert situasjonen feil og. Ellers jobber jeg mye med å trygge han og skape tillit. Anonymkode: 959e2...c4b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vil legge til at jeg var på valpekurs med en erfaren instruktør hvor hundene skulle lære «slipp». De fikk en pølsebit og eieren skulle få den til å gi ifra seg, så masse ros og godbit. En helt annen hund på ca 6mnd viste tydelig vokte-oppførsel og eieren turte ikke å gå videre. Instruktøren skulle da vise, og gikk inn med godbit og prøvde å gjøre et bytte. Det endte med at instruktøren ble bitt til blods (visstnok første gang på 20 år). Moral: les hunden nøye. Prøv å unngå situasjoner hvor hunden føler at den må eskalere, tren i så fall målrettet på det. Hvis hunden først har tydd til det en gang så er på en måte den opsjonen på bordet for all framtid. Anonymkode: c79b7...b83 Min hadde antageligvis ikke sluppet hvis ikke godbiten er bedre. Jeg har øvd veldig mye på å bytte. Han har aldri hatt forsvar på matskål, leker eller tyggeben. Han kommer til oss med den for at vi skal holde i andre enden og leke. Anonymkode: 959e2...c4b
Sykkelkopp Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 Hunden vår lærte seg å like å bli løftet. Løftet han opp når det var noe spennende å se i vinduet. Som bil som kommer på besøk, eller en katt. Nå stiller han seg ved vinduet med baken litt nedover og ser forventningsfullt opp på meg for at jeg skal løfte ham opp når det er noe han vil se. Ikke noe problem ellers heller. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 Sykkelkopp skrev (2 minutter siden): Hunden vår lærte seg å like å bli løftet. Løftet han opp når det var noe spennende å se i vinduet. Som bil som kommer på besøk, eller en katt. Nå stiller han seg ved vinduet med baken litt nedover og ser forventningsfullt opp på meg for at jeg skal løfte ham opp når det er noe han vil se. Ikke noe problem ellers heller. Så smart😊 Anonymkode: 959e2...c4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå