Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
tussi84 skrev (3 timer siden):

Paracett er trygt i svangerskapet og anbefalt til gravide, men lav dose og over kortest mulig tid.

Det er ibux som skal unngås, for det kan være farlig for fosteret.

Jeg lærte også dette svangerskapet at nesespray var lov nå!

Anonymkode: 32d9f...ba4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i 3.trimester nå og skal definitiv ikke ta den. Aldri hatt influensa før og en venninne fortalte at hun ble skikkelig dårlig etter vaksine - verre en influensa i seg selv er.

Anonymkode: 1ede4...d0d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er i 3.trimester nå og skal definitiv ikke ta den. Aldri hatt influensa før og en venninne fortalte at hun ble skikkelig dårlig etter vaksine - verre en influensa i seg selv er.

Hun fikk sannsynligvis influensa omtrent samtidig med at hun fikk vaksinen. Vaksinen gir (hvis i det hele tatt) kun svært milde symptomer.

Anonymkode: 45e50...111

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun fikk sannsynligvis influensa omtrent samtidig med at hun fikk vaksinen. Vaksinen gir (hvis i det hele tatt) kun svært milde symptomer.

Jeg kan legge til at mange undervurderer hvor ille influensa er, fordi de forveksler forkjølelse og influensa. mange påstår å ha hatt influensa i 3 dager, og de påståe at de har det hvert år. Dette er forkjølelse, som er helt andre virus.

Influensa får man ca hvert 10. år hvis man ikke vaksinerer seg (befolkningsnivå, det er selvsagt individuelle forskjeller her). Jeg har hatt det én gang, i midten av 20-årene. Jeg var ung og frisk, godt immunforsvar. Jeg lå likevel med over 39 i feber i to uker, før jeg fikk påfølgende sekundærinfeksjoner som lungebetennelse og øyekatarr og to nye uker med høy feber og sengeliggende. Dette er det som er influensa.

Og vaksinen gir IKKE verre bieffekter enn dette. Dette er en veldig mild vaksine som er godt utprøvd og gir lite til ingen bivirkninger.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Skal ta den selv om jeg bare er i første trimester. 

Anonymkode: 36a0e...40a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vaksinen fungerer ikke med en gang, mest sannsynlig fikk hun influensa eller covid. 

Anonymkode: ce37a...664

Skrevet

Influensavaksine er gitt i mange år til gravide, de er veldig «føre var» på alt som kan ha en liten sannsynlighet for risiko i Norge, så de hadde IKKE anbefalt vaksinen hvis de ikke var sikker på at det er trygt. Det som derimot kan være farlig er nyfødte / veldig små spedbarn med influensa, derfor så bra at vaksinen beskytter barnet. Får man influensa i 2. eller 3. trimester kan man også få et mer alvorlig forløp og komplikasjoner. Vaksinen er for å beskytte både mor og baby. Hva tenker du kan gå galt? 

Anonymkode: ce37a...664

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det anbefales for 2. og 3. trimester. Jeg er i 1. trimester og forstår ikke hvorfor det ikke er anbefalt til oss. Det er bare 4 uker til jeg er i 2. trimester og viruset er i høysesong. Jeg tok derfor vaksinen privat forrige uke. Null problemer.

Ikke for å kuppe tråden, men jeg er også gravid i 1. trimester (uke 8 ) og har fått tilbud av jobb om å ta den gratis. Er det en grunn til at den er anbefalt for 2 og 3 trimester (farlig for 1?) eller er det bare til å kjøre på?

Anonymkode: bfa43...f8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja :) Vaksine beskytter både mor i svangerskapet, og barnet etter fødsel, mot alvorlig sykdom. Corona, influensa, kikhoste osv. 

var det noe med når i svangerskapet det er lurt å ta vaksinen?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke for å kuppe tråden, men jeg er også gravid i 1. trimester (uke 8 ) og har fått tilbud av jobb om å ta den gratis. Er det en grunn til at den er anbefalt for 2 og 3 trimester (farlig for 1?) eller er det bare til å kjøre på?

Jeg er utdannet molekylærbiolog og har ingen reservasjoner. Jeg løp og tok den dagen etter at jobben oppga hvor man kunne ta den gratis. Jeg mistenker at det er noe økonomisk der, siden staten betaler for dem som anbefales den. Uten at jeg vet at det er sånn det er, altså. Jeg synes det er veldig merkelig. Det er jo bare dumt å vente til 2. trimester når influensaen er i høysesong. 

Nå er det en uke siden jeg tok den, og har ikke merket noenting.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er utdannet molekylærbiolog og har ingen reservasjoner. Jeg løp og tok den dagen etter at jobben oppga hvor man kunne ta den gratis. Jeg mistenker at det er noe økonomisk der, siden staten betaler for dem som anbefales den. Uten at jeg vet at det er sånn det er, altså. Jeg synes det er veldig merkelig. Det er jo bare dumt å vente til 2. trimester når influensaen er i høysesong. 

Nå er det en uke siden jeg tok den, og har ikke merket noenting.

Ok, tusen takk for svar ❤️

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, tusen takk for svar ❤️

Ingen årsak! Fant forresten ingenting på helsenorge.no om at man ikke skal ta vaksine i 1. trimester. Det virker bare som at det er viktigere å beskytte fosteret seinere i graviditeten. Så jeg ser fortsatt ingen grunn til å vente.

image.thumb.png.54efee62cc255411d5d1ac64a5599280.png

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk inntrykk av at om du får influensa i 1 trimester er du ikke i risikogruppen. Det er høyere og mer alvorlig forekomst i 2-3. De som er nærkontakter, og i spesielle yrker man er mer utsatt, anbefales i 1. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk inntrykk av at om du får influensa i 1 trimester er du ikke i risikogruppen. Det er høyere og mer alvorlig forekomst i 2-3. De som er nærkontakter, og i spesielle yrker man er mer utsatt, anbefales i 1. 

Problemet er jo at når man går over i 2. trimester (hvis man er i 1. trimester nå), vil man ikke få beskyttelse før det er høysesong og det er mye større sjanse for å råke på viruset. Det tar jo et par uker å bygge immunitet etter å ha fått vaksinen, den virker ikke med en gang. Dermed er det økt risiko ved å ikke anbefale den også til de i 1. trimester.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Problemet er jo at når man går over i 2. trimester (hvis man er i 1. trimester nå), vil man ikke få beskyttelse før det er høysesong og det er mye større sjanse for å råke på viruset. Det tar jo et par uker å bygge immunitet etter å ha fått vaksinen, den virker ikke med en gang. Dermed er det økt risiko ved å ikke anbefale den også til de i 1. trimester.

Jeg tipper det er en skjønnsvurdering basert på sesong og når man er gravid :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har tatt korona vaksine for 2 uker siden og skal ha influensa vaksine neste uke. Kan ikke helt skjønne at noen tror noe som skal være farlig for gravide være anbefalt av helsemyndighetene.. 

Anonymkode: a9c12...7be

Så stoler blindt på helsemyndighetene uansett hva de sier?

Anonymkode: 7e1a6...f1a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tipper det er en skjønnsvurdering basert på sesong og når man er gravid :) 

Ja det er helt garantert en rasjonell kost/nyttevurdering her, men jeg er ganske nysgjerrig av meg, og det irriterer meg stort når jeg ikke forstår logikken 😂 Skulle så gjerne hatt den forklart.

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (8 timer siden):

Paracett er trygt i svangerskapet og anbefalt til gravide, men lav dose og over kortest mulig tid.

Det er ibux som skal unngås, for det kan være farlig for fosteret.

At man skal gjøre noe minst mulig og helst ikke i det hele tatt er jo det helt motsatte av at noe er anbefalt å ta, slik vaksinen er.

Anonymkode: 7cd28...80e

• Liker 1
Skrevet

Tok influensavaksine forrige fredag, og skal ta coronavaksine nå på mandag - fordi det er anbefalt. Er gravid i uke 22. Vet ikke helt hva som skulle ha skjedd, men hadde ikke noen bivirkninger etter vaksinen - frisk og fint svangerskap ellers 😊

Anonymkode: 01cf8...332

Skrevet

Du kan få bivirkninger hadde ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: 1d715...191

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...