AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg ser at det er anbefalt, men jeg kjenner meg litt redd for å gjøre noe feil allikevel. Noen her som har tatt vaksine i svangerskapet uten at det gikk galt på noe vis? jeg er 35 uker på vei Anonymkode: 4ec93...622 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 Hva mener du med gikk galt? Hva skulle det vært? Anonymkode: 7cd28...80e 9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du med gikk galt? Hva skulle det vært? Anonymkode: 7cd28...80e Vet ikke. Derfor jeg spør Anonymkode: 4ec93...622 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Har tatt både utenfor og i svangerskap. Spesielt i svangerskap da gravide er i risikogruppen. Jeg så også FHI jobber med å få gratis kikhoste vaksine til gravide. Anonymkode: 32d9f...ba4 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke. Derfor jeg spør Anonymkode: 4ec93...622 Du må ha tenkt på noe spesifikt om du mener noe skulle vært galt i å ta influensavaksinen? Anonymkode: 32d9f...ba4 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må ha tenkt på noe spesifikt om du mener noe skulle vært galt i å ta influensavaksinen? Anonymkode: 32d9f...ba4 Jeg bare spør jeg Anonymkode: 4ec93...622 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bare spør jeg Anonymkode: 4ec93...622 Da tror jeg nok mange ikke vet hva de skal svare på Annet enn at det er ingenting galt i det. Anonymkode: 32d9f...ba4 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 Gå galt? Jordmor insisterte omtrent på at jeg måtte ta den, var i utgangspunktet skeptisk men hun betrygget meg før hun gikk og hentet den og satte den på meg. Selvsagt gikk det helt fint Anonymkode: 29df9...13b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke. Derfor jeg spør Anonymkode: 4ec93...622 Vaksinen er anbefalt å ta. Gravide skal ikke spise brie eller spekemat, ikke så mye som se på et tomt vinglass, ikke ta paracet, det er en laaang liste med ting som er over 99 prosent sikre å gjøre, og som ingen andre er redde for å gjøre i det daglige. Hvis gravide har lov å gjøre noe, og til å med er anbefalt å gjøre det, da ER det så trygt da. Anonymkode: 7cd28...80e 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gå galt? Jordmor insisterte omtrent på at jeg måtte ta den, var i utgangspunktet skeptisk men hun betrygget meg før hun gikk og hentet den og satte den på meg. Selvsagt gikk det helt fint Anonymkode: 29df9...13b AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har tatt både utenfor og i svangerskap. Spesielt i svangerskap da gravide er i risikogruppen. Jeg så også FHI jobber med å få gratis kikhoste vaksine til gravide. Anonymkode: 32d9f...ba4 Takk for eneste relevante svar til spørsmålet Anonymkode: 4ec93...622
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for eneste relevante svar til spørsmålet Anonymkode: 4ec93...622 Tok faktisk coronavaksinen i 2. trimester også, pga. et stort utbrudd på arbeidsplassen min. Legen min, som jeg stoler veldig på, anbefalte meg på det sterkeste å ta den. Det gikk også helt fint, og i ettertid var jeg veldig glad sønnen min hadde fått vaksinebeskyttelsen gjennom meg, for han fikk covid i en alder av tre måneder, men heldigvis et mildt forløp. Mulig influensavaksinen fungerer på samme måte, at barnet også får antistoffer og lavere sjans for å bli syk etter fødsel? Anonymkode: 29df9...13b 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tok faktisk coronavaksinen i 2. trimester også, pga. et stort utbrudd på arbeidsplassen min. Legen min, som jeg stoler veldig på, anbefalte meg på det sterkeste å ta den. Det gikk også helt fint, og i ettertid var jeg veldig glad sønnen min hadde fått vaksinebeskyttelsen gjennom meg, for han fikk covid i en alder av tre måneder, men heldigvis et mildt forløp. Mulig influensavaksinen fungerer på samme måte, at barnet også får antistoffer og lavere sjans for å bli syk etter fødsel? Anonymkode: 29df9...13b Ja Vaksine beskytter både mor i svangerskapet, og barnet etter fødsel, mot alvorlig sykdom. Corona, influensa, kikhoste osv. Anonymkode: 32d9f...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg kan garantere at influensa er farligere for en nyfødt enn vaksine mens du er gravid. Jeg har termin i desember som er høysesong for influensa. Dersom det er noe jeg kan gjøre for å redusere risiko for at barnet mitt blir alvorlig syk av influensa, så gjør jeg det - influensavaksine nemlig beskytter også barnet. Personlig er jeg mer skeptisk til inntak av koffein, kunstige søtstoffer, parabener osv. under svangerskap enn influensavaksine. Anonymkode: b3ed8...d8c 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg tok den i 2 svangerskap. Ingen problem for meg Anonymkode: a2845...206
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 Influensavaksinen er ganske godt utprøvd over tid og absolutt ikke farlig for deg eller baby. Influensa er farligere for en nyfødt enn vaksinen for å si det sånn Jeg har avslått fra å ta ny corona vaksine nå mens jeg er gravid i samråd med lege fordi jeg har tidligere fått så mye bivirkninger av den. Men influensavaksinen har jeg tatt både gravid og ikke. Anonymkode: 0d00a...6d6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 Det anbefales for 2. og 3. trimester. Jeg er i 1. trimester og forstår ikke hvorfor det ikke er anbefalt til oss. Det er bare 4 uker til jeg er i 2. trimester og viruset er i høysesong. Jeg tok derfor vaksinen privat forrige uke. Null problemer. Anonymkode: 45e50...111
tussi84 Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vaksinen er anbefalt å ta. Gravide skal ikke spise brie eller spekemat, ikke så mye som se på et tomt vinglass, ikke ta paracet, det er en laaang liste med ting som er over 99 prosent sikre å gjøre, og som ingen andre er redde for å gjøre i det daglige. Hvis gravide har lov å gjøre noe, og til å med er anbefalt å gjøre det, da ER det så trygt da. Anonymkode: 7cd28...80e Paracett er trygt i svangerskapet og anbefalt til gravide, men lav dose og over kortest mulig tid. Det er ibux som skal unngås, for det kan være farlig for fosteret. 2
Tanuki Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 Tok influensavaksinen for 1 uke siden, er i uke 38 nå. Er anbefalt for gravide å ta den. Gikk helt greit og merket ingen bivirkinger.
katties Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 Ja, har tatt den de siste 7 årene (egentlig en del år før også, utenom den som var mot svineinfluensa en del år siden - den stolte jeg ikke på), inkludert 2 graviditeter. Har lest mye om influensavaksinen, og å få unfluensa som gravid er ille, så ta vaksinen. Den har aldri gitt meg noen som helst bivirkninger, og regnes som veldig trygg for gravide. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #20 Skrevet 19. oktober 2023 Har tatt korona vaksine for 2 uker siden og skal ha influensa vaksine neste uke. Kan ikke helt skjønne at noen tror noe som skal være farlig for gravide være anbefalt av helsemyndighetene.. Anonymkode: a9c12...7be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå