Gå til innhold

Forskjell i påkledning fra barnehage til 1.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen min får siste året i barnehagen nå, og jeg trenger å kjøpe inn noe nytt til vintergarderoben. Jeg pleier å kjøpe så det passer hvertfall i 2 år, men så kom jeg til å tenke på at behovet kanskje er annerledes som skolebarn. 
Hva var den største forskjellen i bekledning fra barnehage til skole?  Tenker da egentlig på full vinterbekledning, fra innerst til ytterst. Regner med de får mindre hjelp til av og påkledning på skolen, men det skal bel kanskje ikke være nødvendig med hjelp lengre når de er blitt så store? 

Anonymkode: d010f...6dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så veldig stor forskjell synes jeg. Men jenta vår nektet å ha vinterdress da hun starta på skolen. Så da ble det bukse og jakke. Broren syntes det var helt greit med dress, så det hadde ikke så mye å si. Jeg kjøpte flere ulljoggebukser istedet for at de gikk i ullundertøy slik som i barnehagen. Da ble de litt mer påkledt. 

Anonymkode: 99ab8...292

• Liker 4
Skrevet

Vi sluttet med kun ullundertøy på skolen. Dvs han bruker ullongs under bukse, og ulltrøye. Tar på en genser over ulltrøyen om det er skikkelig kaldt, da han er dårlig til å ta på seg mellomlag. Fortsatte med hel vinterdress og votter da han ville det selv. Sluttet med balaclava. Sko med borrelås. 

Anonymkode: 2d48e...21c

• Liker 2
Skrevet

Største forskjellene her var at hun ikke ville ha dress lengre, men bukse og jakke og at balaklava ble byttet ut til fordel for lue og hals.

Ellers sånn inne så ble det ikke store forskjellen. Men de var jo mye lengre ute i kaldt vær i barnehagen kontra friminutt (med mindre det var turdag/utedag) så ďa kledde vi bare utifra været de dagene.

Anonymkode: f555b...259

• Liker 2
Skrevet

Balaklava og hel dress er sosialt selvmord her, i hvert fall.

Anonymkode: 1e8ec...6b4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var da dramatisk. Lar dere ungene holde på sånn? Er dette i 1.klasse?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var da dramatisk. Lar dere ungene holde på sånn? Er dette i 1.klasse?

Jeg tror det har noe med at de ser på seg selv som «store» når de begynner på skolen. Dress er for småunger. Det er 1. til 10. klasse på en liten skole, så de blir nok litt påvirket av hva de eldre elevene har på seg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det har noe med at de ser på seg selv som «store» når de begynner på skolen. Dress er for småunger. Det er 1. til 10. klasse på en liten skole, så de blir nok litt påvirket av hva de eldre elevene har på seg.

Og her har de de seneste årene brukt dress helt opp i ungdomsskole alder, men det skal være FXR eller Scott.

Anonymkode: 82505...4de

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Huff, ja, de blir vel brått store.. eller tror det selv hvertfall, når de begynner på skolen. Får rett og slett bare vente å se. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det? Jeg er selv kontaktlærer for andreklassinger (jeg har hatt dem siden de startet i 1. klasse), og omtrent halvparten av elevene mine bruker heldress. Mange bruker balaklava.

Som lærer som har hatt elever både i førsteklasse og andreklasse, er min erfaring at det er ikke veldig stor forskjell i påkledning. Vi har uteskole og er mye ute, så det er viktig med varmt nok tøy siden vi har uteskole det være seg i 15 varmegrader eller -10. 

Den største forskjellen, slik jeg ser det, er nok at det forventes at barna er mer selvstendige. Det er mye færre ressurser i en skole, så det bør man tenke på. Jeg er mye alene med barna, og selv om vi til tider er to, så kan ikke jeg hjelpe alle barna hele tiden. De må altså ha en grad av selvstendighet. Derfor: ikke send ungene med sko med lisser om de ikke klarer å knyte dem selv, tenk at det skal være enkelt for førsteklassingen å kle på selv. Øv mye på å kle på selv. Og ikke forvent at læreren klarer å holde oversikt over 5 typer turbukser, og prøv å ikke bli for sur når lærer ikke får med seg absolutt alt. Jeg fikk en kjempesur melding av forelder for noen år siden fordi barnet hadde tatt på seg turbuksa og ikke softshellbuka. Jeg må innrømme at jeg egentlig ikke tenke på forskjellen, og jeg hadde uansett ikke tid til å utforske de fem ulike buksene som hang der, dessverre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette høres merkelig ut for meg, som kontaktlærer i småskolen har dette faktisk aldri vært en problemstilling. Jeg er lærer i hovedstaden, med foreldre og barn som er veldig "på", og de vet ganske godt hva de vil ha eller ikke ha. Dress har aldri vært noe ungene har snakket særlig om. Som regel har de fleste barna både en heldress og jakke/bukse.

Endret av SPOCA
Skrevet
SPOCA skrev (4 minutter siden):

Dette høres merkelig ut for meg, som kontaktlærer i småskolen har dette faktisk aldri vært en problemstilling. Jeg er lærer i hovedstaden, med foreldre og barn som er veldig "på", og de vet ganske godt hva de vil ha eller ikke ha. Dress har aldri vært noe ungene har snakket særlig om. Som regel har de fleste barna både en heldress og jakke/bukse.

Det fremstår ikke det minste underlig. Bygdedyret er mye skumlere enn normale sosiale normer i enhver bydel. I små tettsteder er det tenkelig at alt - absolutt alt - av dysfunksjonell adferd normaliserer av lokalsamfunnet. 

Anonymkode: 75b4f...ad0

• Liker 2
Skrevet

Det varierer nok fra skole til skole. Her var det veldig få som hadde hel dress i første klasse. Min måtte gå med dressen, for jeg synes det blir helt feil å kjøpe jakke når dressen var stor nok. Lue er helt ut. Jeg spurte de på sfo om de ikke minner barna på å ta på lue i fem minus, men de står helt fritt til å gå ut uten nok klær. Der merker jeg stor forskjell fra barnehagen, for der måtte alle ha lue når det var minusgrader. Pannebånd aksepteres heldigvis. 

Anonymkode: 5b755...9f6

Skrevet

Her var det mange med dress i 1. klasse. Den største forskjellen var kanskje at det ble mindre vanlig at de kun gikk i ullundertøyet, men at de heller hadde ulljoggebukser o.l. Samt at man ikke trenger fullt så mye utendørs skiftetøy. I barnehagen hadde vi gjerne flere regnsett og mange utebukser, men hos oss har de stort sett bare uteskole én dag i uka.

Skrevet

Brukte samme klær, bar3 mindre av det da de er mindre ute, de får mindre hjelp, så greit med noe som er enkelt å ta av og på av yttertøy. 

Anonymkode: 85a12...0a4

Skrevet

Her bruker unger fra 1-10klasse dress. Men ikke balaclava og går ikke inne i bare ulltøy mer.

Anonymkode: 87366...0ae

Skrevet

Jeg jobber på de laveste trinnene på barneskolen. Hos oss har barna bukse og jakke eller dress (kanskje med 70/30-fordeling), de som har dress er som regel de raskeste i garderoben og dermed de som kommer seg først ut i friminuttet/inn i timen. Er flere som har balaclava 👍🏻 Ungene går ikke i bare ullundertøy inne - de bruker vanlige klær og har evt. ull under. 

Anonymkode: dbf51...404

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er veldig lite, om noe, forskjell på bekledning siste året i barnehagen og de første årene på skolen. Mine gikk over til todelt dress da de begynte på skolen og det samme hadde minst halvparten av elevene, men heldress var fortsatt vanlig i alle fall 1. og 2. trinn, men i svært liten grad etter det. Tror ikke jeg har sett noen med balaklava på skolen, men skal innrømme at det ikke er noe jeg har sett etter heller. Noen av førsteklassingene går med bare ulltøy inne, kanskje særlig på SFO, men det er ikke vanlig. Det er naturlig  nok mindre hjelp på skolen fordi det bare er to lærere på en hel klasse så det er viktig å velge klær og sko barnet kan ta av og på selv.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ungen min får siste året i barnehagen nå, og jeg trenger å kjøpe inn noe nytt til vintergarderoben. Jeg pleier å kjøpe så det passer hvertfall i 2 år, men så kom jeg til å tenke på at behovet kanskje er annerledes som skolebarn. 
Hva var den største forskjellen i bekledning fra barnehage til skole?  Tenker da egentlig på full vinterbekledning, fra innerst til ytterst. Regner med de får mindre hjelp til av og påkledning på skolen, men det skal bel kanskje ikke være nødvendig med hjelp lengre når de er blitt så store? 

For min yngste er det helt likt. 2.klasse nå, har fortsatt klær fra bhg. Vokser ikke så kjapt. 

Balaklava og dress er helt innafor. Alle hadde dress  i fjor. Hun har bukse og jakke og, men foretrekker dress. 

Søstrene skulle absolutt IKKE ha dress på skolen. 

Anonymkode: b996e...af6

Skrevet

Lær ungen din å kle på seg alene. En lærer kan ikke hjelpe 20 barn når de har 15 minutter med pause. 

Det er nr. 1 og det andre kan du spørre barnet ditt om. Hva den ønsker selv. 

Anonymkode: 1613f...891

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...