Arkana Skrevet 19. oktober 2023 #61 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har egentlig den regelen på vår skole også, men det har glidd litt ut etterhvert som barna har blitt eldre. Jeg tror nok at det er sånn som du sier at barna har fått styre med å invitere til fest uten særlig involvering av foreldrene. Og så sier de barna rett ut at «du får IKKE komme» til noen. Anonymkode: f78f8...d41 Ja, det er nok absolutt et problem. Her burde lærer minne på og snakke om viktigheten av denne regelen hvert eneste skoleår og ikke minst snakke om viktigheten av at foreldre følger med på barnas sosiale liv. Det holder ikke å lene seg tilbake og tenke "mitt barn har venner og har det bra" og ikke bry seg om de andre eller klassemiljøet som helhet. Jeg husker forresten da det begynte en ny jente i klassen til eldste da de var omtrent halvveis i barneskolen. Etter noen måneder skrev moren et åpent og litt sårt innlegg på klassens Facebookside hvor hun snakket om at jenta hennes ikke hadde fått innpass noen steder fordi de andre var så godt kjent allerede, de hadde faste gå hjem fra skolen-avtaler og ingen tenkte på at hun var utenfor alt dette. Jeg tror mange foreldre fikk litt å tenke på da, at de nok hadde vært fornøyd med at sin datter hadde det bra og at alt var i orden og ikke løftet blikket og så utenfor egen boble. Alle har et ansvar og ekskludering er aldri greit. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #62 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor lenge bør og kan foreldre blande seg i at ingen skal bli holdt utenfor bursdag/halloweenfest ol? Til hvilken alder? Jeg mener man skal invitere enten få eller alle, og at barn er barn og for umoderne til å se hele bildet til de er opp i tenårene. Nå er vi i en situasjon der alle guttene unntatt 2stk i klassen er invitert på halloweenfest hos en i klassen, og de har fått beskjed om at de ikke er invitert fordi de er ikke kule nok. Veldig vondt for mitt barn, men han er såpass stor nå at han vil ikke at jeg skal ringe foreldrene fordi han vil uansett ikke være ordentlig invitert og de vil bare blikke og overse, og det vil bli flaut. Det er vanligvis ikke mobbing av han, men utestengning skjer. Foreldrene i klassen mener at barna må klare å ordne selv nå når de er så store. 7.klasse. Barna gleder seg skikkelig til Halloween (fest, kle seg ut, pizza, film). Det er tøft for den som ikke er invitert å høre på andre starte planlegging av kostyme og fest flere uker før når du får beskjed om at du ikke er invitert (vi kunne invitert til oss, men vi er tydeligvis for sent ute og er ikke sikkert de ville kommet nå når flesteparten skal et annet sted). Så jeg lurer på hvor lenge mener dere at man skal blande seg i barnas liv og passe på at alle har et sted de er velkomne på Halloweenfest? Bare de første årene på barneskolen? Eller tom 7.klasse? Hva med ungdomsskolen? Jeg mener hvertfall ut barneskolen. Det ryddigste er at barna får planlegge, men foreldrene kan skrive på feks klasse fb gruppen for foreldre at det er fest hos xx og yy og alle guttene kan komme. Mitt barn har ingen diagnose, ikke bajas, helt vanlig og mer mot litt for stille (han er sosial, men er ikke den som roper høyest og må være midtpunkt ergo ikke populær i den klassen). Og så vil jeg oppfordre alle til å være inkluderende: har du et populært barn med fult hus av venner så ta en tanke om ditt barn (og du) er med på å ekskludere: har alle unntatt 1-2 blitt invitert på fest og kan dere da invitere den siste så vil det bety veldig mye for det barnet. Anonymkode: f78f8...d41 Tja allle med var ut barneskolen her, men å kun utelate 2 er så ille at jeg hadde nok tatt en tlf å blandet meg Anonymkode: 1ef97...3ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #63 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg synes det er vanskelig. Selvfølgelig er det kjipt for dem som faller utenfor, men igjen om de ikke er venner og pleier å være med hverandre så blir det også litt kunstig å invitere i bursdag. Og jeg tenker at for dem så faller utenfor så er det selvfølgelig lov å tenke at det er kjipt,men igjen har de egentlig lyst til å tilbringe tid med noen som stenger dem ute? Og bli invitert kun på sympati? Jeg ville heller lært barnet mitt, om det var på sidelinjen, at det er helt greit at ikke alle er venner. Og ikke ta det personlig. Og fortelle at det ikke alltid kommer til å være slik. Og så ville jeg nok ha funnet en aktivitet utenfor skolen hvor han/hun kunne få seg venner. Det er jo så tilfeldig dette ned klasse og hvem som går i sammen. Jeg synes på en måte det blir litt feil også å lære barna at alt handler om å få en for inn hos den populære gjengen. Det er mye viktigere å være selvstendig og trygg i seg selv, og finne sine egne folk og sin egen vei Jeg var en av disse som inviterte alle utenom noen få i den alderen og husker det ble mye pes med foreldre. Men jeg hadde absolutt ingenting med de jentene å gjøre verken på dkole. eller fritiden så det var ikke så rart at jeg ikke ønsket dem i bursdagen heller. Og når man kommer til en viss alder så kan man ikke tvinge folk til å være venner heller, det kan bli belastende for den som 'alle' vil være venn med også om denne ikke får velge venner selv, men lærer seg å alltid sette andre foran seg selv. Synes det er positivt til å oppfordre barna til å inkludere alle,men man kommer til et punkt hvor de likevel må få bestemme selv etter min mening. Hadde tatt med gutten din på kino eller noe og håper han får en fin kveld. På ungdomskolen kan ting fort endre seg og det danner seg nye vennskap. Anonymkode: 83bb7...756 Det er ikke så svart hvitt. Han har venner i klassen, venner han er med på fritiden. De er invitert på Halloween festen hos denne andre i klassen. Dette barnet som har festen er han ikke så mye med fordi han ofte ikke er så grei med mitt barn. Men de er ikke uvenner, ingen etablerte uvennskap. Mitt barn ville gjerne vært på festen for han leker jo med 99% av de som er der, men så er han ikke «kul» nok til å bli invitert. Vennene som er invitert vil være på festen med resten, det er «der det skjer» så jeg får ikke de til å droppe festen for de er nok for umodne til å skjønne at dette ikke er greit. Jeg skal prøve å ta det opp i klasse fb gruppen for foreldrene, er bare redd jeg møter på en vegg av «mitt barn må få velge selv» eller at han blir invitert av mor og så kommer barnet som har festen fortsatt til å gå rundt og si at han ikke får komme. Anonymkode: f78f8...d41 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #64 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hactar skrev (46 minutter siden): . Ved å invitere alle utenom to, legger de også "beslag" på mange barn det ville vært naturlig at disse to potensielt kunne vært sammen med på Halloween. Hadde de invitert under halve gruppa, kunne noen andre samlet resten eller resten kunne delt seg i smågrupper. Når det gjøres slik som her, blir utestengningen veldig tydelig. Ikke bare får de ikke komme hjem til verten, men de får ikke være med noen av de andre heller, for de skal verten være med. Det er akkurat dette som blir problemet. Takk for at du setter ord på det. Anonymkode: f78f8...d41 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 19. oktober 2023 #65 Del Skrevet 19. oktober 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Det som kan være vanskelig å se fra utsiden er at det finnes flere forskjellige gjenger på 4 av 10, og noen er medlemmer av flere av gjengene. Men noen er også typisk medlem av ingen av gjengene og blir aldri invitert. Min datter er sånn. Anonymkode: 5d73d...c62 Derfor må foreldregruppa være litt på rundt dager som Halloween etc. Selv om man selv kun inviterer noen få, så kan det fort ende opp med at én eller to ikke blir invitert noe sted. I klasse vår ville tilfeldighetene det at to jentegrupper gikk på kino samme dag, med det resultatet at 10 av 12 jenter hadde vært på kino. Av og til blir det slik, men vi ble likevel enige om at vi kjapt flagger på FB-gruppa om slike ting arrangeres for å unngå at noen utelates. I år er det én guttefest og én jentefest på Halloween, og jeg kan nesten garantere at dersom ungene selv skulle fikset invitasjonene så hadde ikke alle blitt invitert. De går i 7. nå, og jeg tenker at vi godt kan passe på ungene litt til de er ferdige med ungdomsskolen (og det skader ikke å passe litt på når russegrupper blir aktuelt, der skjer det mye stygt). På et eller annet tidspunkt er man så trygg i seg selv, og har fått et eget nettverk uavhengig av skolen/klassen slik at man ikke er like sårbar, men svært sjelden skjer dette allerede på barneskolen. Det eneste jeg er litt delt på er der det er en tydelig mobber, der tenker jeg minimum er at de må ha med seg en forelder som passer på dem, det får være straffen for å ikke kunne oppføre seg. Etter de er blitt 10 år bør de faktisk kunne tåle at konsekvensen av å være en drittsekk er at man ikke blir invitert med på ting lenger (der bør dette ha vært advart om på forhånd, barn er ikke kjent for å være gode på konsekvenstenking). Jeg hadde forøvrig fest da jeg ble 40 og inviterte bl.a. alle damene fra avdelingen jeg jobbet på, selv hun jeg ikke liker så godt. Noe annet ville vært veldig dårlig gjort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #66 Del Skrevet 19. oktober 2023 Kristin70 skrev (16 minutter siden): Du tvinger ikke barn til å være venner hvis du lærer dem å inkludere, alle er ikke venner med alle. Det er personlig, selv om det er tilfeldig hvem han går i klasse med. Du har ikke peiling på om dette er et barn som kommer til å blomstre når han kommer på vgs/ungdomsskolen, slutt å si slike ting du ikke vet noe om. Det er ikke min sønn, min sønn er stor, og jeg har heldigvis lært han at selv om han ikke er venner med alle skal han ikke drive med utestengelse. Hun skriver at hun har en sosial gutt som blir rolig rundt mange andre høylytt og dom ikke er bajas, høres for meg ut som en gutt som vil klare seg bra når det ikke bare er en gjeng slik dom på barneskolen. Men ta må lære han selvrespekt. Ikke bry seg om de guttene som holdeghan utenfor. Om noen år er de garantert ikke så kule lenger .. Anonymkode: 83bb7...756 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #67 Del Skrevet 19. oktober 2023 Kristin70 skrev (44 minutter siden): Det spørs helt på settingen. Hvis to er utenfor fordi de ikke ønsker å være sosiale på jobb eller med kollegaer vil de sikkert ikke ønske å delta på middager og da er det greit, det er ikke utestengelse at noen ikke vil være med. Jeg ville vært svært forsiktig med å stenge døren for at de skulle få være med i fremtiden for alle har ansvar for et godt arbeidsmiljø. Men hva hvis de to kollegaene ønsker å være med, de er bare ikke kjempekule og er ikke de som snakker høyest og vil være midtpunkt? De er gode kollegaer som bare er snille, hyggelige og vil deg godt. Men de er ikke «bussjef» og «balldronning», de er mer rolige. Men de liker de samme type tingene som deg. Og de går godt overens med resten, du føler deg bare litt bedre av å være den som holder festen og kan bestemme at noen ikke får komme (da er du hvertfall kul og status er viktig). Kollega eksempel satt mot 7.klasse situasjonen. Anonymkode: f78f8...d41 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #68 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lenge bør og kan foreldre blande seg i at ingen skal bli holdt utenfor bursdag/halloweenfest ol? Til hvilken alder? Jeg mener man skal invitere enten få eller alle, og at barn er barn og for umoderne til å se hele bildet til de er opp i tenårene. Nå er vi i en situasjon der alle guttene unntatt 2stk i klassen er invitert på halloweenfest hos en i klassen, og de har fått beskjed om at de ikke er invitert fordi de er ikke kule nok. Veldig vondt for mitt barn, men han er såpass stor nå at han vil ikke at jeg skal ringe foreldrene fordi han vil uansett ikke være ordentlig invitert og de vil bare blikke og overse, og det vil bli flaut. Det er vanligvis ikke mobbing av han, men utestengning skjer. Foreldrene i klassen mener at barna må klare å ordne selv nå når de er så store. 7.klasse. Barna gleder seg skikkelig til Halloween (fest, kle seg ut, pizza, film). Det er tøft for den som ikke er invitert å høre på andre starte planlegging av kostyme og fest flere uker før når du får beskjed om at du ikke er invitert (vi kunne invitert til oss, men vi er tydeligvis for sent ute og er ikke sikkert de ville kommet nå når flesteparten skal et annet sted). Så jeg lurer på hvor lenge mener dere at man skal blande seg i barnas liv og passe på at alle har et sted de er velkomne på Halloweenfest? Bare de første årene på barneskolen? Eller tom 7.klasse? Hva med ungdomsskolen? Jeg mener hvertfall ut barneskolen. Det ryddigste er at barna får planlegge, men foreldrene kan skrive på feks klasse fb gruppen for foreldre at det er fest hos xx og yy og alle guttene kan komme. Mitt barn har ingen diagnose, ikke bajas, helt vanlig og mer mot litt for stille (han er sosial, men er ikke den som roper høyest og må være midtpunkt ergo ikke populær i den klassen). Og så vil jeg oppfordre alle til å være inkluderende: har du et populært barn med fult hus av venner så ta en tanke om ditt barn (og du) er med på å ekskludere: har alle unntatt 1-2 blitt invitert på fest og kan dere da invitere den siste så vil det bety veldig mye for det barnet. Anonymkode: f78f8...d41 1.Slik er livet, og det er greit at ''store'' barn får oppleve det. For det er jo uansett slik når de skal ut i resten av livet. Nei, jeg mener ikke det er riktig eller bra at det er slik, men slik er uansett livet i ungdomsskolen, så er jo en grei forberedelse på hva som er i vente. 2.Fortell ungene at mange ganger er det slik at de ''kule'' på barne- og ungdomsskolen er de som sliter i voksenlivet. De som slet i ung alder blomstrer ofte i voksenlivet hvor utdanning og karriere er viktigere ting. 3.Som din sønn selv sier, så skjønner ungene hva som foregår, de ønsker ikke å bli ''kvotert'' inn på en fest de egentlig ikke er invitert til. Det er en misforstått snillhet å skulle kjempe for at han nå skal få innpass, det blir bare kleint. 4.Til den siste setningen din; det samme som punkt 3. Det fungerer KUN dersom det barnet faktisk sett blir inkludert av de andre ungene. Hvis ikke, så er det verre for den personen å komme dit å føle seg utenfor. 5.Som en følge av punkt 3 og 4: Voksne kan være bidragsytere til at ''alle skal med'', men skal det fungere så er de andre ungene som må være inkluderende. Det kan ikke bestemmes, men må skje gjennom langvarig holdningsskapende arbeid. 6.Det er ikke alle barn som er komfortable, eller føler seg hjemme i diverse sosiale settinger. Det handler derfor også å skille mellom forskjellige typer utenforskap. De som har det vondt og fælt fordi de ikke får være med, og de som til en viss grad synes det er greit å ikke være der. Det finnes noen av oss som tilhører siste kategorien. Var selv en som fikk være med på alle fester i barne- og ungdomsårene, fordi min beste kompis var en av de virkelig kule gutta. Men selv om jeg ble invitert overalt, så hadde jeg egentlig ingen ting å gjøre der på de festene. I ettertid er det helt klart at jeg ville trivdes bedre om jeg ikke var der. Det handler også om å finne sin vei, og sin plass. Det er ikke gitt at å få innpass med og hos de kuleste er den beste veien. Anonymkode: 18978...4a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #69 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke så svart hvitt. Han har venner i klassen, venner han er med på fritiden. De er invitert på Halloween festen hos denne andre i klassen. Dette barnet som har festen er han ikke så mye med fordi han ofte ikke er så grei med mitt barn. Men de er ikke uvenner, ingen etablerte uvennskap. Mitt barn ville gjerne vært på festen for han leker jo med 99% av de som er der, men så er han ikke «kul» nok til å bli invitert. Vennene som er invitert vil være på festen med resten, det er «der det skjer» så jeg får ikke de til å droppe festen for de er nok for umodne til å skjønne at dette ikke er greit. Jeg skal prøve å ta det opp i klasse fb gruppen for foreldrene, er bare redd jeg møter på en vegg av «mitt barn må få velge selv» eller at han blir invitert av mor og så kommer barnet som har festen fortsatt til å gå rundt og si at han ikke får komme. Anonymkode: f78f8...d41 Da tror jeg helt ærlig at han som inviterer egentlig er sjalu på gutten din. Og forstår såklart at gutten din synes det er ekstra kjipt når venner skal dit. Jeg må si meg enig i etter å ha lest tråden at her burde alle inviteres og de bør heller lære å inklidereselh om man ikke er bestevenn med alle Anonymkode: 83bb7...756 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 19. oktober 2023 #70 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har egentlig den regelen på vår skole også, men det har glidd litt ut etterhvert som barna har blitt eldre. Jeg tror nok at det er sånn som du sier at barna har fått styre med å invitere til fest uten særlig involvering av foreldrene. Og så sier de barna rett ut at «du får IKKE komme» til noen. Anonymkode: f78f8...d41 Tenker at slikt ikke skal "gli ut" så lenge barna er barn. Her ville det vært fullstendig uaktuelt å la barna invitere til fest uten noen innblanding fra oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #71 Del Skrevet 19. oktober 2023 Støtter deg 100% i at dette ikke er greit. Har selvfølgelig ingenting med å "tvinge" barn til å være venn med alle, men at barnet som inviterer utelukker mulighetene for to stykker for å være med noen i det hele tatt. En liten avsporing. Men på barneskolen er de "kule" ofte de som får mest ja hjemme. De som er tidligst ute med det meste (får det de vil ha av telefoner, spill og utstyr, tilgang til sosiale medier), og der det ikke blir satt grenser for språkbruk osv. De hevder seg gjerne med tøft språk og tilsynelatende god selvtillit, og blir sett opp til av de med mer grensesettende "kjipe" foreldrene. Kan helt ærlig si at det er et sunnhetstegn å ikke være av de kuleste på barneskolen. Anonymkode: 029cf...d79 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #72 Del Skrevet 19. oktober 2023 1 hour ago, Marte79 said: Nei, det er min mening. Det har ikke noe med «å være hyggelig mot alle» å gjøre, dette har med «du må like alle» å gjøre. Inviterer du alle arbeidskolleger til bursdagen/bryllupet dit?!? Nei det gjør du nok ikke - hvorfor skal man tvinge barn å gjøre det? Er ikke det bedre at de lærer allerede tidlig, at det er lov å si nei, jeg er og vil ikke være venn med denne person? Det er forskjell på barn og voksne og vennskap. Voksne har gjerne venner fra forskjellige steder. De har kanskje en vennegjeng fra hjembyen, noen fra studiene og noen fra et kurs de deltok på osv. Noen fikk sine beste venner når de studerte og har ingen fra hjembyen. Osv osv. En voksen har altså fått MANGE muligheter til å bli kjent med noen. De aller fleste voksne har en håndfull venner som blir faste venner til slutt. De trenger derfor ingen nye venner når de begynner å jobbe eller bytter jobb. Ikke alle har en sosial jobb heller. Barn er i starten av livet og har ikke hatt de samme mulighetene. De vet ikke at de kanskje kommer til å få en bestevenn eller en gjeng når de går på vgs eller begynner å studere. Alle vil ha venner, til og med barn. Så hvis lille Per har gått helt til 7.klasse uten venner i klassen, så blir det jævla dumt å si til han at "når du blir voksen er det uansett ingen som inviterer alle kollegene til 30-årsdagen sin eller bryllupet sitt. Så du kan ikke forvente at alle inviterer hele klassen i bursdagen sin. Sånn er livet.". For de voksne HAR venner fra før av. De har gått på barneskolen, ungdomsskolen, vgs, studier, kurs, hobbyer, hatt flere jobber.. så de har ikke behov for å bli invitert i bryllupet til kolleger. De blir invitert på andre bryllup. Men så har man også voksne mennesker som er ensomme og aldri blir invitert på ting. Så som voksen kan man jo prøve å invitere de som er ensomme på noe også. En tur på kafé e.l. Anonymkode: fcbb1...4b4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #73 Del Skrevet 19. oktober 2023 T o m 7. klasse bør man inkludere alle, deretter velger man venner. Anonymkode: df9d4...532 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 19. oktober 2023 #74 Del Skrevet 19. oktober 2023 Jeg blander meg direkte nokså lenge - og orienterer gjerne lærer og foreldre til de som ekskluderer. Ikke som i en «mitt barn skal inviteres», men en «nå foregår det bevisst ekskludering av et bittelite fåtall - og deres barn/ungdom er den som har invitert og ekskludert. Dette løses ikke lengre ved tvangsinvitasjon selvsagt, men ønsker å orientere dere og skole om hva som foregår». Jeg hadde ønsket en beskjed om det var min ungdom som ekskluderte sånn. Festen hadde blitt avlyst, og det hadde blitt en seriøs samtale om konsekvenser av å være såpass dritkjip. Man trenger ikke henge på fritiden med alle - men klassefest? Da inviteres alle - ferdigsnakka. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 19. oktober 2023 #75 Del Skrevet 19. oktober 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva hvis de to kollegaene ønsker å være med, de er bare ikke kjempekule og er ikke de som snakker høyest og vil være midtpunkt? De er gode kollegaer som bare er snille, hyggelige og vil deg godt. Men de er ikke «bussjef» og «balldronning», de er mer rolige. Men de liker de samme type tingene som deg. Og de går godt overens med resten, du føler deg bare litt bedre av å være den som holder festen og kan bestemme at noen ikke får komme (da er du hvertfall kul og status er viktig). Kollega eksempel satt mot 7.klasse situasjonen. Anonymkode: f78f8...d41 Hvis de ønsker å være med må de inkluderes. Jeg oppfattet ikke kollagaeksempel som samme situasjon som 7 klassesituasjonen. I kollegaeksemplet kunne jeg se muligheten for at det i enkelte settinger var OK å ikke invitere alle på en privat middag, i 7 klasseeksemplet kan jeg ikke det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 19. oktober 2023 #76 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde min datter utestengt noen fra sin fest, så hadde jeg satt veldig pris på at foreldrene ringte meg å ga beskjed. Jeg hadde da avlyst hele festen hennes. Så enkelt er det. Null toleranse for utestengelse av medelever som man deler klasserom med syv timer til dagen. Anonymkode: 8e462...1f5 Dette er en så riktig måte å gjøre det på! Barn og unge trenger veiledning, og de trenger at det får en konsekvens når de oppfører seg dårlig. Dette er en god konsekvens av oppførselen «utestenging og mobbing av andre barn». Jeg vet ikke om jeg ville gått så langt, men jeg ville nok truet med at den ble avlyst og påpekt at det var alle eller ingen. Og at om jeg fikk nyss om tilsvarende oppførsel videre, ville Halloween bli helt uaktuelt. Barn og unge trår feil. Noen ganger fordi de ikke tenker seg om, men veldig ofte fordi foreldrene godtar drittoppførsel og lar dem holde på. Dette minnet meg om de jentene som hadde stukket av med en annen jentes el-sparkesykkel. Faren til den ene jenta fant den igjen bak garasjen og sørget for at den kom tilbake til rettmessig eier. I tillegg hadde faren bedt om at jenta skulle si unnskyld til den det var stjålet fra. Jeg stjal en gang selv. Foreldrene mine tvang meg til å levere tilbake sjokoladen og be butikksjefen om unnskyldning. Jeg har aldri noen sinne tatt med meg så mye som en kulepenn i etterkant. De syntes sikkert det var ekstremt pinlig selv, men så enormt viktig med sånne konsekvenser. Dersom barn mobber eller utestenger er det en god konsekvens at de selv ikke får være med/delta. Vi elsker ungene våre, men det er klart de kan skuffe oss. Da må vi veilede så det blir gode folk av dem på sikt! 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #77 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er forskjell på barn og voksne og vennskap. Voksne har gjerne venner fra forskjellige steder. De har kanskje en vennegjeng fra hjembyen, noen fra studiene og noen fra et kurs de deltok på osv. Noen fikk sine beste venner når de studerte og har ingen fra hjembyen. Osv osv. En voksen har altså fått MANGE muligheter til å bli kjent med noen. De aller fleste voksne har en håndfull venner som blir faste venner til slutt. De trenger derfor ingen nye venner når de begynner å jobbe eller bytter jobb. Ikke alle har en sosial jobb heller. Hvis jeg inviterer 5 kolleger så kan jeg invitere 6. Hvis den 6. takker nei så har hun i alle fall fått tilbudet. Om hun trenger nye venner eller ikke vet ikke jeg, men det blir påfallende om gruppa består av 6 og bare hun blir utelukket. Anonymkode: 5d73d...c62 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 19. oktober 2023 #78 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): T o m 7. klasse bør man inkludere alle, deretter velger man venner. Anonymkode: df9d4...532 Men hadde du latt ungdommen ha klassefest/fest for idrettslaget hjemme hos deg hvor et bittelite antall var ekskludert? Da er jo du støttespiller til drittoppførsel 🤷♀️ 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 19. oktober 2023 #79 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 2.Fortell ungene at mange ganger er det slik at de ''kule'' på barne- og ungdomsskolen er de som sliter i voksenlivet. De som slet i ung alder blomstrer ofte i voksenlivet hvor utdanning og karriere er viktigere ting. Anonymkode: 18978...4a5 Dette er det jo ingen som helst sannhet i og jeg er i tillegg ganske sjokkert hvis dette er noe du eller andre lærer barna deres. Jeg synes man kan holde seg for god til å fortelle barn at de kule i klassen kommer til å få det hardt senere i livet. For det første er det ikke sant og om det så var sant, hvorfor velte seg i andres ulykke? Da er man faktisk ikke noe bedre enn de som ekskluderer. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 19. oktober 2023 #80 Del Skrevet 19. oktober 2023 Det å utelate 2 stykker er ikke greit. Hadde det vært halvparten eller færre som ble invitert, så tenker jeg det er greit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå