Gå til innhold

Hvor lenge skal man blande seg i «alle skal være invitert»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor lenge bør og kan foreldre blande seg i at  ingen skal bli holdt utenfor bursdag/halloweenfest ol? Til hvilken alder?

Jeg mener man skal invitere enten få eller alle, og at barn er barn og for umoderne til å se hele bildet til de er opp i tenårene. Nå er vi i en situasjon der alle guttene unntatt 2stk i klassen er invitert på halloweenfest hos en i klassen, og de har fått beskjed om at de ikke er invitert fordi de er ikke kule nok. Veldig vondt for mitt barn, men han er såpass stor nå at han vil ikke at jeg skal ringe foreldrene fordi han vil uansett ikke være ordentlig invitert og de vil bare blikke og overse, og det vil bli flaut. Det er vanligvis ikke mobbing av han, men utestengning skjer. Foreldrene i klassen mener at barna må klare å ordne selv nå når de er så store. 7.klasse. Barna gleder seg skikkelig til Halloween (fest, kle seg ut, pizza, film). Det er tøft for den som ikke er invitert å høre på andre starte planlegging av kostyme og fest flere uker før når du får beskjed om at du ikke er invitert (vi kunne invitert til oss, men vi er tydeligvis for sent ute og er ikke sikkert de ville kommet nå når flesteparten skal et annet sted).

Så jeg lurer på hvor lenge mener dere at man skal blande seg i barnas liv og passe på at alle har et sted de er velkomne på Halloweenfest? Bare de første årene på barneskolen? Eller tom 7.klasse? Hva med ungdomsskolen? Jeg mener hvertfall ut barneskolen. Det ryddigste er at barna får planlegge, men foreldrene kan skrive på feks klasse fb gruppen for foreldre at det er fest hos xx og yy og alle guttene kan komme. Mitt barn har ingen diagnose, ikke bajas, helt vanlig og mer mot litt for stille (han er sosial, men er ikke den som roper høyest og må være midtpunkt ergo ikke populær i den klassen). 

Og så vil jeg oppfordre alle til å være inkluderende: har du et populært barn med fult hus av venner så ta en tanke om ditt barn (og du) er med på å ekskludere: har alle unntatt 1-2 blitt invitert på fest og kan dere da invitere den siste så vil det bety veldig mye for det barnet. 

Anonymkode: f78f8...d41

Det der skal man blande seg i til de er ferdige på vgs.

Det er helt uakseptabel oppførsel. Jeg ville tatt belastningen med å gå bredt ut i foreldregruppa i klassen med dette. Mange vil bli sjokkert over det de får høre.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (2 minutter siden):

Det der skal man blande seg i til de er ferdige på vgs.

Det er helt uakseptabel oppførsel. Jeg ville tatt belastningen med å gå bredt ut i foreldregruppa i klassen med dette. Mange vil bli sjokkert over det de får høre.-

Takk! Jeg trengte å høre at det ikke bare er jeg som reager på det og at det ikke er greit. 

• Liker 21
  • Hjerte 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig leit for sønnen din. Dette er virkelig ikke greit gjort! Jeg forstår også godt at han ikke vil at du skal kontakte foreldrene, men jeg tenker at det kan du godt gjøre helt uavhengig av om sønnen din vil på festen eller ikke. Foreldrene trenger å få vite at dette ikke er akseptabelt. Jeg hadde også sagt i fra til lærer slik at dette med inkludering kan tas opp på foreldremøte og også at lærer kan sende en generell epost rundt til alle foreldre om at det på ingen måte er greit å ekskludere noen få og at foreldre må være mer involvert i det som skjer. Det kan godt hende at en del foreldre overlater til barna å invitere til fest og dermed ikke får med seg at to stykker ikke blir invitert, men det er faktisk ikke en unnskyldning. Foreldre må være på og få med seg slike ting. På vår skole er det en generell regel om at man enten inviterer alle/alle av samme kjønn eller under halvparten. Det er aldri greit å ekskludere et mindretall. Det er kjempeviktig at foreldrene er involvert i barnas sosiale liv. 

Endret av Arkana
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uhørt synes jeg.  Jeg ville tatt kontakt med foreldrene eller tatt dette med foreldrekontaktene. Har en i 6 trinn og der har vi fellesarrangement og barna går gruppevis knask eller knep etterpå. Da får de gå med de som de vil men de voksne sørger for at alle har noen å gå med

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit! Da jeg gikk på ungdomsskolen ble ALLE jentene i klassen invitert, uavehenig av hvem som hang med hverandre på fritiden - også de som av ulike årsaker slet litt sosialt. Disse var det jo ekstra viktig å inkludere. Noen ganger kom de, andre ganger ikke, men de fikk alltid invitasjon. 

Endret av powerpuffen
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hadde jeg blandet meg. Om barnet ikke ønsket at det skal gjøres før festen og ikke vil gå osv så hadde jeg respektert det, men jeg hadde tatt det opp med foreldregruppen som helhet. Det er ikke greit i det hele tatt. 

Her har skolen lagt føringer frem til ut 7 klasse. Hvordan det blir på ungdomsskolen får vi se. 

Anonymkode: a25d7...bde

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (5 minutter siden):

Så utrolig leit for sønnen din. Dette er virkelig ikke greit gjort! Jeg forstår også godt at han ikke vil at du skal kontakte foreldrene, men jeg tenker at det kan du godt gjøre helt uavhengig av om sønnen din vil på festen eller ikke. Foreldrene trenger å få vite at dette ikke er akseptabelt. Jeg hadde også sagt i fra til lærer slik at dette med inkludering kan tas opp på foreldremøte og også at lærer kan sende en generell epost rundt til alle foreldre om at det på ingen måte er greit å ekskludere noen få og at foreldre må være mer involvert i det som skjer. Det kan godt hende at en del foreldre overlater til barna å invitere til fest og dermed ikke får med seg at to stykker ikke blir invitert, men det er faktisk ikke en unnskyldning. Foreldre må være på og få med seg slike ting. På vår skole er det en generell regel om at man enten inviterer alle/alle av samme kjønn eller under halvparten. Det er aldri greit å ekskludere et mindretall. Det er kjempeviktig at foreldrene er involvert i barnas sosiale liv. 

Vi har egentlig den regelen på vår skole også, men det har glidd litt ut etterhvert som barna har blitt eldre. Jeg tror nok at det er sånn som du sier at barna har fått styre med å invitere til fest uten særlig involvering av foreldrene. Og så sier de barna rett ut at «du får IKKE komme» til noen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man utelater ikke 2 av alle guttene i en klasse så lenge de ikke bare er 4 gutter da. Synes det er helt greit at man velger halvparten av guttene for de som ønsker det men jeg tenker at har man plass til 2 så klarer man å få plass til 4. Og jeg regner jo med de er flere gutter i klassen.

Høres jo veldig merkelig ut at de er utelatt, hadde ringt foreldrene til de som er ansvarlige og spurt om det stemmer at de har invitert alle utenom to? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Her har skolen lagt føringer frem til ut 7 klasse. Hvordan det blir på ungdomsskolen får vi se. 

Anonymkode: a25d7...bde

På ungsomsskolen til barna blandet rektor seg inn da en 10 klasse hadde julebord og tre av elevene ikke ble bedt. Det var store reaksjoner i foreldregruppa på hele skolen da dette ble kjent. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de foreldrene som mener det er opp til ungene selv er nok de samme foreldrene som selv oppfører seg ugreit mot andre og forsvarer seg med at man kan ikke like alle.. 
Det handler i enkelte settinger ikke om hvem man liker med om forlkesikk rett og slett og evne til å oppføre seg greit mot alle, også de man ikke liker. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri greit. Se for deg at alle på jobben din drar ut og spiser, men du er ikke invitert. Sier ikke at du skal "blande deg" helt til han blir voksen. Men det er aldri greit. Jeg ville kontaktet foreldrene til den som arrangerer og bare spurt. Vet de at to stykker ikke er invitert? Du trenger ikke lage noe sak ut av det og kreve invitasjon hvis sønnen din ikke vil. Men du kan gi en heads up til de andre foreldrene og si at sønnen ble lei seg. Og be dem om å invitere neste gang.

Er det ikke sånne Hallovenn-arrangementer lenger, forresten? Det var mye av det før.

Anonymkode: fcbb1...4b4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg ikke er greit. Man inviterer de to siste. 
Jeg har et dilemma; sønnen min og en venninne ønsker å invitere til en høstfest. Det er 23 barn i klassen, og jeg kan ikke ha alle. Har sagt til barna at de kan invitere med seg 4 venner hver, slik at de blir 10. 

Er det innenfor?

Anonymkode: bc57a...02d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville absolutt tatt det opp med foreldre at det ikke er passende i det hele tatt å invitere nesten alle, og la noen ikke bli inviterte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte79

Synes foreldrene bør ikke i det hele tatt blande seg i med hvem barna skal være venner. Ville du hatt noen på bursdagen din som du ikke liker, kun fordi noen andre synes du burde? Det er jo din fest og det er helt naturlig at man ikke er venn med alle! Dette gjør jo vennskap til noe spesielt.
Én ting er jeg enig i: at måten å forklare det med «ikke kule nok» er kanskje litt feil, men selv dette må aksepteres. Er du ikke invitert så er du ikke invitert, det er hverken forpliktelse eller rett man har. Det kommer flere fester og verden slutter ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier at barna får styre selv forstår veldig lite. Jeg er lærer, og vi hadde noe voldsomt til styr ang en bursdag her et år. Det var drama mellom Lise,Kari og Anne. Anne hadde kommet og "stjelt" Kari fra Lise. Så Kari var altså venn med både Anne og Lise, men Anne og Lise var ikke venner. Anne prøvde å bli venn med Lise. Men Lise har traumer (mye med bv i bildet) og tar det veldig personlig om en venn eller noen andre i livet hennes "forlater" henne. Noe hun følte at bestevenninnen gjorde da Anne kom inn i livet deres og også skulle være venner med Kari. Det resulterte jo i blikking og drittslenging og typisk jentekrangling. Stygge meldinger på sosiale medier osv. Ingen av de håndterte dette bra, for de var jo bare barn. Anne hadde også sine problemer. Hadde flyttet mye og byttet skole mange ganger, og hadde også problemer når det kom til vennskap. Nå hadde hun endelig fått en bestevenn i Kari, også blandet bare Lise seg inn.

Så skulle Kari ha barnebursdag og alle jentene i klassen ble invitert. Det endte jo opp med at Lise truet med å ikke komme hvis Anne ble invitert. Så Anne ble så klart ikke invitert. Det ble hysterisk drama på skolen. Foreldrene til Kari sa først til skolen at dette fikk de styre selv, for Anne var uansett slem og hadde kommet inn og ødelagt for de to bestevennene som tidligere hadde hatt det så bra. Det var aldri drama før Anne kom inn i bildet. Men skolen fikk tillatelse av foreldrene til Lise til å forklare hvorfor Lise er som hun er, og at uansett er reglene at man inviterer alle og at dere som foreldre må følge med. Så ble Anne invitert til slutt. Nå ordnet det seg ikke mellom de bare pga den bursdagen, men det gjorde det etterhvert med mye jobbing med det sosiale. 

Poenget mitt er at man vet ikke alltid hva det er man ikke "blander seg inn i". Det er ofte snakk om barn som tar veldig dårlige valg. Vi voksne MÅ inn og hjelpe og bestemme. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristin70 skrev (19 minutter siden):

På ungsomsskolen til barna blandet rektor seg inn da en 10 klasse hadde julebord og tre av elevene ikke ble bedt. Det var store reaksjoner i foreldregruppa på hele skolen da dette ble kjent. 

Så bra!! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut barneskolen var i alle fall vanlig da jeg var barn. Ufint å endre på det siste året, det skader fort klassemiljøet. Sosialt er det vanskeligere å holde styr på fra ungdomsskolen og opp. 

Anonymkode: 9ced6...422

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er aldri greit. Se for deg at alle på jobben din drar ut og spiser, men du er ikke invitert. Sier ikke at du skal "blande deg" helt til han blir voksen. Men det er aldri greit. Jeg ville kontaktet foreldrene til den som arrangerer og bare spurt. Vet de at to stykker ikke er invitert? Du trenger ikke lage noe sak ut av det og kreve invitasjon hvis sønnen din ikke vil. Men du kan gi en heads up til de andre foreldrene og si at sønnen ble lei seg. Og be dem om å invitere neste gang.

Er det ikke sånne Hallovenn-arrangementer lenger, forresten? Det var mye av det før.

Det er ikke tradisjon for hallovenn her vi bor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...