Gå til innhold

Sykemeldt fra jobb. Hva med nettstudie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gradert ufør, og er nå sykemeldt fra min delttidsstilling. Har vært med på et nettstudie(10 sp) siden august for egeninteresse, det fører ikke til noe jobb eller inntekt. Alt er i mitt tempo, og jeg slipper å reise fysisk. Vil dette ha noe å si for sykemeldingen fra deltidsjobb🥹

Anonymkode: 01c92...707

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet Nav at du studerer? Hvis ikke holder du kjeft om det og fortsetter med studiene. Hvis det er den minste sjanse for at Nav vet om studiene må du avklare med dem om du kan fortsette. De er veldig firkanta på det punktet (erfaring).

For oss med to jobber gjelder det at vi kan være sykemeldt fra en av dem og jobbe i den andre, men vi kan ikke jobbe mer enn vanlig i den jobben vi ikke er sykemeldt fra (f.eks ta ekstravakter på dager vi normalt ikke jobber). Regner med at det blir omtrent det samme med jobb og studier, men man vet jo aldri med Nav…

Anonymkode: bf842...03e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet Nav at du studerer? Hvis ikke holder du kjeft om det og fortsetter med studiene. Hvis det er den minste sjanse for at Nav vet om studiene må du avklare med dem om du kan fortsette. De er veldig firkanta på det punktet (erfaring).

For oss med to jobber gjelder det at vi kan være sykemeldt fra en av dem og jobbe i den andre, men vi kan ikke jobbe mer enn vanlig i den jobben vi ikke er sykemeldt fra (f.eks ta ekstravakter på dager vi normalt ikke jobber). Regner med at det blir omtrent det samme med jobb og studier, men man vet jo aldri med Nav…

Anonymkode: bf842...03e

Takk for svar🙏Jeg har ikke hatt kontakt med nav på årevis; jeg er 80% ufør, og prøvde meg i en 25% stilling i år. Dessverre førte denne jobben til forverring av kroniske tilstander, og for å unngå å bli helt ødelagt måtte jeg stoppe. Veldig synd at kroppen streiker når jeg liker denne jobben, og vart vært psykisk nedbrutt av å kun snakke med meg selv i noen år🫣Antar jeg blir 100% ufør til slutt da jeg har for sterk kognitiv svikt til å ta IT utdannelse eller noe som man kan drive med hjemmefra. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du må svare på om du studerer når du får sykemeldingpenger-skjema til utfylling. 

Anonymkode: 318a8...016

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er lov å studere når man er ufør altså. Folk har jo tatt master på ufør, man mister ikke uføretrygden av den grunn. Det er jo bare en positiv ting for det kan jo potensielt føre til jobb.

Anonymkode: e9942...a0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må svare på om du studerer når du får sykemeldingpenger-skjema til utfylling. 

Nei, det står ikke der lenger. 

Anonymkode: e95bf...ccc

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, jeg fylte nylig ut søknad om sykepenger og fikk ikke spørsmål om det. Men mener det sto der før, ja.

Anonymkode: 30112...0d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er lov å studere når man er ufør altså.

Men det er ikke lov å studere når man er sykemeldt. Mitt nav-kontor krevde at jeg sluttet på mastergraden min for at jeg skulle få sykepenger da jeg var sykemeldt i litt over to uker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er ikke lov å studere når man er sykemeldt. Mitt nav-kontor krevde at jeg sluttet på mastergraden min for at jeg skulle få sykepenger da jeg var sykemeldt i litt over to uker. 

Jeg studerte ca. 20% og jobbet fulltid, btw. 

Skrevet

Jeg hadde en måned igjen av mastergraden min og haket av for at jeg studerte. Nav sa ingenting.

Anonymkode: 08db3...647

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg fylte nylig ut søknad om sykepenger og fikk ikke spørsmål om det. Men mener det sto der før, ja.

Jeg fylte ut denne uka og ble spurt om utdanning. Står også på nav sine sider:

I søknaden oppgir du om du har jobbet litt, om du kom tilbake tidligere enn forventet, om du har vært i utlandet, om du tar utdanning og andre opplysninger vi trenger for å behandle søknaden din.

https://www.nav.no/sykepenger#soke

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei ikke når man er sykemeldt. Men ts er 80 prosent ufør, så da kan hun studere selv om hun er sykemeldt fra jobben.  

Anonymkode: e9942...a0e

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det sto da på min sykepengesøknad i fjor, snålt om de gjør forskjell på slikt.

Anonymkode: 5e159...16c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men det må vel forhåpentligvis komme an på årsak til sykemelding og arbeid, ellers er det uhyre firkantet?

Dersom man jobber et sted der man er avhengig av to fungerende armer for å kunne gjøre jobben sin, og blir sykemeldt pga et armbrudd eller liknende er det veldig urimelig å måtte avslutte ev. studier på siden pga dette? Hvis jobben ikke kunne tilrettelegge for at man kunne være i arbeid med armbrudd, er det urimelig at man ikke kunne studere videre mens man ventet på tilheling av skaden. Med en annen type jobb, f.eks kontorjobb, hadde man kanskje sluppet sykemelding fra arbeidet.

Anonymkode: 56990...96d

Skrevet

Jeg er veldig usikker nå og vurderer å ikke fylle ut spørsmål på sykemelding før jeg har trekt meg fra «studiet»🫣Som bare er en hobby.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg studerte ca. 20% og jobbet fulltid, btw. 

Det er lov å studere deltid, så da må det ha kommet nye regler. Jeg var nylig i kontakt med en rådgiver angående dette:

IMG_5058.thumb.png.b5b727613199f9b1cba49b4d10bde1cc.png

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er veldig usikker nå og vurderer å ikke fylle ut spørsmål på sykemelding før jeg har trekt meg fra «studiet»🫣Som bare er en hobby.

Står det noe om det i søknaden din da? Jeg studerer deltid selv og gruet meg til å fylle ut sykepengesøknaden som kom for en ukes tid siden, men fikk ikke et eneste spørsmål om studier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er lov å studere deltid, så da må det ha kommet nye regler. Jeg var nylig i kontakt med en rådgiver angående dette:

Min rådgiver er ikke noe hyggelig, så kanskje hun bare vil psyke meg ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er gradert ufør, og er nå sykemeldt fra min delttidsstilling. Har vært med på et nettstudie(10 sp) siden august for egeninteresse, det fører ikke til noe jobb eller inntekt. Alt er i mitt tempo, og jeg slipper å reise fysisk. Vil dette ha noe å si for sykemeldingen fra deltidsjobb🥹

Tror ikke det har noe å si siden du startet å studere før du ble sykmeldt. Spesielt ikke hvis studiene er av en helt annen art enn arbeidet. Tror det står noe om det i et rundskriv til sykepenger. Kanskje rundskrivet til folketrygdloven paragraf 8-3 eller 8-4. Husker ikke helt. 

Anonymkode: 61ff2...c4f

Skrevet

Var sykmeldt i hele 2019, og tok samtidig 15 studiepoeng. Nav sa ingenting på det.

Anonymkode: 63281...e71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...