Gå til innhold

Ideer på hva man kan gi en 9 mnd gammel baby til å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har noen ideer på hva man kan gi de små til å spise til frokost/lunch/kveldsmat? Sønnen min spiser det meste, men syntes det er skikkelig vanskelig å vite hva man skal lage som babymat? Til middag spiser han det samme som oss, men resten av måltidene sliter jeg litt med.🙃

Anonymkode: 5019a...38c

Skrevet

Han kan da vel spise det samme som dere til alle måltider?

Anonymkode: c37cb...0e2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan da vel spise det samme som dere til alle måltider?

Anonymkode: c37cb...0e2

Brødskiver, salat, cornflakes etc mener du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Brødskiver, salat, cornflakes etc mener du?

Han bør vel få havremelk på cornflakesen siden han er under ett år, men ellers kan han spise brødskriver med pålegg og cornflakes i hvert fall. Jeg vet ikke hvor mange tenner han har ennå, men salat bør man kanskje vente med til han kan tygge grønnsakene med jeksler før han svelger dem.

Pålegg på brødet kan være leverpostei og makrellfilet i tomat, Snøfrisk etc.

Anonymkode: a5015...525

• Liker 1
Skrevet

Brød med makrell i tomat, omelett, ost, kaviar, leverpostei, rester fra middagen… 

Babyer skal lære seg å like og utforske alle smaker så gi ham masse forskjellig. 
Bare hold deg unna honning en liten stund til 

Anonymkode: 30c62...30c

• Liker 1
Skrevet

Brødskiver med smørepålegg (makrell i tomat, kaviarmix, smøreost, leverpostei, most avokado, hummus ++)

Banan

Annen frukt skjært i tynne skiver (pære feks) eller kokt/most

Bringebær

Avokado i skiver eller mos

Grøt

Bananlapper (stor favoritt)

Omelett/speilegg/eggerøre

Fra 10 mnd ca:

Lompe med smøreost (brettet lompa 1 gang og skar strimler eller trekanter det virket lettere for min å spise enn rull)

Skivet ost

Skyr i klemmepose (jeg matet med skje til ca. 12 mnd alder)

Yoghurt

Min var litt treig til å tygge og spise selv så noe av dette var senere enn 9 mnd men andre barn kan sikkert klare det før 9 mnd.

Anonymkode: 63c44...e2a

Skrevet

Vi gav det samme som oss. Fra brød til middag. Omelett. Fiskekaker. Frukt. Grønt. 

Anonymkode: 5deec...54f

• Liker 1
Skrevet

Kan gi vanlig mat? 

Grovt brød med forskjellig pålegg. 
Omelett, eggerøre, kokt egg, majones, makrell, kaviar, leverpostei, kokt skinke, servelat, nøttesmør. Frukt, bær, grønnsaker. 

Vanlig middag. Her var taco populært. Ellers spiser vi bare vanlig middag som laks og torsk med kokte eller ovnsbakte grønnsaker, potet. Wok med ris eller nudler, gryteretter, spicy tomatsuppe med kjøttboller, biff snadder, hjemmelaget grov pizza med forskjellig topping, kyllingsalat, pastasalat, fiskeburger, panert torsk i wrap med salat/grønnsaker, grillmat, biff, sodd suppe. Bare vanlig mat, vet ikke hvordan type mat dere pleier å spise men😅 Hjemmelaget mat med forskjellig konsistenser og smaker. 

Anonymkode: 1b0dc...a84

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi gav det samme som oss. Fra brød til middag. Omelett. Fiskekaker. Frukt. Grønt. 

Jeg og. Baby fikk en kopp kaffe til frokost og til lunch ble det rundstykke og kanelbolle 🙄 

TS sier jo spesifikt at barnet får det samme til middag men at hun spør om andre måltider. De fleste spiser vel og sjeldnere måltider enn en på 9 mnd. Og mange spiser ikke så babyvennlig mat til alle måltider gjennom dagen. 

Fiskekake er et veldig bra forslag da, min elsket det. Jeg pleide kjøpe de med 80% fisk på Kiwi og fryse ned så kan man bare varme kjapt i mikro eller tine i kjøleskap og gi kalde. Lett å spise selv :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og. Baby fikk en kopp kaffe til frokost og til lunch ble det rundstykke og kanelbolle 🙄 

TS sier jo spesifikt at barnet får det samme til middag men at hun spør om andre måltider. De fleste spiser vel og sjeldnere måltider enn en på 9 mnd. Og mange spiser ikke så babyvennlig mat til alle måltider gjennom dagen. 

Fiskekake er et veldig bra forslag da, min elsket det. Jeg pleide kjøpe de med 80% fisk på Kiwi og fryse ned så kan man bare varme kjapt i mikro eller tine i kjøleskap og gi kalde. Lett å spise selv :) 

Hva er så vanskelig å forstå med hva jeg skrev? Fortell meg det. Vi spiste frokost sammen med barnet vårt. Da fikk de for eksempel grøt vi lagde. Eller smoothie. Kveldsmat med brødskiver. Eller frokost med brødskiver. Noen ganger var middag med indisk kveldsmaten deres. Når jeg tok frukt til mellommåltid, gav jeg frukt. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan gi vanlig mat? 

Grovt brød med forskjellig pålegg. 
Omelett, eggerøre, kokt egg, majones, makrell, kaviar, leverpostei, kokt skinke, servelat, nøttesmør. Frukt, bær, grønnsaker. 

Vanlig middag. Her var taco populært. Ellers spiser vi bare vanlig middag som laks og torsk med kokte eller ovnsbakte grønnsaker, potet. Wok med ris eller nudler, gryteretter, spicy tomatsuppe med kjøttboller, biff snadder, hjemmelaget grov pizza med forskjellig topping, kyllingsalat, pastasalat, fiskeburger, panert torsk i wrap med salat/grønnsaker, grillmat, biff, sodd suppe. Bare vanlig mat, vet ikke hvordan type mat dere pleier å spise men😅 Hjemmelaget mat med forskjellig konsistenser og smaker. 

Anonymkode: 1b0dc...a84

Biff er da ikke så veldig babyvennlig? Er ikke det skikkelig kvelningsfare? Og de klarer jo ikke tygge biff når de har typ 2 tenner? Jeg har ennå ikke turt å gi min på 1,5 annet kjøtt enn kylling eller kjøttdeig... 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og gjerne forklar hva er babyvennlig mat? Er ikke det bare helt vanlig mat - som er blitt most eller delt opp? Barn kan spise stort sett det samme som oss voksne. Man kan lage samme mat til seg selv og babyen, og krydre senere (redusere salt). 

• Liker 1
Skrevet

Biff er da ikke så veldig babyvennlig? Er ikke det skikkelig kvelningsfare? Og de klarer jo ikke tygge biff når de har typ 2 tenner? Jeg har ennå ikke turt å gi min på 1,5 annet kjøtt enn kylling eller kjøttdeig... 😄

Anbefaler for eksempel høyrygg kokt i mange timer i gryte, det blir kjempemørt :) 

Skrevet

Her går det i brødskiver til frokost og brødskive eller grøt til kvelds (ferdiggrøt, shoot me). Prøver å variere mer til lunsj, omelett med ost, skinke og tomat, quesedillas med kyllingkjøtt og guacamole, kullingnuggets, enkel pizza (tortillalefse med kjøttdeig, ost og tomatsaus), toast osv. Bare å prøve seg fram, last ned Solid starts-appen så ser du hvordan du kan servere mat etter alder.

Anonymkode: 16bca...699

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tilberedte ikke så mye på den tida, et måltid kunne f.eks. være: 3 bringebær, en bit avocado, noen bønner. Bare rene råvarer liksom, veldig enkelt å servere og man kan prøve masse forskjellig. Koke harde grønnsaker bare. I dag har jeg en 2åring som spiser hva som helst.

Ellers gikk det mye i lapper. Banan, egg, havremel, linfrø og raspa gulrot f.eks.

Og grøt av forskjellige kornslag, med smør/olje oppi. 

Anonymkode: 94c09...623

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han bør vel få havremelk på cornflakesen siden han er under ett år, men ellers kan han spise brødskriver med pålegg og cornflakes i hvert fall. Jeg vet ikke hvor mange tenner han har ennå, men salat bør man kanskje vente med til han kan tygge grønnsakene med jeksler før han svelger dem.

Pålegg på brødet kan være leverpostei og makrellfilet i tomat, Snøfrisk etc.

Anonymkode: a5015...525

Du tuller. Håper folk tenker mer gjennom hva de serverer små barn som er i vekst og avhengig av gode næringsstoffer, og ikke følger slike tips som dette. 

Anonymkode: 8a10d...c29

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du tuller. Håper folk tenker mer gjennom hva de serverer små barn som er i vekst og avhengig av gode næringsstoffer, og ikke følger slike tips som dette. 

Tuller med hva? Hva er galt med forslagene? Jeg hadde nok ikke gitt cornflakes, men hvis noen vil det i ny og ne, så hva?

• Liker 1
Skrevet

Tuller med hva? Hva er galt med forslagene? Jeg hadde nok ikke gitt cornflakes, men hvis noen vil det i ny og ne, så hva?

Man anbefaler ikke tullemat som cornflakes til små babyer. Heller ikke å erstatte vanlig melk med havremelk. Er du i det hele tatt klar over hva slags næringsstoffer en baby i vekst trenger og har behov for? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...