Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min hadde en liten diskusjon ang hukommelse. Jeg kan beskrive mange av barnas bøker, navn på forfatter, hvordan sidene ser ut osv. lukker jeg øyene kan jeg se dem for meg. Det samme med mange av bøkene jeg har lest/hadde som barn. Han mener dette ikke er normalt, jeg mener det er helt normalt.  Han husker ikke sånne ting. Men så er han ikke en kreativ person, men jeg er en veldig kreativ person.  Så hva er normalt? Hvor mye husker dere? 

Anonymkode: 38cb8...aeb

Videoannonse
Annonse
Gjest Refreng
Skrevet

Det varierer ekstremt fra person til person. Hva man husker kan også ha med interesser å gjøre, eller hva som gjorde sterkt inntrykk.

Skrevet

For meg høres det helt normalt ut. Jeg er som deg. Jeg husker leker, bøker og klær jeg hadde som barn, leker som andre barn hadde og som jeg ønsket meg osv.

Men mannen? Han husker knapt nok hvilken farge bilen til hans far var (jeg kan ramse opp merke, farge, registreringsnummer og årsmodell på alle bilene min far hadde fra jeg var 4 til i dag).

Anonymkode: 48e6e...9a1

Skrevet

Det er normalt! Kvinner husker detaljer, menn husker dette lite. Mannen her kan fint finne på å ta med feil klær hjem fra bhg. Det kan aldri jeg gjøre.

Anonymkode: a3e70...353

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en samtale som har skjedd hjemme hos oss. Jeg har en veldig visuell og til tider veldig god hukommelse. Mannen har elendig hukommelse med mindre ting interesserer ham veldig. Og da er den også annerledes enn min hvordan han husker ting.. forstår ikke hvordan hjernen hans funker 😄

Mitt inntrykk fra samtaler med andre er at jeg kanskje har litt over snittet god hukommelse på slike ting som du beskriver og at mannen kanskje har litt under snittet dårlig. Jeg er også god på å huske feks hva vi gjorde og når for flere år siden, hvem som var med, hvordan vi satt, hva vi spiste og andre uviktige detaljer. Har inntrykk av at ikke alle husker sånt så godt. 

Anonymkode: ce348...5b9

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Høres ut som en samtale som har skjedd hjemme hos oss. Jeg har en veldig visuell og til tider veldig god hukommelse. Mannen har elendig hukommelse med mindre ting interesserer ham veldig. Og da er den også annerledes enn min hvordan han husker ting.. forstår ikke hvordan hjernen hans funker 😄

Mitt inntrykk fra samtaler med andre er at jeg kanskje har litt over snittet god hukommelse på slike ting som du beskriver og at mannen kanskje har litt under snittet dårlig. Jeg er også god på å huske feks hva vi gjorde og når for flere år siden, hvem som var med, hvordan vi satt, hva vi spiste og andre uviktige detaljer. Har inntrykk av at ikke alle husker sånt så godt. 

Kan legge til at jeg surrer mye med korttidshukommelsen da og mer praktisk hukommelse, huske avtaler, huske hva noen akkurat sa, huske hvorfor jeg gikk ut på kjøkkenet, huske at barnet skulle ha 2 matpakker i dag, huske å betale den regningen. Må ha lister og reminders for sånt. 

Skrevet

Jeg husker 2-3 bøker fra barndommen. 
Husker ikke hvilke bøker jeg leste på ferie i sommer. 
Har glemt de fleste adresser jeg har bodd på. Husker gatenavn bare, ikke husnummer eller postnummer. 

Husker reg.nr på alle bilene jeg har eid da, og kan ramse opp hvilke mobiltelefoner jeg har hatt de siste 20 årene. 

Anonymkode: 83b8b...e88

Skrevet

Høres helt normalt ut. Jeg kan også huske slike ting du beskriver, og jeg finnes ikke kreativ overhodet. 

Anonymkode: 1242c...a71

Skrevet

Det er helt normalt! Folk er forskjellige, så det er mye forskjellig som er normalt. Noen er veldig visuelle og kan huske ting i bilder. Noen er gode på navn, telefonnr, etc. Helt normalt at du og han har forskjellig hukommelse

Anonymkode: 7d4c6...58f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...