Gå til innhold

Varmer votter med fleece eller "må" det være ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei noen som har erfaring med skallvotter, regnvotter, vintervotter med fleecefor og bare vanlige votter i ren fleece? 

Holder de barnets hender varme? Eller bør det helst være av ull?

Se bort i fra at ull holder på varmen hvis det blir vått, for vottene skal benyttes i tørt vær. 

Anonymkode: beb61...b9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig foretrekker jeg ull. Nøstebarn sine votter er fantastiske! Kattnakken sine ullvotter også, og andre tilsvarende ullvotter. Kan eventuelt ta skallvottee over om det trengs.

Men folk er forskjellige. Her blir det svette kalde hender i fleece, så da blir det fuktig enten det er tørt ute eller ikke.

Anonymkode: 85c93...3c9

• Liker 1
Skrevet

Tekniske votter med fleece pleier å funke helt greit. Men kun fleece er kaldt. Må ihvertfall ha vindtett over.

Anonymkode: a4c12...0c0

• Liker 1
Skrevet

Ull.

Fleece er klam plast, det er dårlig for huden, dårlig for jordkloden, og det er helt ufattelig at vi skal bruke trefliser i stedet for plastskjer i yoghurt og prøve å hindre folk i å bruke plastposer på matvarebutikkene samtidig som søppel som akryl, polyester og fleece er lov å produsere og selge.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker det kommer mye ann på kvaliteten på fleece - det kan være så mangt. Fleece er ikke et spesielt tekstil, men fremstilles av ulike typer materialer og i ulike blandinger. Man kan også lage fleece av ull, men de fleste tenker nok på en eller annen blanding av syntetiske fiber når man sier fleece. Så votter av fleece - vanskelig å si hvor varme de vil være.

• Liker 1
Gjest Heidi Høst
Skrevet

Tovet ullvott med overtrekksvott er de beste vottene, både for barn og voksne. 

Og tørt vær betyr ikke tørre hender. Vann er magneter på barn ;) 

Skrevet
Splittbinders skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker det kommer mye ann på kvaliteten på fleece - det kan være så mangt. Fleece er ikke et spesielt tekstil, men fremstilles av ulike typer materialer og i ulike blandinger. Man kan også lage fleece av ull, men de fleste tenker nok på en eller annen blanding av syntetiske fiber når man sier fleece. Så votter av fleece - vanskelig å si hvor varme de vil være.

Som konteksten la opp til så mener jeg polyester fleece ja:)

• Liker 1
Skrevet
Heidi Høst skrev (14 minutter siden):

Tovet ullvott med overtrekksvott er de beste vottene, både for barn og voksne. 

Og tørt vær betyr ikke tørre hender. Vann er magneter på barn ;) 

Jeg finner ingen overtrekksvott som er stor nok til dette, har du forslag?

Skrevet
velociraptor skrev (24 minutter siden):

Ull.

Fleece er klam plast, det er dårlig for huden, dårlig for jordkloden, og det er helt ufattelig at vi skal bruke trefliser i stedet for plastskjer i yoghurt og prøve å hindre folk i å bruke plastposer på matvarebutikkene samtidig som søppel som akryl, polyester og fleece er lov å produsere og selge.

Synes faktisk fleece jakker er veldig behagelige over eks en ulltrøye på kalde dager. 

• Liker 2
Gjest Heidi Høst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg finner ingen overtrekksvott som er stor nok til dette, har du forslag?

Disse er supre: https://www.hektapatur.no/herre/hanskervotter/votter/ulvang-hammerfest-wind-mitten?att=U29ydHxM&gclid=CjwKCAjwp8OpBhAFEiwAG7NaEj-0tB2LbUv2drf8rpUIhV5NB-YPEsDNmwgMXAkZ-rkrX4wZgO5YZRoCTlIQAvD_BwE

Og da ungene mine var barnehagebarn, sydde jeg overtekksvotter av utslitte utedresser og lignende. Kjapt og greit med få sømmer: https://friluftsnett.net/gjor-det-selv/sy-skallvotter/

Skrevet
Heidi Høst skrev (4 minutter siden):

De øverste er til herre, ungen er 1 år😅

Kan desverre ikke sy og kjenner ingen som gjør det heller😢

Gjest Heidi Høst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De øverste er til herre, ungen er 1 år😅

Kan desverre ikke sy og kjenner ingen som gjør det heller😢

Jeg "kunne" heller ikke sy. Jeg bare begynte å gjøre det. Veldig mye penger å spare på å reparere klær når barna er små. Man lærer ved erfaring. 

Men bare google overtrekksvott barn, så finner du nok det du er på utkikk etter. 

Skrevet
Heidi Høst skrev (1 time siden):

Jeg "kunne" heller ikke sy. Jeg bare begynte å gjøre det. Veldig mye penger å spare på å reparere klær når barna er små. Man lærer ved erfaring. 

Men bare google overtrekksvott barn, så finner du nok det du er på utkikk etter. 

Jeg finner overtrekksvotter, men ingen som det ikke blir klumpete i med ullvott😊

• Liker 1
Gjest Heidi Høst
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg finner overtrekksvotter, men ingen som det ikke blir klumpete i med ullvott😊

På så små hender blir jo alt annet en helt tynne votter veldig stort i forhold til de små hendene. Det er bare sånn det er med bittesmå hender. Du kan jo forsøke å finne votter med ullfor i stedet. Husker vi hadde noen fra stormberg, som var foret med ull.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du sjekket ut nøstebarnvottene jeg anbefalte i første svar? Tror de er perfekte!

https://nostebarn.no/nylonvott-m-ullfor-barnehagevotten-1-3ar

Jeg så de, men tørr ikke sende med votter til over 500 kr med frakt i barnehagen, ting blir borte der. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg så de, men tørr ikke sende med votter til over 500 kr med frakt i barnehagen, ting blir borte der. 

Så synd at ting blir borte i barnehagen! Har heldigvis aldri opplevd det selv 🙌🏼 Det er de aller beste vottene vi har hatt, og alltid de datteren selv velger om hun får mulighet.  Du kan jo være heldig å finne dem på Finn, men de går unna raskt der. 

Skrevet

Vi har god erfaring med regnvotter fra sport outlet. De har noen med ullfor som ofte holder i seg selv, evt har han hjemmestrikka ullvotter under. 
Synes ikke Hestra og Nøstebarn er verdt prisen, du får like gode votter fra Nordheim og Polarn&Pyret.

Anonymkode: 7c606...523

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har god erfaring med regnvotter fra sport outlet. De har noen med ullfor som ofte holder i seg selv, evt har han hjemmestrikka ullvotter under. 
Synes ikke Hestra og Nøstebarn er verdt prisen, du får like gode votter fra Nordheim og Polarn&Pyret.

Anonymkode: 7c606...523

Helt uenig både angående hestar og nøstebarn, men det er sikkert fordi barn er forskjellig og klima er forskjellig. Hestra med innervott i ull er det eneste som holder her når det er -15 grader, men nøstebarn funker ganske langt ned på gradestokken de også.  Har nå ikke prøvd pop-votter, men har du testet hestra og nøstebarn?  
Ikke at det er så viktig å diskutere, men det blir jo gjerne dyrere å kjøpe flere par med votter som ikke gjør jobben, enn å bare kjøpe «best i test» til å begynne med. 

• Liker 1
Skrevet

Votter kan være varme uten å ha ullfôr.

Men kun fleecevotter er ganske ubrukelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...