Gå til innhold

Hva gjør en med tann smerter og ikke råd til tannlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vondt i en jeksel, men må ut med 20k for en bro i morgen. Hva søren gjør en?

Anonymkode: 77370...966

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du nøye deg med å få trekt tanna nå, og så få laget bro senere når du har fått spart opp pengene?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Mulighet til å få støtte fra Nav? Har du noen sykdommer/tilstander som kan utløse gratis tannbehandling? Nedbetalingsplan?

Anonymkode: 9e2bd...cf5

• Nyttig 1
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

De fleste tannleger kan fikse nedbetalingsplan, men lurt å spørre på forhånd. Men 20 K var mye, er det kun for en bro på en jeksel? Jeg fikk pris på 8. nå er det vel forskjellige problemer hos oss, men er nok forskjell på priser hos tannleger også, 

Skrevet

MÅ du ha bro? 

Anonymkode: aac26...3c2

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

MÅ du ha bro? 

Anonymkode: aac26...3c2

Det er billigere enn tunnel

Anonymkode: cf783...bdf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du ringer til tannlegesenteret, er jeg helt sikker på at det er mulig å ordne en nedbetalingsplan....

Også er det greit å sette av litt penger hver måned, i tilfelle uforutsette ting skjer (sånn som tannsmerter). Å spare 10 kr i måneden er bedre enn ingenting 

Anonymkode: 2c85e...7df

Skrevet

Den broa er 3 delt derav pris. Måtte bytte da den gamle ble ødelagt. 

Er ikke bare å trekke koster endel og tanna under får fort problemer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men kom dette så brått på at du fikk vite det idag- at det må gjøres i morgen ?

Anonymkode: 44aa2...b7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men kom dette så brått på at du fikk vite det idag- at det må gjøres i morgen ?

En bro blir laget hos tanntekniker og det er ofte flere ukers leveringstid, så hvis ts har fått vondt i jekselen i mellomtiden så forstår jeg frustrasjonen godt. Men de fleste tannleger har nedbetalingsavtale med Svea eller tilsvarende, så det ordner seg nok.

Anonymkode: f638e...1e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En bro blir laget hos tanntekniker og det er ofte flere ukers leveringstid, så hvis ts har fått vondt i jekselen i mellomtiden så forstår jeg frustrasjonen godt. Men de fleste tannleger har nedbetalingsavtale med Svea eller tilsvarende, så det ordner seg nok.

Anonymkode: f638e...1e7

Ja, jeg mener ikke det, jeg mener at dette med penger kan umulig ha kommet opp så brått som at det er en behandling som skal betales for i morgen. Og at vedkommende har kanskje spart noe penger i løpet av den tiden?

• Liker 4
Skrevet

Jeg skal bruke kredittkort hos tannlege i dag; har verkt i to tenner noen uker og kan ikke vente lenger. Nerven i den ene tanna holder på å dø, og det blir 2 tannen på samme side(nede denne gangen) som må trekkes😌Hadde ikke råd til bro tidligere, og ihvertfall ikke nå. Blir vel babymat og smoothier i lang tid. Kjipt da jeg er syk og på grensen til undervektig. Er så ille at man vurderer å heise flagget og stemme rødt🥴

Anonymkode: b9686...0ef

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enten må du be om avbetalingsplan hos tannlege, eller så må du trekke tanna. Men forstår jeg rett når jeg tolker at den vonde tanna er en av de tennene som broen festes i? Altså den foran eller den bak en manglende tann som skal erstattes med en bro? I såfall er vel trekking utelukket, for da får man jo to manglende tenner, noe som vanskeliggjør å få bro.
Jeg må også si at du tross alt er "heldig" om broen koster 20k, for vanlig pris er vel nærmere 30k hos mange tannleger.

Snakk med Nav, ordne avbetaling med tannlegen og i verste fall ta opp et lån fra familie/venner eller opprett Spleis. Tenner er viktig å ha i orden.

Anonymkode: 9fbd3...2cc

• Nyttig 1
Skrevet
IneT skrev (2 timer siden):

De fleste tannleger kan fikse nedbetalingsplan, men lurt å spørre på forhånd. Men 20 K var mye, er det kun for en bro på en jeksel? Jeg fikk pris på 8. nå er det vel forskjellige problemer hos oss, men er nok forskjell på priser hos tannleger også, 

Sikker på at du ikke forveksler bro med krone? En krone settes på en tann og erstatter tannkrona, f.eks. på en rotfylt tann der mye av tanna er boret bort, mens bro er en erstatning for en manglende tann. Krone koster 6-8k mens bro koster 20-30k.

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sikker på at du ikke forveksler bro med krone? En krone settes på en tann og erstatter tannkrona, f.eks. på en rotfylt tann der mye av tanna er boret bort, mens bro er en erstatning for en manglende tann. Krone koster 6-8k mens bro koster 20-30k.

Ja, ganske sikker.. er nok forskjell på priser, jeg bor ikke i nærheten av Oslo eller noe.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det første steget må vel være å la tannlegen sjekke hvorfor du har vondt. Trenger du vanlig fylling, rotfylling, må det gjøres noe umiddelbart (ut fra hvor vondt du har) eller kan det utsettes?

Jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg var selv i en situasjon der jeg måtte rotfylle en tann etter en slagskade, og underveis i prosessen ble det oppdaget større og dyrere trøbbel (sprukne tenner som førte til en bro på implantater, farvel sparepenger!) og på slutten av den prosessen dukket det opp noe på en annen tann igjen som heldigvis kunne vente til senere med å fikses.

Anonymkode: 29931...050

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke måtte ut med så mye noen gang. Men måtte ha en rotfylling en gang og fikk delt opp regningen. 

Anonymkode: b123f...a92

Skrevet
IneT skrev (18 minutter siden):

Ja, ganske sikker.. er nok forskjell på priser, jeg bor ikke i nærheten av Oslo eller noe.. 

Jeg bor heller ikke i nærheten av Oslo, men i en bitteliten by i NordNorge. Mulig jeg har misforstått tannlegen min, men mener å huske at hun sa minst 20.000 kr. Hvis man søker rundt på nett står det at billigste pris for bro er 4000,- pr ledd, og siden det mest vanlige er tre ledd (feste på to tenner + "tann" der det mangler tann) blir da billigste pris 12.000 kr. Prisen kan være opp til over 6000 kr pr ledd, noe som gir en pris på 18.000 kr.

Skrevet

Spleis

Anonymkode: 0577e...365

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bor heller ikke i nærheten av Oslo, men i en bitteliten by i NordNorge. Mulig jeg har misforstått tannlegen min, men mener å huske at hun sa minst 20.000 kr. Hvis man søker rundt på nett står det at billigste pris for bro er 4000,- pr ledd, og siden det mest vanlige er tre ledd (feste på to tenner + "tann" der det mangler tann) blir da billigste pris 12.000 kr. Prisen kan være opp til over 6000 kr pr ledd, noe som gir en pris på 18.000 kr.

Siden din tannlege og nettet sier 20 så koster det tydeligvis 20 overalt… 🤣🤣🤣🤣🤣 noen av oss klarer å forhandle oss til en rimeligere pris. Penger spart for meg, men fortsett å kast ut penger av vinduet dere, pga dere som betaler slike summer som gjør at slike som meg klarer å forhandle oss til en bedre pris 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...