I Grosny Skrevet 19. oktober 2023 #1 Del Skrevet 19. oktober 2023 https://www.nrk.no/osloogviken/eier-av-spisested-i-askim-er-den-forste-som-er-domt-for-lonnstyveri-1.16593207 Hvorfor straffes han så hardt? Det ser ut som staten banker en mann som ligger nede fordi han var for fattig til å betale grei lønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindskys Skrevet 19. oktober 2023 #2 Del Skrevet 19. oktober 2023 Men, hvorfor ansette hvis man ikke har råd til å betale riktig lønn? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 19. oktober 2023 #3 Del Skrevet 19. oktober 2023 Jeg synes straffen er passe, men reagerer på ordet "tyveri" når to personer inngår en ulovlig avtale. Jeg synes ikke det er riktig ord. Jeg synes det ville vært mer presist å kalle det "grov utnyttelse av arbeidstaker" "brudd på loven om minstelønn eller noe.". Jeg ser at regjeringen innførte en lov mot "lønnstyveri" så først i 2022. Det støtter jeg, men jeg støtter ikke utvanning av ord og urettferdige merkelapper for å "sende signal" om alvorligheten. Snart blir alt kalt for "drap". 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 19. oktober 2023 #4 Del Skrevet 19. oktober 2023 Er man for fattig til å betale skikkelig lønn i to år, så er man for fattig til å drive bedrift med ansatte. Men jeg synes heller ikke det er veldig streng straff... 30 dagers betinget fengsel er ikke akkurat strengt. Erstatningsbeløpet han må betale, som skal gå videre til den ansatte, gjør at den ansatte ender opp på en timelønn på 154 kr pr time, gitt at det var nøyaktig to år hun jobbet der, hvis man legger erstatningen til den lønnen hun fikk. Hun ender da fortsatt opp med en timelønn 40 kroner UNDER minstelønn. Han har betalt henne under halvparten av en lovpålagt minstelønn, over to år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. oktober 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 19. oktober 2023 Lindskys skrev (4 timer siden): Men, hvorfor ansette hvis man ikke har råd til å betale riktig lønn? jeg forsto det sånn som at puben fikk problemer pga coronarestriksjoner og det var noe han ikke kan ha hatt mulighet til å forutse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindskys Skrevet 19. oktober 2023 #6 Del Skrevet 19. oktober 2023 13 minutter siden, I Grosny said: jeg forsto det sånn som at puben fikk problemer pga coronarestriksjoner og det var noe han ikke kan ha hatt mulighet til å forutse. Jo, men lønnstyveri er jo at arbeidstaker ikke fikk rettmessig lønn, ikke at hun ikke fikk lønn men at arbeidsgiver beriket seg på arbeidstakers lønn. Derfor jeg mente hvorfor ansette når du ikke kan (eller egentlig ønsker) betale rettmessig lønn. Er mange som gjør det, har gjort det, og nå er det kommet en lov til å få slutt på det. Hvis puben får problemer, så finnes det andre virkemidler bruke enn å drive slaveri. Er enkelt å fraskrive seg ansvar og legge det på korona- restriksjonene. Heldigvis lyktes det ikke denne gangen. Straffen var vel lav også, strafferammen er vel 2 år i fengsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. oktober 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 19. oktober 2023 Det ser ut som om forbryteren er en mann som aldri burde startet bedrift, som manglet den økonomiske og faglige ryggraden som kreves. Jeg er ikke sikker på at han visste at han holdt på med noe kriminelt en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. oktober 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 19. oktober 2023 Lindskys skrev (4 minutter siden): Jo, men lønnstyveri er jo at arbeidstaker ikke fikk rettmessig lønn, ikke at hun ikke fikk lønn men at arbeidsgiver beriket seg på arbeidstakers lønn. Derfor jeg mente hvorfor ansette når du ikke kan (eller egentlig ønsker) betale rettmessig lønn. Er mange som gjør det, har gjort det, og nå er det kommet en lov til å få slutt på det. Hvis puben får problemer, så finnes det andre virkemidler bruke enn å drive slaveri. Er enkelt å fraskrive seg ansvar og legge det på korona- restriksjonene. Heldigvis lyktes det ikke denne gangen. Straffen var vel lav også, strafferammen er vel 2 år i fengsel. Han skulle selvfølgelig ha lagt ned umiddelbart. Det var vel neppe slik at han beriket seg heller, den lave lønna var vel heller noe som tillot driften å gå lenger enn den burde, og hun underbetalte tjente sannsynligvis mer enn han som måtte kjøre buss for å få til smør på brødskiva. Disse andre virkemidlene, som f.eks å sparke den ansatte og få inn gratis folk på tiltak i stedet er det usikkert om han hadde kunnskap til å gjøre. Dette lukter nybegynnerbedrift lang vei. Den bussjåføren/pubeieren er neppe forretningsadvokat, og har heller ikke hatt råd til å kjøpe inn nødvendige rådgivertjenester. Hvorfor ikke legge ned umiddelbart? Kanskje treghet og ønsketenkning. Det er fort gjort å tenke"dette går seg til, korona blir snart slutt, og folk vil komme" , og så blir det til at man fortsetter litt til og litt til, og så går det ikke allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 19. oktober 2023 #9 Del Skrevet 19. oktober 2023 I Grosny skrev (3 timer siden): jeg forsto det sånn som at puben fikk problemer pga coronarestriksjoner og det var noe han ikke kan ha hatt mulighet til å forutse. At coronarestriksjoner ikke var lett forutse er alle enig om. Men synes du virkelig det er en god nok unnskyldning til å ansette noen på under halvparten av minstelønn, før restriksjonene ble innført? Og holde dem på den lønnen i to år? Joda, trøbbel på grunn av restriksjonene opplevde de fleste i den bransjen. Derfor ble folk permitert eller oppsagt. Man kan ikke skylde på corona eller manglende kunnskap når man over så lang tid har folk ansatt på slavelønn. Hvis man driver en bedrift er man pliktig til å sette seg inn i gjeldende regler, som f.eks lovpålagt lønn. Man kan ikke skylde på ønsketenkning når man inngår kontrakter som gir ulovlig lav lønn. Man kan ikke skylde på koronarestriksjoner som kom senere for at man inngår slavekontrakt. Hva om det var skatt han ikke betalte? Kunne han skyldt på treghet eller ønsketenking da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. oktober 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) Taluno skrev (11 minutter siden): At coronarestriksjoner ikke var lett forutse er alle enig om. Men synes du virkelig det er en god nok unnskyldning til å ansette noen på under halvparten av minstelønn, før restriksjonene ble innført? Og holde dem på den lønnen i to år? Joda, trøbbel på grunn av restriksjonene opplevde de fleste i den bransjen. Derfor ble folk permitert eller oppsagt. Man kan ikke skylde på corona eller manglende kunnskap når man over så lang tid har folk ansatt på slavelønn. Hvis man driver en bedrift er man pliktig til å sette seg inn i gjeldende regler, som f.eks lovpålagt lønn. Man kan ikke skylde på ønsketenkning når man inngår kontrakter som gir ulovlig lav lønn. Man kan ikke skylde på koronarestriksjoner som kom senere for at man inngår slavekontrakt. Hva om det var skatt han ikke betalte? Kunne han skyldt på treghet eller ønsketenking da? Du har rett i at man skal ha alt på stell, men her var det altså en bussjåfør som startet pub, og det ser ut som han manglet det aller meste, både kompetanse, erfaring og penger. Folk som ikke har det på plass bør ikke starte bedrifter, men de mangler kunnskapen til å forstå hvor feil det er. Jeg kan lett forestille meg at han ikke hadde betalt skatt når pengene manglet, men han valgt i stedet å unnlate å oppjustere lønna til lovlig nivå. Den dama, hun var ikke slave. Hun kunne ha sluttet veldig fort. Mistenker at hun også trodde alt skulle ordne seg. Det er vanlig at veldig små bedrifter har drøyt underskudd på både kompetanse og kapital. Slike bedriftsledere bør legge ned så fort som mulig, og komme seg på NAV. Men de har vel en eller annen slags stolthet i seg. De vil delta i arbeidssamfunnet. De vil ikke nave. Bussjåføren hadde nok en annen motivasjon. Det ser ut som han ønsket å bygge opp noe. Å bygge opp en bedrift kan ta mange år og mange millioner. Han feilvurderte grovt, og nå får han ta straffen sin. Vil du bygge opp noe bra? Har du en drøm, har du en visjon? Mitt råd er : "Glem det!" Hadde han vært littegrann smartere skulle han lurt dama til å bli medeier. Da kunne hun jobbet gratis. Og han hadde ikke blitt straffedømt. Jeg antar at hvis det hadde vært motsatt, at hvis dama hadde eid puben, så hadde det vært bussjåføren som hadde fått ulovlig lav lønn. Endret 19. oktober 2023 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 19. oktober 2023 #11 Del Skrevet 19. oktober 2023 I Grosny skrev (2 minutter siden): Du har rett i at man skal ha alt på stell, men her var det altså en bussjåfør som startet pub, og det ser ut som han manglet det aller meste, både kompetanse, erfaring og penger. Folk som ikke har det på plass bør ikke starte bedrifter, men de mangler kunnskapen til å forstå hvor feil det er. Jeg kan lett forestille meg at han ikke hadde betalt skatt når pengene manglet, men han valgt i stedet å unnlate å oppjustere lønna til lovlig nivå. Den dama, hun var ikke slave. Hun kunne ha sluttet veldig fort. Mistenker at hun også trodde alt skulle ordne seg. Det er vanlig at veldig små bedrifter har drøyt underskudd på både kompetanse og kapital. Slike bedriftsledere bør legge ned så fort som mulig, og komme seg på NAV. Men de har vel en eller annen slags stolthet i seg. De vil delta i arbeidssamfunnet. De vil ikke nave. Bussjåføren hadde nok en annen motivasjon. Det ser ut som han ønsket å bygge opp noe. Å bygge opp en bedrift kan ta mange år og mange millioner. Han feilvurderte grovt, og nå får han ta straffen sin. Det er han som utarbeider arbeidskontrakten, og han som er juridisk ansvarlig for bedriften og har hovedansvaret for å sørge for korrekt betaling og lovlig arbeidskontrakt. Hvis han ikke setter seg inn i lover og regler for bransjen så er han ansvarlig, noe som også innebærer at han kan bli straffeforfulgt. At han er bussjårfør har egentlig ingenting med saken å gjøre, det er helt uvesentlig. Han er/var pubeier med arbeidsgiveransvar. Det er den rollen han innehar i denne situasjonen, det er den rollen han selv har påtatt seg. Hun kunne selvfølgelig ha sluttet. Men hadde det vært så enkelt, så hadde ikke begreper som slavekontrakter og sosial dumping eksistert... det er han som er den kriminelle her, det er han som har brutt loven, og det er ufint å legge ansvar på den som er offer for slikt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. oktober 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 19. oktober 2023 Taluno skrev (14 minutter siden): Det er han som utarbeider arbeidskontrakten, og han som er juridisk ansvarlig for bedriften og har hovedansvaret for å sørge for korrekt betaling og lovlig arbeidskontrakt. Hvis han ikke setter seg inn i lover og regler for bransjen så er han ansvarlig, noe som også innebærer at han kan bli straffeforfulgt. At han er bussjårfør har egentlig ingenting med saken å gjøre, det er helt uvesentlig. Han er/var pubeier med arbeidsgiveransvar. Det er den rollen han innehar i denne situasjonen, det er den rollen han selv har påtatt seg. Hun kunne selvfølgelig ha sluttet. Men hadde det vært så enkelt, så hadde ikke begreper som slavekontrakter og sosial dumping eksistert... det er han som er den kriminelle her, det er han som har brutt loven, og det er ufint å legge ansvar på den som er offer for slikt... Slavekontrakter er egentlig menneskehandelsaker, og mye grovere kriminalitet. Hun var ikke bundet så vidt jeg vet. Sosial dumping , tror ikke det var intensjonen. Når man starter bedrift er det naturlig og rettferdig at alle inkludert eierne får dårlig betalt inntil økonomien får en viss bærekraft. Naturlig, men tydeligvis ulovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 19. oktober 2023 #13 Del Skrevet 19. oktober 2023 I Grosny skrev (17 timer siden): https://www.nrk.no/osloogviken/eier-av-spisested-i-askim-er-den-forste-som-er-domt-for-lonnstyveri-1.16593207 Hvorfor straffes han så hardt? Det ser ut som staten banker en mann som ligger nede fordi han var for fattig til å betale grei lønn. 15.000 i månedslønn og 36 timers uke er jo grov underbetaling og utnyttelse av billig arbeidskraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå