AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #1 Skrevet 19. oktober 2023 Har siden 5 mnd alder gitt erstatning da amming ble helt grusomt. Gir fast føde, mest i form av grøt og frukt da baby ikke liker middag. Han spiser frokost som er grøt, og kvelds kl 17:15 som er grøt med eksempel svisker. Han spiser nesten alt, og viser tydelig når han er forsynt. Deretter legger jeg han 17:30. 30-45 min senere våkner han og skal ha melk. Har prøvd å gi vann, men det hjelper ikke. Deretter våkner han igjen kl 22, kl 02, kl 04:30 og skal ha melk alle gangene. Mengden melk varierer, men som oftest 150-200 ml om natta. Får han mindre våkner han oftere. Har noen råd her? Føler alle mine venninner har babyer som sover natta gjennom siden de ble født. Anonymkode: 74ed0...fa9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #2 Skrevet 19. oktober 2023 17:30 var da ekstremt tidlig leggetid. Min legges ikke så tidlig.. Våkner fortsatt flere ganger om natten for pupp. Men han legges kl 19. syntes situasjonen din høres helt normal ut Anonymkode: d6255...d4d 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #3 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 17:30 var da ekstremt tidlig leggetid. Min legges ikke så tidlig.. Våkner fortsatt flere ganger om natten for pupp. Men han legges kl 19. syntes situasjonen din høres helt normal ut Anonymkode: d6255...d4d Han våkner kl 5-05:30 uansett når vi legger, og er tydelig trøtt fra kl 16 Anonymkode: 74ed0...fa9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 Her måtte vi bare bytte ut grøten med MME, fikk magevondt av grøt 🙄 Har du prøvd å droppe å gi MME på natten da? Bland den ut med mer vann, sånn at barnet avvennes på natt. Hva mener du med at babyen ikke liker middag? Små barn må smake på de samme tingene ganske mange ganger, så du må bare fortsette å tilby den samme maten, ellers risikerer du at barnet ikke venner seg til mat. Veldig viktig for kjevemusklene å spise mat med forskjellig konsistens også. Kok fisk , grønnsaker, gi brødksive med forskjellig pålegg? Får barnet spise selv eller mater du? Anonymkode: f1178...9f5 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #5 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her måtte vi bare bytte ut grøten med MME, fikk magevondt av grøt 🙄 Har du prøvd å droppe å gi MME på natten da? Bland den ut med mer vann, sånn at barnet avvennes på natt. Hva mener du med at babyen ikke liker middag? Små barn må smake på de samme tingene ganske mange ganger, så du må bare fortsette å tilby den samme maten, ellers risikerer du at barnet ikke venner seg til mat. Veldig viktig for kjevemusklene å spise mat med forskjellig konsistens også. Kok fisk , grønnsaker, gi brødksive med forskjellig pålegg? Får barnet spise selv eller mater du? Anonymkode: f1178...9f5 Så da kan jeg blande ekstra vann i flaskene? Har alltid sett stor advarsel om dette på boksen så har unnlatt å gjøre det men da skal jeg teste isåfall. Baby får smake middag hver dag, både som mos og spise selv. Når jeg skriver at baby ikke liker middag er det fordi han ikke spiser noe når han er tilbudt, og sliter veldig med smaken på ting. Alt fra gulrot, avokado etc. Anonymkode: 74ed0...fa9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så da kan jeg blande ekstra vann i flaskene? Har alltid sett stor advarsel om dette på boksen så har unnlatt å gjøre det men da skal jeg teste isåfall. Baby får smake middag hver dag, både som mos og spise selv. Når jeg skriver at baby ikke liker middag er det fordi han ikke spiser noe når han er tilbudt, og sliter veldig med smaken på ting. Alt fra gulrot, avokado etc. Anonymkode: 74ed0...fa9 Men gir du vanlig mat ? Du trenger ikke lage babymat til en 8 mnd gammel, så lenge barnet kan sitte oppreist i stolen og holder hodet ordentlig så kan de spise selv og du trenger ikke mose maten, det er ikke alle barn som vil ha most mat. Fra 8 mnd kan barnet spise alt utenom honning, ren melk (hvis det er litt melk i sausen eller smør på maten går det helt fint). Du kan blande ut MME med mere vann på natten for når du skal avvenne barnet MME på natt Gi heller en flaske på kvelden eller morningen med vanlige blandingsforhold. Jeg ville også byttet ut grøten en periode for å se om det hjelper, grovt brød med makrell, leverpostei, kaviar, peanøttsmør osv kan fint spises både til frokost og kveldsmat. Grøt kan være litt hardt for magen. Anonymkode: f1178...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg syns det høres ut som lite mat på dagen helt ærlig. Kun grøt morgen og kveld, og ellers frukt. Har dere prøvd å gi middag? Måltider? Anonymkode: 3b035...9a9 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg syns det høres ut som lite mat på dagen helt ærlig. Kun grøt morgen og kveld, og ellers frukt. Har dere prøvd å gi middag? Måltider? Anonymkode: 3b035...9a9 Vi gir jo selvfølgelig melk imellom disse måltidene, altså frokost middag kvelds og melk utenom. Fikk beskjed at melk skulle være hovednæring første året Anonymkode: 74ed0...fa9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men gir du vanlig mat ? Du trenger ikke lage babymat til en 8 mnd gammel, så lenge barnet kan sitte oppreist i stolen og holder hodet ordentlig så kan de spise selv og du trenger ikke mose maten, det er ikke alle barn som vil ha most mat. Fra 8 mnd kan barnet spise alt utenom honning, ren melk (hvis det er litt melk i sausen eller smør på maten går det helt fint). Du kan blande ut MME med mere vann på natten for når du skal avvenne barnet MME på natt Gi heller en flaske på kvelden eller morningen med vanlige blandingsforhold. Jeg ville også byttet ut grøten en periode for å se om det hjelper, grovt brød med makrell, leverpostei, kaviar, peanøttsmør osv kan fint spises både til frokost og kveldsmat. Grøt kan være litt hardt for magen. Anonymkode: f1178...9f5 Jeg skal prøve dette, har syns det har vært skummelt med BLW og har derfor gitt mest mos men noe vanlig mat for å «øve». Har meldt meg inn i flere grupper for å lese om å gi mat rett i hånden, og satt meg godt inn i livredning ved noe i halsen så føler meg litt tryggere:) tusen takk for tips. Er leverpostei innenfor? Har stresset over saltinnholdet, ser kanskje jeg er litt vell «følge boken» på dette området men er mitt første barn 🙈 Anonymkode: 74ed0...fa9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 Han legger seg veldig tidlig, så da blir det noen oppvåkninger. Ellers er det litt individuelt. Begge mine er flaskebarn, og første spiste mindre og mindre helt til hun bare våknet en gang av vane mellom 5 og 6 mnd. Hun spiste kanskje 40ml den gangen hun våknet. Da bare kuttet vi flasken, og gikk inn og ga smokk og trøst da hun våknet den første natten, så var det over. Nummer to drakk to store flasker ved den alderen, og var absolutt ikke klar for å slutte. Prøvde å kutte ned litt på natten med henne også, men det gikk ikke. Hun er 7 måneder nå, og våkner fortsatt 1, noen ganger 2, ganger mellom 19-07. Hun spiser ikke så mye om natten, så det har vel blitt en vane. Jeg ville ikke byttet ut melk med vann, det erstatter jo bare en vane med en annen. Ville heller prøvd å drøye matingene om natten med smokk og kos, så han hvert fall går lengre mellom flaskene, og spiser seg mett. Anonymkode: faeeb...019
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 Du må ikke sammenligne ditt barn med andre. Da blir man gal. Noen sover bedre enn andre, noen spiser bedre enn, noen går fortere enn andre osv osv. Min er 14 mnd og spiser fortsatt mye på natt. Jeg har valgt å ikke ta kampen for jeg orker ikke, og det er ikke sikkert hun sover natten gjennom selv om jeg ikke ammer. Det er det ikke sikkert din gjør heller selv om du slutter med melk om natten, men hvis du vil prøve må du bare være tøff og stå i det dessverre. Anonymkode: c188a...407
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 Barn skal vel hovedsakelig ha mme frem til 12 mnd. Din er bare 8 så hvorfor blande ut melken med vann? Barnet drikker jo melken, da et barnet faktisk sulten. Om det er natt eller dag har lite å si for rn sulten baby på 8 mnd. Anonymkode: f0abb...b1c
Memorangen Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har siden 5 mnd alder gitt erstatning da amming ble helt grusomt. Gir fast føde, mest i form av grøt og frukt da baby ikke liker middag. Han spiser frokost som er grøt, og kvelds kl 17:15 som er grøt med eksempel svisker. Han spiser nesten alt, og viser tydelig når han er forsynt. Deretter legger jeg han 17:30. 30-45 min senere våkner han og skal ha melk. Har prøvd å gi vann, men det hjelper ikke. Deretter våkner han igjen kl 22, kl 02, kl 04:30 og skal ha melk alle gangene. Mengden melk varierer, men som oftest 150-200 ml om natta. Får han mindre våkner han oftere. Har noen råd her? Føler alle mine venninner har babyer som sover natta gjennom siden de ble født. Anonymkode: 74ed0...fa9 Dette høres helt fullstendig normalt ut. Det er ikke kjempevanlig at babyer sover natta gjennom. Kanskje ikke helt sammenlignbart da jeg omtrent fullammet min da han var 8 mnd (ville nesten ikke ha fast føde, smakte så vidt på mat), men min ene sønn våknet flere ganger om natta til han han var 2 år. Jeg vet ikke hva som er anbefalt ved morsmelkerstatning, men det er iallfall helt vanlig med nattamming på den alderen. Hva sier helsestasjonen da?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg skal prøve dette, har syns det har vært skummelt med BLW og har derfor gitt mest mos men noe vanlig mat for å «øve». Har meldt meg inn i flere grupper for å lese om å gi mat rett i hånden, og satt meg godt inn i livredning ved noe i halsen så føler meg litt tryggere:) tusen takk for tips. Er leverpostei innenfor? Har stresset over saltinnholdet, ser kanskje jeg er litt vell «følge boken» på dette området men er mitt første barn 🙈 Anonymkode: 74ed0...fa9 Lær om forskjellen på kvelning og brekninger når barn spiser, brekninger er helt vanlig og skal forekomme (barn har brekningsrefleks som er veldig ømfintlig nettopp for at de skal lære seg å manøvre maten og ta ut / spytte ut det som er for store biter). Så lenge barnet lager lyd , puster den. Ikke stikk fingrene inn i munnen til barnet for å fjerne mat, du kan heller oppmuntre til at barnet kan spytte det ut i hånden din. Men de aller fleste ganger vil barnet gjøre dette automatisk. Du kan fint gi leverpostei, men anbefalt å ikke gi mer enn en skive pr dag pga innhold av vitamin A. Varier med pålegg. Egg, majones, peanøttsmør (lyseblå skippy, den er helt uten klumper), avokado, servelat, polar kaviar (mindre salt enn vanlig kaviar), påleggsalater, hummus, moste bær, makrell. Etterhvert kan du begynne å gi litt ost (ville ventet til 10 mnd) Det er en del jern i MME, men viktig at barnet også får det via fast føde (makrell, fisk, grønne grønnsaker som brokkoli f.eks). D vitaminer har de også litt ekstra behov for spesielt under vinteren, så derfor lurt å komme igang med fast føde, de trenger næringsstoffene😊 Du kan også servere grøt med en eggeplomme i, bare rør den inn. Og litt peanøttsmør (for fett). Anonymkode: f1178...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barn skal vel hovedsakelig ha mme frem til 12 mnd. Din er bare 8 så hvorfor blande ut melken med vann? Barnet drikker jo melken, da et barnet faktisk sulten. Om det er natt eller dag har lite å si for rn sulten baby på 8 mnd. Anonymkode: f0abb...b1c Anonymkode: f1178...9f5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi gir jo selvfølgelig melk imellom disse måltidene, altså frokost middag kvelds og melk utenom. Fikk beskjed at melk skulle være hovednæring første året Anonymkode: 74ed0...fa9 Ja, det er greit, men det er altfor lang tid å gå fra 17:00-17:30 til neste dag uten mat for et så lite barn. Og generelt sett, i mine øyne, litt for lite mat hvis man forventer at barnet skal sove natten gjennom. Prøv brødskiver og litt mer fyll i maten du gir, så kanskje det hjelper. Anonymkode: 3b035...9a9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Anonymkode: f1178...9f5 Det står ingenting om utblanding i vann der? Uansett, om barnet våkner flere ganger grunnet sult iløpet av natten. Tenker du da at barnet vil sove bedre med tynnere utblandet ikke like mettende melk??? Anonymkode: f0abb...b1c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er greit, men det er altfor lang tid å gå fra 17:00-17:30 til neste dag uten mat for et så lite barn. Og generelt sett, i mine øyne, litt for lite mat hvis man forventer at barnet skal sove natten gjennom. Prøv brødskiver og litt mer fyll i maten du gir, så kanskje det hjelper. Anonymkode: 3b035...9a9 Nei, det er det absolutt ikke. Man kan fint kutte melk på natt når barnet er 6 mnd. De har ikke behov for nattmating, det er mer en vane. Når man kutter flasken om natten så vil barnet spise seg opp på kvelden istede😊 Anonymkode: f1178...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står ingenting om utblanding i vann der? Uansett, om barnet våkner flere ganger grunnet sult iløpet av natten. Tenker du da at barnet vil sove bedre med tynnere utblandet ikke like mettende melk??? Anonymkode: f0abb...b1c Poenget er jo å kutte nattmatingen, i stede for å bare slutte å gi flaske med en gang så er det bedre å venne kroppen til mindre og mindre mat på natten (da vil barnet etterhvert spise / drikke mer på dagen og kvelden i stede). Barnet er vant til å få flaske flere ganger om natten, da bør man ikke gå fra 3 flasker om natten til 0. Da er det helt normalt å vanne ut melken, til slutt gir man bare rent vann når barnet våkner, og etterhvert stopper man med det også. En helt normal avvenning når barnet er vant med MME. Anonymkode: f1178...9f5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #20 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er det absolutt ikke. Man kan fint kutte melk på natt når barnet er 6 mnd. De har ikke behov for nattmating, det er mer en vane. Når man kutter flasken om natten så vil barnet spise seg opp på kvelden istede😊 Anonymkode: f1178...9f5 Og hvor lenge barnet sover har ingen innvirkning her tenker du? En mellom 6 til 8 mnd har ikke evne til å bli sulten på en lang natt på opptil 12 timer? Vel, når voksne folk blir det så er det klart babyer gjør det! Det er ulogisk at dette ikke gjelder babyer. Ja man kan kutte men det er da viktig at barnet er mett og får nok mat på kveldstid. Anonymkode: f0abb...b1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå